Hemimammas tankar – Till en blogg jag är på vandring – Dit där ironierna aldrig dör…

GOD AFTON!! Ibland är jag arg på eget bevåg och påpekar fel och orättvisor jag själv finner i tillvaron…

Men ibland händer det att jag hittar saker hos mina bloggrannar som jag vill lyfta fram, och denna gång strosade jag intet ont anande – eller JO, jag vet ju att man ska hålla i sig, när man går på visit hos GHOST – Han säger saker med en ironi som ofta får en att osäkert le och ibland lockar fram gapskrattet… men alltid med en pondus byggd på lång och bitter livserfarenhet och insikt.

Idag vill jag, med hans godkännande bjuda er på ett av hans senaste inlägg:

Ghost:/Det är de trevliga vi ska se upp med!

Posted on 15 april, 2012 

Ofta hör man folk som blivit lurade och blåsta av bedragare säga nånting i stil med:

– Han/hon som verkade så trevlig och förtroendeingivande. Jag hade inte en tanke på att han/hon skulle lura mig, det föll mig aldrig in.

Ja, det tror fan det att lurendrejare är trevliga! Om de uppträdde som flåbusar skulle  bedragarkarriären vara över innan den ens hade börjat. Deras framgång bygger på trevlighet och förmåga att inge förtroende.

Likadant är det inom världspolitiken, fast värre . De ledande kapitalistiska västmakterna, USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland och deras finansparasiter och andra storkapitalister har lyckats övertyga majoriteten av sina befolkningar att de står för det goda och pålitliga samtidigt som de plundrar både sina egna medborgare och andra länder och folk.

– We are the good guys, låna av våra banker och finansinstitut, låt våra företag ta hand om era tillgångar, ta fram era råvaror, pumpa upp er olja och förädla alltsammans så når ni framsteg och välstånd.

Säger de och sen stoppar de allt av värde i den egna kapitalististfickan och lämnar i bästa fall några småsmulor till de som blivit blåsta.

Men de går längre än den vanliga småbedragaren. När småbedragaren misslyckats med ett offer ger han/hon upp och ger sig ut på jakt efter ett annat.

Världspolitikens bedragare ger inte upp. Om ett land och ett folk motsätter sig att ”frivilligt” låta sig luras drar världspolitikens bedragare fram pistolen och säger  ”No more Mr Nice Guy. Hit med värdesakerna!”

Det är de trevliga vi ska se upp med, annars går det oss illa.

OurMob.com.aufoto via StigLennart Johansson

———————————————————————————————————–

Min kommentar:

Oavsett vilket parti som de amerikanske presidenten tillhört och vilken agenda det haft, så är hans främsta roll överbefälhavarens. Det innebär att militärens agenda automatiskt blir presidentens agenda (Finanskapitalets och krigsindustrins agenda blir automatiskt militärens och presidentens agenda) och detta är skälet till att Obamas fredspris är särskilt upprörande, (trots att jag numera ogärna kritiserar det land som räddat min familj hälsa.) Han fick priset som individ, men han har inte den fria individens handlingskraft och agenda. Han är bunden via sin kultur och tradition att inta andra länder och sprida den amerikanska imperialismen.

Så hur mycket än norska Nobelkommitén än hade goda avsikter så ska man inte LOCKA någon att utföra en uppgift med Nobelpriset, utan man ska BELÖNA en redan, dessutom VÄL UTFÖRD uppgift. 

Hur trovärdig är amerikansk politik och med vilken tyngd kan kommittén utnämna kandidater framledes?

Denna slutsats får mig att, även om jag principiellt, för den afroamerikanska befolkningens skull, ser Obamas presidentskap som ett steg i rätt riktning, vill göra följande påstående:

För omvärldens dels skull, så spelar det ingen roll om Mitt Romney eller Obama står vid rodret.

Elefant eller åsna – Den ena envis och den andra glömmer aldrig? Och vem, är vem? *LER*

Båda ämnar styra Titanic. Båda kommer att köra fullt medvetna rakt in i isen. Båda kommer att tvingas att låsa in tredje klass för att bereda livbåtarna för de priviligierade.

Men som min fader Syndikalisten alltid sade till mig som barn på 70 – 90 talet, när vi diskuterade världens utveckling (starkt förenklat för pedagogikens skull, min far var visserligen ypperlig pedagog på egen hand, men han var helt förvissad att han talade med en jämlik och intelligent motpart och var profetisk i sin övertygelse”Det spelar ingen roll vilket parti. Det viktiga är att Presidenten kan döda och är stark. Det är det enda som gör världen lugn och trygg – När Kina kommer ikapp omvärlden, och vill ha det vi har,  om ca trettio år, så blir det helt avgörande” 

NOTERA ORDNINGEN

Så båda blir lika livsfarliga fast på olika sätt. Obama har redan bevisat i övermått att han kan döda och att han är stark. Han har utfört majoriteten av de löften han ämnade utföra. Tömma GITMO var aldrig avsikten och det vet realisterna. Han har bevisat sig vara kapitalets handgegågne man. Han behöver inte bevisa något mer. Om han inte väljs så är det bara vanlig gammal outbildad rasism.

Mitt Romney å andra sidan behöver bevisa just det. Att han också kan döda och är stark, vilket riskerar att eskalera USAs konflikter.

Pest eller Kolera. Spelar ingen roll. Det är tredjeklasspassagerarna som kommer att dö vilket som.

Kapten Smith, som förde befäl över Titanic var inblandad i flera krascher och tillbud, men han fick ta ledning över det största skepp som byggts. För man visste på den tiden vad som bevisas om och om igen i historien: Det spelar ingen roll vad som är verkligheten.

”apperence is everything”

Passagerarna litade på honom och han var deras favorit. Därmed betrodd.

Hur känns det att vara ombord på Titanic??

PS. I natt styr vi färden till Arenakliniken. Tack Gode Gud för Norge! 😆 DS.

GOD AFTON!!

15 thoughts on “Hemimammas tankar – Till en blogg jag är på vandring – Dit där ironierna aldrig dör…

  1. Svante skriver:

    Människans natur är att härska, spelar ingen roll om det är höger, eller vänster. Det är den lilla människan, som ska försvara, de styrande, som sitter i skyddsrum. Något i stil med Titanic, eller.
    Svante

  2. ghostopinion skriver:

    Ett utmärkt inlägg, även bortsett från min egen medverkan. Ett litet påpekande bara. Du skriver att militärens agenda automatiskt blir presidentens agenda. Jag vill lägga till ett led: Finanskapitalets och krigsindustrins agenda blir automatiskt militärens och presidentens agenda.

  3. kickie skriver:

    Ni finns i mina tankar. Lycka till med allt och lev väl.

  4. kao skriver:

    Så sant som det är sagt här. Med kapitalet som styr över våra huvuden kan vi aldrig bli fria individer.

    Kaoskram

  5. […] Moodle flera funktioner som man kan använda. Moodle har till exempel sådant som forum, wiki och bloggar. Men Moodle har också en möjlighet för eleverna att samarbeta i realtid i ett kollaborativt […]

  6. kao skriver:

    Den härskande klassen kommer alltid lura de övriga. På ett eller annat sätt. Det är bl. därför det är så viktigt att människor blir medvetandegjorda.

    Tack för ett eminent inlägg:-)

    Kaoskramar
    (Har inte ens haft datorn på under 2-3 dygn, om du undrar varför jag inte varit inne på ett tag;-)

  7. kao skriver:

    Näe. Jag har varit ute och luktat på annat 😀
    Kramarna till dej
    Kao

  8. kao skriver:

    I shot now!

Kommentera

