Hemimammas tankar – Monumentala stunder i livet…

GOD AFTON!! Jag och min äldsta dotter TRIPP hade en ”Mor/dotter-dag” idag.

Hon behövde nya skor, som införskaffades och sedan åt vi middag ute och avslutade med att se min favoritfilm alla kategorier:

”TITANIC – 3D”

Den perfekta metaforen för vad som är felet i vår värld…

Man låste in tredjeklasspassagerarna under däck, för att bereda plats för de rika, mäktiga och högvälborna…

Nästan 1500 människor fick offra livet för att drygt 700 människor skulle överleva… Två fattiga för en rik… bara för att rederiet inte ville installera livbåtar för alla ombord på den tiden…(misstänkt lik Alliansenpolitik?) eftersom det skulle göra däcket för belamrat för Första klassens promenader…

Första gången som jag såg den, var förstås på bio – originalversionen från 1997.

Då grät jag floder till scenen där man letar efter överlevande bland isen och man vänder på ett kvinnolik som har en bebis i famnen. Som förstås är död. Ett knep i filmens värld att göra katastrofer mera greppbar och därmed fasansfull. 

Verkligheten överträffar alltid filmen, det är jag själv ett vittne om. När jag såg ”TITANIC” och grät över det lilla livets bräcklighet, var jag nybliven mamma. Min första dotter TRIPP var då ett halvår gammal och var ensam själv med pappa för första gången den där kvällen 1998.

Föga anade jag då att jag bara ett år senare skulle hålla ett dött spädbarn själv i famnen.

Min andra dotter Emma. Delar av min själ ville också lämna in då. Min dotter hade precis förlorat sin lillasyster till döden och sin Pappa till ett annat liv så jag hade inte rätt att också lämna henne. När 24 timmar gått och jag inte hoppat ut från balkongen där vi bodde då så tog jag beslutet att vi SKULLE klara det.

Som ni alla vet så är det inte den första fighten i mitt liv och inte den sista heller. Men den viktigaste – eftersom den lärde mig att se mig själv för den jag var och till fullo uppskatta mitt hjärta och min styrka. Som kommit andra till del och godo MÅNGA gånger sedan dess.

Det betydde jättemycket för mig att se samma film och se samma scen och se min äldsta, numera 14 åriga dotters omedelbara förståelse för mina tårar… och det gjorde upplevelsen monumental att uppleva den i 3D…

”INTE ENS GUD FADER SKULLE KUNNA SÄNKA DETTA SKEPP”

Bruce J Ismay, ägare av Titanic, som klädd i kvinnosjal smet ner i en livbåt och räddade sig till livet. 😦

”Nej kanske inte Gud Fader klarar det – Men MODER JORD”

Hemimamma, Titanicfantast och lekmanssocialantropolog och folklivsforskare 😆

Nu följer jag förstås den nyproducerade miniserien på SVT…  men – tyvärr många detaljer som går stick i stäv med historiska fakta…

Nästa film blir Johnny Depp’s nya, men då går jag med Jesusmannen:

”Dark Shadows”

.

Fantastiska dokumentärer om Titanic:

Titanic: The True Story (2001)

Titanic – Birth.of.a.Legend

Last Mysteries of the Titanic (2005) Discovery Channel – Extended Edition

RMS Titanic Survivors True Accounts of The Sinking

GOD AFTON!!

16 thoughts on “Hemimammas tankar – Monumentala stunder i livet…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ha en trevlig och eldig Valborg alla bloggare!

    Glöm inte gratta Hans Majestät Konungen på födelsedagen *ironi*

  2. Svante skriver:

    Har ofta funderat på det här med Titanic, och världens största osänkbara skepp. Kan det vara så att det är ekonomisk brottslighet, som ligger bakom. Kan det vara så att ägaren inte hade pengar att betala varvet, som byggde henne, och försäkrade henne högt. Varvet hade ju sagt just osänkbart, och fick varvet betalning för henne, då hon förliste. Gissar att ägaren gick skadeslös ur händelsen.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har sett åtskilliga dokumentärer och sajter som tar upp den frågan.
      Man menar att man bytte ut TITANIC mot den krockade och därmed oförsäkringsbara Olympic. Många indicier talar för att det troligen är sant. Jag lade ut några av dem för några veckor sedan och här har vi en annan:

      White Star Line klarade inte att hantera förlusten. Många såg deras kallsinniga beteende efter katastrofen och de fick dåligt rykte.

      Bland annat krävde man en avgift på 8 dollar för att se till att offrens familjer fick hem sina avlidna, vilket många inte hade råd med 1912.

      Bruce J Ismay talade aldrig om saken igen och tog livet av sig vid börskraschen 1929, och hans och familjen Duff Gordons namn lever i evig vanära, vilket deras nuvarande ättlingar fått känna av.

      Hemikramar ♥

  3. Pinglan skriver:

    Önskar dig en skön Valborgsmässoafton. Ha det så gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Goa TingelingPinglan, jag hoppas att du hade en trevlig kväll??

      Själv var jag så risig att jag fick avstå offentligt firande utan maken och barnen ställde till med ett hemmagjort bål, på kvällen…

      Hemikramar

  4. mariadesuede skriver:

    Som jag ser det sà är hela det moderna samhället ett slags ”TITANIC”, det började med moderniseringen och flytten till städerna, omvandlingen till ett industrisamhälle, som nu omvandlas till ett informationssamhälle… Alienationen forstärks, vi förlorar mer och mer vàra rötter, det som Centerpartiet stod för i början var ju jordbruket, men de har förlorat sina rötter precis som S… Moderaterna minns nog inte ens deras historia, Fp har blivit en lydig byracka… Svensk politik borde omstruktueras, rasera alla gamla partier och börja om fràn början, det behövs en ömsesidig respekt i varje fall, det är diskussionerna som leder till nàgot positivt, inte den politiska smutskastningen, alla begàr misstag…

    Men ha en trevlig Valborg, det som jag inte firar här…

    Örnkramar ♥

  5. kickie skriver:

    Grattis Kungen säger jag. Roligt att lilla Estelle var med. Hon stal ju showen. Titanic kommer säkert fortsätta o fascinera. Men filmen i 3 D har jag inte sett. TV-serien är bra men inte på samma sätt.
    Aliansen måste röstas bort, Att mer välbärgade vill ha dem kvar begriper jag fullständigt, men inte den lilla, enskilda människan om jag uttrycker det så. Jag är gräsligt snuvig men kan ta prom. Får se vad som händer i morgon.
    Ha en forts fin Valborg vännen med din fam o goa kramizar i massor!

  6. […] på andra ämnen än skolan: Varghjärta, Hemimamma, Kyrksyster och Maria. Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

  7. Jag skriver:

    Titanic fortsätter att fascinera. Man kunde ju hoppats att klasskillnaderna var historia, att de hade gått till botten likt fartyget. I stället ökar klyftorna och blir tydligare, utom för den delen av befolkningen som blundar med båda ögonen och drar fördel av den politik som bygger livbåtar åt dem som redan har det förspänt och låter de andra drunkna.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag kunde inte uttryckt det bättre själv…

      Nu befinner vi oss alla på en större version av TITANIC och tredje klass är fortfarande inlåst…

      Hemikram ♥

Kommentera

