Hemimammas tankar – Junibackens loja lördag & helig helgdag

GOD MORGON!! Nu är det måndag morgon och nu kan jag summera och sammanfatta min helg… som har varit en helg i berg o dalbanekänslors land…

I fredags kom alla mina pappabortlånade stora barn hem med ett glädjande besked ”Mamma vi ska få en hund hos pappa”

Roligt för dem, men mer tvätt för mig eftersom min nye make är allergisk… =0) Fast jag är avundsjuk också. Jag växte upp med hundar och älskar både dem och katter gränslöst.  Valpen kanske kan lära Boppan att det finns ofarliga hundar?

Jag hoppas det…

På lördagens morgon deklarerade min make att han var slut som artist. Han tänkte inte göra ett skapandes grand. Han har slitit både fysiskt och psykiskt med att förbereda för bygget och nu hade han fått besked att han inte kunde få hit en grävare förrän vecka 30… Och han var väldigt nedslagen av det. Själv är jag ganska nedslagen av att ha gått upp mycket i vikt och att min operation slagits på framtiden.

Så hur skulle jag pigga upp oss och göra en bra dag för oss alla inkl barnen? Jag älskar skogen och naturen. Jag är helt ointresserad av att springa, jogga och på annat sätt motionera utan mål och mening. Men jag älskar att ströva i skogen och plocka svamp och bär och bara lyssna till stillheten…

Sagt och gjort… Jag tog med maken och barnen på picknick i skogen. Jag räknade inte med någon skörd direkt, men jag tänkte att det skulle lätta upp makens tungsinne. Döm om min förvåning, när vi fann riktigt stora och många skogssmultron och blåbär… och den högsta lyckan: Kantareller i en sådan omfattning att man upplever ren barnslig lycka!! Drygt 1½ kg blev det.

Det tog ett par timmar att rensa, men sedan åt vi knäckemackor med smörstekta kantareller med stekt Halloumi och sedan grillade vi korv med bröd i vår eldgrop… När vi ätit klart så läste jag en saga för hela familjen i eldens sken – ”Allra Käraste Syster” av Astrid Lindgren, vilken har en särskild innebörd för mig och min familj… Vi förknippar den sagan med Emma… Min ängladotter.

På söndagen så var det för övrigt Hennes födelsedag, så efter frukost, så for vi till hennes grav. Vi hade med oss vackra rosa nejlikor. Som en gest från ovan så låg det en pilgren serverad invid hennes sten. Maken och jag slogs av samma tanke och jag tog med den därifrån. I år var det inte lika upprörande att åka dit som förra året. Dessutom märkte jag att Tripp klätt upp sig inför besöket. Hon hade ett linne på sig med ett rådjurskid… Tyvärr verkar kyrkogårdsförvaltningen mobba rosor, för varje gång jag kommer dit så är min vita rosenbuske nedklippt och jag får aldrig se några rosor… så jag måste ta dit någon annan blomma =0(

När vi gick hem därifrån bevisade ett möte med en hund att Boppan fortfarande är lika rädd för hundar… =0(

När vi kommit hem så planterade jag alla pilskotten i en kruka och jag hoppas att det tar sig i år… Hans mamma hjälpte mig att plantera skotten…

Tyvärr vart maken tvungen att ta ner min älsklingsbjörk för att få plats med grunden, så jag måste flytta det lilla rådjuret Emma till en annan plats.. Jag grävde ner krukan längst uppe i backen vid ”Plommonskogen”, så nu kan jag flytta den om jag vill utan att skada rötterna… Men jag fick veta att min ”Salikons ros” kommer att få en plats i min trädgård. Min svärmor håller tydligen i hemlighet på att odla upp en vit rosbuske…

Mina två stora tjejer bakade en tårta till hennes ära, helt själva och i bottnarna fanns smultronen från dagen före och en massa hackad choklad… Citronmousse och vaniljkräm inuti… Rosa grädde och en sockerros som Tripp gjort utanpå… Men som perfektionist, så var hon inte nöjd…

Senare på kvällen åt vi en fin middag tillsammans med min makes föräldrar. Biff med lök och smörstekta kantareller och pressad potatis… och bara njöt av att vi alla hade varandra och att livet kan vara gott…

Och det är inget man ska ta för givet!!! (som Fredrik Backman påtalar)

Ps. Mitt senaste inlägg på Hemimammas Hem, med bilder ur mitt liv D.s

Om Boppans hundrädsla

Om Emmas Pil

Om Emmas födelsedag

”Det lilla rådjuret” min novell

36 tankar om “Hemimammas tankar – Junibackens loja lördag & helig helgdag

  1. mogi skriver:

    Vilken fin berättelse om er helg ♥
    Vilket vackert rådjur. Med en vit rosenbuske omkring kommer det att bli magnifikt *ler*

    Sommarkram från Mogi
    P.S denna tisdag ska vi åka iväg på utflykt. Alltid lika trevligt ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Mogi för ditt varma mottagande av min sorg ♥ Det är en jättevacker skulptur som mina barn och min man köpte till mig
      och min man placerade, DÅ, vid min absoluta favoritbjörk i trädgården… Bilden togs då..
      Nu måste jag finna en ny plats för henne och hennes lykta som min svärmor köpte till mig för att det är så långt bort till graven numera…

      Jag tror också att det blir överjordiskt vackert när min buske har växt färdigt och min svärmor kan ”överraska” mig med den.

      Utflykter älskar jag oavsett vilken form. Själv sitter jag nu och ser hur maken och hans far och bror har tagit grävskopan i besittning,
      och ska flytta lekstugan, för att få plats med schaktmassorna…

      Jag hoppas att du skriver och berättar om din utflykt och hur det blev =0)

      Massor av hemikramar ♥

  2. suttecity skriver:

    Nu förstår jag bättre, har ju inte följt dig förrän vi hamnade här på WP…. oj vad ni har fått gå igenom. När jag kollar runt här så känns det ju onekligen så att hon är med och visar tecken för er många gånger om och då jag tror på att vi har dem med oss på andra sidan så känns det som att hon är en skyddsängel för er.. Kram ♥

    **********************************************************************************
    Verkar som om det blev en bra helg trots allt. //L

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, min familj och framför allt jag har nog gått igenom det mesta man kan uppleva i ett liv… och jag har skrivit många inlägg om många av de händelser som kommit att definiera mitt liv och de finns under signaturen Hemimamma och mitt vilda liv… Jag har inte hunnit kategorisera allt än men det kommer… =0)

      Det blev en mycket bättre helg än förra året, då jag fick veta att hennes död var onödig och lätt hade kunnat undvikas om jag hade känt till begreppet ”sen avnavling”. Det var ytterst smärtsamt och rev upp sorgen på gränsen till, hur det kändes och jag mådde för 12 år sedan… och det har varit det viktigaste med bloggen för mig. Att jag fick kunskap och ett vapen för att kunna kämpa emot detta.
      Alltsedan dess så har det varit min största hjärtefråga. Inge fler barn ska i onödan skadas eller dö för att medicinindustrin vill ha stamcellerna i deras blod…

      Jag tror också på någon sorts tillvaro och jag har fått åtskilliga tecken från henne genom åren, och det har skänkt stor tröst. Min familj har en unik skyddsängel.

      Tack för din varma och förstående o kommentar

      Massor av Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vilar i din famn

      *tack*

      Hemikramar i all oädlighet ♥

    • kao skriver:

      Ett bitterljuvt inlägg om både glädje och sorg. Din man behöver vila, flyttar ändå lekstugan, pilgrenen och den härliga skogspromenaden. (Precis, varför har folk så bråttom i skogen, de ska SPRINGA.

      Vad ser man då? Vilka dofter känner man då? Vilka kantareller? Hur ska man hinna trä smultron på ett strå och känna dofterna i skogen då?

      Allemansrätten är så unik och underbar och alltför många tar den som självklar, vilket den INTE är. Man behöver bara åka till Danmark för att upptäcka att man blir avhyst både här och där bara för att man vill parkera husbilen vid en vacker plats med utsikt över havet, för en enda natt. Då blir man bortkörd.

      Borgarna tafsar och krafsar ju på denna unika rätt, men vi ska slå dem på deras klåfingrar.
      ———–
      Vackert med det lilla rådjuret, stenen och busken. Men…..har ni flyttat? I så fall har detgått mej spårlöst förbi. Trodde du bodde bara några mil från mej, men mailet från WP att en av dina kommentarer anlänt till mej skvallrar om annat. Är det därför ni schaktar och donar hemma och att :Citat från dej: ”Emma ligger så långt borta nu”?(slut citat).

      Vem klipper vita rosor på en kyrkogård? Vad är meningen med det?
      ———-
      Till tekniken: Både här och hos Pluppa är det fortfarande svart text på svart botten när man kommenterar. Är det bara när jag skriver som det blir så?

      Kaoskramar i sommarnatten

      • HEMIMAMMA skriver:

        Ja, ett bitterljuvt inlägg, men så är ju dock livet, eller hur? Både min make och jag skulle behöva vila, men det hinns inte med, vi måste bygga ut och sätta stommarna innan vintern…
        Men man får nyttja de där guldkantade ögonblicken i livet, de korta stunderna av harmoni och verklig lycka…

        Vi måste försvara våra rättigheter, vilket också gäller Allemansrätten, i mina ögon den viktigaste eftersom det varit något som även fattiga kunnat dra nytta av…
        Nej jag har inte flyttat, men vi måste bygga ut… vi behöver ordentliga rum till de större barnen… Emma ligger begravd i Vällingby och jag bor i Vallentuna, så det är 12 mil tur och retur..
        Kyrkogårdsförvaltningen eller vaktmästaren klipper ner rosorna och det ska tydligen ske just nu, har jag fått berättat… =0(

        Jag får vit text mot svart bakgrund. Det är fler som har sagt att det är på det viset som du säger, men jag vet inte hur man ändrar på det om det ens går?

        Hemikramar kära vän… en dag närmare vår promenad, nest pas? =0) ♥

  3. kramgoaullis skriver:

    Här får du en fin dikt jag fann på nätet…Skriven av en Siv Andersson

    ” LÄNGTAR EFTER DIG

    I hjärtat finns ett rum
    som bara är för dig.
    Och var jag än tar plats
    så finns du här hos mig.

    Jag hör din varma röst
    som inspelad musik.
    Jag lyssnar om igen
    för den är helt unik.

    I mörker och i ljus
    ditt ansikte jag ser.
    Ur minnet tar jag fram
    de bilder där du ler.

    Men bland allt du är för mig
    finns något svårt att bära
    – min längtan efter dig
    när jag inte har dig nära. ”

    *varma kramar ifrån Ullis ♥*

    • HEMIMAMMA skriver:

      *ordlös tacksamhet*

      Med en tår i ögonvrån så tackar jag de makter som fört så många vänliga människor i min väg…

      Tack för att du är min vän och att du finns ♥

      Hemikramar ♥

  4. kramgoaullis skriver:

    Och här kommer ett klipp också Hemi ♥

    *kramar om*

  5. Anna skriver:

    Trevlig sammanfattning av en fin helg! Och jag förstår att du är avis på valpen, för det är jag också, som du vet! : )

    Men vi är ju inte ens vänner på Fejan, så jag kan inte se att du delat mitt inlägg där! Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Får jag bli din vän på fejjan? Jag är inläggsmässigt tvångsmässigt aktiv och delar till höger och vänster när jag ser något jag anser vara bra eller viktigt skrivet,
      så det är nog en hel del av mina bloggvänners inlägg som flyter runt i Facebookvärlden vid detta laget… =0)

      Det ska vara en hund av ”Turbos” ras har jag förstått… Border Collie… I min barndom så var vår trevägs-korsning Sessi min bästa vän…

      Jag lämnar in en vän-ansökan på Fejjan så får vi se om du svara ja? =0)

      Hemikramar ♥

  6. Britta skriver:

    Fint inlägg – om er helg och allt det andra…

    Smultron och kantareller – vilka rikedomar det finns i skogen. Ha en fin fortsättning på dagen. Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja skogens guld är oerhört värdefull, liksom allemansrätten…

      Tack för ditt deltagande Britta och din förståelse, det betyder mycket ♥

      Hemikramar ♥

  7. pluppa skriver:

    Härlig helg Hemivännen 🙂
    Tycker det är så fint allt ni gör
    på Emmas dag!

    Kram från Trollmor ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det känns bra att göra något som stärker vår samhörighet som familj,
      i tankarna på det sorgliga som kan hända när som helst och var som helst och vem som helst..
      Och i detta fall mitt i sommarens vackraste grönska… Och dagen hon föddes var det värmerekord på många år…

      Så många minnen som stiger till ytan just dessa veckor varje år… varje dag har sitt eget minne av vad jag gjorde då…
      och ibland känns det svårt att hålla distansen, när det faktiskt känns som det hände igår… för att tiden stått still i 12 år på ett plan…

      Så varje handling som skapar ett gott minne i nutiden känns bra och viktigt…

      Massor av Hemikramar ♥ till min älskade Trollmor ♥ x 11

  8. mariadesuede skriver:

    Du, jag finns här

    trots att avstàndet är sà stort

    men jag bjuder dig min vänskap

    en axel som du kan gràta ut pà

    mina öron som lyssnar pà dig

    fast jag kan aldrig fà barn

    även om jag försöker förstà

    det finns saker som jag aldrig kommer att uppleva,

    fast detsamma gäller ju dig inför mig,

    men vàr vänskap är äkta

    och jag kommer att finnas där för dig…

    ——————________——————

    Jag har iaf upplevt kärleken, Amore mio, men jag klarar inte av att göra allt som han kräver av mig, han förstàr inte att jag faktiskt är trött efter en hel dags arbete, sen har jag förlorat lusten att göra nàgot för honom… Jag behöver iaf en pause…

    Skogspromenader gör gott, att strosa i skogen är underbart…

    Örnkramar 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Älskade Maria min underbara vän… =0)
      Jag saknar dig fruktansvärt och jag önskar verkligen att du kan komma till Sverige innan sommar’n är slut.
      Vi hade roliga dagar förra året och jag längtar efter likalydande i år…

      Det gör mig ont att du inte är lycklig med Amore… och problemet är ju tyvärr ganska vanligt =0(
      Vi får gå tillsammans när du kommer till Sverige nästa gång.
      Jag är så tacksam för att du finns och vill vara min vän och jag hoppas att du känner detsamma…

      Vänskap är viktigt, nästan viktigast av allt…

      Hemikramar ♥

  9. skvitt skriver:

    Jasså kantarellerna har kommit. Det var ju trevligt!
    På Åhh!-Sikt hade jag en liten grundkurs i svampkunskap ifall det kan intressera. Du kanske är en hejjare på svampar, men annars kan du läsa min lilla kurs här:

    Undvik svampdöden

    Och om du redan kan allt, så har du kanske någon läsare som inte är lika duktig.
    Undvik svampdöden så jag kan ge dig fler kramar!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, skogens guld har gjort sitt intåg för i år =0)

      Jag kan tillräckligt för att undvika svampdöden, men jag ska läsa ditt inlägg av ren nyfikenhet =0)

      Vi kommer alltså kunna kramas många gånger till =0)

      Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du bör utöka ditt inlägg med att berätta om murklor, annars är jag nöjd med din insats… =0)

      Hemikram ♥

  10. […] Ps. Mitt senaste inlägg på vanliga Hemimamma om allt detta ovan… Ds. […]

  11. Tant Otto skriver:

    Vilken fin helg ni haft tillsammans ….att gå i skog och mark är rogivande och härligt..hittar men dessutom skogens guld går man ju hem rik. Kantareller smörstekta på macka …mums!

    Så fint med det lilla rådjuret där vid björken…<3<3<3

    Hos mig börjar det se lite ljusare ut ….så snart kan jag börja tänka lite på mig själv…jag har oxå gått upp i kilo…inget roligt så lite motion behövs här…jag gillar i motsats till dig att jogga bara jag börjar nångon gång…vill ta ut mig och pressa mig lite…svetttas och flåsa fram …men när jag håller på fattar jag inte varför…men efteråt är det så skönt att veta att fläsket har fått en match…jag är konstig men tycker att det är skönt med träningsvärk…då vet man att man har gjort något och att man har en massa muskler som man inte trodde fanns där inunder alla volanger.

    Stor ottokram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tolererar träningsvärken jag med, av samma anledning och nog kan jag springa, men då måste jag springa mot ett mål (tex affären) och inte bara för att springa =0)

      Du är duktig du som orkar och ids kuta omkring =0) och skönt att höra att det lättar upp borta hos dig, du har haft det tufft länge.

      Massor av hemikramar ♥

  12. HEMIMAMMA skriver:

    Är det så att alla som kommenterar ser sin skrift i svart?

    Jag får nämligen min skrift i vitt…

  13. Hemimamma skriver:

    nu kommenterar jag på twitterkontot för att se, men min skrift är fortfarande vit

  14. […] Mogi och Mörlin. Nu vill även jag ge dig en bild tillbaka. Och jag är säker på att du förstår innebörden av den och gillar […]

  15. […] Mogi och Mörlin. Nu vill även jag ge dig en bild tillbaka. Och jag är säker på att du förstår innebörden av den och gillar […]

  16. […] känner jag mig just nu extra tyngd eftersom Juli är Emmas månad… Min dotter som föddes den 10 juli 1999 och som dog plötsligt och oväntat den 28 juli samma […]

  17. svorskan skriver:

    Ett jättefint inlägg. Det finaste är att jag har tidigare läst om din sorg, och jag ser att det på något sätt fått lite mindre utrymme, till förmån för de andra. Jag är glad för din skulle att ni funnit ett gemensamt sätt att umgås för att lindra sorgen. Det låter som en härlig tur, och god mat och en helsmaskig tårta!!! 🙂 Känns priviligierat att ha fått ”vara med”. tack min vän.
    Jag knappade mig in här från det andra inlägget…
    Kraaaaaaaaaamar och allt gott till dej!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, ni har nog kanske distans nog att ”se” vad som händer… sorg liksom kärlek är ju dynamik och fluktuerar med olika händelser… men man kan göra aktiva val också som visar sig var helt rätt…

      Ja det blev en dag att minnas för kärlek och glädje och inte bara sorg och smärta…

      Vilket inlägg kommer du ifrån??

      Hemikramar och allt det bästa till dig!! ♥

Lämna en kommentar