HEMIMAMMAS TANKAR – Varg i Veum – persona non grata?

GOD AFTON!! ALLA TALAR OM DEM ÖVERALLT. I MEDIA, OCH PÅ BLOGGEN. Man kommer inte undan och eftersom alla andra diskuterar det överallt så bör väl även jag i rättvisans namn yttra mig i ämnet.

GRÅBEN

”När människan har bestämt sig för att i kommersiella syften spärra in  ett antal exemplar av rovdjuret varg i en inhägnad, och när sedan djurparkens ledning tillåter  personal att ensamma och utan radioförbindelse med kolleger inkräkta  på vargarnas territorium –  vem är då ansvarig för att människan anfalls och dödas?”

Frågar GHOST i sitt inlägg.

Mitt svar är tveklöst människans okunnighet och arrogans, är ansvarig.

En gång i tiden (?) var vi så rädda för Ulven att vi inte ens kunde ta dess namn i vår mun. Vi gav den noanamn. Ulven fick heta varg i stället. På andra germanska språk finns de med ulv besläktade orden ”wolf” på engelska och tyska. På urgermanska hette varg ”wulfaz”.  Ordet varg betydde ursprungligen dråpare eller strypare. På medeltidssvenska betydde ”vargher” våldsverkare (jämför med det gamla juridiska begreppet varg i veum). Andra noanamn på vargen är tasse eller den gråe. Förmodat vargrika vildmarker har ofta kallats tassemarker.

Sagans stora dräpare. Men vargen är varken saga eller leksak.

Man blir ledsen och trött av debatten och arg och bestört över att en människa tvingas dö innan man fattar att vargar är VILDA djur…

Det är grymt att man håller dessa vackra storslagna djur i små hägn i konstgjorda flockar. Allt strider mot deras intelligenta natur och de (korkade djurparksanställda) är en skymf mot alla de forskare världen över som behandlar sina studieobjekt med respekt och ödmjukhet.

Vargmannen Shaun Ellis tex.  Såg en dokumentärserie på National Geografic channel om ett par i Alaska som studerat och levt i ett vargrevir med fria vilda vargar och INGEN av dem uppvisar denna förslappade arrogans mot vare sig djuren eller naturen.

Okunskapen på detta som de flesta andra områden sprider sig allt djupare in i folks medvetande.  Tragisk både för människa och djur.

Och när jag lyssnade på debatten om vargen på nyheterna, så böt jag ut ordet varg mot människa som ett tankeexperiment, vilket gjorde att det tragikomiska i debatten blev glasklart.

Hundar och människor är många gånger farligare än vargar. För de som LÄRT sig att tyda vargars språk så är de vare sig svekfulla eller svåra att förstå, det räcker att titta på hur skickliga en del är på att tolka hundar. Siffrorna i GHOST’s inlägg är också tydliga.

Andra som skriver om detta som fattar galoppen:

http://svantelarvig.wordpress.com/2012/06/19/djurparksvargar/

http://kristinabloggar.wordpress.com/2012/06/19/kvinna-tragiskt-dodad-av-vargar/

http://palebird.wordpress.com/2012/06/19/att-tro-att-man-kan-bli-polers-med-en-varg-ar-som-att-tro-att-man-kan-gosa-med-en-varan-vid-mens/

Själv är jag lyckligt lottad som har Rialavargarna runt knuten…

De skrämmer inte mig. Jag vet hur jag ska bete mig om jag mot förmodan skulle råka på dem. Det djur som däremot håller mig borta från skogen är fästingen. Den är Sveriges i särklass farligaste djur. De dödar hundratals om inte tusentals människor världen över varje år.

Men ingen går skallgång för att utrota dem?

GOD AFTON!!

18 thoughts on “HEMIMAMMAS TANKAR – Varg i Veum – persona non grata?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Förhoppningsvis inser allt fler att man ska ha respekt för djur inte bara vilda utan även tama och nu halvdomesticerade…

  2. Svante skriver:

    Tack för spridningen.
    Svante

  3. ghostopinion skriver:

    Det är rent förbluffande att folk som professionellt driver djurpark inte förstår att vilda varelser är just vilda och inte någon sorts gosedjur.

  4. De är ju trots allt rovdjur som klart borde få finnas i vår fauna, tycker jag. Alla andra mänskliga rovdjur som går lösa då, de är farligare !

    BS melodifestivalen ????

    Kram ♥

  5. Svante skriver:

    Han som talar med hundar, berättade i ett program att han jobbar med kastrerade hundar, och att alla hundar hos honom var kastrerade. Jag anser inte att det är att handha hundar, men det är min personliga mening.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vill du förklara varför du känner så? Jag har ingen åsikt själv i frågan nämligen och tar gärna ditt argument för att bilda mig en egen?

      Hemikramar ♥

      • Svante skriver:

        Du tar bort individen hos djuret, och du får en det. Du får en kastratalt av en hanhund, och hundar, som inte är kastrerade tycker inte om dem. En tik blir aldrig lika alert, om den är kastrerad. Om en hund p.g.a. sjukdom behöver denna behandling, är jag inte emot ingreppet. Om man har en hund, får man ta ansvar för att inte en tik går lös när den löper, och hanhundsägare får se till att den inte springer runt, och tjuv parar sig. Jag har haft både hanhundar, och tikar, ingen av dem har ställt till det för sig. Lite Tjalle Tvärvigg finns i mina åsikter, men vet att flera delar åsikten, att sk. hundexperter, bara är intresserade av publicitet, t.ex. Barbro Börjesson, med flera. Men som sagt det är mina åsikter p.g.a. mina erfarenheter med hundar, och jag utger mig inte för att vara expert på något vis.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Jag litar på din erfarenhet och jag är ämnad att hålla med dig och kan köpa dina argument.

        Hemikramar ♥

  6. HEMIMAMMA skriver:

    Dagens visa citat kommer från Naturskyddsföreningen apropå fanatiska varghatare inom jägarkåren som vädrat morgonluft efter den tragiska händelsen i Kolmårdens Djurpark:

    ”Att kräva vargjakt i naturen pga den tragiska arbetsmiljöolyckan i Kolmården är som att kräva avväpning av jägare pga väpnade rån.”

  7. Svante skriver:


    Du nämnde denna man.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hör knappt vad han säger det är så dåligt ljud =0( Men tack för klippet!!

      Jag har sett en dokumentärserie som gjordes av engelsk TV som var väldigt fascinerande…

      Hemikramar och glad midsommar ♥

  8. HEMIMAMMA skriver:

    Här är dokumentären om det amerikanska paret:

    • Svante skriver:

      Jag har sett den, och Vargarna har i alla fall ett friskt beteende, trots att de bor i hägn, och är uppfödda av människor. Det är sådana Vargar som kan ställa till det, om de rymmer, eller släpps fria.
      Annars är det en trevlig film.
      Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        I mina ögon så verkar ShaunEllis veta vad han sysslar med och jag har sett många programserier med och om honom…

        Hemikram ♥

Kommentera

