HEMIMAMMAS TANKAR – ”Better safe than sorry” men ibland blir det inte som man tänkt sig – som TITANIC visar…

GOD AFTON!! Vi har inte hört från Miss Kermit än, med oddsen ger vid handen att de klarat det… allt fler av Tsunamivarningarna har nedgraderats och det verkar som Indonesien och Thailand klarar sig DENNA GÅNGEN…

VI KAN DRA EN LÄTTNADENS SUCK…

Men det är naturligtvis bättre att ta det säkra före det osäkra i sådana situationer och det var ju skönt att det blev ett blindskott…

Men ibland så blir den uppenbara katastrofen inte så farlig – och å andra sidan så blir en del händelser som man inte väntat sig helt livsomdanade och världsförändrande…

Igår kl 11.00 – (1o april 1912) var det exakt 100 år sedan som TITANIC stävade ut från hamnen i Southhampton.

Det osänkbara sagoskeppet som kom att förändra världshistorien…

TITANIC har varit ett av mina specialintressen i hela mitt liv och jag trodde det inte fanns något om fartyget jag inte lärt eller visste efter tusentals timmar med böcker, filmer (långt före Cameron’s) och ett otal modellbyggen… och utställningar med föremål…

Men igår fick jag spår på något nytt som fick mig att fundera… oroande tankar som, ju mer man tänker på det och lägger ihop påståendena med det jag vet säkert sedan länge, skakar det om min världsbild (om möjligt?) ännu mer än skeppets  ”vanliga” legender och ännu hellre faktan bakom…

Min absoluta favorit metafor för världens elände och när man ser dessa klipp nedan bekräftas just hur rutten människan och kapitalet är…

Se dessa klipp (i tiominutersintervaller):

*

*

*

*

*

*

En annan dokumentär som tar upp saken fast baserat på en fd eldare’s ord (?) som tar upp båda sidor av saken.

.

SÅ VEM ÄR VEM?

DET AVGÖRANDE BEVISET (?):

Finns de sista minuterna i del fem. Och en sak som underbygger de påståenden man gör i klippen, fann jag:

”Enligt Patten deltog Charles Lightoller i ett sista officersmöte ombord på Titanic strax efter kollisionen. Under detta möte ska han ha hört Joseph Bruce Ismay, direktör för rederiet White Star Line, insistera på att Titanic skulle fortsätta framåt.” Källa

Han skulle väl till möteskoordinaterna med Stanley Lord och Californian kanske? Vem vet?

LÄS MER HÄR eller HÄR eller varför inte den bästa svenska sidan

www.encyclopedia-titanica.org/first-class-passengers/

www.titanicnorden.com/folk/svenskar

Men min reflektion är att de massiva lagningarna efter HAWKE -katastrofen på Olympic borde synas på bilder – även många år efteråt?

FASCINERANDE ÖDE – VAD ÄN SANNINGEN ÄR…

Mer i ämnet/metaforen TITANIC lär följa de närmaste dagarna…

MEDIA:

SVT, SR, SR2, DN, DN2EX1, EX2,

GOD AFTON!!

11 thoughts on “HEMIMAMMAS TANKAR – ”Better safe than sorry” men ibland blir det inte som man tänkt sig – som TITANIC visar…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag hoppas att vi får livstecken från fröken Groda i morgon??

  2. Svante skriver:

    Om du inte läst hos Ghost idag, gör det.
    Svante

  3. Tant Otto skriver:

    Ja du Hemi …jag har precis läst boken om Estonia igen…tänk att den vita båten sjönk på bara en halvtimme. De på Titanic hade ju 4 timmar på sig innan den sjönk…
    Estonias snabba undergång gjorde att många inte hann upp på däck…eftersom slagsidan blev 45 grader ganska snabbt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Precis… men det har ju att göra med skadornas storlek att göra…

      Vad säger din bok om konspirationsteorierna att Estonia sänktes medvetet?

      Hemikramar ♥

  4. mariadesuede skriver:

    Den 15 skriver jag ner det National Geographic skriver om, en del nya upptäckter, lite tekniska detaljer bara…

    Örnkramar ♥

  5. En massa olika sorters Titanics finns det inom vitt skilda områden.

    BS Nähä, inte det.

    God fortsättning önskar jag dig med !

    Kramar ♥

Kommentera

