HEMIMAMMAS KAMP – Borreliakrigets orsaker och historia; I HYCKLERIETS OCH STRUTSMENTALITETENS HÖGBORG

GOD MORGON!! Sedan min familjs insjuknande i höstas, har jag, under ett spann av 6 månader, sysslat med att läsa in mig på Borrelia. I närmare bestämt 2 600 studietimmar… har jag räknat ut.

Ingen gör så noggranna studier som en orolig mamma. Eller maka. Att jag själv var sjukast av alla, tog det lång tid att inse.

För jag ville ta reda på vad som var fel med min make och son. Men sanningen var värre än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Vissa saker har jag kunnat konstatera under den tiden. Tvärtemot svenska läkares inställning så är Borrelia vare sig ofarlig eller ovanlig.

När man börjar läsa på, så ser man ganska omedelbart, att det är en politisk kontrovers kring Borrelia och många som drabbats, frågar sig VARFÖR vi inte ska kunna få vård och VARFÖR det ska vara så kontroversiellt?? Varför har vi ett ”Borrelia-krig”?

Jag har kunnat urskilja vissa mönster under min utrednings gång. Vissa saker kan man och ska man tala om och vissa saker gör man bäst i att hålla tyst om. Fast man vet. Den information som jag skaffat mig som jag KAN tala om ger följande bild:

Som alltid så handlar det om pengar. Stora pengar. Och den lilla människan får alltid stryka på foten.

I mitten av sjuttiotalet var det en vaken mamma i den lilla staden Lyme, Connecticut, USA som insåg, att alla grannskapets ungar, som fick en mystisk sjukdom med ledsmärtor, hög feber och plötsligt började dö, hade någonting gemensamt. Alla hade blivit fästingbitna. Hon påkallade amerikanska myndigheters uppmärksamhet och de svarade med att skicka dit en forskare vid namn BURGDORFER för att ta reda på vad som stod på.

1981 kom svaret, och spirocheterna fick namnet Borrelia Burgdorferi och sjukdomen LYME DISEASE, fick sitt namn efter staden.

Ungefär samtidigt fick amerikanska läkemedelsbolag patenträttigheter på biologiska agenser. 1980. Vad innebär det?

Jo, om din kropp producerar antikroppar tex mot AIDS säger vi, för exemplets skull, så är ditt blod inte ditt längre. Det är den amerikanska statens eller det läkemedelsbolag som tar patent på det. Då får du inte göra vad du vill med din hälsa längre.

Det finns Pengar att tjäna.

Vid samma tid så började amerikanska försäkringsbolag inse vad Borrelia innebar för dem, eftersom sjukvårdssystemet är uppbyggt kring försäkringar. Barn som blir förlamade och behöver rullstolar och senare dör, är dyra.

Det fanns ännu mera pengar att tjäna.

Så de två intressenterna gjorde gemensam sak och bestämde sig för att stoppa Borrelia.

Men inte på det sätt som man borde gjort.

Man började betala forskning som gav de resultat man ville ha, som underdrev sjukdomens konsekvenser och smittoriskerna, vilket gjorde att amerikanska medborgare fick väldigt svårt att få ut ersättning för sina skador och fick genomlida svåra plågor och stor nöd och medföljande fattigdom. Behandlingen, (antibiotika) som fanns att tillgå begränsades i ”vetenskapligt intresse” och läkemedelsbolagen är inte intresserade att utveckla mediciner som de inte kan ta mycket betalt för.

De läkare som protesterade och menade att det visst fanns en sjukdom som var farlig, och det fanns en behandling, blev mordhotade och många blev av med sina legitimationer och det utvecklades till ett regelrätt KRIG mellan olika läkare och forskare.

Den ena sidan företräds av IDSA och deras läkare, som används som referenser av Socialstyrelsen i Sverige. Bl,a Alan Steere. Och Gary Wormser. En amerikansk statsåklagare utredde företrädarnas eventuella jäv och fann flera felaktigheter och man förordar att nya riktlinjer som ska vara objektiva, ska utverkas.  Man väntar fortfarande på detta i USA.

Den andra sidan företräds av  ILADS som består av läkare och patienter och forskare som i en undantagstillvaro forskat, behandlat och dragit slutsatser, som Big Pharma inte ser med goda ögon på. Organisationens arbete fortgår i motlut, men man vinner sakta mark.

Mycket beroende på andra länder i tex EU, som bedriver forskning oberoende av amerikanska myndigheter, vars resultat delas och sprids via tex ILADS konferens i WIEN för några veckor sedan.

Och medicinjournalisten Kris Newby’s rosade och prisbelönta film om Borrelia, ”Under our skin” öppnar allt fler ögon. Jag beställde själv två kopior från USA. Innehållet chockerade mig minst sagt. Men jag har fått det filmen påstår, bekräftat från så många olika källor och vissa saker har jag sett med egna ögon, vid detta laget.

.

Så långt USA, men Sverige då?

Sverige får sina direktiv från IDSA. Svenska regeringen VILL INTE skapa friktion gentemot USA och sätta press på dem att erkänna diagnosen, vilket leder till att svenska myndigheter deltar i den smutskastning och det förtigandet som amerikanarna sysslat med.

Socialstyrelsen skäms inte över att deras direktiv till svensk sjukvård baseras på korrupta läkare och forskares resultat.

Och svenska läkare delges friserade sanningar om sjukdomen. Vilket leder till att tusentals människor i vårt land får inte veta vad för sjukdom de har, eller ges rätt behandling och sin livskvalitet tillbaka.

Media underlåter att rapportera om sjukdomen. Från början så skrev man sanningen. Men med början från ca 2006, anar man en förändring och efter 2009 så har självcensuren fått full verkan. Då skriver man fullkomliga stolligheter och nämner knappt sjukdomen vid namn. Det överensstämmer med den av regeringen tillsatta arbetsgrupps nya riktlinjer för svensk vård som kom 2009. (som baseras på IDSA korrupta riktlinjer från 2006) Det mönstret blev klart när jag läste alla större tidningars alla artiklar i ämnet under min utredning.

Bland andra Docent Leif Dotevall, har glömt bort all den forskning han själv släppt och godkänt tio år tidigare och nämner inte att Borrelia smittar från moder till foster. Eller via bröstmjölk. För det går emot andra intressen. Så sanningen förtigs och förtrycks med medias goda minne.

Så det är anledningen till att vi svenskar inte får/eller tillåts ha den diagnosen.

Och mängder med svenska barn får leva med ADHD-stämpeln i stället för att få behandling, och bli normal igen, som min son.

Så vad kan vi göra?

Svaret blir att hävda vår EU status.

I Tyskland, Italien och Frankrike finns ingen kontrovers (för de följer inte USA) och vi borde som EU-medlemmar få likvärdig vård som dem. I Finland är det heller inga problem (de är medvetna om att det är på väg en farligare superBorrelia från Ryssland och de ligger i framkant i forskningen) och de har utlovat ett vaccin till 2016. Det menar ILADS är vägen att nå förbi de politiska motsättningarna kring Borrelia och att börja tala om kroniska infektionssjukdomar, eftersom de är ett flertal och man ofta drabbas av någon annan sk co-infektion när man drabbas av Borrelia.

I Norge, genom Dr Rolf Lunengs gedigna arbete, så har man börjat inse faktum och där kommer framstegen både i behandling och forskning. Så vill man läsa om Borrelia idag, så får man vända sig till Norsk media och tidningar om man vill ha mer relevant och uppdaterad information.

Liksom man idag gör bäst att vända sig till Norge, för både diagnos och behandling, via tex NORSK BORELIOSE SENTER.

Så dagens datum den 6 juni, vill jag hylla Sveriges tidigare, och enligt min mening, bättre fd rikshalva NORGE.

Och kl 14 denna dag, så befinner jag mig återigen i Oslo för att få det svenska medborgare förnekas: Min värdighet som sjuk i en mycket svår sjukdom, behandlad och respekterad av en läkare som gör det läkare ska, förutom i Sverige.

Tar hand om sina patienter i stället för politiken.

GOD NATIONALDAG!!

21 thoughts on “HEMIMAMMAS KAMP – Borreliakrigets orsaker och historia; I HYCKLERIETS OCH STRUTSMENTALITETENS HÖGBORG

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Önska mig lycka till på resan och vi ses ikväll!

    • Barbro skriver:

      Lycka till…

      • HEMIMAMMA skriver:

        Tack Barbro, det var på många sätt ett lyckat besök och det bästa av allt är min makes nästa mirakulösa förbättring och nu är han i det närmaste frisk. Min son är på god bättring han med.

        Sorgebarnet är jag själv. Jag har råkat ut för ett antal komplikationer som beror på att man inte bara får Borrelia när man smittas utan ofta fler sk Co-infektioner.

        I mitt fall har det visat sig vara TWAR och Dr X misstänker och behandlar mig numera även för Bartonella och Babesia. Troligen har jag även Cocksackie-virus. Alina instämmer i hans diagnos.

        Så de senaste dagarna har jag känt mig lite bättre.

        Jag hoppas fortfarande på ett fullständigt återställande.

        Nu ska man byta antibiotika för att förstärka kampen för att återfå min kognitiva förmågor. Så man byter ut Doxyfermen mot Amoxicillin och Azitromax… Skönt för då får jag gå ut i solen igen…

        Hemikram

    • skvitt skriver:

      Givetvis – lycka till och kram!
      /Skvitt

  2. Hej !
    År du lite bättre igen ?
    Visst är det svårt när man vill så mycket men kroppen inte vill ?
    Apotekseländet är ingen nyhet, men tål att skrivas om.

    Kram

  3. Monica B skriver:

    <3. Som vanligt väldigt bra skrivit!!! Detta ska delas. Hann inte önska dig lycka till, men hoppas ni är nöjda med läkarbesöket. Kram

  4. Kristin skriver:

    Det oppsummerer det meste dessverre. Lang vei igjen i Norge også i det offentlige helsevesenet. Forsikringselskapene i Usa gjør at skandinaviske pasienter ikke får hjelp 😦 Håper du har hatt en fin dag i Oslo 🙂 Og gratulerer med dagen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag lider icke av nationalistisk yra, och anser att det Sverige som jag var stolt över, det finns icke mer och kommer aldrig återigen.

      Jag är heller inte rojalist, vilket är vad man faktiskt hyllar.

      Jag är medborgare av Tellus och jag ärar Moder Jord. Så min nationaldag är midsommarsolståndet, midsommarafton.

      Vi hade några mycket betydelsefulla timmar i Oslo innan vi fick styra kosan hemåt…

      Hemikram ♥

  5. […] den rafflande fortsättningen här! Share this:TwitterFacebookMerStumbleUponLinkedInRedditDiggSkriv utE-postGillaGillaBli först att […]

  6. skvitt skriver:

    Min kortis, som har länk till dig, lades ut på FB.

    Nu fick vi förklaringen till att svensk sjukvård hellre öser ut enorma pengar på behandling som inte hjälper än att de betalar den i sammanhanget obetydliga kostnad för bot av själva sjukdomen.
    Tack för det och kram!
    /Skvitt

  7. Svante skriver:

    Din senaste kommentar, om att ringa hamnade i skräpkorgen, har du skrivit fler efter det så ligger det en ny i Aksimet idag. Jag vet inte vad det kan vara, på något vis kunde man bli upplyst om vad Aksimet tar bort.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Akismet är engelska för ”a kismet” som betyder ”en förbannelse” och jag är en förbannelse för många instanser i tillvaron, kan man kanske tänka?

      *ler*

      Hemikram ♥

  8. kao skriver:

    Beslutet att skita i borreliaproblemet är politiskt. Det är vad jag tror. Det FINNS ju bot, men man bryr sej inte. Just här hemma i Södra Halvan Av Sverige är borreliaproblemet såpass stort att man inte har lust att bry sej. Läkarna har säkert fått sina direktiv uppifrån och nonchalera patienterna. Som vanligt är undanflykten ”Det kostar för mycket”. Men det gör det inte om man tar tag i problemet från början.

    Du har rätt, som vanligt.

    Kram
    Kao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Svensk vård handlar väldigt mycket om vad som är bevisbart bortom löjlighet och det finns ju tyvärr inte SVENSKA studier på detta området eftersom ingen påkallat svenska studier eftersom direktiven kommer från USA som inte godkänner andra studier än de som betalats av ”lämpliga” spelare på marknaden… oavsett vad deras agenda ligger.

      tack för ditt erkännande det betyder mycket, då jag vet att du är väldigt kunnig om vårdsverige både från insidan och utsidan sas.

      Hemikram ♥

  9. Britta skriver:

    Hoppas att ni blir friska snart från allt vad Borrelia heter. Ni har sannerligen inte haft det så lätt…
    Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Senare i kväll så ska jag avlägga en rapport om de senaste dagarnas händelseutveckling, men tonen är positiv kan jag lova.

      Vi ser en liten glimma hopp.

      Varm hemikram ♥

Kommentera

