Hemimammas tankar – Frisk och fräsch med skön söndag!

GOD AFTON!! Ett led i att bekämpa sjukdomar är naturligtvis att ha en god grundhälsa, som byggs med bra mat och motion.

På den punkten är nog de flesta överens. Däremot skiljer det sig väldigt vad man anser vara bra mat och bra motion numera. Socialstyrelsens rekommendationer för hälsa med 8 skivor bröd är lika förlegad som sina rekommendationer gällande Borreliabehandling, och många har insett att de inte är en auktoritet längre och svenska folket börjar bli så modiga så de söker andra vägar för information än de av staten godkända.

Den viktigaste effekten av detta är att kunskapen och insikten om hur dagens skräpmat påverkar oss blir alltmer spridd, i alla fall i den rika medelklassen som har råd med datorer och som historiskt alltid varit bättre utbildade i genomsnitt.

Potatis är och förblir dock fattigmans mat, fast idag i formen av Pommes frites.

Själv har jag haft att göra med alla former av allergier och dessutom diabetes, vilket gjorde att jag alltid haft god grundkunskap om matens effekter på hälsan. GI var från början diabeteskost så det har jag känt till länge. Långsamma kolhydrater.

Den vidareutveckling av Atkinsbantningen som sedermera kallas LCHF är inte bara en kost som förbättrar blodfetter och minskar riskerna för diabetes och hjärt-kärl sjukdomar liksom övervikt, utan är dessutom en utmärkt profylaktisk väg att lindra smärtor i leder och muskler, då många av våra mindre bra livsmedel dessutom verkar inflammatoriskt på kroppen. Man ska sträva efter att ha en kropp som är alkalisk, eller basisk i sitt PH-värde. Sura livsmedel ska helst uteslutas eller åtminstone drastiskt minskas.

Socker göder cancer och vetemjöl tvingar kroppen att fokusera sin energi på att bota de skador som gluten gör i tarmen i stället för att bygga upp ett starkt immunförsvar. Förra sommaren så började vi med LCHF i min familj och min make som har en reumatisk sjukdom som heter Bechterews, märkte att inom en vecka från att ha uteslutit allt vetemjöl och ökat sitt naturliga fettintag, så minskade hans smärtor drastiskt och numera när vår kost är omlagd sedan länge är han i princip smärtfri.

En del i hans nästan mirakulösa tillfrisknande från den Tertiära Borrelia han behandlats för i ett halvår, kan förklaras med att utöver att han fått full tillgång till kompetent medicinsk behandling också gett kroppen chans att läka, genom att utesluta allt som  stressar eller förvärrar sjukdomssymptomen.

En av de saker vi utesluter är griskött. Det är surt och eftersom grisar inte svettas, så stannar alla gifter i köttet. Griskött innehåller många parasiter och det är anledningen att man inte kan förvara köttet utan att processa det på olika sätt, tex rökning och att man måste tillsätta en mängd olika sorters salter som nitrit och nitrat som är av diskutabel hälsosam natur.

Många anser att man ska utesluta kött helt, men enligt de behandlingsrekommendationer från USA som många Borreliadrabbade äter efter, så ska man äta vitt kött och kött från gräsätare. Det köttet är inte lika surt. Alltså nöt och lamm och kyckling tex.

Fast idag så innehåller kyckling så mycket antibiotika så man bör nog begränsa det intaget??

Numera följer jag kostdoktorns blogg och får nyheter i mailen och nu har hans nya föreläsning kommit ut på YOUTUBE:

.

Motion ska man nog utöva efter eget tycke och smak. Förr skulle man jogga, men numera propagerar man för de nya typer av skor som gör att man rör sig på samma sätt som när man är barfota, och menar att man minskar skador på leder och fötter på det sättet. Jag har läst studier som menar att man blir äldst och friskast om man inte rör sig nämnvärt och har ett starkt minimerat kaloriintag på under 1500 kalorier om dagen… och det finns ju människor till allt och var och en blir salig på sin religion.

Själv tar jag trappan i stället för hissen numera sedan jag kunde börja gå ordentligt igen.

”Let thyne food  – be thyne medicine” Hippokrates

GOD AFTON!!

6 thoughts on “Hemimammas tankar – Frisk och fräsch med skön söndag!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Det är fotfarande massor av bloggar där mina kommentarer ”försvinner” och hamnar i skräpet…

    Snälla alla ni som läser här och undrar varför jag inte kommenterar hos er längre? Titta i skräpposten.

  2. Tant Otto skriver:

    ja vägen till god hälsa är då inte självklar. Man kommer underfund med mer och mer under tiden man lever…jag är glad att jag har en god grundkondition ändå…jag kan tacka mig själv för att jag gillar att röra på mig…förr var jag träningsnarkoman…inte
    e att föredra men det byggde ialla fall upp den grund jag står på idag.
    Idag promenerar jag mest för min kropp klarar inte av mer …pressar jag den för hårt får jag problem…blir förskyld eller får ont så kanske har jag tränat sönder mig förr då träningen tog mycket av min tid.
    Lagom är bäst. Nu försöker jag reparera skadorna…KS, MSM, akupunktur och att ändra min kost …att äta nyttigt är A och O.

    sakta men säkert går det framåt…men fortfarande så känner jag av mina bihålor, min trötthet och min värk i kroppen…man kan ju inte bli av med allt över en natt…lika länge som man lidit lika lång tid lär det ta att bli frisk ..sa en läkare mig en gång och det kan nog stämma.

    Tror ändå på det jag gör och ger inte upp…
    Hemi du är den som stöttat mig och hjälpt mig då jag mått skit.
    Jag är glad att jag har dig vännen…

    Stor ottokram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Och jag är lika glad att jag har dig Kommissarien. ♥ Stödet från andra människor betyder massor och jag ser i motsats till många inte det som mindre värt för att det är nätvänner. Har man sociala svårigheter tex så kan man anpassa sina relationer till vad man klarar…

      En undervärderad tillgång enligt mig.

      Varma Hemikramar ♥

  3. Svante skriver:

    Du hamnade i skräpet med din senaste kommentar, har du skrivit fler än den ang. pippi. Det finns nu en ny i aksimet, hoppas inte du skickade den.
    Svante

  4. […] Nu i dagarna så har jag via engagerade vänner på Facebook fått mig några länkar till livs som gör att jag får anledning att återvända till ett av mina favorithatämnen, nämligen fettskräcken och den stora bluffen. […]

Kommentera

