Hemimammas tankar – Går du också på Reinfeldts bluff, eller har du också en mammas instinkt??

GOD AFTON!! Nu är det ett ramaskri utan like i media om Reinfeldts utspel om att höja pensionsåldern. Alla hojtar i kör om hur snett ute han är…

Men alla går på bluffen verkar det som. Debatten är nämligen en skendebatt.

.

Möjligen en diversion för vad som EGENTLIGEN ska diskuteras på mötet i morgon (läs idag)

Jag undrar jag, vad han sysslar med i skymundan… Han har något annat för sig i bakgrunden som han vill dra uppmärksamheten i från. Han vet mycket väl att han inte får igenom det han dillar om, i alla fall inte nu.

Alla tycks svälja betet tom Tomas Enroth.

Själv tänker jag lusläsa tidningarna för att komma fram till vad dimman ska dölja egentligen…

FÖR DET ÄR NÅGOT ANNAT I GÖRNINGEN

Kan det vara andra försämringar i välfärden på gång som han i ren lättnad över att slippa det han föreslår, vill att vi ska acceptera?

”Ni sade nej till att jobba längre, så nu får ni ta konsekvensen”

En politisk fint således…

Min mamma brukade säga ”Jag känner mina löss på gången” om mig och min bror när vi försökte manipulera våra föräldrar.

Pappa gick att lura (förlåt Pappa) men INTE Mamma. Jag fattade det inte DÅ.

Idag är jag 5/8 barnsmamma, och idag begriper jag precis. Liksom jag tror att de flesta mammor gör…

JAG ÄR INTE BARA MAMMA, jag är politiskt driven och kunnig också, och har varit det sedan jag var 8-9 år, så i drygt 30 år har jag följt politiken, både inhemsk och och världslig, alltså mer än dubbelt så länge som jag varit mamma…

Och en sak kan jag säga:

JAG KÄNNER MINA REINFELDTS PÅ GÅNGEN!

.

För att att använda Reinfeldts eget språkbruk:

I övrigt kan jag konstatera” att folk blir mer upprörda över att den som vill, ska få jobba till 75, än att Moderaternas  ”sjuklinje” pensionerat LAS och gjort att om du är sjuk längre än 6 månader så kan du bli av med jobbet. Vem behöver vara sig pension eller LAS i ljuset av det faktumet? För sjuk blir man ju när man blir gammal om inte tidigare.

Då får du gå från gård och grund oavsett.

För att citera Kajsa Ekis Ekmans utmärkta artikel som försvann blixtsnabbt från löpet igår (undrar varför?):

Reinfeldt, trivs du med fattigdomen?

”Under din tid vid makten, Fredrik Reinfeldt, har andelen svenskar som riskerar att hamna i fattigdom ökat från 9,5 till 12 procent i hela befolkningen. Antalet lågutbildade som riskerar fattigdom har fördubblats. Andelen pensionärer som riskerar fattigdom har ökat från 10 till 15,5 procent. Bland utomeuropeiska invandrare är risken 45 procent. Grupp efter grupp är mer utsatt. Är man ung, pensionär, invandrare, lågutbildad, glesbygdsbo, småstadsbo, ensamstående förälder, familj med fler än tre barn, deltidsanställd eller arbetslös – då är risken större i dag än för fem år sedan att man ramlar över gränsen. Kanske kommer du att svara: dessa människor arbetar inte – vi står för en politik där det ska löna sig att arbeta. Men det stämmer inte. Även för gruppen anställda har risken för att hamna i fattigdom ökat under din tid vid makten. […]

Det handlar om tydliga skillnader i hälsa och livslängd. Det handlar om att ens barn börjar hålla tyst om nageltrång därför att de vet att man inte har råd med nya skor. Om att inte kunna göra slut med en partner som man är utled på därför att ekonomin inte tillåter det. Det handlar om att plötsligt känna sig otillräcklig. Att titta sig i spegeln och känna sig ful. Att se sitt hem och upptäcka att det ser för jävligt ut. Och att samtidigt se hur de övre klasserna drar ifrån och hela tiden sätter ribban högre för vad som är en acceptabel standard – på boende, utseende, livsstil. Om att ordet ”white trash” plötsligt blir på modet, för att beteckna dem som inte hänger med. Engelskan gör det lättare att dölja ett plågsamt tidstecken: att det har uppstått ett behov av att kalla andra människor för skräp.”

EN ANNAN ARTIKEL AV HENNE

MEN VAD SKA MAN GÖRA ANNARS? SÄLJA SINA NJURAR??

Jag frågade för länge sedan om någon var intresserad, för att jag skulle få råd till min sjuka familjs alla mediciner och den vård som vi inte kan få i Sverige, och nu har någon tydligen gjort allvar av saken och gått ut på Tradera…

Jag förstår honom…

Inlägget uppdateras med orsaken till dimman när jag finner den.

Kan anledningen vara 12,2 miljarder kronor?? RESULTATEN FÖR FÖRRA ÅRET KATASTROFALA

Har vi en uppseglande schism mellan Borg och Reinfeldt? realpolitik kontra ideologi?

Så här spontant, innan jag läst tidningarna så tror jag på ESM, alltså EU-Pakten

Nu när jag läst tidningarna, så gissar jag på detta:

FACKEN:SÄNKTA LÖNER OK I KRISTIDER

UPPDATERING 8/2 16.00:

PLASTHIMMEL2.1 har en så god förklaring till dimman som någon annan

Min vän Kickie har skrivit en dikt som nog sammanfattar hur många av oss tänker och känner:

Det var då själva sjutton om jag inte ska få dig i arbete! 

Jobba på riktigt duktigt min lilla vän,

så har jag smart räknat ut vad jag vill ska hända sen.

Jobba och slita! Det går inte an att blir slö.

När du dragit in nog med pengar, kan du lägga dig ner och dö. 

Varför i onödan försörja en gammal gubbe eller gumma?

Dem som vill göra det är bara dårar som är dumma.

Dem sköna slantarna som sedan blir kvar,

är ett välkommet tillskott för oss som redan mycket har.

Vi rika ska ta varenda smula som blir över.

Tänk! Så många små rara, härliga klöver!

Andra wordpressare som skriver om detta:

parnassen.wordpress.com/2012/02/08/persson-stal-700-miljarder-av-pensionarernas-pengar-reinfeldt-kan-aterkrava-dessa-istallet-for-att-jaga-pensionarer-carema-och-blojorna/

francesblogg.wordpress.com/2012/02/07/hojd-pensionsalder/

skvitts.wordpress.com/2012/02/07/nya-vetenskapliga-ron-om-hogern/

kristinabloggar.wordpress.com/2012/02/07/hoj-pensionsaldern-till-75-ar/

sventycker.wordpress.com/2012/02/07/fredrik-pratar-i-nattmossan/

kloktoken.wordpress.com/2012/02/07/arbetsskador/

sirpamaarit.wordpress.com/2012/02/07/reinfeldtnu-gar-skam-pa-torra-land/

utlandssvenska.wordpress.com/2012/02/07/den-dar-byrackan-fredrik-reinfeldt-m-ar-inte-klok/

kaobyterblogg.wordpress.com/2012/02/07/snart-kravs-val-att-vi-aven-maste-ligga-till-arbetsmarknadens-forfogande-bild-kao/

parasitstopp.wordpress.com/2012/02/07/broilerpolitiker-reinfeldt-goder-politikerforaktet/

runelanestrand.wordpress.com/2012/02/07/reinfeldt-har-nog-trottnat-pa-att-regera/

rodaberget.wordpress.com/2012/02/07/i-reinfeldts-sverige-gar-en-manlig-pajalabo-fran-jobbet-direkt-graven/

2000aldrig.wordpress.com/2012/02/07/lange-leve-reinfeldt/

helgavonpitbull.wordpress.com/2012/02/07/sysselsattningsfas-i-35-ar-till/

skvitts.wordpress.com/2012/02/07/vad-doljer-de-formogna/

BONUSVIDEO Maj Wechselmans film ”Filmen om Martin och Johan”

BONUSVIDEO 2 SVT ”DE OFÖRSÄKRADE”

RELATERAD MEDIA:

SVT1, SVT2, SVT3, SR1, SR2, SR3,  AB1, AB2, NEWSVOICE, EX1, EX2, EX3, EX4, EX5, EX6METRO, METRO2, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7LT, GP, GP2, DN1DN2,

GOD AFTON!!

34 thoughts on “Hemimammas tankar – Går du också på Reinfeldts bluff, eller har du också en mammas instinkt??

  1. Svante Svensson skriver:

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/reinfeldts-varld-vitt-skild-fran-manga-andras_6830455.svd
    Här kommer förklaringen till hur Reinfeldt kan komma med något så urbota dumt.
    Svante

  2. HEMIMAMMA skriver:

    SPRID!! SVENSKA FOLKET HÅLLER PÅ ATT GÅ PÅ EN BLÅSNING!!

  3. Svante Svensson skriver:

    Men vi kan inget göra så länge Socialdemokraterna, och facket styrs av Moderater. Jag har väntat på en dimridå, men trodde mest att detta var ett bevis på Reinfeldt,s okunnighet om vanliga människors vardag, för okunnig är han, och så har han bara nästan 4 år till sin egen pendionering. När jag tänker efter, jag vill inte skryta, men ibland tänker jag också, så får jag nog ge dig rätt i din analys av läget.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      *hehe*

      Man tackar för det erkännandet 😆

      Jag har lärt mig att bli djävligt misstänksam när han säger någonting…

      Eftersom medelsvensson är så korkad att de tror honom dessutom, så kan han spela dem rätt i händerna! ”PGA KRISEN vet ni!”

      Hemikram ♥

  4. Tror Dig, Hemimamma! Gick själv på finten! Men vad vänta sig av det, den, eller hur benämna varelsen???

  5. […] sydsv, expr, svd, AB, DN,  hemimamman, Moberg, Böhlmark, MMK, Kent Persson. Rate this: […]

  6. Blir matt av alla tokutspel Reinfeldt sysslar med, usch o fy !

    BS Det har du rätt i ! Att jag brinner för rättvisa, en ojämn kamp som verkligen kan få en att brinna upp i båda ändarna, hahaha. Nej tack, tänker inte engagera mig politiskt.

    Kramikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Synd, för du skulle kunna sätta blåslampa under många betonghäckar 😆

      Jag blir förbannad och suckar uppgivet åt alla som inte ser igenom honom…

      Ränderna går inte ut en tiger så är det!

      Hemikramar ♥

  7. BS Jag begriper mig inte på dom som byter mobil stup i ett. Blev tvungen att byta för det gick inte att höra vad nån sa i min gamla.

    Kram kram ♥

  8. Familjebloggen skriver:

    Du har rätt, här ligger inte bara en hund begraven utan en hel kennel! 🙂
    I Tyskland gjorde man för ett par år sedan en studie på busschaufförer och där var då medellivslängden 65 år.
    Inget liknande är gjort i Sverige, men det kan kanske vara en vink.
    Beroende på vilket arbete man har och medellivslängden där, så kan man utgå från hur låg pensionsålder man ska ha?
    Politiker kan arbeta till dom blir 90 osv. 🙂
    Ha det.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, något är i görningen och det gäller bara att lista ut vad det är och varför…

      Och varför media tycks tillåta Reinfeldt att sprida dimma så att ingen ser vad som händer?

      Hemikram ♥

  9. skvitt skriver:

    Ett genialt välskrivet inlägg. Vad ska jag tillägga?

    Kram!
    /Skvitt

  10. kickie skriver:

    Jag går inte på valsen han kör med. Klart det är en uträkning. Jag har bloggat om detta med höjd pensionsålder.

    Önskar dig o de dina en fin dag.

    Goa kramizar vännen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag vet att du bloggade om det, jag gillade ditt inlägg och har det bland mina referenser 😉

      Nej, det är viktigt att vi inte låter oss svepas med av en storm i ett vattenglas. Vi måste hålla sinnena skarpa för att hålla koll på vad han egentligen sysslar med!!

      Hemikramar ♥

  11. Jag skriver:

    Du har nog något där. Den räven.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej det hade jag inte sett, tack min vän för att du meddelade mig. jag blir väldigt ledsen och jag hoppas innerligt att hon inte skjutits!

      Jag har följt Riala-flocken länge nu och de finns ju bara om knuten härifrån och har passerat genom vårat områden några gånger…

      Hemikramar ♥

  12. […] ”GOD AFTON!! Nu är det ett ramaskri utan like i media om Reinfeldts utspel om att höja pensi… […]

  13. skvitt skriver:

    Nu uppdaterat med en massa gôttiga länkar. Mycket matnyttigt, ska du veta. http://skvitts.wordpress.com/2012/02/08/valfarden-pensionerna-och-borgerskapet/

    Mycket av de länkarna kan man ju gå vidare med och bygga andra inlägg på. Där finns saker som behöver utvecklas.

    Orkar jag att lägga det på SOLIDARITETSTANEN http://solidaritetstanken.wordpress.com/ så ska jag göra det.

    Kram!
    /Skvitt

  14. […] mig i det stora hela, vad som  skett och varför, men några detaljer har framkommit under dagen, så läs gärna mitt faktaspäckade inlägg igen, där finns några […]

  15. Vi får väl hålla koll på mötet han har anordnat som skall handla just om detta ämne…Det kanske är så enkelt att REINE VILLE VISA SIG STATSMANNAKTIG INFÖR MÖTET, men som vanligt misbedömde han oss, eller så skiter han i oss, hans planer att att få göra internationell tjänst… vilket som… det ger sig….

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du menar att han tänker sig samma karriär som OljeKalle? Fredsfurste i mellanöstern?

      Han kanske anar att han inte kommer längre och eftersom Mona fick ett tjusigt jobb av honom, så räknar han med samma gentjänst?

      Tja, varför inte han kanske ser sina talanger som för ”stora” för Sverige?

      De närmaste veckorna kommer nog att avslöja vad han har för planer i sitt sköte.

      Hemikramar ♥

  16. SusSi skriver:

    Bra Hemimamma ! Tack !
    Visste du förresten att de som tjänar mellan 45.000:- – 91.000:-per månad får en tjänstepension på 65% av lönen. Ja, 65% !
    Dessutom är den förmånsbestämd dvs du vet hur mycket du kommer att få.

    De som tjänar under 45.000:-/mån får 10% av lönen i tjänstepension! Detta är en premiebesämd tjänstepension, dvs de beror på hur bra/dåligt aktierna går…)

    Exempel:
    Om du tjänar 25.000:-/mån får du ca 15.000:-/mån i stalig pension och 2500:-/mån i tjänstepension.

    Om du tjänar 90.000:-/mån får du 65% i tjänstepension = 58 000:-/mån
    (+ statlig pension, och ev. egen pensionsförsäkring)
    Då har man råd att gå i pension vid 65 års ålder iallafall. (kanske tom råd att gå vid 55 för du får ta ut tjänstepensionen vid 55 års ålder)

    Så vem blir det i praktiken som kommer att jobba till 75 ????

    Och om det nu är så kul att jobba – varför tar alla politiker ut sin garantiersättning ( eller vad deras bidrag heter) vid så unga år…

    Nej, det är något lurt här…..

Kommentera

