HEMIMAMMAS TANKAR – Under mitt skinn…

GOD AFTON!!  – Avkopplande och välförtjänt – så hade maken och jag ordnat barnvakt och skulle gå på BIO…

Eftersom FÖRSÄKRINGSKASSAN inte bara vill sparka på de som redan ligger – utan nu ska man även sparka ner de som är på väg upp – så meddelade man brevledes min make i veckan att han ska sägas upp från sitt arbete han innehaft i 13 år för att matchas mot HELA arbetsmarknaden – då han inte blivit TILLRÄCKLIGT FRISK – TILLRÄCKLIGT FORT

Han arbetar alltså halvtid numera – till sin arbetsgivares stora glädje och de vill INTE mista honom och de har visat och VISAR stor hänsyn till hans sjukdom och att det tagit åtta månader att nå dit stör dem inte nämnvärt, då de har full förståelse och haft full insyn i hans problematik HELA sjukdomsperioden. De anpassar hans uppgifter för att han inte ska bli sämre och låter honom återta sin roll i sin egen takt.

Vilket var underbart och hoppfullt ända till häromdagen.

Vi kommer att få sälja huset i så fall – och det gör vi för att kunna ta detta till domstol om så krävs. 👿

Det är högst orättvist och samhällsekonomiskt oförsvarbart och jag får knottror över hela skinnet av ilska, vid tanken på det stolta Sverige som vi lämnade bakom oss, när Kjell-Olov Feldt och Bengt Dennis genomförde ”Novemberrevolutionen” straxt efter Palmes död… vilket släppte lös högerkrafter och banksters, fullt fria i vårt land – att slakta välfärd och arbetarrätt.

Palme skulle nog varit lika rosenrasande som jag om han sett vad socialdemokratin gjort med Sverige efter hans död…

Men vi ville koppla av, och lämna tankarna på kommande strider därhän en stund – så vi styrde kosan till HERON city – Min största synd kan gladeligen begås där. (förutom att titta på BIO)

Att frossa i choklad-mjukglass – något man bara kunde göra utanför SKANSEN i min barndom (och i grillkiosken i min barndomsstad) 

Och att titta på FILMEN var bara bonus 😆

Filmen om Palme. Länge efterlängtad för min del.

Popcorn och sodavatten var laddat men det blev varken drucket eller ätet.

Och med en känsla av panik (samma som när han mördades) och tårar i ögonen lämnade jag salongen med vår tids mest lysande politiker och freds och orättvise-kämpes ord och liv under mitt skinn.

ALLT VI FÖRLORADE DEN DÄR DAGEN…

Det var en mycket bra film på många punkter. Intressant om hans uppväxt och ganska så opartiskt.

Jag har alltid vetat att han var extremt intelligent (vilket varit den största anledningen till min nästan oreserverade beundran för honom) Han LÄRDE SIG SJÄLV – på egen hand, att läsa och skriva som fyraåring… (hade han Asbergers?) och ”kände sig på kant med allt och alla” som det underbarn han var…

Man berättar om olika skeenden i hans politiska liv och tar upp IB och Geijer och Norrmalmsdramat tex, men jag saknade många aspekter:

Inte ett ord om TOREKOVS-uppgörelsen eller Bofors-affären. Oerhört viktiga vägval för Sverige, enligt min åsikt.

Det var mycket gripande att höra hans söner berätta om sin far med stolhet och sorg.

Jag kände hjärtat svälla i bröstet av stolthet när Biskop Desmund Tutu deklarerade att Palme var anledningen till att Sydafrika inte blev ”antivita” efter Nelson Mandelas frigivande.

Men att se bilderna när katafalken med kistan drogs genom stadens gator blev ett slag i magen jag inte mäktade värna mig emot… 😦

Världens förlust är större än Sveriges.

Bonuslänk: avkopplande politisk humor

GOD AFTON!!

38 thoughts on “HEMIMAMMAS TANKAR – Under mitt skinn…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Årets julklapp är nog DVD:n när den kommer…

  2. yrre skriver:

    ja, vad ska man säga. så rätt du har. tur i allafall att glassar inte ändrar sig lika lät som världen, stor kram!!

  3. mariadesuede skriver:

    Din man fàr samma behandling som min bror av FK, hans arbetsgivare behöll honom och han jobbade halvtid innan han kunde arbeta heltid igen, fast det var problem med balanssinnet, jag vet inte riktigt orsaken, hans arbetsgivare blev tvungen att kämpa mot FK likväl… Framsteg ska alltsà bekämpas, mer fransk revolutionsanda…

    Palme respekterades även av den internationella högern, Frankrikes höger respekterade honom, den som jag tillhör, Gaulliste, fast Charles de Gaulle var ju varken höger eller vänster, jag delar hans àsikter. Jag vill ha ett Frankrike för alla, men detsamma för Sverige,

    Moderaterna är fanatiska, de vägrar att se verkligheten, men tyvärr gäller det även den nya regeringen här i Frankrike, för mycket ideologi, nu ska de äldre ”straffas” av vänstern, det borde ju finnas en ekonomisk och politisk balans, men tji…. Vissa saker kan vara privata, medan andra màste vara allmäna/statliga/gemensamma. Visst finns det naturliga krav för att ha sociala rättigheter, men det fàr inte bli för nitiskt.

    örnkram ♥

  4. suttecity skriver:

    FK…. ja du, man skall allt vara väldigt frisk för att orka vara sjuk i dagens läge.. Har hört deras knepiga resonemang under åren syrran kämpade med att få sjukpension. Dock var de mer inne på heltid men det vägrade hon och som sagt, ut och sök andra jobb, även om hon nu mådde bäst där hon var. Trägen vinner och goda hjälpande änglar på rätt position gjorde att nu är hon halvtidare även på papper och som de skriver oåterkalleligt.

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad skönt för henne!!

      Nu verkar det som om det kanske ordnar sig – Makens läkare tog ett samtal med FK idag och det verkar som de kanske ändrar sig…

      *TA I TRÄ*

      Hemikramar ♥

      • suttecity skriver:

        Håller tummen så den blir blå! 🙂 Efter att ha hört hur knäppt de resonerar är man tyvärr inte förvånad över något idag… Hon hade en den läkaren som tidigare varit FK’s läkare och som visste hur slipstenen skulle dras…. men nehej, de läser inte vad som står utan plockar det de själv tycker passar i statistiken.

        Kram

      • HEMIMAMMA skriver:

        Nej som sagt man måste vara stark och frisk för satt få vara sjuk…

        Hemikram ♥

  5. MICAELA skriver:

    Förstår inte hur FK kan hålla på som dom gör när din makes arbetsgivare tydligt har varit med hela vägen till hans bättring. Det finns få arbetsgivare som är så förstående.

    Jag önskar Er allt för att det ska gå så bra som möjligt kan.

    Varma kramar

  6. kickie skriver:

    Djädra F-kassan! varför kan inte människor få tillfriskna i sin egen takt? Det är väl för sjutton inte dem som ska bestämma när man är frisk. Rent horribelt att tvingas säga upp sig från arb man haft i flera år. Bra att din man har ett stort stöd på sitt jobb o att han har sin fam o andra som tänker på honom.
    Det här felet att sparka o slå på utsatta grupper går tydligen inte in i skallen på somliga. Finns dem som menar att det var för lättvindigt o kunna stanna hemma när Röd-Gröna hade makten. Kunde kanske så vara i vissa situationer men nu är det käpprätt åt helsike för hårt.
    Vill ha med en god vän på Palme-filmen, hon är inte intresserad. Så jag får höra med ngn annan, annars går jag själv vid tillfälle. Har försökt prata med henne o andra om o byta blocksida, det vill liksom inte gå in på ngt sätt o jag varken kan el vill tvinga andra. Dem är väldigt snälla o gulliga i övrigt, så för mig är det obegripligt hur dem röstar. Hoppas dem o andra vaknar upp.
    Kikade nyss på Skavlan på webben, bra prog med bla. Palmes söner, dem va så fina o uttryckte sig sakligt.
    Synd om ni måste sälja huset.
    Hoppas ni trots tumultet får en fin helg. Goa kramizar till er alla!

  7. kao skriver:

    Har inte sett filmen, men det var fruktansvärt när han dog och asgamarna började tafsa på det samhälle Palme kämpat så länge för. De började slita sönder vårt sociala skyddsnät nästan direkt efter mordet. Detta är vad jag sagt förut: EFter Palmes död började det sakta men säkert gå utför med det, trots allt, fina Sverige som en gång fanns. Och som främst arbetarnba varit med och bygga, Storföretagen vore INTET om inte arbetarna funnits. Det sargades svårt när Palme dog. Nu är det etter värre, när borgarna sliter sönder det lilla som finns kvar.

    Kaoskramar

  8. Tant Otto skriver:

    Hm …förnedringskassan …den och dess förbättrings regler för sveitges väl och ve ger jag inte mycket för. Jag var själv i samma sits för många år sedan att tvingas välja …att bli arbetslös eller acceptera ett halvtidsjobb…jag sa inte upp mig för jag kunde inte slänga mig ut i arbetslöshetens land eftersom jag var ensamstående mamma då…men fick börja söka aktivt efter heltidsjobb och fick ett till slut så att jag kunde försörja mig och mina barn. Det är inte enkelt att bara byta jobb så där ….vlket jobb ska man byta ,,då de inte växer på trän precis. Nu har jag ett jobb som jag trivs bra med …men ibland så undrar man vad man håller på med…för vem man jobbar för…och om det är värt att slita ut sig för…den lön vi har kan inte stå i relation till vad vi utför…vi har ett av världens bästa jobb men det är oerhört tungt. Man har ju i bakhuvudet att man är utbytbar om man sliter ut sig och inte orkar jobba mer…det är ett tungt ok man bär med sig tt veta att man bara kan kastas ut då man är förbrukad. Usch hur ska man få ungdomar att vilja jobba inom vården? ..Höj statusen på jobbet så kanske vi har ett helt annat utgångsläge…

    Palmefilmen vill jag oxå se…kanske köper jag den då den kommer ut på DVD…

    Hoppas att det löser sig till det bästa för dig och din familj.

    Jag har inte haft råd med att köpa KS och MSN nu på 2 månader…nu visar det sig att de verkligen gjort nytta …för nu känns det som om jag fått gå tillbaka till gå …och får börja om från start igen….mina problem är nämnligen tillbaka!!!

    Stor varm Komissarie otto kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      jag vet hur det är – samma sak händer mig när jag får slut på silvret innan jag hinner köpa nytt… Försök att få tag på 5-liters dunkar, det blir billigare.

      Antingen hos en veterinär (ja, djur är värda riktiga mediciner som hjälper) eller i en bra förstående hälsokost.

      Hemikramar ♥

    • Tant Otto skriver:

      men va kan man få tag i 5 litersdunkarna då? ..i butiken säljs bara 1 liters för 299:-…ok får försöka fråga på någon vetrinärstation då.
      Är det silvret som är det viktigaste eller är det msm…om man måste välja?
      kram

      • HEMIMAMMA skriver:

        Antingen så finner du en häölsokost eller en veterinär som har det eller så beställer du direkt från tillverkaren via nätet.

        Rubbade Runar på Silversidan på fejjan – tillverkar och säljer också silver billigare än Anders Sultan

        Tyvärr så är båda lika viktiga och hjälper varandra, men för min personliga del skulle jag inte överleva utan silver.

        Varm Hemikram ♥

  9. Jag skriver:

    Orkar inte med någon längre kommentar, men önskar så att din mans situation går att lösa. Inte blir han snabbare frisk av allt ståhej, det är ro han behöver för att kunna återfinna sina krafter!
    Kram

  10. […] Förutom att titta på BIO Rate this:Share this:TwitterFacebookMerStumbleUponLinkedInRedditDiggSkriv utE-postPinterestTumblrGillaGillaBe the first to like this. […]

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tyvärr handlar det om tester med bara tre månaders antibiotika utan stöd av förändrad diet eller probiotika, så den är tyvärr obetydlig i sammanhanget…

      Idag vet man att det kan behövs ända uppemot TRE ÅR innan man blir frisk.

      • kao skriver:

        Ja, jag vet du har skrivit det förut. Med fortsatt forskning kommer de väl på det här….liksom andra länder gjort – och begripit.

        Men i Reinfeldts samhälle skulle det väl inte vara populärt med såna forskningsresultat ; Det skulle ju kosta en massa pengar att bota alla dessa drabbade patienter….. Billigare att låta dem dö – efter att de tvingats kämpa mot FK i åratal…

        😦

        Kramar
        Kao

        PS. HAR SVANTE SLUTAT BLOGGA??? Skulle gå in till honom men bloggen verkar raderad. En stor förlust i så fall. Vad har hänt?

      • HEMIMAMMA skriver:

        Sverige kommer inte ändra sin hållning förrän IDSA i USA gör det och Senator Richard Blumenthal i Massachussets arbetar hårt för att få till stånd de förändringar som krävs.

        Det riktigt sjuka är att det är dyrare att vänta tills folk hamnat i permobiler med en mängd ”syndrom” och sjukdomar som egentligen är kronisk borrelia…

        Ja till min stora sorg så har Svante raderat sin blogg och har helt tappat lusten. det var ingen mening kände han, när det var så få som läste…

        Jag hoppas dock att han ska få lusten åter om ett tag?

        Hemikramar ♥

      • kao skriver:

        Men det var fler som läste Svantes blogg! Det tar ju ett bra tag att jobba in sej. Plus att man måste gå på ‘bloggvandring’ och att svara på folks kommentarer.

        Hoppas verkligen han återkommer.

        Kramar
        Kao

      • HEMIMAMMA skriver:

        Ja han gick ofta på bloggvandring så inte var det det i alla fall…

        Jag hoppas också på hans snara återkomst!!

        Hemikram ♥

  11. Magister Stork skriver:

    Oj, jag blev lite orolig för jag läste Heroin City, så jag fick läsa om.

    Fast när jag tänker efter så skulle man kanske behöva en sil någon gång ibland för att stå ut med dagens politik och den paragrafryttarmaffia som tillåts härja fritt i vårt avlånga land.

    Sunt förnuft finns inte längre tyvärr och ordet solidaritet lär väl snart strykas från ordlistorna.

    Krya på er och jag hoppas att det löser sig på något sätt…

    Storkis

    • HEMIMAMMA skriver:

      hej Storkis så roligt att se dig.

      Ja många mediciner blir det men just Heroin låter jag bli *LER*

      Det kommer att ordna sig – frågan är bara hur lång tid det tar…

      Varma Hemikramar ♥

  12. Svante Svensson skriver:

    Jag har raderat min blogg kommer inte att återuppta bloggandet.
    Svante

Kommentera

