Hemimammas kamp – Refugees welcome!!

HEMIMAMMA går hädan - Men återuppstår, halleluja!GOD AFTON! Denna blogg har legat vilande länge, då min energi och mina tankar mest kretsat kring att förbättra mitt eget hälsotillstånd och arbetet med att förbättra villkoren och vården för de som likt mig själv, drabbats av fästinginfektioner som TBE och Borrelia osv.

Men nu måste jag ta till orda och aktion i något annat som ligger mig varmt om hjärtat. I helgen som var så deltog jag i Vänsterdagarna i Malmö och i aktionen ”Refugees Welcome” och på vägen hem så postade jag detta på Fecebook:

Tack till Daniel, Olof och alla Malmös Vänniskor för fantastiska dagar…

Angelica Johanssons foto.
Angelica Johanssons foto.
Angelica Johanssons foto.
Angelica Johanssons foto.

Sitter på tåget hem till Stockholm. Reflekterar över allt jag varit med om dessa dagar… Att se lidandet med egna ögon, att höra om människors flykt och att till slut se Malmö bli hoppets hamn ger ett rött hjärta tro på förändring. ”Refugees welcome” manifestationen var stor, mäktig och enormt berörande. Kinderna är nog randiga av tårarna fortfarande?

Huvudet fullt av tankar kring vänsterns ideer och att ordet SOLIDARITET hittat tillbaka till vanligt folks vokabulär. Stolt över Rossana Di Marca’s insats… Många viktiga riktiga talare… Tänker på alla intressanta människor jag mötte och hoppas verkligen att jag får se dem igen.

Under dessa dagar har jag verkligen sett hur välsignat mitt liv är ändå, knagglig hälsa och liten plånbok till trots. Jag sitter på ett tåg, trygg, med HELA min familj väntandes vid min destination. Jag behöver inte känna mina fem barn släppa greppet om min hals – en och en – för att de inte längre orkar hålla sig fast – i medelhavets vågor…

Ett Sverige som låter barn drunkna och ingen får fly(ga) till – blir snart ett land att fly från.
‪#‎refugeeswelcome‬‪#‎vänsterpartiet‬, ‪#‎vdagarna‬‪#‎letthemfly‬

Med anledning av detta och det allmänna hjälpbehovet så publicerar jag här mitt partis initiativ för att hjälpa till, med en bedjan om att fler ska bidra

Aktivist – du behövs nu!

Det finns ett stort behov av lokaler för dagverksamhet och övernattning åt de flyktingar som kommer till Stockholm och därför öppnar Kafé Marx upp för just detta ändamål. Vi tar bara emot folk efter koordinering och samordning av styrgruppen som har hand om mottagandet på Stockholms Central.

Det innebär att vi kommer behöva hjälp från er att göra det till en fungerande och trygg miljö att ta emot våra medmänniskor på. Det gäller veckan ut och antagligen längre fram också. Vi behöver medlemmar från partiföreningarna att ställa upp som volontärer både på dag och nattetid för att få ihop bemanning att hålla öppet, anmäl dig via länken här nedan. Du behövs!

VOLONTÄR
Vill du volontära på plats, anmäl dig via enkäten du hittar på denna länk:http://goo.gl/forms/atp87dfxXt

Bra med dig som har språkkunksaper. Tolkar som eftersöks är du som kan: Arabiska, Assyriska, Dari, Persiska, Farsi, Finska, Franska, Grekiska, Hindi, Kurdiska, Teckenspråk, Tigrinja, Urdu, Uzbekiska.

DONATIONER
Ring 076 81 46 984 om du vill donera

  • Mat, frukost, lunch och middag hela veckan ut (vegetariskt)
  • Sovgrejer, liggunderlag, madrass, sovsäck, kudde
  • Hygienartiklar, bindor, tamponger, blöjor, mm

DONERA PENGAR TILL BILJETTER
Du kan swisha din gåva till numret 1230834887 (mottagare Allt Åt Alla) alternativt sätta in pengar på PG-konto 47 25 43-8 (mottagare Ingen människa är illegal). Märk insättningar på swish eller PG-konto med ”Biljetter” så går pengarna till oss. Det går också bra att lämna kontanter på plats! Eventuellt överskott går till nätverket Ingen människa är illegals arbete med papperslösa.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något ★
‪#‎refugeeswelcome‬


Kontakt

Vänsterpartiet Storstockholm
Postadress: Box 126 60
112 93 Stockholm
Tel: 08-654 13 10
E-post


Kurs för nya medlemmar*

19-20 september
21-22 November

Träff för nya medlemmar
15 oktober
8 december

*i senaste eVA smög det in ett fel i datumen för Kurs för nya, dessa är de rätta datumen!


Här har du koll på vad som händer


Vänsterpartiet Storstockholm
Postadress: Box 126 60, 112 93 Stockholm
Tel: 08-654 13 10
E-post: storstockholm@vansterpartiet.se

GOD AFTON

10 tankar om “Hemimammas kamp – Refugees welcome!!

  1. kickie skriver:

    Äntligen är du här igen. Så himla bra skrivet. Har ej blivit av så med min blogg sen jag blev med i fb. Skrämmande med hur flyktingkatastrofen behandlas. Invandrarfientligh, rasismen frodas. Tack o lov finns också människokärlek. Go kram o hälsa fam så gott.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Livet är inte lätt och det kan kosta att stå för sina värderingar, men i mitt fall så kan jag inte ducka och göra annat. Jag minns världskrigen.

      Memento Mori

      Hemikram ❤

  2. fgggmf skriver:

    Själv har jag oerhörda problem med detta.
    Vet inte riktigt vilken fot jag skall stå på.
    Så blir det väl när man är FP med socialt medvetande.

  3. kao skriver:

    Bra skrivet. Du har ett stort hjärta, det har nog jag också. Andra kanske anser kanske inte det när jag skriver så här:

    Sen du skrev inlägget har mycket nytt hänt. Situationen har blivit ohållbar och något måste givetvis göras.

    Minst 14.000 personer driver runt i Sverige, oregisterade, utan att vi har en aning om var de bor och gör DE kanske lider eller blir utnyttjade å det grövsta av både arbetsgivare som svart arbetskraft eller av svenska kriminella gäng som ger uselt betalt för byggjobb och annat – och de utnyttjade har inget fackligt skydd eller skydd mot arbetsskador och annat.

    Trycket på Sverige, som tagit så många andra EU-staters ansvar, har överrumplats. Vi har haft ett hyfsat säkerhetssystem för invandrare men nu funkar ju knappt någonting.

    Inte minst de ca 300-400 ensamkommande flyktingpojkar, främst från Afghanistan, som driver runt i Sthlm city.

    Kan vi inte erbjuda de som flyr till ett bättre liv här just det, så gör vi inte heller rätt. Så vad ska vi då göra? Släpper vi in alla som vill hit så får SD ÄNNU större makt och det är stor risk att de kommer ta hem segern i nästa val – och då kommer vi att få se på fan!

    Kaoskram

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Vi behöver beskatta rätt folk och skippa rätt röd tejp, dvs minska onödig administration och underlätta kommunikation mellan olika organ och organisationer och samhällsfunktioner.

    Inte minska vår mänsklighet.

    Det är inte de som flyr’s fel att det ser ut som det gör

  5. kao skriver:

    Klart du har rätt.
    Här är en låt till dej, till oss alla, till hela världen.

  6. tomasblblom skriver:

    Gillar tillbaka lite o tackar för gillningar! Heja (V) 🙂

Lämna en kommentar