HEMIMAMMAS TANKAR – ♥ Små ljusglimtar i tillvaron ♥

GOD AFTON!! ♥ Om man kan glädjas åt det lilla – så har man mycket att glädjas åt! ♥

Igår så berättade jag om vilken kraft vreden och kampviljan haft i mitt liv, vilken håller mig flytande, i det hav av förtvivlan som man simmar i när man har Kronisk Borrelia. Men det finns också en annan kraft som ger mig anledningen att kämpa vidare och det är ju KÄRLEKEN och oftast manifesteras i små saker av glädje, vänskap och värme.

Igår upplevde jag en sådan där dag, då allt känns fjäderlätt och hoppet spirar starkt och varmt.

En av de ljusglimtar som luminerade min dag var en gåva jag fick av min älskade Bästemor.

Ett likadant ljusträd, som hon har, som hon köpt för att jag tycker så mycket om hennes.

Så här ser det ut i ljuset, inte så märkvärdigt kanske, men när det är natt och jag ska sova, så glimrar det älskvärt mot mig

Visst är det vackert?? Det harmonierar med de stjärnor som lyser upp i natten över min säng…

De representerar hopp för mig och har alltid hjälp mig släppa oron och glida in i vackra drömmar…

Men det är ju lika saligt att ge som att få kanske och jag ville tacka mina svärföräldrar för att de ställt upp och hjälpt till så mycket de senaste månaderna, så jag såg en tårta på Flygfyren, som jag köpte till Bästemor, som ÄLSKAR blåbär. Den såg ut ungefär så här:

Fast det var färska blåbär på toppen. Numera, så äter vi ju LCHF och utesluter ALLT socker och mjöl (vilket gav maken mindre värk i sina Bechterewsvärkande leder och sedan vi börjat behandlingen i Oslo, så utesluter vi fläskkött, vilket sker på läkarorder pga av Borrelian, eftersom det är surt och retar kroppen, och ökar alla inflammationer tillsammans med gluten) så kan jag inte med gott samvete baka tårtor på samma sätt som förr… 😦

Men till födelsedagar gör vi undantag och detta var min yngsta dotter Loppans senaste tårta:

Om några veckor fyller lilla Boppan fyra år. Han berättade idag att han ville ha spindelmannen på.. 😉

Jag hoppas att jag orkar göra tårtan då.

Har vi tur så har vi fått besked och vet om vi ska börja behandla honom innan dess. Och Försäkringskassan har kanske hunnit börja ge mig min sjukpenning igen, så jag har råd att köpa en födelsedagspresent till honom… och vi fått klarhet i om maken får behålla sitt jobb, nu när Ulf Kristersson äntligen börjat lyda Riksdagen.

Det är små ljusglimtar i tillvaron som jag drömmer om.

I morgon, så ska Boppan och Loppan följa med farmor och farfar ut och pilka fisk. För första gången. Spännande 😆

De stora barnen kommer hem från sportlovsvecka med pappa…

Så då är mitt universum i balans igen.

Och den starka kärleken i vår familj ger mig mod att våga hoppas.

EN DAG KOMMER VI BLI FRISKA – En dag kan vi leva normalt och se framtiden an igen…

 – Och en dag kommer jag, återigen, att bli den jag alltid menat att vara!

– Och då firar vi med en tårta i Lymegrönt =0)

HOPPAS KAN MAN JU ALLTID??

Hoppfulla och värmestrålande inlägg:

glamouramamama.wordpress.com/2012/02/26/en-liten-fodelsedag/

pomerans.wordpress.com/2012/03/01/vaknat-hakuna-matata/

misskermit.wordpress.com/2012/03/01/karleksmuffins/

MEDIA:

SR1, SR2, SR3, SR4, SR5, SR6, DN1, DN2, DN3, DN4,

EX1, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, LT

GOD AFTON!!

30 thoughts on “HEMIMAMMAS TANKAR – ♥ Små ljusglimtar i tillvaron ♥

  1. HEMIMAMMA skriver:

    En citron och Lymefyllning i den förstås… =0)

  2. kao skriver:

    Ett härligt, positivt inlägg man blir glad av att läsa. 🙂
    Vilket vackert träd och smarriga tårtor!

    Hoppas nu ni får det bra igen, efter all borreliaskit. Att det går framåt är verkligen skönt.

    Vi har haft ett litet helvete med dataintrång, dottern blev rånad på sin bara 2 månader gamla mobil, sjukdomar och helvete i månader (en olycka kommer ju sällan ensam). Så nu MÅSTE det vara slut någon gång. Sånt kommer ju i perioder – allt på en gång, liksom.

    Nu har doktorn äntligen tagit tag i mej, på den nya Vårdcentralen – eller rättare sagt den underbara doktorn på akutsjukhuset, så nu ska jag väl slippa känna mej som en urlakad sill. Det har ju pågått i 14 månader och jag lyckades härleda starten på eländet till Kuba, där jag ju var i dec-10. Nu borde bakterieodlingen vara klar snart så jag kan få behandling och bli piggare.

    Kaoskramar

  3. Svante Svensson skriver:

    o Fick detta svar av Under Mattan när jag skickade länken på Ginger Rodgers dans, så i fortsättningen kommer jag att göra kontroller innan jag skickar något.
    o Svante
    o
    o Under Mattan
    March 1, 2012 10:13 pm#
    @Svante, Om videons beskrivning: “Ginger Rogers dances Salsa at 92 years old” stämmer, så har du, Svante, avslöjat en av världshistoriens största sensationer.
    Att kunna dansa salsa vid 92 års ålder är visserligen fantastiskt men det blir ännu mer fantastiskt med tanke på att damen dog 8 år tidigare.
    Ginger Rodgers blev bara 84 år och att då fortfarande kunna dansa salsa vid 92års ålder är minst sagt sensationellt…
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ginger_Rogers

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hoppsan Kerstin, så vem var damen i klippet?? Onekligen kunde hon något som borde vara svårt ens för de unga och starka…

      Hemikramar ♥

  4. Svante Svensson skriver:

    Småkakor ökar risken för stroke hos kvinnor.
    Rubrik hittad i Expressen.
    Så nu vet du att du ska baka stora kakor.
    Svante

  5. Karin skriver:

    Gud är alltid rättvis. Svårt att fatta men så är det.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag har alltid haft känslan att man får inte värre svårigheter än att man samtidigt får styrkan att hantera dem… Men det som gör att den tanken inte kan appliceras fullt ut är ju alla de människor som begår självmord varje år…

      Varm Hemikram ♥

  6. Tant Otto skriver:

    Mm vilken god tårta…uppfriskande god…en friskustårta!

    Tack för attdu tycker att mitt inlägg är hoppfullt…jag vill ju sprida hopp och glädje runt mig 🙂

    ottokram<3

  7. kickie skriver:

    Ljusglimtar kan man aldrig få för många av. Vilka fina tårtor. Ha de gött vännen o go helg till dig o din familj.

    Goa varma kramizar!

  8. kao skriver:

    Till dej ikväll:

    Kramar

    Kao

  9. kao skriver:

    …och nej, jag har nog inte alls Borrelia. Snarare är det en parasit från Kuba som lever i mitt tarmsystem och har gjort sen 14 månader tillbaks, då jag var där och blev magsjuk. Sen dess har jag ju varit magsjuk….men ingen jävla doktor har brytt sej förrän nu. Äntligen.

    Bakterieodlingen får visa svaret och det kommer senare.

    Kramar
    Ha en fin helg
    Kao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fast Borrelia orsakar faktiskt de symptom du nämner också och borde rent logiskt finnas på Cuba… 🙂

      Om du inte får några svar, så fundera på att ta ett Borreliaprov.

      Hemikram

      • kao skriver:

        KLart att jag ber dem prover för borrelia om det inte visar sej vara en parasit som härjar i min kropp, som jag tror.

        Du kan ju ha rätt, men jag tror det var de i kranvatten sköljda grönsakerna som orsakede vad jag nu lider av (förutom allt annat skit).

        Jag köpte flaskvatten och sa till dem jag bodde hos (ett slags Bed And Breakfast) att de skulle skölja MINA grönsaker med MITT vatten, men så skedde tydligen inte. Det var ju just på Kuba mina magproblem började….

        Kramar
        Kao

      • HEMIMAMMA skriver:

        Stackars dig…

        Jag hoppas och håller tummarna att du får de svar du behöver snarast möjligt!

        Hemikram

      • kao skriver:

        Tack. För detta är ett veritabelt helvete.

        Kaoskramar

      • kao skriver:

        Känner mej inte som en stackare, men jag uppskattar och förstår din empati. 🙂

        Kaoskram

      • HEMIMAMMA skriver:

        Det är aldrig roligt att vara sjuk… framför allt inte när man inte förstår eller vet vad det är…

  10. Svante Svensson skriver:

    http://www.expressen.se/nyheter/ismannen-otzi-var-laktosintrolerant/
    Inressant, första kända borrelia smittade personen.
    Savnte

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket intressant och kan du tänka dig att jag redan visste detta??

      Jag läste om detta för några månader sedan, när jag letade fakta om Borrelia… och jag berättade om det på telefonen till dig då.

      Hemikramar ♥

  11. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/1.4441282-daligt-knark-i-ljusdal
    Jag har retats lite, men sanning att säga är det så jag känner för Ljusdals Köping. se mina kommentarer.
    Svante

  12. Skulle vilja ha hälften av ditt driv och styrka, fast ibland glimrar det till och jag känner att även jag får lite. Klart ni kommer att må bra också. DET är jag övertygad om.
    BS Jaa, suck och stön, vi får väl hoppas att vi slipper en massa bluffräkningar, de vanliga utgifterna är så det räcker.

    Hoppas ni hämtat er från Osloresan och får må gott hemma !

    Varma stöttekramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag skulle önska att jag hade det drivet och styrkan jag hade för 6 år sedan innan jag blev sjuk, för då skulle jag kunna uträtta storverk…

      Ja, du lyckas göra mycket trots allt som lägger krokben för dig =0)

      Just nu är det en lång väntan på Boppans provresultat… men sedan så får vi en exakt överblick över tillvaron och då blir det lättare.

      Hemikramar ♥

  13. ghostopinion skriver:

    Och störst av allt är kärleken…
    Särskilt om den inte stanar vid att bli privat och inåtblickande utan även riktar sig mot omvärlden, och så är ju fallet med dig.

Kommentera

