Hemimammas mångsidiga måndag – *Ta i trä* Jajamensan!! Lättsamt värre, eller hur FGGGMF??

GOD AFTON!! Nu har värsta chocken efter helgen turbulenta politiska skeenden lagt sig och mina tankar styr tillbaka till mitt privata liv… – Hemimammas mångsidiga måndag – *Ta i trä* Jajamensan!! Lättsamt värre, eller hur FGGGMF??

Idag är början på resten av mitt liv…

Och för en gångs skull på riktigt lång tid, så har jag en riktigt bra dag!

I dag kom besked från Försäkringskassan att jag ska få tillbaka min SGI och därmed kommer jag att få pengar till mat och räkningar.

Från 0 till 300 kr om dagen. Då kan jag kanske kunna betala min sons och tom min egen medicin?

Dessutom har Försäkringskassan accepterat min makens sjukskrivning (hitintills, *ta i trä*) vilket gör att vi går från noll inkomster till en liten men trygg inkomst de närmaste månaderna… Dessutom har makens mediciner gjort att han är ”mer sig själv” nu och det är skönt. Han behöver fortfarande sova massor men är ”trevligare” att ha att göra med när han är vaken.

Jag kunde inte ge er en fräck fredag och orkade inte en lustig lördag eller en skön söndag, så idag får det bli en mångsidig måndag 😆

Först LITE politik

Några mycket läsvärda artiklar som är relevanta i dagsläget och sammanfattar mycket och bekräftar det jag sagt i mina senaste inlägg:

”Marknaden är en duglig dräng, men en dålig herre”

Om att anhöriga ska betala när vi blir sjuka

Här är siffrorna Reinfeldt inte vill se. Efter att regeringen presenterat sin höstbudget får Moderaterna nu sina sämsta opinionssiffror på ett år. Partiet är nu mindre än Socialdemokraterna, enligt en opinionsundersökning.

Daniel Suhonen om avslöjandet att kända socialdemokrater betalas av Svenskt näringsliv för att vrida partiet åt höger

Hamilton hoppas att S utan Juholt svänger om europakt

robertalmgren.net/2012/01/22/oppet-brev-till-socialdemokraternas-ledning/

Jag lämnar åt läsarna att tolka och dra nödvändiga slutsatser.

Jag vet att en bloggvän väntar på detta från min sida och jag är inte högfärdigare än att jag kan bjuda på mig själv:

Hur många av nedanstående frågor kan du svara ”Jajamensan” på?

Kopiera frågorna och svara på din egen blogg.
Det räcker med antalet frågor som du svarar ”Jajamensan” på, visst är det roligare om du uttryckligen anger vilka frågor du svara på ”Jajamensan” på.

Nej, det handlar inte om du har någon Bokstavsdiagnos. 

(Jag gick bara i obs!klass i ettan – född i dec och alltså nästan efter ett år från början, men det tog jag snabbt igen)

1)  Vågar jag möta denna utmaning?

Jajamensan, jag är modig nog att  ge hela svar

2)  Har du druckit dig full innan du var 15 år?

Icke sa Nicke, på min 16 års dag drack jag första gången och det var inget vidare, så jag drack inte mer kanske fem gånger under alla mina tonår

3)  Har du någonsin ångrat vad du har sagt till någon i nyktert tillstånd?

Jajamensan men bara en gång. Men det har jag i stället ångrat och kommer att ångra hela mitt liv.

4)  Har du fortsatt i ett förhållande, bara för att du är för snäll för att göra slut?

Jajamensan,  men jag lärde mig så småningom att det inte funkar.

5)  Har du någon gång skällt ut en myndighetsperson?

Jajamensan, många vid många tillfällen. Första gången när jag var sex år gammal och en läkare hade lovat att ge mig den sten han opererade bort ur mitt huvud som minne och han hade slarvat bort den. Han fick veta att han levde.

6)  Har du ”råkat” prova på andra droger än alkohol?

Jajamensan, men inte frivilligt. Det klassiska. En kille spetsade min drink med kokain. Jag fick lära en dyr läxa den gången.

7)  Har du någonsin varit otrogen (d.v.s. gjort något som du inte skulle ha gjort om din partner satt bredvid dig (Dr Phils definition))?

Icke sa Nicke, skulle aldrig komma på tanken

8)  Har du någon gång varit förälskad i en lärare/lärarinna?

Jajamensan, vi hade en riktigt smaskig gymnastiklärare som hade de allra flesta tjejerna efter sig…

9)  Har du någon gång varit förälskad i en kollega?

Jajamensan, jag var kär i en arbetskollega i nästan sju år… och när jag till slut ”fick” honom så försvann allt… och då gick vi tillbaka till att vara vänner i stället… *fniss*

10)  Har du skickat iväg mail/brev i ren ilska , som du sedan har ångrat?

Icke sa Nicke

11)  Har du någon gång vägt mer än 100kg (medlem i deciton klubben)?

Icke sa Nicke

12)  Har du slagits med någon av dina bästa vänner?

Jajamensan, en killkompis i fyran, som retade mig och han fick storstryk och bråkade aldrig mer med mig igen.

13)  Har du någonsin blivit bedragen av din partner?

Jajamensan, min dåvarande bästa vän (tjej) och min kille… båda fick fara åt helvete.

14)  Har du någonsin räddat livet på en annan person?

Jajamensan flera gånger. En av de viktigaste var en man som knivhöggs och behövde första hjälpen och jag klev emellan när en av mina tjejkompisar höll på att bli ihjälslagen av en drogad man…

15)  Har du en blogg (den var svår)?

Jajamensan jag har så många att folk inte orkar hålla reda på alla – Det är ju så svårt när jag är intresserad av så mycket!!

16)  Har du några gener som inte är av svensk härkomst?

Jajamensan – jag är en blandning av samer och Valloner – båda slitstarka och envisa folk

17)  Gillar du att läsa horoskop?

Jajamensan, förr var jag amatörastrolog nästan… 😆

18)  Gillar du häftiga och ärliga diskussioner?

Jajamensan, finns det något annat??

19)  Tycker du om pannkakor?

Icke sa Nicke, möjligen fläskpannkaka

20)  Gillar du att se på program som vissar autentiska operationer på sjukhus?

Jajamensan, förr kunde jag mycket väl tänka mig att bli läkare eller kirurg

21)  Är du sport intresserad?

Icke sa Nicke om vi inte räknar dans

22)  Är du tekniskt lagd?

Jajamensan, hade femma i teknik och fyra i träslöjd och meckade bilar själv som 16 åring

23)  Ved du vad ”Minä rakastan sinua” betyder?

Jajamensan, det vet jag eftersom ord och språk är min passion

24)  Vet du vad ”RSS” i RSS-flöde står för?

Icke sa Nicke, du får gärna förklara det för mig FGGGMF

25)  Kommer du att göra om dina misstag?

Icke sa Nicke, har jag lärt mig så har jag lärt, det är så jag blev ”Hemimamma”

”All’s well that ends well” eller hur?

Mitt nya inlägg på BOTA BORRELIA:

http://botaborrelia.wordpress.com/2012/01/22/bota-borrelia-nytt-pa-mediafronten-gundes-framtid/

GOD AFTON!!

FGGGMF

En liten utmaning till mina medbloggare.

Hur många av nedanstående frågor kan du svara ”Jajamensan” på?

Kopiera frågorna och svara på din egen blogg.
Det räcker med antalet frågor som du svarar ”Jajamensan” på, visst är det roligare om du uttryckligen anger vilka frågor du svara på ”Jajamensan” på.

Nej, det handlar inte om du har någon Bokstavsdiagnos.
1)  Vågar jag möta denna utmaning?

2)  Har du druckit dig full innan du var 15 år?

3)  Har du någonsin ångrat vad du har sagt till någon i nyktert tillstånd?

4)  Har du fortsatt i ett förhållande, bara för att du är för snäll för att göra slut?

5)  Har du någon gång skällt ut en myndighetsperson?

6)  Har du ”råkat” prova på andra droger än alkohol?

7)  Har du någonsin varit otrogen (d.v.s. gjort något som du inte skulle ha gjort om din partner satt bredvid dig (Dr Phils definition))?

View original post 173 fler ord

49 thoughts on “Hemimammas mångsidiga måndag – *Ta i trä* Jajamensan!! Lättsamt värre, eller hur FGGGMF??

  1. prinsessanbarbis skriver:

    En hälsning till en go tjej.
    Kram / Barbara

  2. morsanssvammel skriver:

    Rolig liten frågesport!

    Men Du, jag upptäckte just att artikeln om att S gått om M i opinionsmätningen är en gammal artikel från september förra året. Precis innan media startade drevet om Juholts hyror, som sedan visade sig vara en anka förvisso men som sänkte S siffror rejält. 😦 .
    Lite märkligt att den var inlagd i dagens Expressen. ???

    Grattis till att Ni får sjukpeng, både Du och gubben! Är så glad att de slutade trilskas med Er.

    Kramar!
    /Morsan

  3. mariadesuede skriver:

    Spràk är min styrka…

    Örnkramar

  4. fgggmf skriver:

    Jag fick det till 17 Jajamensan av 25 => 68%.

    Så du är är 68% FGGGMF 😉

  5. Mavera skriver:

    Om S får betalt av näringslivet förvånar mig inte ett dugg. Det syns hur tydligt som helst att makthavarna systematiskt och metodiskt dödar svensk opposition. De har lyckats med detta bra och i dagsläget S är nästan dött och begravet, medan V genomgick en ”make-over” och skäms för sina rötter. Med denna inställning kommer man inte långt, inte om partiet ska tjäna folket. Jag får en uppfattning att i princip all svenska riksdagspartier idag tjänar inte folket utan de ”högra” makter.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag håller med dig i princip men så länge som vi har ”demokrati” så är Vänsterpartiet minst dåligt… =0(

      Och det är vår enda chans så länge som systemet består…

      Hemikram ♥

  6. li5na skriver:

    Stor kram och stort GRATTIS till en liten men ack så välkommen inkomst. Så skönt. Nåt man är längst nere så har man inte så stora krav.

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har lärt mig att leva på väldigt små inkomster, men INGA inkomster är verkligen svårt…

      Från början var det ideellt (miljöval; bort från det kapitalistiska hetset och jagade dagisbarn)

      Men på sista tiden har jag fått känna på att det är inte så roligt när man inte har något val.

      Jag har aldrig haft krav på det fysiska livet, bara på det andliga kulturella livet och i samma takt som det kapitalistiska livet fyllt människors liv har det andliga, filosofiska och kulturella lämnat en tomhet i deras själar och de flesta människor misstolkar hungern och söker ännu febrilare efter saker och pengar

      Massor av Hemikramar ♥

  7. Jag skriver:

    Skönt att det ordnar sig med regelbundna inkomster. Rolig läsning de där frågorna, jag svarade inom mig och fick ungefär 60%.
    Godnattkram

  8. Gott att FK tagit sitt förnuft till fånga och ger er den ersättning ni självklart ska ha !! Inte en dag för tidigt och tur att det hände innan det var för sent.
    BS Förstår att du är avundsjuk, du om någon skulle behöva en helgs spaupplevelse.

    Idag tänker jag köpa detta kolloidala silver, tack för jättebra tips ! ♥ – ligt TACK !!!
    Nu ska jag läsa om ljusningen.

    Massa kraaaaaaam ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, när allt detta är över och jag kan blicka bakåt, då ska jag ge mig själv en spa-dag jag med!!

      Jag hoppas att du läst på och att du förstått. Jag hoppas också att du får hjälp av det.

      Varma Hemikramar ♥

  9. Tant Otto skriver:

    Skönt Lilla Hemi att det äntligen verkar som om det går mot det bättre.
    Att leva på marginalerna är då svårt…att inte ha till räkningar ens eller mat är inget roligt…jag vet!

    Ska svara på frågorna …lovar…

    Drog ett änglakort åt dig på känsla….

    Det väntar nya möjligheter och förändringar i ditt liv! Du har känt en längre tid att du vill gå framåt och är redo att ge dig i kast med nya utmaningar.
    Men det finns ingen anledning till brådska. Bida din tid och låt naturen ha sin gång. Den kommande förändringen är oundviklig. Det kommer att ske då tiden är mogen. Du kommer att få tecken och hjälp att gå framåt. Ge noga akt på dina drömmar och tankar den närmaste tiden.
    Vi änglar vakar över dig och hjälper dig framåt.

    Read more: http://anglastugan1.webnode.com/victoria/

    OTTOKRAM<3

  10. alvfe skriver:

    otroligt nog finns det tydligen nån sorts sjukförs FK funtioner kvar ,,,skönt att få veta att det blir en tryggare situation för er ..iaf i nuläget!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja vi känner oss otroligt lättade och nu börjar makens mediciner att hjälpa honom må bättre och inte har han fått någon ”die off” effekt att nämna heller direkt!

      Så nu gäller det bara att få klartecken kring sonen och mig själv…

      Hemikramar ♥

  11. Tant Otto skriver:

    Nu är frågorna besvarade! 🙂

  12. robertalmgren skriver:

    Du har verkligen en underbar attityd, jag känner igen mig i mycket. Jag är ofta sparsam med beröm men din blogg är grymt underhållande och inspirerande, keep up the ggod work! Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu får jag röda öron, så generad blir jag 😳

      Tack så mycket för komplimangen och jag kan återgälda beundran för ditt sätt att skriva, med emfas och relevans och mycket inspirerande för ett rött hjärta.

      Varma hemikramar ♥

  13. Svante Svensson skriver:

    Tänk om man haft tillgång till internet tidigare i sitt liv, vad mycket mer man skulle kunna då. Som det nu är, får man ta det, som det kommer, för åldern tar ut sin rätt, när det gäller att lära nytt. Tror att om jag skulle ta upp ESM (European Stability Mechanism), och BBG ( Bilderberggruppen), med mina vänner, sedan bussförartiden skulle de bara skratta åt mig. Ändå klagar de på sina nuvarande arbetsförhållanden, och att de får nya arbetsgivare efter varje ny upphandling. Lika illa är det på landet där jag bor numera, att bara läsa lokaltidningen ger ingen klar bild av hur samhället utvecklas, och det är ingen idé att säga något om vad jag ser komma, ingen tror ändå på vad man säger. Den likgiltigheten, ger borgarna chansen att i lugn, och ro montera ner välfärdssamhället. Ingen tror att detta förekommer förrän man drabbas själv, och då kommer det, som en blixt från klar himmel. Och visst är det förvånande att det finns så många omänskliga människor i Sverige.
    Sök på internet på de två företeelserna jag har namngett.
    Har skrivit detta på flera ställen idag, hur fel har jag?
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har fullkomligt rätt och om du läser tidningen så ser du en sak som kan tänkas kopplas till densamma??

      LÄS:http://svt.se/2.22620/1.2686060/regeringen_vill_ge_sahlin_toppjobb

      ”Regeringen nominerar Socialdemokraternas förra partiledare Mona Sahlin som kandidat till posten som generaldirektör för Internationella arbetsorganisationen (ILO) i Genève. De svenska arbetstagar- och arbetsgivarorganisationerna stödjer kandidaturen.

      Mona Sahlin befinner sig i Sydamerika. Om en vecka kommer hon och arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M), som ligger bakom kandidatsförslaget, att delta i en gemensam presskonferens i Stockholm.

      Varför har ni nominerat Mona Sahlin?
      -Det är för att hon är en synnerligen gedigen politiker med en bred sakkunskap i de frågorna som ILO handhar, svarar Hillevi Engström.

      I förra veckan tackade Mona Sahlin ja till att bli nominerad.

      -Hon ser fram mot det och tittar man på hennes meritlista har hon stora chanser om vi kan få andra medlemsländer att ställa upp bakom henne.

      God chans

      Hillevi Engström. Hillevi Engström räknar med att Mona Sahlin har en god chans att få jobbet med tanke på att Sverige och Norden har gott renommé, inte minst i arbetsmiljöfrågor som är en viktig del för ILO. För att stärka kandidaturen söker Sverige stöd hos andra nordiska länder. Frågan är vad som avgör till sist: politiska hänsyn eller bara kompetens.

      -I alla sådana här utnämningar inom FN och internationella organisationer måste man också ha personliga kontaktnät och föra kampanj, säger Hillevi Engström.

      -Det är ett tungt uppdrag och ILO är en organisation som behöver utvecklas och förändras.

      I mars ska ILO fråga ut de nominerade kandidaterna och i maj utses ny generaldirektör.

      Bara män
      ILO leds sedan 1999 av generaldirektören Juan Somavia från Chile. Han avgår den 30 september 2012. Alla tidigare generaldirektörer har sedan organisationens start 1919 varit män.

      ILO är FN:s fackorgan för sysselsättnings- och arbetslivsfrågor och har 183 medlemsstater. Medlemsstaterna företräds av sina regeringar, arbetsgivare och arbetstagare.

      Organisationens uppgift är att främja sysselsättning, goda arbetsvillkor, respekt för arbetstagarnas rättigheter, jämställdhet i arbetslivet och social trygghet på global nivå.”

      TT

    • HEMIMAMMA skriver:

      Här en till artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4927176

      Varför nominerar man henne kan vi fundera på??

      Kan det vara så att man vill sabotera genom att man vet att hennes cred förstördes vid valförlusten och därför banar man väg för att hennes misslyckande i detta ska garantera att vårat exempel för omvärlden gällande arbetsmarknadspolitik i grunden krossas och Sverige tvingas att anpassa oss till resten av Europa??

      Eller har du andra tankar?

      • Svante Svensson skriver:

        Ja varför inte, för det kan inte bero på att Mona har kvalifikationer, som räcker till för det jobbet, men att Sverige skulle anpassa sin arbetsmarknads, och socialpolitik till t.ex. Tyskland vore kanske inte så dumt. Skickar med en rapport, om hur det var hos mig 03.30 nu på morgonen.
        Norrsken.
        Bidrar med en lägesrapport från nordvästligaste Hälsingland, -25,2 grader vinstilla stjärnklart, och inget norrsken ännu. Har just kommit in efter hundpromenad, vi frös båda två. Detta står i Ljusdalsposten nu på morgonen http://helahalsingland.se/ljusdal/hamralos/1.4316707-nytt-vargrevir-pa-finnmarken vad nu det ska vara bra för, nu kommer det att bli extra många, som plockar fram sina bössor, för vapenvård, och tjyvjakt. Denna nyhet var det enda, som var nytt sedan igår. Det är faktiskt den kallaste natten denna vinter, hoppas att det inte blir flera sådana, även om pellets är billigare, och miljövänligare än olja, och el är det inte billigt.
        Svante

      • HEMIMAMMA skriver:

        Ja solpulsarna börjar nu , det är högvatten på den fronten, så nu blir det mycket norrsken framöver…

        Menar du att du inte gillar att tidningen skriver om det eller att du inte gillar det nya vargreviret??

        Ja, och jag läste häromdagen att man valt att kalla det för skyddsjakt för att man ska slippa sättas åt av EU-domstolen denna vinter…

        Här har vi -2,5 grader och vinstilla och klart… och nu känns det som om jag kan somna…

        Hemikramar ♥

  14. Svante Svensson skriver:

    http://www.expressen.se/halsa/1.2688953/kandisarna-som-ratar-kolhydrater
    Gissar att du redan sett detta, men skickar det i alla fall.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för länken, nej jag hade inte sett den tidigare, jag har haft ett dåligt dygn och inte orkat logga in under gårdagen…

      Nu mår jag tillfälligt bättre i alla fall och kan inte sova…

      Hemikramar ♥

  15. sirpamaarit skriver:

    Hej där!
    Grattis,så skönt att ni fått positiva besked från FK=D
    Hmmmm,de där frågorna vet i katten om jag törs svara på..hehe..några av dem känns lite besvärande 😉 Måste fundera lite..hehe..men du,jag har visst oxå Vallonblod i mig har jag hört..slitstark är jag nog inte,men envis..det stämmer banne mig!

    Sirpavirpakramar till dig!

    • HEMIMAMMA skriver:

      SKÖNT!!

      Ja inte ska du svara om du inte vill, men utmaningen kom från FGGGMF först så jag var ju tvungen att svara, jag kan ju inte låta bli. 😆

      Varma Hemikramar ♥

  16. […] denna goa bild som jag såg hos Hemimamma: […]

  17. kao skriver:

    Det var kul att läsa dina svar på frågorna. Mina svar skulle dock sett lite annorlunda ut.
    🙂

    Kram
    Kao

  18. Svante Svensson skriver:

    Jag menar att det är onödigt att tala om var Vargarna finns, man ska inte tipsa om var de befinner sig.
    Svante

  19. […] fann jag hos Hemimamma och där finn ett och annat […]

Kommentera

