Hemimammas soptunna – NY INLÄGGS KATEGORI – Första kandidat; IKEA *GRRR*

GOD AFTON!! NUMERA SER VI INTE SVERKER OCH SOPTUNNAN PÅ TV – MEN VARFÖR ÄNDRA ETT GOTT KONCEPT?

Så från och med nu kommer jag att instifta det som kategori för Hemimamma. Ty sannerligen finns mycket att slänga i soptunnan i dessa dagar. Hela banksystemet tex.

Men jag tänker inrikta mig på mindre företeelser eller händelser och min första kandidat blir IKEA.

IKEA och jag har en lång historia.

Min Mamma arbetade där när jag var barn, så jag har växt upp med företaget.

På den tiden (70-80-talet) var IKEA en bra arbetsgivare som gav sina anställda fina och bra julklappar hade roliga personalfester och det var en särskild stämning bland personalen. Man hade en restaurang som serverade pannkaka och grillad korv med pommes frites till barnen. Grönsaker var inte på modet på den tiden. Och man började med att sälja mjukglass utanför kassorna. Man kunde inreda HELA HUSET, alltså mattor och tapeter och sådan förutom bokhyllan BILLY. Man kunde köpa fantastiska tyger.

Igår var jag med maken och äldsta dottern på IKEA Kungens Kurva och för att beskriva min upplevelse i ett ord som kontrast:

GIRIGHET.

Borta är den skickliga sömnadspersonalen och kvar är en marginell tygavdelning. Heltäckande mattor och tapeter finns inte.

Och den IKEANSKA MATKULTUREN har förvandlats till snabbmatsrestaurang. Som har gått från dålig till värre.

Det som dock varit bra tidigare har varit att maten varit billig. Man har fått ett ordentligt salladsbord med ett jättegott bröd.

För ett par år sedan började man ta betalt för salladsbordet 9 :- per portion.  Och man tog bort pannkakorna.

Inte populärt för en familj med sju personer. Då fanns det vitaminer i maten. Men ok – man tog det ändå eftersom jag tror benhårt på att mina barn ska äta näringsriktigt. 

Men näringsriktighet är en klassfråga – liksom utbildning av idag.

Man får det man betalar för och bra mat är för de rika.

Igår hade man ställt fram en ”sommarbuffe” för 199:- om man inte hade IKEAKORT då kom man undan med 99:- per portion. (inte en grönsak i sikte där heller konstigt nog.)

Salladsbaren? BORTA I stället var baren full av vin och sprit.

Bland salladstallrikarna stod små skålar med lite sallad och ärt-paprika-majs blandning toppad av en tomat klyfta. För 9:-

Så för mig, som tidigare ätit där – billigt och jämförelsevis bra, och samtidigt kanske handlat för  några hundralappar, så innebär alla dessa försämringar att det är helt ointressant att åka dit att äta skräp. Det kan jag göra bekvämare på McDonalds. Jag kommer aldrig mer åka dit för att äta, och då förlorar IKEA mina hundralappar också.

Jag bojkottar dem från och med nu. Och billiga möbler, betydligt med miljömässigt och rättvist spenderande av pengar sker via Blocket i fortsättningen.

Numera är de tydligen inte så populära som arbetsgivare eller affärspartner heller. Det har vi förstått via media.

Man kommer att uppfölja sina tidigare reportage från ”Uppdrag granskning” i sommar. Ingvar Kamprad självklar huvudperson.

GIRIGHET KOSTAR!! I soptunnan med dem!

GOD AFTON!!

20 thoughts on “Hemimammas soptunna – NY INLÄGGS KATEGORI – Första kandidat; IKEA *GRRR*

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Några förslag på fler kandidater för soptunnan?

  2. Svante skriver:

    http://www.dn.se/ekonomi/laga-loner-stoppar-klader-till-hm
    Här är ett förslag. Här återupplivar man Ådalen 31.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Trevligt att se att folket reser sig ock kräver bättre villkor, men skit att företagen (som i alla tider) utnyttjar fattiga människor.

      Något jag pikat min dotter för när hon var i VIETNAM och köpte billiga kläder.

      Klart fall för soptunnan!!

      Hemikram ♥

      • Svante skriver:

        Ändå tror jag att mer pengar gick till Vietnam, när de köptes där, än att någon inköpare från vår ”civiliserade” värld köpte upp kläderna.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Ja kanske det? Såg ditt inlägg om hundstallet nyss. Är du vaken så ring mig!!

        Hemikram ♥

  3. Asp Center i Sävast står högst på min soptunnelista – där dör patienterna av vanvård…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag läste din inlägg om bakgrunden till detta.

      http://aspcenteriboden.blogspot.se/2012/06/kung-over-livet.html#comment-form

      Så fruktansvärt förnedrande och frustrerande för dig att tvingas gå igenom något sånt här.

      Jag delar din sorg, då jag själv också mist barn, men mina dog inte på samma fruktansvärda sätt.

      Finns inte ord för att beskriva hur svårt du har det och inget jag kan säga kan trösta…

      Jag hoppas att du ska få upprättelse på något sätt och om jag kan hjälpa till på något sätt så hoppas jag att du vågar be om det?

      Hemikramar ♥

  4. ghostopinion skriver:

    Det behövs många långtradarlaster med soptunnor i den tid vi lever.

  5. morsanssvammel skriver:

    Själv slänger jag försäkringsbolaget SPP som numera också heter Celexa och Alecta, samt Anticimex i soptunnan. Vad Ni gör, köp INGA försäkringar hos SPP! Ni får Era liv förstörda, Ni blir grundlurade, de har inga skrupler.

    Taskigt med IKEA, att det blivit så dåligt. Jag brukade också, förr, ta med min grabb och åka dit. Det var billigt och roligt och mycket att välja på. Synd att det inte är så längre.

    Kram!
    /Morsan

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja de känner jag alla igen och jag minns när vi skrev våra inlägg om kampen mot Anticimex och alla gifter som man kan drabbas av via deras ”hjälp”

      Ja faktiskt så gäller det att ”Det var bättre förr” gällande dem. IKEA får skämmas för mycket i dessa dagar…

      Pephemikramar ♥

  6. kao skriver:

    Saknar också Sverker Olofsson – men han var väl för bra! För ärlig!
    Klart har IKEA försämrats, men det finns mycket annat jag hellre kastar i soptunnan:
    *Bankerna och deras övergirighet och utsugande av folket
    *Alliansen och deras politik
    *Attendo och Carema
    ….ja, listan kan göras lång

    Kram
    Kao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, listan är alltför lång och överväldigande om man ser den stora bilden. Men mitt inlägg avsåg att plocka ner klagomuren på en mer hanterlig och överskådlig nivå…

      Hemikram ♥

  7. Grevinnan Blåst skriver:

    ”Det var bättre förr – Ju förr desto bättre!” 😆
    GrevinneKramar. Bloggpausen blev mycket kort! hihihi 😉

Kommentera

