HEMIMAMMAS KAMP – BEGRIPER NI ATT VI OCKSÅ BEFINNER OSS OMBORD PÅ TITANIC??

GOD AFTON! Fattar du att du befinner dig ombord på Titanic? Och om bara en stund så sjunker hon… 15 april 1912  02.20 – för ca fem minuter sedan gick hon på isberget; 23.40…

Jag har varit TITANIC fantast hela mitt liv. Jag har besökt utställningar och sett och tagit i föremål, som befunnit sig på 4 kilometers djup i det kalla atlantvattnet… Jag har byggt modeller och läst ett 20- tal böcker, bla en av världens erkänt största experter, svenske Claes-Göran Wetterholm’s och sett otaliga dokumentärer och filmer om dramat som utspelades på världens mest berömda skepp ”R.M.S. TITANIC”. (wiki eng)

A size comparison of the Titanic, Airbus A380,...

A size comparison of the Titanic, Airbus A380, bus, car and person. SVG conversion of Size_Titanic.png (Photo credit: Wikipedia)

Så jag vet allt om HUR, när, var och varför TITANIC gick under…

Jag vet också vilka som dog. När, var, hur, varför…

De flesta av er har nog sett James Camerons film, med Di Caprio & Winslet, så ni känner nog till grundhistorien. En del av kanske tom i 3D??. Han har naturligvis använt artistisk frihet i sitt narrativ, men i stora drag, så är hans film den med vetenskaperna, mest överensstämmande versionen jag sett.

Eftersom jag varit besatt av dramat hela mitt liv, så har alla detaljer om skeppet och dess historia, bitit sig fast i mig, och de ger mig förebådande rysningars återklang, när jag ser mig omkring i dagens värld…

280px-RMS_Titanic_3.jpgAtt Titanic sjönk, påverkade samtidens värld oerhört mycket och förebådade också världskrigen… Hon var dåtidens 9/11 och väckte världen från dess oskuld, på samma sätt, och förlusten orsakade en mängd förändringar i sjöfartslagstiftningen och man insåg också hur stor isbergfaran var för farlederna, så man flyttade dem…

Jungfruresan som slutar med att hon, ”Den osänkbara” kör på ett isberg i full fart och dras ner i djupet och 1517 av 2 223passagerare dör… (Hon hade rum för 3547 passagerare) BARA 706 personer i 20 livbåtar (16 riktiga och fyra ihopfällbara) med rum för 1178 personer överlevde…  

OM skeppet skulle haft max antal passagerare skulle alltså 2369 själar varit dömda till döden

Hur resonerade ”White star line” där? (som pengar alltid gör – mycket vill ha mer)

Ombord hade hon en nymodighet: svenska Axel Welin-dävertar, som hanterade 4 livbåtar per dävert. Men man valde att bara ställa 1 livbåt per dävert. Varför? Jo man ville inte skrymma första klass promenad däck.

ATT RIKA PASSAGERARES PROMENAD VAR TREVLIG, VAR VIKTIGARE ÄN ATT ALLA ÖVERLEVDE.

Varifrån känner vi igen det tänket? 

Även då fick kapitalismen styra behoven… Den som kan betala har rätt till bekvämlighet.

”Money talks”

150px-Sidneygoodwin.jpgDÅ var hon ett verkligt påtagligt och mycket tragiskt öde, på fler sätt än jag kan beskriva här. Men jag vill ge ett exempel: Besättningen på ”Mackay-Bennet” fann en liten pojke, ca 2 år, som inte kunde identifieras och vars kvarleveor ingen kom för att göra anspråk på. De samlade då själva, sin egen fattigdom till trots, ihop pengar så att barnet fick en riktigt fin begravning och lades att vila i ”Det okända barnets grav”. Sedemera kom forskare att tro att pojken var svenska Alma Pålssons (som också dog) yngste son Gösta, och det visade det sig att han blivit begravd alldeles intill sin mor helt av en slump… För ett tag sedan såg jag på NGC att man via DNA tekniken lyckats att identifiera pojken…  som nu fått sitt rätta namn åter…

Klippet nedan visar hur hon gick under. En vetenskaplig rendering.

.

IDAG är det en olycksbådande metafor för det samhälle, som vi alla sitter fast i, utan möjlighet att fly, eller att ta oss ifrån.

När valet var stundande, så berättade jag för min äldsta dotter om hur vår värld är beskaffad och använde just TITANIC för att illustrera vad som händer med/i vårt land. (Jämlikhetsanden)

Vi talade i fem timmar… 

Kaptenen på vårt skepp kör vidare, full fart, mot isberget, trots isvarningar (pengabubblan & bankkrascherna)

RAKT MOT ISBERGET – HETSADE AV EN BRAND I KOLBOXEN – oljekrisen ”Peakoil”

Utkikarna i förmasten, Fleet och Lee, hade inga kikare, för att se isberg. (folket hålls lugna med Tittytainment)

Ägaren Bruce J Ismay, smög ner i en av livbåtarna (de rika som har råd med privata försäkringar)

Hur ska vi som har kikare och ser sanningen (mitt inlägg), försöka få folk att fatta att detta land vi alla delar ÄR, det ”osänkbara” Titanic  och att vi måste styra bort från isberget…

Eller åtminstone kräva att rederiet ska se till att ha ordentliga livbåtar hängandes i svensktillverkade Axel Wellin-dävertar som räcker till alla ombord, i stället för att ha hopfällbara livbåten D, liggandes fastsurrad på däck… (refererar till Maveras inlägg om Utförsäkringarna) där de rikas krav på låga skatter, stjäl de sjuka och svagas chans att överleva och leva värdigt?

”Vad skulle ni tro och tycka om ert försäkringsbolag där ni betalat in era försäkringar noggrant år efter år, har sagt till er när olyckan är framme ”nej, men ni har ingen rätt till ersättning, eftersom vi anser att ni inte har drabbats av någon olycka, man ska ju inte leva på bidrag” Hur skulle ni reagera då? Det är precis samma sak med sjukförsäkringsavgift och sjukersättning, det är våra pengar och de ska vi ha när vi blir sjuka. Punkt slut!

sidneygoodwinshoes.jpg

Där anledningen till att du överlever, är hur VASSA armbågar och hur hårt du kan slåss, (klipp ur ”JOHN Q”) Istället för att bara lugnt kliva ner i båten med både make och barn med dig…

Där bara de som kan ro, eller hålla styråran, får följa med…

I Förstaklass överlever 60% drygt och i andra klass 40%

Där ”slavarna” under däck bara har 25% chans att överleva? Alltså tredjeklasspassagerare och besättning….

Barnen blir offer oavsett… Likt Sidney Goodwin…

.

Om sången ovan: Titanic (Andraklasspassagerarens sista sång) är skriven av Mikael Wiehe och inspelad tillsammans med Kabaréorkestern till albumet Sjömansvisor (1978). Sången beskriver den allra sista tiden ombord på Titanic innan hon sjunker. Texten börjar Det började som en skakning på nedre däck… och därifrån följer låten ett par, hur de får gå upp på översta däck som endast första klasspassagerarna vanligtvis har tillgång till och hur de står kvar på skeppet tills det sjunker. Beskriver bland annat hur passagerarna får ett gratis glas champagne och att fartygsorkestern spelade Närmare Gud till dig.

4216323369_46421c4c22.jpgPå den liveinspelning från 2009 som finns med på albumet Ta det tillbaka! tillägnar han låten den borgerliga regeringen.

.

Isberget väntar därute.

Är du säker på att det finns en livbåt med plats för dig och att du är stark nog att slå dig fram och får chansen att kliva i?

REINFELDTS SS – STUPSTOCK & SLAVARBETE

VÅGA VARA VUXEN & VÅGA VÄLJA VÄLFÄRD

/2011/11/25/hemimammas-kamp-i-detta-land-ar-en-hast-mer-vard-an-en-manniska-och-det-ar-inte-mitt-hemland-langre/

kristinabloggar.wordpress.com/2012/04/14/titanic-en-skonhet-som-var-osankbar/

Jan Guillous krönika om Titanic

Myten om kvinnor och barn först

Mycket bra svensk sida om Titanic

RELATERAD MEDIA:

SR1, SR2, DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2,

PENGAKÅTA AFTONBLADET HAR LAGT ALLA SINA ARTIKLAR I PLUS – betaltjänsten

GOD AFTON!!

29 tankar om “HEMIMAMMAS KAMP – BEGRIPER NI ATT VI OCKSÅ BEFINNER OSS OMBORD PÅ TITANIC??

  1. morsanssvammel skriver:

    Ja, huga, måtte vi snart få en ny kapten som inser allvaret och ändrar kursen. Som också ser till att det finns livbåtar som räcker åt alla.

    Kram!
    /Morsan

  2. HEMIMAMMA skriver:

    NU GÅR HON UNDER….=0(

  3. […] mer! Share this:TwitterFacebookMerStumbleUponLinkedInRedditDiggSkriv utE-postLike this:GillaBli först […]

  4. mariadesuede skriver:

    Tja, allt började när människan lämnade jordbruket för att installera sig i städerna, förstàr mindre sin roll i naturen idag… Ett làngsamt kollektivt självmord genom den tekniska utvecklingen, som kunde leda till en grönare värld… ETC….

    Örnkramar ♥

  5. Pinglan skriver:

    Så klarsynt skrivet och välformulerat. Jag röstar för Hemimamma som kapten.

    Ha en fin dag.
    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det var smickrande att du ser mig som en ledare för människor och i mindre skala skulle jag förmodligen passa ypperligt som det.

      Men i den situationen så blir det som i krig. Man måste veta och kunna välja vilka som ska offras om en sådan situation uppträder.

      Jag vet inte om jag skulle klara att tänka och bete mig som en psykopat och värdera människovärdet, så jag avstår nog helt.

      Men skulle jag tvingas, så gör jag mitt allra yttersta. Det vet jag sedan alla katastrofer jag hanterat i mitt eget privata liv.

      Massor av varma Kapten Hemikramar ♥

  6. Tant Otto skriver:

    hujedamig….hoppas oxå att vi snart får en ny kapten som kan gira undan isberget innan det är försent. Kursen måste läggas om helt klart annars går det åt pipan med allt.
    Hur tänkte de egentligen då det inte fanns tillräckligt med livbåtar?
    Hon var ju osänkbar…visst …

    Stor Ottokram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så vem skulle klara det jobbet? Inte Stefan Löfvén i alla fall. Han skulle låsa luckorna till 3:klass.

      Pengar tänker inte.

      Nej det bästa man kan göra är att var man för sig själv, dvs förbered och stärk dig själv till bästa version i hopp om att på så sätt överleva är mitt råd.

      Lär dig och ta ansvar för det man måste veta, när isberget tornar upp sig.

      Hemikramar ♥

  7. Urban Medin skriver:

    Ja vilken dag att fylla år på? Men mången tack för tanken på Facebook 🙂
    Idag blir det en lugn promenad i solen innan vi åter tar upp kampen mot förtryck och orättvisor, en kamp vi aldrig får släppa.
    Trevlig söndag på dig 🙂
    / Urban

    • HEMIMAMMA skriver:

      ja, du men jag tror jag slår dig i att ha en eländes födelsedag…

      21 december detta år så fyller jag 44 år och det är dagen som man förutspår Jordens undergång enligt Maya-kalendern och andra källor.

      (tänka att hon alltid ska vara värst, tänker ni då?)

      Hemikramar och gratulationer på DIN dag. ♥

  8. seppojl skriver:

    Intressant och välskriven blogg med bra referensmaterial. Snyggt jobbat!
    Om läget i världen ska FN:s generalsekretare Ban Ki-moon sagt att vi kör i full fart mot stupet, med släckta lyktor… Det är inte enkelt att omvandla insikter till politisk handling.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för de orden.

      Ja, Ban Ki-Moon kan prata han, men han agerar inte särskilt mycket i pressade situationer…

      Hoppas att jan Eliasson klarar jobbet bättre, den dag han väljs till FNs generalsekreterare 😉

      MvH & Hemikram

  9. skvitt skriver:

    Jag känner sedan tidigare väl till ditt stora intresse för Titanic och katastrofen. Här är en aspekt som jag undrar om du stött på tidigare. Om inte har jag det stora nöjet att berika din kunskap ytterligare.

    http://apod.nasa.gov/apod/ap120415.html

    Frågan är: hur ställer du dig till denna hypotes.

    Å andra sidan, det är inte den sortens funderingar som är de intressant kring katastrofen. Det är ju sådant som att ägaren valde bort att förse fartyget med tillräckligt många livbåtar. Om det inte vore för att kunna ge lyxresenärerna tillgång till nymodigheten att kunna telegrafera till affärskollegor och liknande hade säkert även telegrafen valts bort.

    Intressant är ju också den enorma överrepresentationen av 1:a-klassresenärerna bland de överlevande och omvänt få tredjeklass-resenärer bland de räddade.

    Klassamhället står så tydligt inskrivet i denna historiska händelse så det är för många en självklar utgångspunkt för att beskriva dagens samhälle.

    Pär Ström på genusnytt har också regerat på uppgiften i någon tidning om att det var lika många män som kvinnor som räddades, trots talet om kvinnor och barn först. Men då har ingen hänsyn tagits till att det övervägande antalet passagerare utgjordes av män och i det avseendet blev ju kvinnor överrepresenterande.
    Just den aspekten är i sig ointressant, men inte i debatten med feministerna som i alla lägen framhåller kvinnors diskriminering i samhället. Poängen som Pär Ström har är att redan för hundra år sedan var dödsorsaken den att vara man, i en olycka såväl som i de otaliga krigen sekler igen.

    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Som jag ser det så är det ingen hypotes, utan det kan vara en del i det pussel av tragiska omständigheter som blandas med ren okunnighet och arrogans som ledde till undergången och det bevisas bäst i en dokumentär jag såg tidigare idag som visades på National Geopgrafics Channel…

      Om jag hittar klipp på det så lägger jag in det senare…

      Klassamhället som fanns och som var så påtagligt och kampen mellan religionerna beskrivs strålande i denna dramadokumentär:

      Hemikram ♥

  10. skvitt skriver:

    Det finns ju många förklaringar att det gick som det gjorde. En sak är ju att den radiotelegrafist som skulle tagit emot isvarningen var upptagen med annat. När temperaturen föll drastiskt drogs inga avgörande slutsatser av det eller i vart fall ledde det inte till annan åtgärd än att man satte ut en utkik.

    När man fick syn på isberget girade man babord, i princip helt rätt, men det blev möjligen helt fel. En krasch rakt in i isberget med bogen hade kanske varit bättre, men det är ingen som vet det. Däremot vet man att skrovet revs upp så att vattnet fyllde fler sektioner än hon kunde flyta med.
    (Detta är ju inget nytt för dig)

    Hon var ett mycket modernt fartyg. Och hon var byggd med tanke på säkerhet och hennes skott höll för tiden hög standard. Men de kunde ha gjorts bättre. De kunde ha gjorts så att hon aldrig skulle ha sjunkit. Men det är fel att klandra den lösning man hade, eftersom den låg väl framme för tiden.

    Som vid alla stora olyckor har flera små fel adderats till varandra och lett till katastrofen, som ju du också säger.

    En intressant aspekt är väl hur alla så starkt känner med offren för olyckan. Något som startade två år senare skulle komma att skörda nästan oändligt många fler offer och många av dessa led avsevärt mycket värre och avsevärt mycket längre. Deras lidande och död tycks däremot inte beröra, vilket ju är mycket märkligt. Och det måste ges en förklaring.
    Kanske förklaringen är att det är lätt att tänka sig in i att befinna sig på ett sjunkande fartyg. Men en annan förklaring kanske är att pressen alltid finner en anledning att skriva regelbundet om olyckan, så den faller inte i glömska.
    Och varför är storyn så intressant egentligen? Är det för det var så många världskändisar som var med på båten? Är det orsaken till att Titanic berör mer än Estonia?

    Det mest fantastiska är nog att Titanic lever! Och det bästa med Titanic är att en hel del saker ändrades i och med förlisningen, till exempel att det måste finnas livbåtar till alla, det måste finnas telegraf på fartygen, de röda raketerna förbjöds att skutas upp vid andra tillfällen än vid en nödsituation och SOS-signalen . . . _ _ _ . . . blev standard. Dessutom infördes regelbuden isbevakning i Nordatlanten.

    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      15.40 21 april eller 07:45 22 april

      ”Livet efter Titanic”
      Så här beskriver de efterlevande Titanic. Här blandas dokumentärklipp och dramatiseringar för att ge oss en bild av vad som hände efter katastrofen.

      Kan rekommenderas.

  11. hmm77 skriver:

    Titanic är ju en fantastisk berättelse, hemsk! Läste i af att många ungdomar tror att det bara är en film..
    Känner du för att göra någon glad? http://joelisacadam.blogspot.se/2012/04/kanslor-ont-forvirrad.html , skicka ett vykort till hennes son som fyller 11 år..
    Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jas inte bara på de orådet är de historielösa tyvärr utan numera i lika hög grad vårt eget lands historia =0(

      Självklart gör jag det 🙂

      Hemikramar ♥

  12. kickie skriver:

    Nu har denna regering kolliderat med så många isberg med sin alliansskuta så förhoppningsvis har passagerarna som valde att gå ombord vaknat och insett sin dårskap. Merparten av de mer fattiga på Titanic fick tyvärr inte välja.
    Svaga människor fnyser Reinfeldt o hans hejdukar åt. De rika får en bekväm promenad, medan de sämre och sämst ställda mödosamt får ta sig upp för den brantaste backen. Deras liv är inte mer värt än en böld i arslet på en lång cykeltävling som typ Vättenrundan.
    En del tror säkert det blir samma skrot och korn med sossarna. Liksom M styr båten kommer S styra sin om det blir regeringsskifte nästa val. Av två onda ting får man ta det minst onda.
    Hoppas allt går bra för dig o din familj vännen.

    Goa kramizar!

Lämna ett svar till Titanic 100 år « skvitts Avbryt svar