Hemimammas tankar – Humor ur löjlig synvinkel?

GOD AFTON!! Min TV:dekoder är trasig och medan jag väntar på att nya grejer ska hjälpa mig att återställa TV-ordningen så jag kan sova till Tv -ljudet, så får jag nöja mig med RADION.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av och i natt fick jag höra att man skickar Tintin på bokbålet.

KULTURHUSET i El Stockholmo anser den serien vara rasistisk och icke uppbygglig för våra barn.

För min personliga del så anser jag det vara en av de mest stimulerande och intelligenta serier jag läste som barn.

Jag älskade ”Rackham den rödes skatt” och ”Enhörningens hemlighet.”

Jag älskar Pippi Långstrump också.

Och i sann rättvisas anda bör vi följaktligen  bränna även böckerna om henne och hennes NegerKung till pappa.

GOD AFTON!!

Forskare: Böckerna om Pippi är rasistiska  (Aftonbladet)

”Tintin i Kongo” inte rasistisk  (DN)

Tintin: Hjälp läsarna i stället för att förbjuda och censurera.  (DN)

Tintin upp i domstol  (DN)

Ture Sventon i Censurien  (SydSvenskan)

Ture Sventon stoppad  (SvD)

Rasism plockas bort ur barnbok  (SVT Kultur Nyheterna)

111020: Stoppa statens barnbokscensur  (Expressen)

Vad får en barnbok innehålla?  (Barnens Bokklubb)

”För hård censur i barnböckerna”  (Aftonbladet)

Läsar-nej till barnbokscensur  (SvD)

Barnboksförfattare irriterade över förlagens censur  (Dagen)

Pippi Långstrump  (Wikipedia)

Fem-böckerna  (Wikipedia)

The Children of the New Forest  (Wikipedia)

Onkel Toms stuga  (Wikipedia)

18 thoughts on “Hemimammas tankar – Humor ur löjlig synvinkel?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Annan än jag som finner hela saken löjlig??

  2. HEMIMAMMA skriver:

    Här är klokt skrivet om detta :

    http://svemykon.info/2012/09/25/tintingate/

    Kan någon gå in till Michael och be honom släppa ut mig från skräpposten??

  3. […] Läs även HEMIMAMMA. […]

  4. kao skriver:

    Tycker hela debatten är idiotisk. I så fall skulle man inte kunna läsa de flesta av de gamla super-verken – både böcker och serietidningar.

    (Tycker samma om ‘hen’-debatten. Jag tänker fortsätta vara en ‘hon’). I Finland har de dock redan från början samma ord för hon och han.

    Man får väl förklara för sina barn på deras nivå, på ett enkelt sätt utan att förstöra storyn,varför man sa så på den tiden verken skrevs.

    Kram
    Kao

  5. Janet Pavval skriver:

    Inkompetent handling. Skillnad om det skulle vara skrivet idag. Det är ju som att ta bort en del av historien. Värna yttrandefriheten.

  6. frekar09 skriver:

    Håller med. Och den ansvarige noterar jag tvingas ta timeout. Låt oss se om han alls kommer tillbaka. Timeout brukar vara första tecknen på förbrukat förtroende. Fredrik 🙂

  7. kao skriver:

    Precis. Bränn alla böcker. Ner med hela skiten och död åt alla idioter ;-).
    Välkommen att läsa mitt senaste blogginlägg på samma ttema.

    Kaoskramar
    .

  8. kloktok skriver:

    Så tramsigt så jag saknade ord!
    Jisses, censur i yttrandefrihetens namn… Öh?
    Tycker du har skrivit ett mycket talade inlägg i ämnet… 🙂

    Fridens liljor

  9. kickie skriver:

    Det är ju bara löjligt men Tintin fick ju va kvar som jag förstått.
    Ha de gött o hälsa fam.
    Goa kramizar!

Kommentera

