Hemimammas tankar – Arnold

angel_loves.png

GOD AFTON!!! Jag måste prata om ARNOLD! Inte köttberget i Californien utan Hans Arnold, skräckillustratören. Som har gett oss i min menig några av de mest fashinerande bilder som finns. Han har samma magiska dragkraft som en gång John Bauer. Han har exempelvis gjort denna.

graphics_abba_1975_hans_arnold_illustration.jpg

Sen var han med och tecknade en kultserie som jag minns från när jag var liten. Tyvärr hittar jag inga bilder på den, men här en notis som fångade mitt öga. ”MATULDA OCH MEGASEN”! Matulda och Megasen gjordes 1967

MATULDA OCH MEGASEN PÅ SERIEGALLERIET!

Seriegalleriet ställer ut Hans Arnolds bilder från boken och filmerna om kultfigurerna Matulda och Megasen.

Utställningen pågår 13 mars–14 april.

Adress: S:t Paulsgatan 14, Stockholm Tel: 08-702 24 25

www.seriegalleriet.se

Sedan minns jag en bok han illustrerade, som jag läste när jag var barn,som totalt fångade mig, som kom att skänka oändlig tröst många år senare, när min dotter dog! Jag köpte den och nu står den i bokhyllan tillsammans med minnena efter Emma. ”Allrakäraste syster” som var skriven av Astrid Lindgren.

allrakaraste.jpg

Efter det hade jag turen att hitta en bok i orginalutgåva, om den lilla troll flickan Allikin. Skriven av Runo Lindskog 1986. Han illustrerade också sagoserien ”Bland tomtar och troll”. Senaste utgåvan 1996. Hans teckningar i tidningar och böcker tillhör nog mångas minne utan att känna till vem han är.

Köttberget i Californien, bevisar att det inte krävs hjärna för att bli politiker. Synd, för jag gillade honom som actionhjälte. Men han gifte sig med en…Politiker OCH hjärna; Maria Shriver, av den kungliga Kennedyklanen. Undrar hur det funkar..

”Om du vill ha något sagt i politiken, be en man. Om du vill ha något gjort, be en kvinna”

MARGARET THATCHER

GOD AFTON!!

Lämna en kommentar