HEMIMAMMAS KAMP – ÄNTLIGEN!!

angel_lovesGOD AFTON

ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN

Fantastiska nyheter i mailboxen:

RESURS

ÄNTLIGEN!!

Igår, den 9 december 2015, fattade riksdagen äntligen beslut om avskaffande av den bortre tidgränsen i sjukpenningen som infördes 2008.

Detta är en av huvudfrågorna Nätverket Resurs drivit sedan starten 2008. Beslutet innebär att sjuka inte längre kommer att skickas över till arbetsförmedlingen efter 2,5 års sjukskrivning. En absurd epok i svensk socialförsäkringshistoria har därmed gått i graven. De nya reglerna gäller från och med 1 februari 2016. Förhoppningsvis kommer detta leda till att sjuka mer kan fokusera på sin hälsa och återhämtning och mindre oroa sig för tickande sjukpenningdagar.

Jag vill därför rikta ett hjärtligt tack till er alla, såväl inom som utom nätverket Resurs, som på ett eller annat sätt bidragit till kampen för en human, rättssäker och hälsofrämjande sjukförsäkring. Särskilt tack till Påskuppropet, Solrosuppropet, Välfärdsmanifestationen; 100 000 namnsinsamlingen, sociala medborgargardet, liksom alla ni som framträtt i media, bloggare, filmare, nätverkare, talare, författare, debattörer, påtryckare, musiker, poeter, forum-moderatorer, illustratörer, estradörer, jurister med flera med flera! Era insatser har varit ovärderliga!

Alla vi som på olika sätt kämpat för att lyfta fram utförsäkringarnas inhumana och destruktiva effekter ska känna oss väldigt stolta idag! Utan att gräsrötterna drivit på hade inget hänt – det kan vi vara säkra på!

Det är så många jag tänker på när jag skriver dessa rader – människor som på så många sätt uppmuntrat och stöttat varandra att växa och alltmer göra våra röster hörda. Tillsynes små insatser, som att skriva en uppmuntrande kommentarer på en blogg, eller dela en länk kan ge enorma ringar på vattnet!

Vi har nått ett viktigt framsteg – men kampen för sjukas upprättelse är långtifrån över – det finns fortfarande många som slängs ut ur sjukförsäkringen pga cyniska och absurda bedömningar av arbetsförmågan trots välgrundade läkarintyg. Därtill finns det en stor grupp som i samband med friskförklaringar och utförsäkring förlorat sin sjukpenning grundade inkomst (SGI) och därav inte kan få sjukpenning. Mycket återstår att göra för att sjukförsäkringen ska ge den trygghet och försörjningsbas  som långtids-sjuka behöver för att kunna fokusera på återhämtning och tillfrisknande. Låt oss inte heller glömma dem som inte längre finns med oss, särskilt dem vars liv och hälsa katastrofalt förstörts av utförsäkring eller hot om utförsäkring. Mina tankar går också till de barn vars uppväxt präglats av föräldrars sjukdom och kamp mot myndigheter. Det vilar ett tungt ansvar på de politiker och tjänstemän som sjösatt och administrerat ett regelverk som kostat så många liv och orsakat så mycket lidande.

Tack till er alla som mot alla odds och trots sjukdom, smärta och ångest bidragit till att hålla hoppet och kampen levande under 7 långa år!

Kampen går vidare!

Bästa hälsningar,

Jenny Fjell

Initiativtagare Nätverket Resurs

Läs mer här:

http://solrosuppropet.se/2015/12/debatten-och-beslutet-om-bortre-tidsgransen/

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201516/SfU1/

Besök RESURS vid: http://resurs.ning.com/?xg_source=msg_mes_network

GOD AFTON

 

9 tankar om “HEMIMAMMAS KAMP – ÄNTLIGEN!!

  1. kao skriver:

    Det var verkligen på tiden att det blev ändring. Du/ni har jobbat hårt för detta och ska ha all cred. Den förra regeln var minst sagt människofientlig, men det var ju en allians-komposition som förtjänade att så snart som möjligt hamna i graven.

    Hade Alliansen varit kvar i regeringsposition hade eländet givetvis bara fortsatt. De har ingen förståelse för människor som inte, i deras ögon, är produktiva. Man får inte vara ‘tärande’ – man ska vara ‘närande’. Annars har man inget värde i ögonen hos högerfolket.

    Nu äntligen kan de som är svårt sjuka slappna av och ägna sej åt tillfrisknandet. Jättebra att du skrev om det. Och kul att du äntligen skriver på bloggen igen. Nu väntar jag (och säkert fler) på att du ska skriva här på WP lite oftare 😉

    Kaoskramar

  2. Eaqhan skriver:

    Gott slut och gott nytt!

    /Skvitt

  3. kao skriver:

    Önskar dej och din familj ett Gott Nytt År.

    Kaoskram

  4. Orion Stork skriver:

    Jakten på de sjuka och utsatta kommer att gå vidare om det blir maktskifte, men vi får passa på och njuta i alla fall. Solidaritet är underskattat, ja rentav förbjudet? att ta i sin mun bland dagens politiker…

  5. Orion Stork skriver:

    Tjolahopp!

    Jo men visst. Numera larvar jag mig mest med ”bloggeriet”. När det gäller politiken så ligger jag lite lågt, men kommer nog ut som vänsterpartist till nästa val?

    Jag saknar det där riktiga vänsteralternativet, med lite jävlar anamma, typ hemimamma. Jag vet inte om du minns det där med gummisnodden som jag skrev till dig en gång. Det var det jag tänkte på när jag totade ihop en mailadress i förra inlägget.

    Jag fick faktiskt googla på fka för att se vad det betyder. Först tänkte jag, fuck you! fast det är ju inte riktigt likt dig, ha ha. Ja du ser. Man lär sig alltid något nytt, även om man råkar vara född på Barna Hedenhös tid.

    Nåväl, lycka till med din kamp för rättvisa och bättre vård. Om du haft turen att ha hälsan till 100%, så skulle du nog varit ledare för något parti vid det här laget och givetvis så skulle du fått min röst. Jag är något av en rättvisa och solidaritetsnarkoman…och när det gäller just detta, så känner jag att vi sitter i samma båt och ror åt samma håll, liksom många av dina gäster här på forumet.

    Sköt om dig…

    ”Magister” Stork

    ( numera friherre, som njuter av livet och tar dagen som den kommer… )

Lämna en kommentar