HEMIMAMMAS KAMP – Dagsrapport, upprop & namninsamling till minne av ett onödigt dödsfall!

GOD AFTON! Egentligen inte… Min egen dag har varit stor berg och dalbana, då min nya läkare, som jag trodde stod på min sida – OCKSÅ visade sig ha fått kalla fötter och inte vågade stå upp för min sak…

Inte utan att ha förskrivit SSRI-medicin ansåg han sig kunna sjukskriva mig eftersom han inte kan sjukskriva mig för Borrelia… Spelar ingen roll att mitt bortblåsta närminne och icke existerande kognitiva funktioner gör att jag inte ens litar på mig själv… sönderbruten av tårar och frustrerad av att ingen vill förstå hur djävligt denna sjukdom sliter sönder mitt liv och mig själv… så var jag helt utlämnad åt paniken.. men till slut genom att jag gick med på att ta den nya medicinen, så kunde han sjukskriva mig…

Enligt läkaren ska den nya medicinen hjälpa mig med just de sakerna. *hoppas*

*SUCK* Jag börjar bli SÅ TRÖTT på alla dessa läkare som glömt hur man stavar till Hippokrates ed, än mindre vad eden står för…

Ingen läkare tycks våga stå upp för att de ska vara LÄKARE – INTE BYRÅKRATER!!

Nåja, imorgon så ska maken kontakta en av tre läkare (som jag känner till) i hela landet som hjälper Borreliasjuka. Då kanske jag får bli sjukskriven på rätt premisser för rätt sak. För deprimerad ÄR jag och det är också ett av symptomen på Borrelia och botas när Borrelian botas…  *hoppas jag?*

MEN JAG LEVER I ALLA FALL FORTFARANDE

När jag gick in på Facebook så hade en vän till mig en begäran: Hon bad mig skriva om en sak från bloggvärlden, för att hjälpa till och hon känner mig väl uppenbarligen – för jag kan svårligen motstå att hjälpa människor i nöd eller ta upp viktiga saker.

Jag kopierar in det inlägget som hon bad mig uppmärksamma: (läs gärna kommentarerna)

Donia Hassan blev 15 år. Hon dog häromnatten efter att ha insjuknat i körtelfeber. En virusinfektion som kan göra en rejält sjuk, men som normalt inte är dödlig. Donia som var kidnappad från sin familj av den svenska staten och placerad mot sin och familjens vilja i ett fosterhem fick ingen vård.
Hon nekades både internet och mobiltelefon, och kunde därför inte larma själv. Hon nekades även besök av sin familj. Fostermamman ansåg att Donia och hennes syster ”luktade illa” och ställde fönstren i hennes rum på vid gavel för att vädra ut.
Enligt uppgift sade hon sig inte ens märkt att flickan var svårt sjuk. Hon trodde hon ”tjurade”. Men Socialtjänsten i Simrishamn visste hur svårt sjuk flickan var men valde att inte berätta och förhala besök från hennes familj så länge att när Donias syster, som inte visste hur illa det var, väl fick godkänt var det redan försent.
De anhöriga fick beskedet via telefonen av socialtjänsten som sa ”er dotter är död”.

Ingen information hade föregåtts om att flickan var allvarligt sjuk, ingen kontakt med familjen för att ge dem en chans att träffa dottern. Simrishamns Kommun  var tillsynsansvariga för flickan.

Donia lämnades ensam i tio timmar i sitt tillstånd. Någon gång under dessa tio timmar dog hon.Ensam.Varför? Snälla kan någon svara?

Är det det här som är barnens behov i centrum?

Mina tankar går i dessa dagar till Donias familj och framförallt hennes mamma som i åratal kämpade för att rädda sitt barn från socialtjänstens klor. Det gick inte.

Vissa berikar sig, andra dör.

Idag tågade politikerna som vanligt under dom röda fanorna. Talade vackert om rättvisa och jämlikhet.

I morgon är det business as usual.

Ni som vill hedra Donias minne kan göra det genom att komma till Sergels torg den 13 Maj kl 12.00 och delta i aktionen för barns och föräldrars rättigheter. 

Det finns även en namninsamling här.

Nyhetsinslag om DONIA, det var ATTENDO som vårdade henne…

NU HAR DET PASSERAT 365 DAGAR SEDAN USAMA BIN LADEN DÖDADES DEN 2 MAJ – 2011

BLEV VÄRLDEN TRYGGARE OCH FREDLIGARE?

SVAR:

Fler som skriver:

anneskaner.wordpress.com/2012/05/02/donia-bodde-i-ett-attento-carestott-familjehem/

GOD AFTON!!

14 tankar om “HEMIMAMMAS KAMP – Dagsrapport, upprop & namninsamling till minne av ett onödigt dödsfall!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Så här får det bara inte gå till!

  2. HEMIMAMMA skriver:

    Vill rekommendera en dokumentärfilm från UR innan den försvinner 13 maj – handlar om hur de olika systemen på jorden hänger ihop och skapar synergiska effekter och kriser:

    http://urplay.se/164698

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Nu hittade jag dokumentären på You-Tube i sin helhet:

  4. Jag skriver:

    Jag lider med dig som får kämpa med läkarna. Vad som har hänt den 15-åriga flickan är svårt att veta innan en utredning gjorts, men det är väldigt tragiskt om hon dött av en sjukdom som är så vanlig och oftast ofarlig, som körtelfeber. Det är mycket som verkar konstigt med hur man har tagit hand om henne och i kontakten med de anhöriga.
    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Simrishamn verkar vara en riskabel kommun att leva i inser jag när jag läser kommentarerna till Dddy’s inlägg…

      Hemikram ♥

  5. kramgoaullis skriver:

    Hej Hemi♥
    Har skummat igenom bloggen lite..Och blir smått förskräckt..Har jag läst rätt? Är både du och maken och lillgrabben drabbade av kronisk borrelia? Blir stum av ledsenhet för er alla.. Vilket helvete ni måste ha haft (har ju haft mitt eget som du vet)
    Jag har förstått att ni blivit tvugna att åka ända till Norge för att överhuvudtaget få nån hjälp(och då med egen beskostad vård)

    Som jag hoppas att svensk sjukvård ska ändra sig i borreliafrågan..Och jag hoppas att ni mycket mucket snart ska vara i form igen…

    *dom allra varmaste gokramarna till er alla*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, du Ullis – precis så illa är det.

      Jag smittades av min make som varit mystiskt sjuk sedan han var 13 år. Han smittade mig och min son smittades av mig och fick medfödd Borrelia…
      Ja, det ÄR ett helvete både i att försöka få hjälp av vården men framför allt själva symptomen på sjukdomen..

      Men samtidigt är vi välsignade. Vi har lyckts att få diagnosen, och vi får behandling som än så länge hjälper min make och son och framför allt, så har bloggen stöttat och hjälpt oss på alla upptänkliga sätt…

      Tyvärr så är mitt närminne väldigt dåligt (i stort sett obefintligt) så jag minns att du är/varit sjuk och haft det jobbigt, men jag kommer inte ihåg VAD du var för sjuk och jag skulle uppskatta om du ville friska upp mitt minne lite *ler snett*

      Skönt att se dig tillbaka – Nu blev det mycket roligare att blogga igen -du har varit saknad…

      Hemikramar ♥

  6. Svante skriver:

    Jag känner ett kraftigt obehag när jag läser vad du skriver, men har inte haft ork ännu att titta på videorna du har i ditt inlägg, och den du skickade mig. Kan det vara någon tröst att en Läkare på Handens Vårdcentral, om c:a 15 minuter fär Lena Dickssons uppsats, av min kompis, som troligen också har kronisk Borrelia, han är själv övertygad.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hoppas att den kan övertyga hans läkare…

      Själv ska jag få tala med den enda läkare i Sverige som kan hjälpa oss… han ska ringa ikväll.

      Det ger mig nytt hopp.

      Hemikramar min käre vän ♥

  7. Johnny skriver:

    Min vän!
    Att känna sig utelämnad när alla dörrar tycksstängda GÖR en deprimerad. Det behövs inga blodprov för att veta det. Man tappar också mycket kraft genom att vara deprimerad. Tankarna börjar gå runt, runt i ultrarapid och det tycks inte finnas någon början på loopen eller något slut.
    Men du skriver en sak som har börjat uppstå under de sista tio-femton åren. Våra läkare, utom ett fåtal, har blivit befolkningens övervakare åt våra politiker. Här skräder jag inte orden. INGET parti går fritt.
    De har anmälningsplikt till olika myndigheter beroende på vilken sjukdom du har. SEKRETESS, glöm det. Jag skiter väl i att grannen känner till mina sjukdomar, men ve den människa som blir utelämnad till överheten. Nyckeln heter legitimation. Det är därför man har satt läkarna som ansvariga för husläkarmottagningarna. Inte i medicinsk mening, utan i ekonomisk. Den som blir för dyr för samhället tappar sin värdighet. Och läkaren riskerar sin legitimation och därmen en lön som få av oss kan drömma om.
    Har du läst 1984 av George Orwell? Gör det. – Eller djurfarmen. Gör et, det skapar insikter!
    Med all respekt!
    Johnny

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, du Johnny – Jag har läst båda Orwells böcker. Och dessutom Flugornas Herre och Mannen utan öde, så även de skapar insikter…

      Vi har fullständig samsyn kring hur det fungerar och Storebror är nu en tentakel rikare… =0(

      Hemikramar ♥

  8. […] Ett bidrag från Hemimamma: […]

Lämna en kommentar