Hemimammas tankar – Fortsätter i sagornas magiska metaforiska allegorier…

GOD AFTON!! Att förlora sin Kraft är som att genomgå alla

”Dom 7 dvärgarna”

… Först blir man TRÖTTER – man orkar ingenting,
ingenting spelar någon roll.
Sen blir man BLYGER – orkar inte träffa människor.
Sen blir man BUTTER – ledsen, dämpad & arg.
Sen blir man TOKER – står inte ut med någonting –
man tror man blivit tokig.
Sen blir man PROSIT – immunförsvaret har sänkts.
Sen blir man KLOKER – man börjar omvärdera livet,
man ser livets mening igen.
Och slutligen blir man GLADER – man blir stark – man vågar säga nej & man känner glädje igen.

♥.•*¨`*•.♥.•*¨`*•.♥.•*¨`*•.♥.•*¨`*•.♥.•*¨`*•.♥.•*¨`*•.♥

SNÖVIT ÄR PÅ MODET IGEN 😆

Snow White and the Seven Dwarfs (1937 film)

Snow White and the Seven Dwarfs (1937 film)

Snow White and the Seven Dwarfs (1937 film) (Photo credit: Wikipedia)

Originalet från 1937, Walt Disneys första featurefilm premiär 21 december

.

Filmatiseringen av Bröderna Grimms saga Snövit

DE VUXNAS SNÖVIT – SOM JAG GÄRNA SKULLE VILJA SE:

Snow White and the Huntsman

Det verkar som den kanske kommer i sommar… 1 Juni släpps den i USA

.

Eller kanske Julia Roberts som den elaka Drottningen (!?) SLÄPPS REDAN 30 mars i USA

Mirror Mirror

.

Eller varför inte skräckversionen för er med en mage som tål sådant:

Snow White: A Tale of Terror

Snow White: A Tale of Terror

.

Själv kommer jag titta med ett extra intresserat öga, oavsett version – då jag analyserade Snövit ur ett kulturellt och psykologiskt perspektiv i ett specialarbete, när jag läste in gymnasiet för lärarstudier för några år sedan…

GOD AFTON!!

16 thoughts on “Hemimammas tankar – Fortsätter i sagornas magiska metaforiska allegorier…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Mycket nöje…. 😈

  2. Grevinnan Blåst skriver:

    Måste man ju se… *moahahahaaaaa!* 👿 😯 😈
    GrevinneKram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jaså, du väljer den rysliga du? jag vet inte om jag vågar det jag… Jag har inte titta på skräckfilm sedan jag så ”Jurkyrkogården” 1993 och jag drömde mardrömmar i månader efteråt… 👿

      Hemskt rysliga Hemikramar ♥

      • Grevinnan Blåst skriver:

        Jag gillar både rysliga, fantasirika och roliga filmer. Jag ser på det mesta. Och en liten ”skräckis” så där emellanåt sätter bara fart på hjärtverksamheten. hehehe 😆
        Jag drömmer väldigt sällan mardrömmar, men det händer ibland.
        Riktiga ”Grevinne huuu huuu buuu´iga” kramar tillbaka ♥

      • HEMIMAMMA skriver:

        Jag styr vanligen bort från skräckisar, men jag har börjat överväga att omvärdera det ställningstagande såhär 21 år senare… 😆

        Denna film är nog en bra början i så fall gissar jag… Mardrömmarna handlar om andra saker idag än om barn som återuppstår via förbannade kyrkogårdar…

        Hemikramar ♥

      • Grevinnan Blåst skriver:

        Mardrömmarna och de vanliga drömmarna ändrar karaktär allteftersom vi utvecklas i livets olika skeden. Oftast är det pusselbitar och fragment från våra egna tankar och intryck vi får i det dagliga livet. Problem och grubblerier dryftas i djupet av vårt medvetande när vi sover och många problemlösningar sker under drömmandets nattliga timmar

        Grevinnekramar ♥

      • HEMIMAMMA skriver:

        Jag tror och har insett precis detta… jag undrar därför vad som jag visste/kände på mig på den tiden?

        hemikramar ♥

      • Grevinnan Blåst skriver:

        Hmmm… Så kallade ”föraningar”… Ja, de förekommer! Och det har vi lite till mans, var och en av oss emellanåt.

        GrevinneKramar ♥

      • HEMIMAMMA skriver:

        Jag har haft dem många gånger under livet, men jag har inte tänkt på det tidigare gällande denna film…

        Innerliga Hemikramar ♥

  3. Intressant inlägg som du har skrivit. Jag har precis själv bloggat om det kvalificerade skitsnack som Almega och Jusek ägnat sig åt idag. De föreslår att man ska införa studentmedarbetare på SVD Opinion. De påstår att de vill att studenter ska ägna ca 15 timmar i veckan att arbeta i sitt framtida yrke med vad de kallar för ”kvalificerade uppgifter”.

    Det låter inte fel om det vore så. Men så läser man vidare i artikeln och hittar då det här: ”Studenterna gör arbetsuppgifter som annars hade fått vänta, det innebär inte att studenterna ersätter befintlig arbetskraft. ”. Citatet talar för sig själv. Men ”kvalificerade uppgifter” har nu bytts ut mot mer eller mindre sådant som ingen annan vill göra. Detta ska alltså studenterna ta värdefull tid för studierna till enligt Almega och Jusek. De talar heller inte om vem som ska betala för utfört arbete. /Fredrik

    Länkar:
    http://frekar12.wordpress.com/2012/03/29/almega-och-jusek-hamnar-snett-om-studentmedarbetare/
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/studenter-bor-fa-chans-att-jobba-i-ratt-bransch_6959915.svd

  4. Jag skulle behöva drömma mig bort i nåt annat just nu……

    BS Trodde jag skulle få en massa råd, men icke !

    Tackar för styrkepepningen !

    Kram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag beklagar att jag inte kunde råda dig… jag har en dotter som är tonåring, men hon är inte särskilt ”tonårig” av sig…

      Men det borde ju finna sådana där självhjälpsböcker som kan ge råd??

      Jag tänker drömma mig bort i Snövitsfilmer framöver jag… =0)

      Hemikramar ♥

  5. mariadesuede skriver:

    Den där ”Blanche Neige” som det heter här i Frankrike pratas det mycket om nu… Men en saga har ju alltid ett budskap; annars överlever den inte…

    Vet du om att jag ser en svensk serie just nu? Ganska intressant den där Kommissarie Winter…. Mer filosofi och funderande än ”pang-pang”…

    Örnkramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det innehållet och undertonen studerade jag just för den föreläsning jag höll inför fullsatt klassrum 2004 på våren…

      Jag ser tyvärr YTTERST sällan annat än nyheter och dokumentärer och samhällsprogram…

      Någonstans måste jag prioritera =0(

      Hemikramar ♥

Kommentera

