Hemimammas tankar – Att vara Mamma – en sjubarnsmammas tankar…

angel_loves.png

OD AFTON!! Arbetet med tårtsidan.se, går framåt. Fler och fler bilder och kommentarer har jag hunnit skriva in. Mitt liv kan vara ganska jäktigt…Nätterna kreativa…

På dagen tar jag hand om min lilla sångerska, som pratar omkull vem som helst, 3 år gammal och min lilla snickare, 2 år gammal. Minstingen, som kommer bli handyman och kan fixa allt. Precis som pappa.

Nu är det sportlov, så då är min äldsta flicka, 12 år hemma. Min stora designer. Kläder, tårtmakeri,teckningar och allt kreativt man kan tänka sig. Hon är snart lika duktig som jag i att göra tårtor, vilket kommer underlätta om jag får beställningar 😉

Varannan vecka har jag min konståkerska och sportfanatiker och dansare, 9 år gammal också hemma. Hon sitter väldigt sällan still…

Då har jag min lille professor, 8 år också hemma. Han kan ALLT om dinosaurier och skapar sina egna serier…

Mina fantastiska kreativa underbara barn. Min stora lycka som jag INTE tar för given.

Empatiska, solidariska, hjälper varandra i alla lägen. Visst bråkas det ibland, men våld tolereras INTE, utan konflikter diskuteras igenom och vänds och vrids på för största möjliga rättvisa. Värme, kramar och gos är deras andra natur (tom tolvåringen som är pubertal) De kryper lika ofta upp i varandras knän som i min mans och mina. De förhör varandra på läxor. Tjejerna modellar och designar varandra(3åringen också) och ritar tillsammans. Killarna bygger drakborg och bebislego…Vi spelar spel, äter ALLTID tillsammans. Helt enkelt ; Vi är en familj TILLSAMMANS..

JAG ÄLSKAR ER; ÄNDA SEDAN DEN STORA SMÄLLEN; HELA VÄGEN TILL BANKEN!!! 000204E6.gif

(ja, jag vet att jag är tjatig!)

Jag kanske aldrig lyckas som författare eller som tårtdekoratör eller allt det andra som jag ”Förverkligar mig själv” med på min fritid.

Jag har hållit döden stången 3 gånger vid det här laget. Så många gånger har jag mött honom i min egen eventuella död eller i min mammas och två av mina barns död, att jag idag nästan betraktar honom som en gammal vän…

Så om han tar mig nästa gång han hälsar på, så vet jag ETT..

Jag lämnar efter mig fem funktionella människor som kommer att klara livets alla vändningar och som står för de värderingar som jag skulle dö för. Om jag inte lyckas med något annat, så har jag lyckats med det!!

Sedan kan man ju diskutera vad det beror på. Själv anser jag att orsaken är att jag ”offrat” min egen ”bekvämlighet”, ”karriär” och ”möjligheten att åka till Thailand” och varit hemma i mesta möjliga mån. Tiden och samhället rusar så fort idag att ingen hinner stanna upp och fundera på om det verkligen är bra med den kultur vi lever idag. Stress, krav på karriär och man lämnar bort barnen att uppfostras och växa upp någon annanstans än hemma. Där sover man bara…Inte ens måltider hinner vi med att bara vara kring, nej alla ska iväg på alla aktiviteter som skall förverkliga oss…

Sedan frågar vi oss, varför samhället blir kallt, brottsligheten ökar, skilsmässorna är lavinartade i antal, sjuka i korridorerna osv. Vi lärde ju våra barn att vi är viktigare än deras trygghet. Att pappas och mammas karriär och ”levnadsstandard” var värt att lämna bort dem redan vid ett års ålder…Levnadsstandarden för ett så litet barn består av mamma (eller annan tryggt anknuten vuxen, ska jag genast tillägga)

Jag var inte BARA mamma, jag var en BRA mamma och på vår dödsbädd, spelar allt det där andra vi jagade verkligen någon roll då???

th_AngelWingsSparkling.gif

ATP för hemmavarande med barn!!!

”Hushållsgöromålen överväldigar kvinnan, kedjar henne till kök och barnkammare, tvingar henne att slösa bort sina krafter på ett arbete som är absurt improduktivt, tarvligt, enerverande, fördummande och nedbrytande” LENIN

Alltså kan man kalla västerlandet för Leninister, eller?0002020A.gif

Det hände häromdagen att den sista av tre syskon kom och hämtades av ambulansen för scharlakansfeber. Mamman säger sorgset:

”Tänk vad det blir tomt och tyst och tyst hemma nu!

Grannens lilla flicka uppmuntrande;

”Ja, men tänk vad du kan ha det städat hemma!”

God eftermiddag!

6 thoughts on “Hemimammas tankar – Att vara Mamma – en sjubarnsmammas tankar…

  1. sarahmara skriver:

    det var en riktig storfamilj du har=), jag ska läsa fortsättningen på din historia nu=) kraaaaaaamizar

  2. Törnråza skriver:

    WORDS! : = )Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag tar bladet ifrån munnen..men jag tycker det är värt att fundera på…Kram tebaks!

  3. Arrami skriver:

    …;-)…lyckan ligger i fina relationer…och var har man störst glädje av om inte sina barn! ;-)Härlig läsning!Kram.

Kommentera

