Hemimammas sorg – Så var det den där dagen igen…

angel_lovesAFTON!! Tyvärr så grusades mina planer att lägga blommor vid graven.

Lagom när min kropp äntligen börjar få kontroll över alla baciller som försöker att ta kål på mig, så har mitt nedsatta immunförsvar slagits ner av virus, så jag har legat i feber och halsfluss i några dagar och i motsats till vad jag hoppats och trott så blev jag ännu sämre i morse.

Varje år denna dag så tar jag familjen med mig och ett fång rosor och åker till Sveavägen och Adolf Fredriks kyrkogård.

Men idag kunde jag inte.

Men jag orkar i alla fall skriva ett kort inlägg för att hedra minnet av Sveriges störste politiker.

OLOF PALME ÄR DÖD!

168_largeDe orden får fortfarande mitt hjärta att slå dubbla slag i ångest… som ett vietnamesiskt barn, vars moder slits därifrån för att våldtas och dödas, så reagerar jag primalt och blint inför den samhälleliga våldtäkt vi alla vanliga arbetare utsattes för… Den 28 februari kl 23.21.28 är det 27 år sedan Sveriges Statsminister Olof Palme sköts på Sveavägen. Sveriges viktigaste politiker och världsfredens försvarare slogs av brädet lika hänsynslöst som ett drottningoffer i Schack i ett Shakespeare-drama…

27 år senare, så vet jag att de tankar jag hade då, om vad som skulle ske med vårt samhälle, till följd av mordet, har infriats och det med råge… Välfärden är på god väg att bli lika mördad som han blev och gärningsmannen lever lika fri…

Och världsfreden talar ingen om längre, nu när Sverige är en krigförande nation…

Ur ett tal i valrörelsen 1985:

”Det finns de som anser att politiker inte ska lägga sig i, men demokrati innebär att de många människorna ska lägga sig i. Politik är inte fult. Det är demokratins nödvändiga redskap för att påverka ett annars obevekligt kommersiellt skeende.

Det var de yngre förmågorna mot de äldre statsråden och Palme ville satsa mera resurser på att få ner arbetslösheten än vad Sträng ville göra. Palmes motivering för det ringer profetiskt:

”Om vi inte får bukt med arbetslösheten kommer tiotusentals människor i vårt land att förlora sitt egenvärde och sin stolthet. Och socialdemokratin kommer att förlora sin själ.”

palme_article_large.jpg

Här, när man lyssnar till honom i slutanförandet mot Fälldin, kan man fråga sig ”Har vi inte kommit längre” 1976 höll han talet.  Över 30 år senare, kan vi konstatera att arbetarens främsta murbräcka in i de rikas välbevakade borgar, stoppades av en satans mördares kula. Vakthunden blev dödad och nu härjar tjuvar fritt, som stjäl vår trygghet. De flesta känner sig så små och rädda att ingen vågar protestera eller göra något…

(Satans mördare är ett tal som Socialdemokraternas partiledare Olof Palme höll den 28 september 1975. I talet vid den socialdemokratiska partikongressen använde Palme ovanligt starka ord då han kritiserade den spanska fascistdiktaturen och myntade uttrycket ”Satans mördare”. Föregående dag, den 27 september, hade Franco låtit avrätta tre medlemmar ur FRAP (Frente Revolucionario Antifascista y Patriótico), Humberto Baena Alonso, José Luís Sánchez Bravo och Ramón García-Sanz, och två medlemmar ur ETA (Euskadi Ta Askatasuna), Juan Paredes Manot (”Txiki”) och Ángel Otaegui Echevarría)

röttljus.jpegFast idag ska man vara medveten om att socialdemokraterna inte längre står på samma plats som Palme stod en gång och blickade ut över världen… Idag känns det som vänsterpartiet står närmare de idealen som Palme stod för…

Men Palmes röst ekar i natten:

”Varför gör ni intet?”

AFTON!!

22 thoughts on “Hemimammas sorg – Så var det den där dagen igen…

  1. bappolotzas skriver:

    Jag undrar faktiskt om Olof Palme hade gått med i nutidens socialdemokratiska parti… jag är inte säker på det.. VP ligger närmare de idealen..

  2. kickie skriver:

    Jag vet inte vad som ska hända för att jag ska glömma den dagen. Tyvärr har jag aldrig varit på den graven men har tänt ljus här hemma till minne. Palme hade en så bra fysik läste jag någonstans att han skulle kunna levt många år till, så kom den meningslösa kulan o satte stopp för allting.
    Ha de gött vännen o hälsa så mkt!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag kommer heller aldrig glömma eller sluta högtidlighålla den dagen.

      Varma hemikramar ♥

      • kickie skriver:

        Fast det är ju märkligt att dem är så dåliga på o minnas tex här i GBG. Olof Palmes Plats på Järntorget, där kunde dem ha en minnesstund, dela ut röda rosor o facklor el värmeljus man kan tända o ha en kondoleansbok där man kan skriva ngr minnesord o sitt namn. Skulle gå bra på Götapl också som ett annat exempel. Det är som att det inte är så noga längre, inte ens hos sossarna själva.
        Goa kramizar vännen.

  3. bappolotzas skriver:

    Här har du lite mer info att sprida:
    http://plasthimmel.wordpress.com/2013/03/01/justice-the-swedish-way/

    Det är utkastet till en redogörelse för mitt sjukersättningsärende som ska skickas till Ansvarig EU-kommisionär och är också stommen i min klagan till Europadomstolen för mänskliga rättigheter

    • HEMIMAMMA skriver:

      När jag blivit lite bättre och hämtat mig från den senaste tidens virusattacker så ska jag försöka få ihop en bra grej av detta för att stötta och hjälpa dig, för det är inget mindre än en skandal att det fått gå till på det sättet.

      Hemikram ♥

  4. mariadesuede skriver:

    Han hade rätt i det som han sade…

    Örnkram ♥

  5. Tant Otto skriver:

    Det datumet glömmer man inte …samma dygn dog min farfar.

  6. Linus skriver:

    Den störste politiker av dem, alla ❤
    Jag var nästan sju år men minns att jag fick veta på radion att han dött, då stannade sverige och min morfar fick sin cancerdiagnos också, när Palme hade dött 😦

  7. sirpamaarit skriver:

    Heej min vän! Tråkigt att höra att du inte är så kry=( Men hoppas att du orkar blogga nu när du äntligen kommit igång igen!
    Palme ger mig massor av minnen som du kanske förstår 😉
    Bamsekramar till dig från Sirpan!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tittar in och gör mitt bästa =0)

      Jo jag minns att du har speciella minnen av honom… =0)

      Tyvärr så tycks viruserna rada upp sig så nu har jag både varit förkyld och i dagarna har vi drabbats av vinterkräksjukan trycks det som…

      Hemikramar ♥

  8. MICAELA skriver:

    Må bättre snart gumman!

    Kramar ❤

  9. Svante Svensson skriver:


    Enligt överenskommelse.
    Svante

  10. kao skriver:

    Palme var nog den bästa politikern detta land har haft, jämsides med ett par av hans föregångare.

    Sen dess har ingen nått upp till hans kvaliteter. Oavsett parti.
    Numera är det bara prat, prat, prat – men ingen vidare verkstad.

    Kram
    Kao

Kommentera

