HEMIMAMMAS TANKAR – min dotters gåva – bilden av en moder…

GOD AFTON!! Helt överraskande, utan särskild anledning, så lämnade min mellandotter TRAPP över en teckning som hon gjort…

I vanliga fall brukar jag få teckningar på födelsedagar och så, men nu hade hon gjort en teckning utan förekommen anledning.

”Ser du vad den föreställer?”  Hon menade att det var en tolkning av vem jag var… och jag blev alldeles tårögd och rörd – vilket testamente över vad min liv inneburit och vilken sorts förebild jag är för min dotter…

Min äldste son kom och tittade när hon lämnat över den till mig och bad mig berätta vad bilden föreställde.

”Det är en symbolisk bild av mig – som en beskyddande ängel med vingar och jag har en klänning som består av jorden med alla världsdelar som symboliserar min vilja att förbättra världen och ovanför mitt huvud en stor ljustråle i mörkret som symboliserar att jag är en av de upplysta – som tar ansvar för planetens framtid i allt jag gör…”

”PRECIS SÅ MAMMA”, Trapps ögon lyste av glädje av att jag förstått hennes konstverk..

Tänk så barnen tänker…

Själv kommer jag att tänka på detta: Moder Jord och hur oerhört rädda om henne vi måste vara…

Min äldsta dotter brukar jag tacka. Det är ju hon som lärt mig att vara mamma…

Nyss när barnen skulle gå och sova, sista kvällen innan bytet och de stora ska till sin pappa imorgon, så kom äldste sonen och skulle kramas och sade högtidligt ”Vet du mamma du är den bästaste mamman som finns”

Och jag kunde bara upprepa till honom, som jag tidigare sade till min dotter, något som jag tjatat och upprepat för alla barnen alltsedan de var för små för att förstå orden:

”Och jag älskar dig, mer än hela universum, ända sedan det stora smället och hela vägen till banken”

Något som – mitt i allt elände som drabbat mig och min familj – ger mig oerhörd kraft och vilja att kämpa

För jag är inte bara Hemimamma – Jag är mamma också

GOD AFTON!!

32 thoughts on “HEMIMAMMAS TANKAR – min dotters gåva – bilden av en moder…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Om vi inte ses med ett fräcka fredag, så önskar jag alla bloggisar en trevlig helg =0)

  2. sirpamaarit skriver:

    Åhhh,så rörd jag blir av det som din son sa till dig..”Du är den bästaste mamman som finns” Så härligt när ens barn säger så!=D
    Och den fina teckningen,det värmer ett modershjärta..du har så fina barn!
    Kram!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det hjälper verkligen i den tunga situationen som vi befinner oss i att alla hjälps åt och att barnens kärlek är så tydlig och brinner klart.

      Min äldsta dotter lagar maten 8 av 10 gånger numera, då jag själv knappt orkar upp ur sängen. de andra barnen delar på och hjälps åt med de andra sysslorna… Så fast vi är sjuka så fungerar familjen bra ändå och maken och jag behöver bara rycka in och hjälpa de små barnen oftast, vilket underlättar enormt för min del som mår sämst just nu.

      Maken har blivit mycket bättre och på Boppan märks det knappt att han varit sjuk längre – det är som att ha fått tillbaka den underbara gosunge han var för ett år sedan innan sjukdomen blossade upp…

      varma hemikramar ♥

  3. mariadesuede skriver:

    Du, imorgon semester!!!

    Jag köper en biljett till till Sverige…. Jag màste fotografera Stockholm en vàr, Tsykan som gavv mig en award fïr Paris en photographies màste fà, se mitt hemland, även om en gammal fransk minister tycker att jag ska bli fransk medborgare…

    Vem är jag? en person intresserar sig i samhället, respekteerarandras àsikter och är för en dialog…

    Örnkramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ring mig när du landat så får du komma över! Vill du bo hos oss eller bor du hos dina föräldrar??

      Har du fortfarande mitt telefonnummer??

      Glada Varma hemikramar ♥

  4. sirpamaarit skriver:

    Jag säger igen,i er svåra situation så har ni så fina och hjälpsamma barn,varför?
    Därför som jag förstår det så beror det på fin sammanhållning och kärlek, i familjen,föräldrar som bryr sig och det ger trygghet till barnen…en för alla,alla för en!
    Ni kommer att fixa detta,så måste ni tänka,
    Kram igen från Sirpan.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, så är det nog…

      Jag har aldrig lovat något som jag inte hållit och jag har aldrig krävt mer av dem än jag själv är beredd att göra…

      Så jag tror att de litar på mig. Och i närheten fysiskt så lär man sig att ta hänsyn till varandra och att markera gränser och det ger också trygghet tror jag?

      En annan sak som jag tror spelar in är att jag aldrig låtit konflikter eller tidigare skilsmässa påverka barnen. Jag har aldrig talat illa om deras far eller gjort skilsmässan till något spektakel.. och det ger nog respekt tror jag…

      Jag har insett att jag finns till för dem och inte de för mig och då får man offra sina egna behov för deras skull

      Jag vet ju inte säkert, men jag tror att mina barn kommer att bry sig och ta hand om mig när jag blir gammal och oförmögen…

      Det är den bästa försäkring man kan ha. Banker och försäkringsbolag kan gå under med börser och de struntar i att ta hand om mig , men mina barn om de växer upp i kärlek och respekt kommer att ta en femtedel var i vården av en gammal Hemimamma *hehe*

      Hemikramar ♥

  5. Urban Medin skriver:

    Haha, det sista var bra, en femtedel var 🙂
    Mina måste ta 50% var, se måste! 🙂
    Det känns skönt att läsa även kommentarerna då de är minst lika viktiga.
    Kanske en ny blogg, viktiga blogg kommentarer? 😉
    Ha det bra och trevlig fredag.
    / Urban

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag håller med Kommentarer är viktiga och att återkoppla och besvara kommentarerna är att visa respekt för varje besökares värde känner jag. Så jag svarar alltid.

      Ja, jag hoppas att mina barn kommer att vilja hjälpa och ta hand om mig, för samhället kan man inte längre lita på…

      Hemikram ♥

  6. Urban Medin skriver:

    Ps
    Till din fräcka fredag har jag en historia om partnerbyte. 🙂

    ”Det var ett medelålders par som tyckte livet började bli ganska trist och tråkigt. De bestämde sig därför att de skulle liva upp vardagen lite och gick till bolaget och köpte en dyr flaska vin. Sen gick de och köpte sig lite goda räkor med tillbehör som de gick hem och dukade upp och sen satte de sig till bords. Efter en liten stund fick de se ett UFO som landade i deras trädgård, och båda rusade till fönstret. Ut ur UFO:t kom en manlig och en kvinnlig utomjording. Mannen tittade på frun och sa:
    – Ska vi bjuda in dem ?
    – Ja, det gör vi ! sa frun.
    Utomjordingarna kom in och satte sig och åt av det som bjöds. Mannen såg på frun och frågade med glimten i ögat:
    – Vad säger du om att byta partner ?
    – Ja, kanske det… svarade frun.
    Sagt och gjort, frun i huset och den manliga utomjordingen gick upp i sovrummet och mannen och den kvinnliga utomjordingen stannade nere. Frun och den manliga utomjordingen klädde av sig. Hon tittade på utomjordingen och utbrast:
    – Är den inte lite väl liten ! ?
    – Jaså? säger utomjordingen och vred på sitt högra öra, då började den växa och blev precis lagom lång.
    – Men är den inte lite väl smal, säger frun ? !
    – Jaså, säger utomjordingen och vred på sitt vänstra öra och i ett nafs växte den till sig och blev till belåtenhet. Natten gick och morgonen kom. Frun i huset gick ner för trappan och i köket mötte hon sin man som frågade hur natten hade varit.
    – Helt underbar, svarar frun. Hur var din ?
    – Det ska jag säga dig, att aldrig mer en utomjording ! Hon höll ju för fan på att vrida öronen av mig !

    Ds.

  7. Sophie skriver:

    Tack vännen! Det är bra med oss dock magsjuka barn men det vänder nog snart. Bebisen i magen växer och gror, v 18 i dagarna, det får fort nu!

    Vilken underbar teckning du fått! ❤ barn är ärliga och fantastiska på att uttrycka tankar och känslor.
    Tänker mycket på er!
    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då känner du av minimum riktigt rejält nu…

      Om du vill att barnen ska bli friska SNABBT så ge dem Kolloidalt silver. Normal underhållsdos är två till tre teskedar per dag men just vid magsjuka så kan du hälla i dem en deciliter på en gång så blir de bra inom ett par timmar.

      Jag hoppas att du vågar testa

      Hemikramar ♥ och krya på dem

  8. Sophie skriver:

    Det GÅR fort nu, ska det stå. 😉

  9. Att vara mamma är en välsignelse och förbannelse, fast mest är det bra.
    BS Hoppas dottern får en lägenhet och det snabbt.
    Jag försöker ta det lugnt nu.

    Kram kram

  10. Svante skriver:

    Jag vet att du svarar på alla kommentarer, och det känns ju bra, men en del kommentarer jag får, nu inte från dig för dig kan jag ringa, och fråga, men en del andra vet jag inte hur jag ska besvara. Hoppas att er familjelycka får fortsätta i framtiden, och att prövningarnas tid snart är över.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      De gånger jag får kommentarer som jag inte vet hur jag ska besvara brukar jag be antingen att de utvecklar hur de menar eller så tackar jag bara för kommentaren eller informationen, då visar jag i alla fall att jag uppskattar deras ansträngning att titta in till mig…

      Eller så kan man bara lämna av en kram….. Jag vet ju så väl själv nuförtiden hur svårt det kan vara att kommentera på ett vettigt sätt…

      Varma Hemikramar ♥

  11. Grevinnan Blåst skriver:

    Barn är bara så fantastiskt underbara! En verklig ”gudagåva”!
    Kram på sig go´a Hemimamma från Grevinnan. Med hopp om en trevlig helg! 😉

  12. Jag skriver:

    Det var en fin gest och en fin bild av din dotter! Förstår att du blev både rörd och glad.
    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det är verkligen inget jag tar för givet och oavsett hur fattig jag är i pengar – så är mitt liv rikt på kärlek och det ger mig kraft…

      Hemikramar ♥ Och tack för att du finns du underbara Fotografkonstnär ♥

  13. ghostopinion skriver:

    Vilken fin teckning av dig och vilket fint kärleksbevis från Trapp.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag började gråta… ♥ Min mellandotter är den känslosammaste av mina barn och ibland gör hon liknande grejer…

      Det var hon som skrev brevet till makthavarna förra året…

      Hemikram ♥

Kommentera

