Hemimammas tankar – Innan du säger mig något…

GOD AFTON!! Igår hamnade jag i en konflikt jag inte bett om, men om någon attackerar så bör man få försvara sig…

Man kritiserade mig för vad jag säger eller gör i min blogg, men samtidigt så säger jag som jag sade på Aftonbladet-bloggentiden;  Min blogg är min och det är faktiskt den som besöker den som ansvarar för att hålla en hygglig och trevlig ton annars blir man bemött av mig enligt den Gyllene regeln : Gören emot andra som du vilja att de skola gören emot dig.

Personen kommenterade otrevligt och hånfullt (tydligen utan att ens förstå, att den gjorde det) och jag förstår att en annan bloggvän reagerade hårt på det och gick till attack å mina vägnar. Nu kan man visserligen ifrågasätta om det var klokt reagerat eller ”rätt” gjort på ett moraliskt plan, för olagligt var det inte. Jag har lärt mig saker av det skedda, och så även min bloggvän. Ingen av oss är annat än mänskliga och som sådan kan man begå misstag, allra helst under affektion.

Någon som gått igenom samma sak som en själv, borde stötta och hjälpa en i stället för att vara hånfull och skriva ner en.

Men, men – ibland händer saker som är svårt att hantera eller reagera sunt inför.

Jag upplevde ett hån mot min dödligt sjuke son och allvarligt sjuke make och jag reagerade.

Till de som tagit illa vid sig av det skedda så ber jag om ursäkt och det ska inte upprepas.

Och nedan anekdot, illusterar kanske en god förhållning man bör ha med sig in i bloggen:

Trippelfiltret

I det antika Grekland, var Sokrates beryktad att hålla kunskapen ett högt anseende.

En dag mötte en bekant den store Filosofen och sa:
”Vet du vad jag just hörde om din vän?”

 ”vänta ett ögonblick” svarade Sokrates, ”Innan du säger mig något, skulle jag vilja göra ett litet test. Det kallas trippelfilter testet”

”Trippelfilter testet?”

”Det är rätt”, Sokrates fortsatte.
”Innan du säger något om min vän, kan det vara en bra idé att ta ett ögonblick och filtrera det du kommer säga. Det är därför jag kallar det trippelfilter testet. Första filtret är Sanning. Är du absolut säker på att det du skall säga mig är sant?”

”Nej, sa mannen – jag har egentligen bara hört det och…”

”Okej” sa Sokrates, ” Så du vet inte riktigt om det är sant eller ej.
Nu provar vi det andra filtret, Filtret av Godhet. Är vad du skall berätta för mig om min vän något bra?”

”Nej, tvärtemot…”
Du kan fortfarande klara testet, eftersom det ännu finns ett filter kvar. Det är filtret av användbarhet. Är det du kommer säga mig om min vän användbart för mig?” ”Så”, Sokrates fortsatte, “Du vill säga mig något dåligt om honom, men du är inte säker om det är sant.

”Näe, inte riktigt.”

”Då så”, sa Sokrates ”Om det du vill säga mig varken är sant, inte bra och inte användbart – Varför ens säga det till mig över huvudtaget?”

.

GOD AFTON!!

16 thoughts on “Hemimammas tankar – Innan du säger mig något…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Livet går vidare och om man aldrig begår misstag så lär man sig aldrig heller…

  2. Svante skriver:

    Törestad har missat något.
    Svante

  3. mariadesuede skriver:

    Yttrandefriheten är en viktig rättighet i en demokrati, det spelar egentligen ingen roll vilken àsikt man har, bara man respekterar lagen. Jag har inte läst kommentarerna, men att vara otrevlig löser ju inget.

    Du fortsätter att stà för det som du skriver!!! Man behöver inte vara överens i allt, men man kan allt hàlla en hövlig ton…

    Örnkramar ♥

  4. Islandsmamman skriver:

    Bra det där med trippelfiltret. Det hade jag aldrig hört talas om förr.
    Jag funkar likadant, det är därför jag är så himla dålig på att skvallra. 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag är tyvärr ganska så dålig på att skvallra jag med och saker som berättas för mig i förtroende stannar hos mig…

      Så av den anledningen så har jag alltid haft lättare med killkompisar… de har inte de där ”spelet” som tjejer kan syssla med.

      Jag tror på fred i möjligaste mån, men blir man attackerad så ska man försvara sig tycker jag.

      Hemikram ♥

  5. kao skriver:

    Sokrates var en genial man! Tänk om alla tänkte som han.
    Trippelfiltret tar död på allt skvaller.
    Inte kul at bli utsatt för osanningar i form av skvaller. Har hänt mej många gånger ui mitt liv och det är nästan omöjligt att bli av med.
    En spännande lögn är tydligare intressantare än en mindre intressant sanning.
    ———
    Har skrivit några rader om det eviga tjafset om anonymitet hos Svante (men han svarar aldrig mej på min blogg, men han skriver intressanta saker).

    (Jag misstänker starkt att de hånfullaste är politiskt högerinriktade.) Vi måste få skriva vad vi vill, även framföra kritik utan att för den skull såra. Vi måste hålla god ton, men inte alltid hålla med i allt som andra skriver. Inte ens våra egna bästa bloggvänner.

    Om vi misstänker att – hur vi än skriver, kommer såra – då kan vi lika gärna ge fasen i att kommentera.

    Kram
    Kao

Kommentera

