HEMIMAMMAS KAMP – Rebloggat från Skvitt – Lidande och död!

Uppdateras med bild….

AFTON!!

skvitts

I kollision med rådande uppfattning?

Den som lider, den lider oavsett hur många den lider tillsammans med.

Kan vi vara överens om det?

För det är ju bara att tänka efter och försöka sätta sig in tanken om man själv drabbas. Känns då lidandet lättare att bära om man vet att man bara är en bland många som lider? Så kan det ju inte vara, eller hur? Ändå är det så vi tycks reagera och tänka.

Om du inte är övertygad om att jag har rätt i denna sak, då kan du inte tycka att det på minsta sätt var en fasa för dem som drabbades, de omkring 55 – 60 miljoner människor som led och dog under andra världskriget. Dessa var inte enbart soldater (som om det gör någon skillnad om man bär eller inte bär uniform) utan även många civila.

Parentesen ovan inrymmer en konstighet som vi tycks hysa…

View original post 2 159 fler ord

39 thoughts on “HEMIMAMMAS KAMP – Rebloggat från Skvitt – Lidande och död!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tack Skvitt för ditt stöd och ditt enastående arbete med att sammanfatta allt detta.

    Varm Hemikram

  2. skvitt skriver:

    Lustigt att du fick med en bildkavalkad på det viset. Kom det automatiskt eller lade du dit det manuellt?

    Och så vet du att jag hoppas på din och familjens snara förbättring.

    Kram!
    /Skvitt

  3. skvitt skriver:

    Jag tycker att både Alliansens politiker och myndigheters tjänstemän borde lära sig att man ska hjälpa varandra. Det är det som är vad som kännetecknar det mänskliga hos människan!
    Jag kan därför inte se att de ovan nämnda ska räknas till homo sapiens. De tycks alltför ofta avvika från normen.

    Bara för det så lägger jag ut en lite video här, som visar hur lätt det egentligen kan vara att hjälpa sin nästa:

    🙂 🙂 🙂

    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      har sett den tidigare 😆 och även om jag saknar kraft att leva, så tänker jag inte aktivt söka döden ÄN

      Men vad ska krävas för att få vara mänsklig? Omänsklig styrka eller oförskämd rikedom.

      ”Jag vill egentligen inte dö, jag orkar bara inte leva”, heter en bok som handlar om depression jag läste för länge sedan, men som, pga av min sjukdom, jag inte minns längre…

      Just nu söker jag efter ljus, även det minsta lilla…

      Tack för att du finns ♥

      Hemikram ♥

      • skvitt skriver:

        Här är författarinnan
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Heberlein
        ”Ann Helen Heberlein, född 22 juni 1970 i Malmö, är en svensk författare och teologie doktor i etik.
        Ann Heberlein disputerade 2005 vid centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet.
        …”
        Här är boken
        http://www.bokmania.net/2009/02/jag-vill-inte-do-jag-vill-bara-inte.html
        ”Att säga att boken Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva är en självbiografisk uppgörelse med ett livshotande sjukdomstillstånd vore att gravt förenkla. Ann Heberlein lider sedan tjugoårsåldern av den psykiska sjukdomen bipolär typ 2 som tidigare kallades manodepressivitet och boken utgår från hennes egna upplevelser, tankar och känslor, men diskussionsfältet är bredare än så. Det är ingen smaskig gotta-sig-i-andras-elände-bok, hur självutlämnande den än är! Det är en personlig och filosofisk djupdykning i ett psykiskt tillstånd och dess konsekvenser.”

        Jag har sett henne i TV-soffan, eller om det var i Fråga doktorn.

        Kram!
        /Skvitt

      • HEMIMAMMA skriver:

        ja, det var den boken jag tänkte på… och i början på 90-talet så läste jag många böcker i psykologi som hjälpte mig i den depressionen jag drabbats av, som vården i form av Dr Svinhård inte ville hjälpa mig med redan då…

        Men idag klarar jag inte att läsa böcker längre =0(

        Hemikram ♥

  4. Svante skriver:

    Det är svårt att råda i ditt fall, men självmord är ju som du skriver inget alternativ. Kan mitt tips ge dig någon idé. Klä dig som en Rumänsk tiggare se till att du kan legitimera dig som Svensk, och sätt dig utanför entrén till DN-Expressenhuset i Kristineberg, tror inte du behöver sitta länge innan det blir en reaktion. Hoppas de fortfarande är kvar i Kristineberg.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för galghumor ♥

      Hemikram i natten ♥ (sömnlös, helt i enlighet med min sjukdom som jag inte har?)

    • skvitt skriver:

      Kanske en skylt om halsen:
      ”Jag är så glad att min sjukdom inte finns! Jag försöker dock få sjukdomen att också fatta det!”

      Eller:
      ”Läkarna säger att jag är sjuk i friskhet!”

      Eller:
      ”Min sjukdom finns inte, sa läkaren, och behandlade mig!
      Som luft!”

      Fler förslag önskas.
      /Skvitt

  5. Svante skriver:

    Jag vet inte om det var riktigt så jag menade, för att få uppmärksamhet idag måste man ta till drastiska metoder.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja jag menade det på det viset. Galghumor drar uppmärksamheten till sig. Och det blev humoristiskt i mina ögon.

      Men faktum är att jag faktiskt överväger åtgärden på riktigt. Men i så fall spärrar de väl in mig och slänger bort nyckeln??’

      hemikramar ♥

      • Svante skriver:

        Du får se till att du har någon eller några som kan filma eller fotografera vad som händer.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Problemet är väl att maken inte skulle tillåta en sådan drastisk åtgärd och även om jag inte bryr mig särskilt om vad som händer MIG längre så vill jag undvika att skapa lidande för honom… och barnen förstås…

        Egentligen vill jag och önskar jag att jag fick lust att leva igen och fick kraft att göra det..

        Hemikram ♥

      • Svante skriver:

        Kronisk Borrelia finns inte i Sverige, men att den finns i Norge är ju inte konstigt de är inte med i EU. Fast det blir ännu konstigare att den finns i Tyskland, och kan behandlas, har för mig att Tyskland är en EU Stat.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Dr X menade att vägen till diagnos finns i att vi är ett EU.land och därför borde få likvärdig vård som i Tyskland och Italien och Frankrike där Tertiär Borrelia inte är ett problem… och att vi slutar referera till Borrelia och istället diskuterar kroniska infektionssjukdomar, för många är de, och svåra konsekvenser har flertalet och allt vanligare kommer de att bli de närmaste åren.

        Hemikram ♥

      • Svante skriver:

        http://svantelarvig.wordpress.com/2012/06/04/svante-med-hopp/
        Jag har detta hos mig, varje gång jag lyssnar på killen ökar hoppet för framtiden.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Ja, det finns människor som verkar bortom själviskheten… tack för ett inspirerande klipp.

        Hemikram ♥

  6. skvitt skriver:

    Här är en till som gärna hjälper sin medmänniska:

    Filmat bakifrån så står han ju till höger, men i själva verket står han ju till vänster. Det gör ju alla som ställer upp för andra.
    Att den till vänster i bild befinner sig till vänster i bild är ju bara ett sett att lura åskådaren på samma sätt som att alla till höger är egoister och på samma sätt som att Moderaterna försöker lura arbetarna med att de är ett arbetarparti.
    Kram!
    /Skvitt

  7. kyrkis skriver:

    När katastrofer drabbar en människa så rycker aldrig kristeamen ut. Det ska vara många drabbade. Likaså får man inte diagnosen PTSD om man inte varit med om ett trauma med många inblandade. Men smärtan är ju densamma!

    Jag har inte heller några fantastiska lösningar på depressionens elände. Man får tyvärr lära sig leva med den. Har man tur får man fungerande medicin. Någon att prata med hjälper för vissa, men kan bli en extra börda för andra.
    Kanske vi borde stötta varandra mer när skoven kommer?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag känner att mycket skulle ordna sig om jag fick ro att läka i lugn och ro och slapp blåslampan som ständigt tömmer mina resurser…

      Och visst ska man och borde man stötta varandra mer oavsett vad Allianspolitiken försöker att få oss att göra.

      Det är vad Jesus i verkligheten verkade för… och borde vara kristlighetens sanna budskap.

      Tack för att du finns och att du skänker mig tankar av tröst ♥

      Hemikramar ♥

  8. Tant Otto skriver:

    Nääe Hemi inte är lidandet lättare att bära bara för att man vet att andra lider …

  9. Svante skriver:


    Titeln måste stämma in på dig.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det är pga av den motorn som jag har mitt nick… 425 hk i jämförelse med en normal motor på ca 120 hk…

      Men numera har jag svårt att leva upp till mitt nick…

      Hemikram ♥

      • Svante skriver:

        Fortsätt med part 2 Någonting säger mig att det är här Alliansen pryat.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        vad menar du? Förklarar för min stackars borrelia-hjärna?

      • Svante skriver:

        Hur man försöker skrämma bort de som kan skada deras agenda, fortsätt med de andra 3, och 4 vet inte om det är fler än kollar 3 an nu. Återkommer.
        Svante

      • Svante skriver:

        Det var 5 delar hoppas du förstår vad jag menar med översitteri = Alliansen, när du sett alla. Du är ju HEMI.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Jag ska titta senare, nu förstår jag att du menar klippet i alla fall…

        Hemikram ♥

Kommentera

