Hemimammas tankar – Emmas 11 årsdag… Vad KUNDE jag ge henne i födelsedagspresent? Rik/fattig??

angel_loves.png

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – den dolda fattigdomen??
GOD AFTON!!. Jag fortsätter på tråden som Sarahmara tog upp. I detta fall, ett ämne som berört min…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!!

Emma blogg.JPG

Idag var det 11 år sedan min andra dotter Emma föddes. En stor dag för mig, då jag gick från att vara mamma till ett barn till att vara ensamstående mamma till två flickor… Så här såg hon ut, den dagen hon föddes, den varmaste dagen i juli, 1999…

Bilden är ett porträtt jag själv tecknat.

18 dagar senare var hon borta. I det inlägg som jag rebloggar som jag skrev i maj, beskriver jag hur det var att behöva be de sociala myndigheterna om hjälp att begrava mitt barn. Fattig och ensam, utan värdighet fick jag acceptera att de styrde hur mitt älskade barns sista farväl och eviga vila skulle se ut…

I ett flertal av mina noveller har jag berättat om min sorg och vad som händeJag har också beskrivit hur jag kom att finna en tanke av tröst i sorgen och ett symbolspråk, som ger mig känslan av att hon finns någonstans…

Efter mångt och mycket, fick Emma en hjärtformad sten i rosa granit, med guldinskription. En läkande pilkvist kröner en bild av ett rådjur, som kompletteras av en liten bild på en anka. Emma kallades kvack-kvack, för hon gjorde läten som Kalle anka… Den var så vacker. Min dotter Tripp, då två år och jag besöker henne för första gången, när den kommit på plats tre månader efter begravningen…

Emmas grav blogg.JPG

Men allt eftersom tiden gick, vittrade guldet bort…

Kvalitén på stenhuggarens arbete kan ifrågasättas, men det fanns inte garantisedel på arbetet, så det fanns inget jag kunde göra.. Undrar varför de rikas huvudstenar målas med guldfärg som håller och inte en fattig mammas dotters?? Förtjänar barn inte det bästa??

Jag vet ju att sådana stenar finns…

Emmas sten före blogg.JPG

Men idag, 11 år senare gav jag min döda dotter en födelsedagspresent…. Jag har äntligen fått tag på guldfärg som man kan måla på sten med och skyddslack, så jag och mina två minsta barn (de andra är hos sin pappa) och hemifarmor, alltså min högt älskade och värderade svärmor, åkte till graven som ligger 10 mil bort, från där jag bor idag.

Vi hade filt och picknick korg med oss, med kaffe bullar och Mariekex. Solen sken och promenaden längs kvarndammen värmde på flera sätt…

Medan jag metodiskt och försiktigt restaurerade stenen, med mina små barns ”hjälp” så hade vi en varm, mysig, och vacker naturupplevelse… En liten harunge kom skuttande och vi kunde följa den med blicken länge… Bästemor dukade upp där i gräset och vi kunde fika. Min minsta flicka plockade en bukett blommor i gräset som vi ställde i en vas… Barnen matade sothönsen i dammen, när vi började gå hemåt, bland en miljon centimeterstora grodor…

När vi åkte därifrån var stenen så här vacker igen…

Emma sten efter blogg.JPG

På vägen hem satt jag och funderade på vilken tårta som Emma skulle ha velat ha om hon levat?? ”Kan man fira en död persons födelsedag?” ”Varför skulle man inte kunna det” tänkte jag och frågade bästemor vad hon ansåg?

”Klart Emma ska ha en tårta på sin dag! Hon lever ju i ditt hjärta…” Så jag gjorde den här. Den rosa masipanen är den vackra klänning, jag skulle velat sett henne i… Fjärilen symboliserar den fria form hennes ande har idag, en av de varmaste sommardagar jag upplevt…Men vi kommer inte äta den förrän i morgon, för då kommer alla mina andra barn hem…Hela min stora underbara familj kommer att vara samlade och mitt universum i balans…

 De är livet, som jag vill fira i skuggan av döden….

Emmas tårta blogg.JPG

I alla år har hon skänkt mig tillförsyn, och talat till mitt hjärta, i sin ”andedjursform”, som indianerna säger…Och nu ikväll lyser lyktan i Emmas lykta, som min bästemor ordnade åt mig, för att det är så långt till graven.

Och bredvid, ligger det lilla rådjuret, som är symbolen för henne, som min familj köpte och min make lade under min favoritbjörk i vår vilda otämjda, trädgård, som överraskning en dag… Jag är fortfarande fattig egentligen, i pengar räknat, men i kärlek och omtanke från min familj har jag aldrig varit rikare…

Emma minneslund.JPG

Ibland kommer Emmisar på besök, fortfarande efter alla dessa år, och de talar fortfarande till mitt hjärta…

GOD AFTON!!

43 thoughts on “Hemimammas tankar – Emmas 11 årsdag… Vad KUNDE jag ge henne i födelsedagspresent? Rik/fattig??

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Grattis på födelsedagen min älskade dotter… Här är min bön för dig…Att se ljuset när livslågan falnatNär min kärlek inte förmådde rädda ditt livAtt se ljuset när ditt hjärteblod svalnatnär min ilska flammar hatiskt röd och intensivAtt se ljuset genom mina mörka tankarnär min kropp värker av smärtaNär jag rastlöst genom huset vankarmed bilden av din blick i mitt hjärtaNågon slet dig från din moders bröstAv några kallas han KärlekenJag hoppas du följde en ängels röstoch inte spader Ess i lekenJag vill så gärna tro att ditt liv hade en meningAtt inte slumpen tog dig från migNär min dystra själ ängsligt söka reningfrån sorgen och saknaden efter digAlla söker svaren på våran vilsna jordFast de hör den andra sidan tillNågra finner dem i Herren Guds ordBli tröstad av något är vad alla villBilden av ett rådjur under en läkande pil i sommarbrisGer mig mod att vilja levaAtt ödmjukt inse att smärta är kärlekens prisFör Kärleken lindrar själens reva Kärleken är ljuset vi alla måste seLjuset som ska leda och skydda ossKärleken är ljuset som trygghet och visdom geLjuset som ska ge oss mod att kasta loss Älskad var hon våran lilla Emmaoch kärt barn har många namnEkot av dem ringer stilla hemmanu när hon bor i stora Moderns famn Flickebarnet som fanns hos oss på lånad tidska leva vidare genom våra hjärtanI Jesu Kärlek lilla Kvack-Kvack vilar i fridskyddad för all tid från smärtan Farväl min dotter och tack för denna korta tid av lyckaMinnet av din Kärlek en tanke ljuv och ömJag ska alltid din gravvård med blommor och vackra tankar smyckaoch att vi åter ses en dag är min sista drömVi ses i Nangilima…

    • HEMIMAMMA skriver:

      ღ¸¸.•´´¯`••._☆ ๋๋°•.♥.•°…..♥.•°ღ¸¸.•´´¯`••._☆

  2. Hanna hmm skriver:

    Godmorgon..vilken vacker sten!!! jag besökte en grav igår som ännu saknar en sten (efter flera månader)… en grav som jag vet att även en liten pojke besöker för att prata med sin pappa… Tror det är viktigt med en vacker plats att besöka, som finns där oavsett väder och vind… Är glad att du äntligen fått bättre guldtext på Emmas sten…Och hoppas dagen blir fin…full av vackra minnen och solsken!Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Hanna! Tack för dina vackra och tänkvärda ord…Det blev en varm vacker dag och idag har hela familjen ätit den fina tårtan och glädjen dominerar över sorgen i mitt liv…Min lilla minneslund i trädgården är en plats som hela familjen värderar, eftersom Emmas grav ligger så långt bort. Att äntligen finna färg som består, var en stor tröst…Och du har rätt, det ÄR otroligt viktigt med en särskild plats…Det tog tre månader innan jag fick Emmas sten, så tyvärr kan det dröja. Jag hoppas för pojkens skull (och din) att stenen kommer, så att ni kan få ett sorts ”avslut”..Med varm medkänsla och deltagande.Hemikramar!!

  3. Lindalou skriver:

    Jag sitter här med tårar i ögonen… Vad fin stenen blev. Jag vet inte varför vissa stenars text förlorar sin färg. Det är bedrövligt.Men du skriver vackert om din lilla dotter och jag förstår att hon alltid, alltid kommer att finnas i ditt hjärta. Min mamma förlorade en son innan jag föddes. Det är fortfarande ett sår inom henne.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är med stor respekt jag läser dina rader och jag blir rörd över dina ord. Din värme strålar emot mig och jag kan bara bekräfta vad du säger. Alla ens barn finns i ens hjärta, även dem man förlorat och jag förstår din mamma till fullo. I mitt fall har glädjen i de upplevelser jag beskriver i mitt inlägg och mina noveller gjort att Emma är numera en självklar och även vacker del i vårt liv. Min äldsta dotter miste ju en syster och det har påverkat henne också.Numera med mina småttingar runt benen, hinner jag inte reflektera så mycket över Emmas öde längre, men ibland springer hon ikapp mig…Tack för din värme.Hemikramar!!

  4. Mavera skriver:

    Sänder en tanke och många kramar till dig och din familj.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Sänder många tankar i solens och värmens tecken till dig, i tacksamhet över din värme!!Hemikramar!!

  5. Magister Stork skriver:

    Hej igen…Mycket vackra tankar som du har fångat och delar med dig av…ja i ljuset lever våra kära vänner som lämnat oss och tids nog så möts vi igen…Majen…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Magister Stork!! Roligt att se dig igen! Ja, du känner ju till min historia sedan förut…Tack för din medkänsla. Det värmer en sådan kall dag vi har idag.. =0)Hemikramar!

  6. Kao skriver:

    Mycket vackert och sorgset skrivet, men ändå med ett stort hopp om livet bortom död och annat. Klart att tankarna finns där en sån dag.Stenen blev verkligen jättefin och man kan ju se att du har ”Emma” lite här och där i synlig form i ditt liv. Självklart kan sorgen aldrig helt försvinna, men man lär sej leva med den.KramarKao(PS. Del 4 ute nu)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för dina fina ord och det du säger är helt rätt. Man ler sig leva med det och livet har mer plats i mina tankar idag än döden, men klart är att jag undrar om jag får se henne en dag igen…Men jag finner stor tröst i mina symboler.Hemikramar!!

  7. Maria de Suède skriver:

    Jag kommer aldrig att förlora ett barn, eftersom jag inte kan få barn. Men det var fint gjort av dig och familjen. Och ja, stenen blev jättefin. Emma finns ju där, i sin andeform och framförallt i ditt hjärta. Nu gråter jag, trots att jag aldrig kommer att få uppleva denna sorg. Örnkramarp.s. Om du är intresserad av björnarnas historia kan du gå in på Rovdjurens värld, men jag utelämnade åren med flit.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du kanske kan adoptera? Om man ser det så här att alla barn är allas barn, så har vi alla förlorat barn… Bobby, baby James och andra… Sorgen över förlorade barn når oss alla på olika sätt.Det viktigaste är att vi värnar dem som finns kvar, både egna och andras…Jag ska kika på vad du skriver om ett av de intelligentaste djuren på planeten…Hemikramar!!

  8. Pluppa skriver:

    Vad fint du har gjort det hemi!Stenen blev otroligt fin och jag förstår attdet skänkte dig tröst i ditt hjärta,att nu äntligenveta att texten syns ordentligt igen.Det är bra att du låter glädjen dominera i ditt liv!Stor kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Pluppa! Det som överraskade mig dock, var att någon för mig okänd hade planterat Tagetes på graven och den vita rosenbusken jag planterade för många år sedan hade vissnat bort…Jag måste plantera en ny ros och min bästemor skänker mig en ”gammaldags ros” från sin trädgård, en vacker vit ros som doftar underbart…Jag undrar vem denna okända blomdonator kan vara??Det finns otroligt mycket att vara glad åt i mitt liv, tex att du är min vän.. =0)Hemikramar till mitt favvotroll!!

  9. Agnetha skriver:

    BS Hahaha, där fick du till det ! jag kan jag också, men det är mycket roligare när det kommer från någon annan, eller hur ?Kram

  10. Agnetha skriver:

    BS Instämmer !Kram

  11. Arrami skriver:

    …du gav dig själv och Emma en vacker gåva, stenen blev fin och det finns en enorm skönhet i hur du vårdar minnet…Varm kram! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag må vara fattig på pengar, men jag har all rikedom i världen i de värden jag eftertraktar. Kärleken och respekten från mina nära och kära. ALDRIG mer hoppas jag att jag ska behöva stå ut med den förnedringen det var att be sociala om hjälp med begravningen, utan att ens ha orsakat min fattigdom själv…Jag vårdar minnet och arbetar för att ge hennes korta liv och död en mening.Ofta känner jag att jag trott mig förstå den meningen, men ibland tvivlar även jag…Tack för dina varma ord!Sommarvarm Hemikram!

  12. Agnetha skriver:

    BS Instämmer i det sista om det med tröst.Kram

  13. erviluca skriver:

    Åh, vad fint! Tack för att du delar med dej!

  14. Mörlin skriver:

    Hemimamma…natten är sen…ögat är trött…jag har läst dina fina ord här….men ska läsa allt imorgon igen…när jag kan ta in allt!Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Sov så gott och känn ingen stress. Du återvänder när du känner dig redo. Du har sett bilderna det räcker bra och ämnet är svårt att kommentera. Jag förväntar mig inte det i ett sådant här inlägg.Hemikrammar!!

  15. Tant Otto skriver:

    Vilken vacker text …och va fin din dotters sten blev..Att fira med tårta för att hedra din dotters minne ….bara så fint ..jag tror att hon är stolt över att ha en så omtänksam mamma.Kram.. en stor Ottokram till dig.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Åh, OTTO… Jag känner mig stolt och hedrad över att du med sådan värme ger mig ditt stöd och är en vän, i detta fall i nöd, och din glädje i mina medgångar!!Jag kanske är naiv, men jag hoppas att hon ser mig och håller en skyddande hand över oss alla i familjen. Det jag VET är att mina levande barn är stolta över mig och vad jag åstadkommit med mitt liv. ”Du är den coolaste mamman i världen” säger de och jag rörs nog till tårar mer av det, än jag fäller tårar över vad som inte kan bli ogjort…Men hedrar de döda bäst, när man minns och vårdar de levande, tror du inte?Man lär sig att leva med det som hänt, och gör allt som står i ens makt för att skydda de som är kvar… Oftast hinner jag inte reflektera så mycket kring Emma längre, och jag har bearbetat det länge och på olika sätt…Jag har Emma att tacka för att jag skriver idag. Det är det vackraste av allt. Hon gav mig den gåvan när hon gick, för samma dag som hon dog, började jag skriva…Och jag hade aldrig skrivit någonting innan… Underligt va?Mina varmaste hemikramar till dig min bästa fru ”Kommissarie Otto”!

  16. Pellefantia skriver:

    Det viktigaste är att du är nöjd för då kan du vara säker på att även Emma är det…. Tycker din plats hemma med rådjuret och lyktan är bra, även om din tös alltid vandrar bredvid dig.har själv planterat en magnolia tillägnad min svärmor som var så viktig för oss alla i familjen, vi besöker sällan minneslunden, utan bär henne i våra hjärtan…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag hoppas att hennes stjärna ska lysa över mig…Magnolia, så vackert som doftar så gott!! Vilken vacker gest. Jag bär Emma i mitt hjärta med, för jag kan inte åka till henne så ofta heller längre, livet har tagit mig långt bort från hennes grav…Både bildligt och bokstavligt…Hemikramar!!

  17. Mörlin skriver:

    Hemi…nu har jag läst…som du skriver…det är svårt att kommentera…orden känns lite futtiga…men jag blir varm i hjärtat av all kärlek här och all kärlek du ger till de dina här på jorden och där Emma är! villken gåva du fick av lilla Emma…Ordet!MörlinKrammar!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Marilyn. Tack för att du återvände. Tack för att du orkade läsa texten, trots sitt svåra innehåll. Tack för dina vackra ord. Tack för att du ser mig. Tack för att du är du. Tack.Hemikrammar!!

  18. Islandsmamman skriver:

    Klart man kan fira födelsedagar – hon lever ju i ditt hjärta.Jag säger som man gör häruppe till föräldrar som har barn med födelsedag: Grattis till dottern.*kram*

  19. trerk skriver:

    Jag har läst och tänkt hur olika livet kan gestalta sig för oss. Jag kommenterar sällan såna här inlägg, det är alldeles för starka känslor inblandade och man kan lätt såra nån, fast man menar väl.Att jag kommenterar det nu, beror på att det är sällan man läser ett inlägg i just denna specifika fråga som rymmer så mycket kärlek och värme.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tor-Erik, din värme och acceptans rör mig oerhört. Jag var mycket tveksam att lämna ut detta, just för som du säger, man kan kliva på mångas känslor, både sina egna och andras, men samtidigt vill jag ju inte förneka Emma sin plats i mitt liv, till förmån för mina levande barn.Mina upplevelser kring hennes död, är ju en stor anledning till att jag lever och verkar som jag gör idag, och kämpar så hårt jag gör för att de utsatta i alla former ska få det bättre..Jag vill ju på något sätt lyfta det liv hon skulle haft, än den död hon fick…Just ditt svar är anledningen till att jag gjorde det och chansade, för du visar mig att det fanns en mening i det bortom mig självTack Hemikram!

  20. sarahmara skriver:

    Det var en fin gåva för er bägge två!!! Det är ju stora problem med att det vittrar bort guldet, tyvärr…Pappas sten som inte är många år, den är tom på guld!. Vart köpte du guldpennan??Grattis till Emma och kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Sarahmara! Tack för dina varma ord. Jag köpte färgen och skyddslacket på Panduro, men det var ingen penna, utan en flaska och en burk. Jag har prövat guldpenna, men det höll inte ens en månad… Jag skrapade bort alla gamla rester av färgen. Vi skurade stenen med diskmedel och så torkade jag av den med T-röd, innan jag målade. När jag fyllt i bokstäverna med färgen, så torkade jag bort överflödet försiktigt med T-röd. Sedan målade jag skyddslacket över hela den blanka ytan.Nu hoppas jag att det ska hålla några år åtminstone…Hemikramizar!!

  21. Tant Otto skriver:

    Jag är övertygad om att Emma uppskattar det du gör mamma Hemi…Jag tänker ofta som så att de döda vet att man fortfarande bryr sig om dem om än i tanken….de vet om att minnet av dem aldrig dör …Besöker min farmors grav ibland och sätter dit en blomma för många är det främmande och inget de överhuvudtaget kan tänka sig att göra…men har man någon kär så gör man det gärna…min farmor var så betydelsefull för mig och jag saknar henne oerhört mycket…det vet hon, jag satt vid hennes dödsbädd…men missa dödsögonblicket…jag åkte hem för att sova och sa att jag kommer tillbaks igen nästa dag…på natten passa hon på att gå bort….tror att hon ville förskona mig och att hon ville dö ifred…Men jag hade gärna varit med..nu fick jag bara hämta hennes tillhörigheter en papperskasse full med minnen ….Hm döden kan ibland komma oförklarligt och plötsligt…helt meningslöst kan man tycka många gånger…men någon mening är det ändå…fast det är svårt att se det mitt i all sorg och saknad..Min mor är ju på ett demensboende fånge t i sin egen kropp…det sörjer jag dagligen…döden kan ibland vara en befrielse..lidande får ett slut och sörjandet kan få ett slut…fast saknar gör man hela livet..kram och hoppas att tårtkalaset till Emmas ära var lyckat!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Alla tyckte om tårtan, som i sommarens tecken innehöll jordgubbsmousse, jordgubbar och grädde, med ett lock av jordgubbsmarsipan. Alla barnen, tom min kräsna äldste son åt, med stora leenden, medan vi diskuterade grodorna som jag och de små barnen beblandat oss med dagen innan… *LER*Att döden kan komma som en befrielse har jag erfarit själv, när min mor dog i sviterna efter bröstcancer. Hennes smärtor var outhärdliga och lindrades inte ens av morfin. Min fars lidande av att inte kunna hjälpa henne, har lämnat outplånliga spår i min själ.På många sätt en plågsammare sorg än den efter Emma.Jag besöker min dotters grav så ofta jag har råd och hinner. Då tänder jag samtidigt ljus för min mor. (vars grav är ännu längre bort) Jag förstår ditt handlande precis och ser inget konstigt eller främmande i det.Vad sorgligt att du inte fick ditt farväl. Jag vet hur det känns. Emma gick ifrån mig innan jag var redo. Eftersom jag hade ett barn till att ta hand om kunde jag inte följa med i ambulansen.Men Emmas blick sade mig redan innan att hon var ett märkvärdigt barn. Det är den blicken jag talar om i min bön.Tack för att du finns. Din värme bär mig i svaga stunder.Hemikram!!

  22. […] invid hennes sten. Maken och jag slogs av samma tanke och jag tog med den därifrån. I år var det inte lika upprörande att åka dit som förra året. Dessutom märkte jag att Tripp klätt upp sig inför besöket. Hon hade ett linne på sig med ett […]

Kommentera

