Hemimammas tankar – Interludium, Frivolt mellanspel…

GOD AFTON!! I avsaknad av ork för tyngre ämnen just nu, då jag befinner mig i ett av mina värsta skov jag haft sedan jag blev sjuk, så vill jag ägna detta inlägg åt ytligheter och frivoliteter…

(sover nästan dygnet runt just nu och är knappt uppe för att äta)

Nu väntar två veckor av otålig ångest och oro innan jag ska åka till Oslo nästa gång och få besked om vad läkarna där kan göra för mig.

Det går skapligt bra för maken och jag hoppas att det håller i sig, annars måste han ställa sig till arbetsmarknadens förfogande om tre månader… så han blir av med arbetet om han inte blir frisk tillräckligt fort. Ett halvår, sedan är det kört.

Helt enligt Alliansens plan.

Vi tar med oss Boppan också. Vi borde ju få klara besked, när tom svenska prover antyder och pekar på Neuroborrelia för hans del. (alltså Borrelia stadie II,  jag och maken har stadie III, alltså långvarig sk kronisk Borrelia eller persistent Lyme disease )

Inte så mycket positivt än annat än att till skillnad från tusentals människor i vårt land som diagnostiserats med fel sjukdom, så VET vi och kan anpassa oss och planera så gott det går för sjukdomens konsekvenser både psykiskt, socialt och ekonomiskt.

Men något som alltså inte bara är bögarnas fest – orkade jag titta på och en låt och artist fångade mig och mitt  absoluta intresse. De tre tjejerna gjorde bra ifrån sig och förhöjde upplevelsen..

Allt annat passerade, men Marie Serneholts kaxiga uppträdande var helt och hållet ”Hemimamma old days” och hon sopade golvet med alla andra tyckte jag… ♪ ♫ ♪ ♫ ♫ ♪

Och hennes outfit är jag inte ensam om att slås till backen av…

.

[LYRICS]  STUDIOVERSIONEN
Salt and pepper, salt and pepper, salt and pepper, pepper…
Salt and pepper, salt and pepper, salt and pepper, pepper…

They say that the is such a mean man
He’s stealing hearts and then he breaks them
They all call him gangster, call him player
Yeah, he’s really bad, bad, bad

And though my sisters here beside me
Are trying really hard to stop me
Ooooh, when he looks at me I want him
As they’re going No No No
My heart goes

Boom-boom-boom
My heart goes boom-boom-boom-boom-boom
My heart goes boom-boom-boom
And I can’t hide

That I’m looking for spice
Gimme spice 
I wanna crank it up just a notch 
And when I look in his eyes, in his eyes
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper
God damn he is hot
He’s so hot
He’s red chili-pepper hot
And I can’t get enough, get enough
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepp

He’s got my heart and I’m convicted
He’s like a drug and I’m addicted
And I need, I want, I feel I need him
Gimme, gimme more, more, more

My heart goes 
Boom-boom-boom
My heart goes boom-boom-boom-boom-boom
My heart goes boom-boom-boom
And I can’t hide

That I’m looking for spice
Gimme spice 
I wanna crank it up just a notch 
And when I look in his eyes, in his eyes
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper
God damn he is hot
He’s so hot
He’s red chili-pepper hot
And I can’t get enough, get enough
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepp

If he wanna break my heart
If he wanna hear me cry now
Salt and pepper…
Well I guess I’m gonna cry
And the salt is gonna drip drop down

Boom-boom-boom
My heart goes boom-boom-boom-boom-boom
My heart goes boom-boom-boom
And I can’t hide

That I’m looking for spice
Gimme spice 
I wanna crank it up just a notch 
And when I look in his eyes, in his eyes
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper
God damn he is hot
He’s so hot
He’s red chili-pepper hot
And I can’t get enough, get enough
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepper, Salt and pepper, Salt and pepper pepper
Salt and pepp!
Salt and pepp!

Allt är inte guld som glimmar sägs det, men i detta fallet håller jag inte med…

GOD AFTON!!

24 thoughts on “Hemimammas tankar – Interludium, Frivolt mellanspel…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag kommer snart igen med ett supertråkigt politiskt inlägg 😆

  2. Nej tack till Melodifestivalen !

    Bra att du/ni kämpar på, klart det ska bli bättre !!!!!!

    Massa varma kramar ♥

  3. morsanssvammel skriver:

    Man blir fullkomligt förfärad över den nya ”arbetslinjen” som sittande regering infört. Att bli av med jobbet för att man blivit sjuk är ju helt vansinnigt. Vart tog anställningstrygghet vägen? Var är fackförbunden? Varför är de så tysta? Jag önskar så att det fanns nåt jag kunde göra, men jag ligger lika sjuk själv och har ingen kraft till något. Känner bara vanmakt och maktlöshet inför vad som händer i Sverige i dag och hur det drabbar hjälplösa människor som inte kan påverka eller förhindra vad som händer. De nya reglerna är omänskliga.
    Att dessutom inte få den sjukvård man behöver för att kunna bli frisk, är ju ett moment 22 utan like.

    Jag skickar över massor av kramar och tänker på Er alla och hoppas att allt till slut skall leda till det bästa. Du är fantastiskt som ändå orkar kämpa på och göra så mycket som Du gör, mitt i alltihopa. Beundransvärd!

    Kram!
    /Morsan

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du är rar du Morsan ♥

      Ja man blir fruktansvärt illa berörd och det värsta är ju att sådana som jag försökte varna för detta innan valet och egentligen ännu längre tillbaka eftersom det började redan 2006… Jag känner igen det Sverige vi hade vid början av förra seklet. Samma företeelser, men nya moderna namn…

      Och svaret är det samma som då revolution eller att rösta på dem som tar oss på allvar dvs Vänsterpartiet. Socialdemokraterna har bekänt färg och vill numera vidmakthålla systemskiftet och helst vara polare med pamparna.

      Läs denna artikel i Expressen:

      http://www.expressen.se/debatt/1.2700450/kajsa-ekis-ekman-reinfeldt-trivs-du-med-fattigdomen

      Hemikramar ♥

  4. Svante Svensson skriver:

    http://undermattan.blog.com/2012/02/05/1000-demonstrerade-mot-acta-i-stockholm-trots-14-minusgrader/#comments Jag har varit ute, och varit glappkäftad igen, i ett annat ärende. Kan min lösning vara något för framtiden.
    Svante

  5. skvitt skriver:

    ”… annars måste han ställa sig till arbetsmarknadens förfogande om tre månader…”

    Dialog:
    ”Jasså, du ställer dig till arbetsmarknadens förfogande?”
    ”Ja!”
    ”Varför då?”
    ”Jag är ju sjuk!”

    Tänka sig, en gång i tiden för inte så länge sedan, då var det precis tvärt om!

    Kram!
    /Skvitt

  6. […] bygger på en kommentar hos Hemimamma. Share this:TwitterFacebookMerStumbleUponLinkedInRedditDiggSkriv utE-postLike this:GillaBli först […]

  7. Svante Svensson skriver:

    Jag skickade in denna lilla insändare till LjusdalsPosten, och det var svårt att förstå vad jag menade.

    Det enda parti, som inte gör sina väljare besvikna, är Moderaterna.
    Svante

    • 7 Kommentarer
    Senaste kommentarerna:
    Kommentera
    kommentar överst
    Skrivet 31 aug 2011 10:43 Signe (Ej registrerad)
    Ja, tänk att det finns väljare som ser framemot lägre löner!?
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 11:39 Svante (Ej registrerad)
    Jättekul att få medhåll av Signe, men jag tror inte att de, som väljer moderat styre är de, som får sänkt lön.
    Svante
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 16:26 Lena (Ej registrerad)
    Ja men det är väl bra att dom lever upp till sina väljares förväntningar! Och gör dom det så har dom väl inte heller svikit sina vallöften, vilket annars brukar vara ganska vanligt förekommande.
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 18:18 utförsäkrad (Ej registrerad)
    hoppas att detta är ett skämt som du har gått ut med svante.
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 19:06 Svante (Ej registrerad)
    Om du är utförsäkrad nu, kan det väl inte vara så att du röstade på moderaterna förra valet.
    Moderata väljare är de som får det de röstade för, även om en del tycker att det går för långsamt att riva välfärden.
    Svante
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 19:18 Ingen väljer sjukdom (Ej registrerad)
    Svante (Ej registrerad) skrev:
    Jättekul att få medhåll av Signe, men jag tror inte att de, som väljer moderat styre är de, som får sänkt lön.
    Svante
    Alldeles rätt svante, det är det verkligen inte. De behöver heller inte det, tyvärr är det de behöver inget som någon arbetsgivare i världen kan ge dem. Samvete, empati, moral och medkänsla är inget som delas ut hur som helst.
    Men skulle du, som många andra s k moderater, t ex Lena, behöva hjälp någon gång, så kommer jag hjälpa dig. Jag har empati och moral och insikt nog att förstå att även om du för tillfället inte kan så har du ändock viljan att om du kan, göra rätt för dig. Som US Marines säger; vi lämnar ingen kvar!
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 19:27 Erfaren och van. (Ej registrerad)
    ”Moderata väljare är de som får det de röstade för, även om en del tycker att det går för långsamt att riva välfärden.”

    Jag har arbetat för flera Moderater under mitt arbetsliv. En blev sjuk och j–ar vad sur han blev när F-kassan drog av 25% från hans ”välfärdsbidrag”. Hoppas du får vara frisk svante, för du vill väl inte snylta eller….
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 19:39 Svante (Ej registrerad)
    För att det inte skall bli några fler missförstånd, ska jag citera min morfar ”Högerpartiet är det enda ärliga partiet, röstar man på dem blir det ett helvete för vanliga arbetare”.
    Svante
    Anmäl
    Skrivet 31 aug 2011 19:48 Erfaren och van. (Ej registrerad)
    Borde kanske finnas ett urval av smileys här, en för ironi hade ju Svante behövt 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag vill ha länk till var detta finns att läsa på riktigt för det ser lite rörigt ut och jag vet inte om jag riktigt hänger med utan sitt rätta sammanhang.

      Fast din slutsats är ju korrekt för övrigt!

      Hemikram ♥

  8. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/insant/insandare/1.3857086-nojda-valjare?articleRenderMode=article_full_discussion
    Ska jag vara ärlig följde jag bara tråden den dagen min lilla insändare fanns med, resten är en överraskning för mig, att det blev så mycket.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jo, men så går det ju när folk inte tänker längre än näsan räcker!!

      Jag förstod direkt, vad du menade (men så är jag ju gudabenådat smart) *ironi*

      Hemikram ♥

  9. madonnan skriver:

    Härligt att du gillade låten o framträdandet! Själv hade jag ingen storfavorit, förutom de som vann deltävlingen o alla var bra utom bananen i mitt tycke 🙂

    Hoppas skovet ger med sig, att du får nya goda krafter snart.

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det skingrade tankarna i ett par timmar och det är alltid skönt.

      Jag mår lite bättre idag så jag har kunnat diska och har varit vaken större delen av dagen. Men inte bra nog för att klippa min dotter som tjatar tiotusen gånger varje dag att hon också vill ha min nya frisyr… Jag har sagt att jag hoppas orka göra det på torsdag, dagen innan hon ska till pappa…

      hemikramar ♥

  10. Svante Svensson skriver:

    http://varghjarta.wordpress.com/
    Om du inte tidigare läst ”skrattet fastnar i halsen” gör det.
    Svante

  11. kickie skriver:

    Jag gillade också M. Serneholts låt o Afrodites, samt den sista. Men hur kunde dem rösta fram April, el vad dem nu hette o raplåten?

    Ha de gött!

  12. mariadesuede skriver:

    Jo jo, arbetslinjen… Suckar, byrackan Reinfeldt sover ju… Vilken värld lever han i egentligen? Galimatias är ju det enda som han kommer med…

    Fast jag blev glad i métro ikväll, en liten tjej undrade varför jag inte ville kliva pà det fulla tàget, nästa skulle komma inom 2 minuter, jag steg iaf pà tàget och hon stirrade pà mina glasögon, sen tittade hop pà sin pappa, som höll henne, sedan pà sin mamma som inte pratade franska. Hon fràgade sin pappa varför han inte hade glasögon när jag hade det… Hon undrade vart jag skulle, jag sa att jag skulle hem… Den tjejen fick mig att le genom sina underbara kommentarer.

    Sköt om er allihopa och styrkekramar fràn Frankrike!!!

    Örnkramar ♥

  13. Svante Svensson skriver:

    Medan länken fungerade kopierade jag texten, kommer här.
    Svenska sjukvården dömde mig till döden
    För drygt tre år sedan sprack min tarm. Orsaken var en tumör, som spridit sig till levern. Jag fick en stomi och några cellgiftsbehandlingar, sedan förväntades jag avlida.
    Vägen till överlevnad går via operation. Alla cancertumörer måste skäras bort eller förstöras. Primärtumören ska bort omedelbart, för den sprider sjukdomen till övriga kroppen. Dottertumörerna, metastaserna, måste också elimineras. Levermetastaser blir snabbt livshotande, tre år efter diagnosen har 90 procent av patienterna dött.
    Kirurgerna på tre svenska sjukhus nekade att operera mig. Man ville inte ens ta bort primärtumören. Spridningen var för stor. ”Patienten skulle inte överleva en operation”, skrevs i journalen. Jag skulle trots allt överleva många fler operationer.
    Ingen i vården berättade att utländska kirurger har en annan inställning. Istället fick jag tips från ett läkemedelsbolag om en fransk leverkirurg, Rene Adam. Två veckor efter telefonsamtalet var jag på plats i Paris. Den franske röntgenläkaren som började undersökningen konstaterade att jag var möjlig att operera, Rene Adam bekräftade och bokade in mig för operation.
    ”I bästa fall blir du frisk, i sämsta fall får du bara några extra år”, sade Rene Adam till mig. Cancern kan komma tillbaka.
    I Paris upptäcktes att även lungorna var angripna av metastaser. De svenska kirurgerna ville inte operera. Återigen. I Tyskland har man arbetat med laserkirurgi i lungorna sedan 1996. På Universitetssjukhuset i Freiburg rensade thoraxkirurgen Bernward Passlick mina lungor från metastaser utan större dramatik. Ett rutiningrepp som han gör ett dussintal gånger varje vecka.
    I dag är jag tumörfri efter att ha genomgått fem operationer utomlands på tre år. Det har kostat mycket pengar att överleva. De två första operationerna vägrade Försäkringskassan att ersätta. Jag tvingades till Förvaltningsdomstolen som gav mig rätt efter två år. De tre senaste operationerna har Försäkringskassan ersatt till stor del, om än inte helt. Under det gångna halvåret har jag märkt att Försäkringskassan har mildrat sin inställning. Det kommer en ny lag om fri patientrörlighet inom EU och Försäkringskassan kan inte bortse från den.
    De senaste åren har jag skrivit en blogg om min kamp mot cancern. Många patienter eller anhöriga tar kontakt med mig. Jag förstår att mitt fall inte är unikt, tvärtom – enklare fall än mitt har nekats operation. Svenska kirurger åtar sig sällan komplicerade canceroperationer, trots att de är lika skickliga och modiga som sina utländska kollegor.
    ”Vi har evidensbaserad vård”, förklarar en framstående svensk kirurg.
    Ett ingrepp ska bara utföras om vetenskap och beprövad erfarenhet bevisar att det är till nytta för patienten.
    Men evidensbaserad vård finns förstås i Europa, USA, Japan och många andra länder. Ingen myndighet eller försäkringsbolag betalar för vård som inte är bevisat framgångsrik.
    I Sverige är det Socialstyrelsen ensam som avgör vad som är evidensbaserad vård varför landstingen vägrar betala för operationer som inte Socialstyrelsen godkänner i sina riktlinjer.
    Operationsviljan beror alltså på landstingens betalningsvilja. De få gånger svenska kirurger sticker ut nacken och opererar svårt sjuka cancerpatienter är undantag. Blir undantagen för många riskeras ersättningen.
    Rene Adam har opererat levermetastaser framgångsrikt i 15 år. Hans teknik är välkänd. Han tog bort 20 levermetastaser på mig, svenskarna tar bara tre, fyra, kanske fem. Tyskarna har arbetat lika länge med laserkniv i lungor. Gränsen går vid 50 metastaser, i Sverige opererar man tre, kanske fyra lungmetastaser. Det är fransk och tysk evidensbaserad, offentligt finansierad vård kontra svensk dito.
    Jag hade dött om jag inte hade åkt till Paris och Freiburg utan stannat i Sverige. Om jag blir frisk eller bara får några extra år vet ingen av oss. När ska Socialstyrelsen höja blicken och se framstegen i andra länder? Eller ska sjuka människor fortfarande tvingas utomlands?
    Kjell Broberg är egenföre¬tagare i Täby

Kommentera

