Hemimammas sorg – Att släpas genom Purgatorium, Skärselden – Finns förlåtelse för dödsynd?

AFTON… Det var länge sedan livet senast slog mig mitt i Solar Plexus.

I över ett halvår har jag hållit stånd och tagit spjärn mot ödet och känslo-stormarna.  Behållit kontrollen och och fokus och agerat efter tanke och agenda. Inget annat val har funnits.  Jag har haft min son och makes bästa för ögonen.

Men tidigare ikväll, när jag ville gå in i bloggen och skriva, efter en välbehövlig paus för att ladda batterierna i den allomfattande kamp för vårat liv  som präglar allt i vår familj och tillvaro, så kunde jag inte.

Jag hade blivit kastad ut i det svarta havet igen.

Det svarta hav som sorgen efter ett barn skapar. ☺☻ ♥ ♦ ♣ ♠

Det spelar ingen roll att själva sorgen är vit, efter ett oskyldigt barn – det  sorgen gör med dina tankar och känslor i förhållande till andra människor… det är det farliga och fasliga. Som man sällan finner skydd eller ruelse för. Eller kan glömma i sömnen…

DET ÄR DET SVARTA HAVET – som jag vill kalla ”Pergatorium”, SKÄRSELDEN

I svarta havet drunknar man i dödssynderna. De sju – som mänskligheten helst bortser ifrån.

De Sju Huvudsynderna/lasterna svenska och latin med respektive straff i helvetet:

1. Högmod – superbia = (fåfänga; övermod) – att rådbråkas (krossa lemmarna)

2. Girighet – avaritia  – att sitta i en kittel med kokande olja.

3. Vällust – luxuria = (otukt eller begär) – att bli insmord i eld och svavel

4. Avund – invidia – att sitta i iskallt vatten

5. Frosseri – gula – att äta råttor, paddor och ormar

6. Vrede – ira = (I vissa fall även hämnd) – att styckas levande

7. Lättja (likgiltighet) – accedia – att kastas i en ormgrop

Man umgås med tankar och känslor som man både skäms och generas över och man kan stanna upp och tänka att så här kan/får jag väl inte känna? Det finns delar av dem i alla ovan punkter… som jag känt vid olika tillfällen de senaste 12 åren. Ifrågasättandet. VREDEN. VARFÖR JAG??? Jag vill också gå med mitt barn så där… Vad har jag gjort för att förtjäna detta? tankarna bara mal och mal…

Det som stal min frid var kvällens avsnitt av ”Sofia’s änglar på femman.

Lilla Elsa fick leukemi. Det som skulle rädda henne – som var familjens hopp, var att hon skulle få ”benmärgstransplantation.”

Mitt hjärta ville brista och jag ville kliva in i TV:n – eftersom jag själv förlorat tre barn och vet vad som väntar familjen i värsta fall.

Men nu är det inte så att man verkligen får BENMÄRG när man får sk Benmärgstransplantation.

Man får moderkaksblodet som kommer från nyförlösta spädbarn, vilket är fullt av stamceller som används till att skapa nya blodceller hos cancersjuka. Det man förnekar våra nyfödda.

Man klampar alltså navelsträngen innan allt blod gått över till barnet. För att förhindra att denna värdefulla resurs går till spillo i friska spädbarn. Att man tog min nyförlösta dotters blod, lämnade henne anemisk, blodsockerlåg och utan egentligt immunförsvar. Man har bevisat att det är skadligt för alla barn – men man förnekar HUR skadligt det verkligen är. Men erkänner järnbrist upp till 6 månader efter födelsen.

Men kunskapen finns därute – som med det mesta.

Tre veckor efter födelsen, dog min dotter av det.

Vilket barn är mest värt att leva? Denna mammas dotter, eller min?

Hur var det du tänkte Göran Hägglund, när du upprättade Stamcellsbanken i Göteborg? (klipp från TV4)

Borde ni inte ha satsat på andra sätt att frammana nya stamceller än att offra spädbarn?

Tyvärr visade det sig att denna mammas dotter också dog…

Någon förlåtelse finns inte att få för dödssynder. Men botgöring?

Den vanligaste listan med dygderna  (på svenska och latin):

  1. Ödmjukhet – humilitas (motsats till högmod)
  2. Generositet – liberalitas (motsats till girighet)
  3. Kyskhet – castitas (motsats till vällust)
  4. Medmänsklighet – humanitas (motsats till avund)
  5. Avhållsamhet – temperantia (motsats till frosseri)
  6. Tålamod – patientia (motsats till vrede)
  7. Flit – industria (motsats till lättja)

Man skiljer mellan:

De gudomliga dygderna

  • Tro, Hopp och Kärlek (där den sistnämnda kommer främst)
.

Kardinaldygderna

  • Omdöme – prudentia (den främsta dygden)
  • Rättvisa – justitia
  • Måttfullhet – moderantia
  • Styrka – fortitudo
Som motvikt till detta hörde jag senare på Kvällsöppet att man talar om att införa en civilkuragelag. Människor kommer inte att styras mer av en sådan lag, än de lyssnar till ovan moralkompasser.
DET BEVISAR DETTA INLÄGG Jag skrev för länge sedan…
.
.

Och om civilkurage och ovan dygder räddar min själ så har jag rätt att sova.

Så varför hjälper inte det?

Emma är och förblir borta…

Kampgrupp på Facebook emot för tidig avnavling

Mina kondoleanser till Emma och Walter ♥

GOD AFTON!!

30 thoughts on “Hemimammas sorg – Att släpas genom Purgatorium, Skärselden – Finns förlåtelse för dödsynd?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Som de sade i klippet:

    ”Man ska inte behöva begrava sitt barn”

  2. suttecity skriver:

    Det var ett starkt och mycket jobbigt avsnitt att se även för mig som inte har egna telingar och långt ifrån gått igenom det du har gjort. En bra frågeställning du gör här i inlägget tycker jag.

    Varm kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Man kastas in i det förflutna och dessutom inser man att man befinner sig i en antagonistiskt situation i förhållande till den familjen på ett plan.

      Jag utgår i från att andra mammor som mist sina barn också umgås med avund och andra svåra känslor i en sådan situation…

      det är tungt att erkänna inför sig själv och andra att man mår dåligt och av flera skäl i den situationen. Min man var ju inte med på den tiden, så han hade svårt att förstå mina reaktioner, när jag drog mig undan och inte orkade se och då fick han ta emot en del vrede.. =0(

      Men jag beklagar verkligen att Elsa inte fick överleva, även om konsekvensen som ledde till min dotters död möjliggjorde Elsas möjliga överlevnad.

      Hur kan politikerna ställa oss inför den valsituationen?

      Varm Hemikram tillbaka ♥

  3. kloktok skriver:

    Nä, det är liksom emot all logik när föräldrar tvingas begrava sitt barn.. 😦
    Fridens & kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      och ändå gjorde våra förlossningsrutiner att min dotters liv gick till spillo och jag vet fortfarande inte hur många andra barn som dött på samma sätt?

      Hemikramar och fridsamma liljor till dig ♥

  4. prinsessanbarbis skriver:

    Hej lilla Hemi, nej man ska då rakt inte behöva det, men livet är som sagt grymt ibland. Du ska veta att jag känner och tänker på dej. Du vet att jag finns. Varmaste kramen får du./ Barbis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag vet att du finns och den vetskapen bär mig ofta.

      Liksom känslan av alla vänner i bloggen som peppar och lyfter mitt mod.

      Varmaste Hemikramar ♥ NAMASTE

  5. alvfe skriver:

    jag gråter med dej ^~

  6. karbole skriver:

    Var det så här du ville ha min gravatar?
    Svante

  7. Svante skriver:

    Efter på pekanden har jag ändrat namnet, och det gick, Karbole är nog inte roligt om man inte har prickarna i huvudet. Jag heter ju Svante, och det gjorde jag när jag satt i kopparkitteln också.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du gör helt rätt min vän… Du borde byta namn på bloggen också kanske?

      Kopparkitteln? Du får nog förklara det ordet?

      Hemikramar ♥

      • Svante skriver:

        Det var en balja gjord av koppar, som när jag inte mer fick plats, användes, som blomlåda. I begynnelsen hade den används till att koka vatten i på vedspis, och botten var så utformad att den passade i vedspisen, om man tog bort den största plattan.
        Jag skulle också vilja byta, men mitt namn är upptaget, så jag fortsätter att vara Tvärvigg ett tag till.

      • HEMIMAMMA skriver:

        Nu har vi ju fixat det till Hannibal(jan)… Kul att du är tillbaka, hur som…

        Hemikramar ♥

  8. Pappan Hasse skriver:

    Listan med dygder var bra och tänkvärd. Den ska jag ta med mig.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, den ger hopp … och jag tror att du beter dig som den listan anger.

      Men många kanske borde studera den andra också och ta sig en funderare?

      Jag tror att vi människor har alla de olika dygderna liksom synderna inom oss och tvingas hantera dem…

      ”Mänskligt är att fela”

      Hemikramar ♥

  9. Svante skriver:

    hejsan
    Svante

  10. Svante skriver:

    Tar inte hälften så lång tid nu mot förut. Har varit ute med hunden nyss.
    Svante

  11. HEMIMAMMA skriver:

    Allt detta kommenteras i tråden på FAMILJELIV:
    http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-487.html

    Av LADY 32:

    ”Usch ja.. Jag såg också gårdagens avsnitt, och grät för deras skull. Grät redan när Sofia kom tillbaka efter sitt telefonsamtal med pappan i familjen, när flickan hade blivit sjukare. Och när jag sedan såg, efter programmets slut, att flickan dog i november förra året, brast allt. Kan inte föreställa mig en större tragedi, än när en familj förlorar ett litet barn. Betvivlar starkt att jag själv skulle överleva den sorgen. Hade i varje fall aldrig blivit densamma igen. På långa vägar.

    Men jag hade ingen aning om det jag läste ovan; att en benmärgstransplantation inte i själva verket ÄR en transplantation av just benmärg, utan av nyfödda bebisars navelsträngsblod..!? Inte heller var jag riktigt medveten om att risken finns att bebisen (vars blod stjäls) faktiskt kan DÖ pga. blodförlusten ifråga. (?!) Beklagar innerligt ovanstående mödrars öden, både modern vars barn dog av leukemi, och modern vars lilla bebis dog pga. blodbrist, direkt orsakad av för tidig klampning av navelsträngen. Speciellt hjärtskärande är det att konstatera att bebisen dog pga. att hon ”offrades” för att rädda något annat barn, som sedan faktiskt dog ÄNDÅ, vilket innebär att bebisen dog helt i onödan, och att det sjuka barnet inte fick det blod hon behövde och som troligen fanns (eller borde finns) tillgängligt för henne att få..! Två förtvivlat unga liv rycktes bort, båda i onödan.

    En fundering: Är det bara jag som tycker det verkar väldigt märkligt att trots att förlossningsvården under väldigt många år (än idag) donerat navelsträngsblod från i princip varje nyfödd liten bebis (vi pratar alltså om väääldigt många bebisar och vääääldigt mycket blod..), så finns det alltså inte blod (= ”benmärgstransplantation”) tillgänglig för de barn som insjuknar i leukemi, så att de kan få hjälp DIREKT, innan det är för sent..? Är det tänkt att jag ska köpa antagandet att efterfrågan på detta blod, ur detta syfte, är STÖRRE än tillgången till detsamma..? Att blodbanken desperat ”kämpar i motvind”, i ett gott syfte..? Nja..det känns inte riktigt rimligt. Klingar falskt, på något sätt. Blodbanken borde ju vara fullständigt överfull vid detta laget, kan tyckas.
    För det är väl inte så att blodet används till något annat, än det syfte som anges till oss ”blåögda civilare”..?

    Ska man dra slutsatsen att ”beslutsfattarna” i frågan (ang. navelsträngsblod) anser att ett barns liv är mer värt än ett annat..? Det känns ju som en rätt rimlig slutsats att dra, med tanke på omständigheterna. Men om sanningen ska fram, så tror jag inte att det är så de tänkt.. Det handlar helt enkelt, uteslutande, om pengar. Pengar som hamnar i deras fickor, på ett eller annat sätt. Tror inte att det finns något som helst nobelt syfte bakom deras beslut att ta bebisars blod. Däremot har de givetvis varit tvungna att komma på ett sådant syfte, för att kunna marknadsföra och legitimera sitt agerande inför omgivningen som annars (givetvis) skulle ifrågasätta och protestera.. Men vem vill höja rösten när det handlar om blod som ges till dödsjuka barn, som annars dör..? Vilket ypperligt argument. Speciellt om det ackompanjeras med lögnen att bebisen själv inte alls far illa av att skänka bort en del (merparten?) av sitt blod.. Vem vill protestera mot ett sådant (genialiskt!) upplägg..och då framstå som fullständigt hjärtlös..?”

  12. robertalmgren skriver:

    Oerhört starkt inlägg från en stark människa, jag förebrår ofta mig själv och känner mig deprimerad av vad jag ibland ser som mina egna personliga tragedier men som egentligen inte är någonting i jämförande med det lidande du beskriver, men din styrka är sannerligen inspirerande! Och när jag tror att jag själv är en verkligt usel människa så påminns jag om att min egen ondska faktiskt är försumbar åtminstone i relation till de brott som sanktioneras av våra folkvalda politiker, hur fan lyckas dom sova om nätterna? Känner dom ens till konsekvenserna av sina egna sjuka beslut? Tack för ditt engagemang och för att du delar med dig av både din personliga kamp och ditt engagemang för oss alla! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Robert för dina fina ord ♥

      Jag vet att ni alla säger att jag är stark – men själv upplever jag det inte så.

      Jag vill bara leva och kan inte ge upp eftersom jag har barn som är beroende av mig.

      Jag har anpassat mig och försökt att gå vidare – Ibland går jag stadigt, men lika ofta vacklar jag…

      Men mitt absoluta mest primala behov i allt detta är att skapa mening med min dotters död och allt jag idag gör är ett försök till det.

      Och jag undrar hur Regeringen kan se sig i spegeln och sova om nätterna precis som du…

      Ondska och godhet är relativ och personlig och man gör klokast i att inse att man är kapabel till båda…

      Varma Hemikramar ♥

  13. kickie skriver:

    Ett fint men sorgligt program. Mina varmaste tankar går till de närstående. Tänker även på er. Tragiskt när det rör sig om barn, som har hela livet framför sig, ett liv som man önskar ska fyllas med glädjestunder. Men i vissa situationer vill ödet tyvärr ha det på annat sätt.
    Ha de gött Hemmi, vi ska vara rädda om våra medmänniskor, ty vi vet inte hur länge vi får ha dem kvar.

Kommentera

