Hemimammas tankar – Blinka lilla stjärna där… * Estelle, Estrella, Stella *

GOD AFTON!! Jag kan ju inte sälla mig till all rojalistisk yra och jag kan inte heller kritisera namnet eftersom jag tycker det är mycket vackert – Så, jag får väl göra som jag brukar – informera och lyfta saker i sitt kulturella och historiska kontext.

ESTELLE; Estrella, Stella olika latinska språk för ”Stjärna” och onekligen föds flickebarnet in i den rollen och bör bära sitt namn med bravur. Den variant som prinsessan bär är förstås fransk – men lika gärna engelsk. Passande till det franska huset Bernadotte.

15 Augusti kommer hon att ha namnsdag, den lilla hertiginnan.

.

NORDENS STJÄRNA

.

Personer med namnet Estelle

Personer med namnet Stella

.

Sedan får vi se vad ett snacksmärke nära dig kommer att göra av prinsessans namn…

Andra som skriver:

ghostopinion.wordpress.com/2012/02/24/ghostvildsint-debatt-om-prinsessans-namn/

Relaterad Media:

SVT1, SVT2, SR1, SR2, DN1, DN2, EX1, EX2AB1AB2, SvD1, SvD2, METRO1, METRO2,

GOD AFTON!!

12 tankar om “Hemimammas tankar – Blinka lilla stjärna där… * Estelle, Estrella, Stella *

  1. suttecity skriver:

    Tycker det är roligt att de körde helt otippat namn som får folk och ”vetare” att lyfta på ögonbrynen 🙂 Samt då att de nu har något mer att ägna spaltmetrarna åt… Ett fint namn och det är ju ändå 2012 så gamla tunga namn från anno 1900-aldrig känns inte relevanta.

  2. Vår blogg skriver:

    Håller med 🙂
    Ungen rår ju inte för att hon är född och till vilka.
    Nej jag gratulerar föräldrarna till tillökningen, det kommer nog fler vad det lider till medias stora förtjusning.
    Jag hoppas hon får möjligheten att växa och tänka själv!
    Drottning Estelle? Milde tid, låter lite som hon den där otäcka, elake, som är dum mot valparna. Vad ska detta bli? 🙂
    Annars var det ett fint namn.
    / U

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Tänk att Gene kan sjunga så ljuvligt och vackert??

  4. kao skriver:

    Det måste vara föräldrarnas val att döpa sitt barn till vad de vill. Estelle är väl inget fel. Daniela hade jag själv tyckt varit roligare, namn efter pappa.

    Men egentligen skiter jag i vilket. Jag är inte rojalist.’

    Ha en bra helg.

    (Själv låg jag på akuten igår natt pga magproblem som inte alls var kul….) Antagligen har jag fått en parasit i tarmarna som inte syns på proverna, så jag ska lämna in en odling till VC på måndag. Sen får man ju se. Det var nog från Kuba i dec-10 alltså 14 månader sen, som gav mej dessa besvär. Blev ju sjuk där och har inte varit frisk sen dess.

    Kramar
    Kao

Lämna en kommentar