Hemimammas kamp – Äntligen ett litet ljus i tunneln!

GOD AFTON!! När det är som svartast, så tänds äntligen ett litet ljus av hopp…

Idag var maken hos sin husläkare och hon ska hjälpa honom att ta de övervakande blodproverna som ska se till att det inte händer något allvarligt med hans njurar och lever…

Enligt henne, så får tydligen ungdomar Doxycyklin (Doxyferm) i månader i sträck MOT ACNE???

Någon som vet något om detta eller har erfarenhet på den punkten?

Det är ju nämligen en av argumenten för vårdapparaten emot långa kurer av antibiotika, att man riskerar resistens?

I detta fall riskerar man ju resistens för något fullständigt ofarligt, i stället för som i fallen med Borrelia, något verkligen livs-ödeläggande?

Vi letar fortfarande efter en läkare som ska kunna hjälpa oss att skriva ut de nödvändiga medicinerna.

Jag snubblade nyss över detta på Facebook:

Arga Doktorn

”EFTERLYSNING
Jag undrar om det finns någon i Stockholmsområdet som anser sig illa behandlad av vården, och vill ha hjälp med upprättelse eller ändring. Det kan vara en diagnos man inte får gehör för, en behandling eller utredning som kanske borde göras o.s.v. Det gäller inte sjukskrivningsärenden, utan rent medicinska, och man får inte ha varit patient på smärtklinik. Man får inte heller ha varit patient hos oss (det går bra klaga på oss ändå förstås!) Det behöver inte nödvändigtvis vara smärta. Man måste också vara beredd att gå offentligt med sitt ärende, och tänka igenom detta ordentligt. Det är ett helt team som kommer jobba med detta. Maila då till mig, jag tycker inte man skall skriva här på facebook. Alla som hör av sig skall få tips om hur man kan göra. Kanske har man redan anmält sitt ärende till patientnämnd eller myndighet, när passar det? Min epostadress är info@bragee.se . Om mail känns osäkert får man gärna skriva brev till Banergatan 23, 115 22 Stockholm. Vi tänkte jobba med det här nästa vecka, för att se om det finns intresse. Känner du någon, vidarebefordra den här efterlysningen. Alla som mailar får svar.”
.

Detta kanske kan hjälpa till att ändra förhållandet kring Borrelia om tillräckligt många hör av sig?

Jag ska diskutera detta med maken i alla fall…

.
.

Jag hör också på Facebook att Jonas Sjöstedt skötte sig ypperligt i partiledardebatten och bevisar att han är vad vi trodde.

Jag ska själv sätta mig och lyssna i kväll när barnen somnat, men jag gissar att mitt politiska hjärta kommer kännas lättare efteråt?

”Det bästa sedan Palme” har uttryckts…

UPPDATERING 19.00:

Nu fick jag också besked från Försäkringskassan att man tagit upp mitt omprövningsärende och om allt klaffar där så kommer jag att få tillbaka min sjukpenning och då har vi andra förutsättningar att klara det närmaste halvåret… HÅLL TUMMARNA!!

GOD AFTON!!

47 thoughts on “Hemimammas kamp – Äntligen ett litet ljus i tunneln!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Hoppet är det sista som överger oss, eller?

  2. suttecity skriver:

    Så länge det finns hopp finns det liv – så är det!

    Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu fick jag också besked från FK att man tagit upp mitt omprövningsärende och om allt klaffar där så kommer jag att få tillbaka min sjukpenning och då har vi andra förutsättningar att klara det närmaste halvåret…

      Hemikram ♥

  3. morsanssvammel skriver:

    Det stämmer att ungdomar får äta antibiotika mot acne. Jag hade en väninna på 80-talet som fick detta. Hon skulle äta antibiotika i 6 månader, sedan uppehåll och om acnen kom tillbaka, en ny kur på 6 månader osv. Dock handlar det om oerhört svag antibiotika i mycket låga doser. Även jag själv erbjöds detta då jag som vuxen hade enorma acneproblem med bölder etc, men jag tackade nej då jag var skeptisk till att äta antibiotika så länge, ibland i flera år.
    Den är så svag så jag tror inte att det skulle bita på borrelia, som ju kräver mycket starkare saker och i högre doser. Antagligen är det tillåtet att ge antibiotika i så långa perioder för att den som skrivs ut är så svag.

    Låter hoppfullt med husläkaren! Det verkar om om Din man fått en bra och hjälpsam husläkare. Det gläder mig verkligen. Hoppas nu bara att hon kan hjälpa på alla de sätt Ni behöver.
    Jag har i dagarna fått remiss av min husläkare för ett ryggmärgsprov för att kolla ev borrelia. Men jag kan inte komma ihåg vad det var Du skrev någonstans att man måste kolla extra noga efter på dessa prov? Jag är totalt förvirrad, det är ett under att jag alls hittar hem de få gånger jag tar mig utomhus…….

    Kramar i mängder!
    /Morsan

    • HEMIMAMMA skriver:

      Doxycyklin är det antibotikum som rekommenderas över hela världen, det är bara längden och intensitet som skiljs åt.

      Ja, husläkaren försöker nog så gott hon kan… men hon kan inte hjälpa oss med det andra bara att övervaka prover.

      Nej jag minns inte att jag skulle ha sagt något om lumbalpunktion, jag vet bara att man inte fann Borrelia i makens prov då han tog det men att läkaren i Norge såg ett klart positivt test från Augsburg.

      Så om det inte visar något betyder det INTE att du inte kan ha det.

      Hemikramar i mängder tillbaka ♥

  4. Svante Svensson skriver:

    När jag läste denna insändare blev mitt humör i bottenläge, så jag kunde inte hålla mig, läs, kommentar nr, 3. Jag vet att du tyckte om Gudrun, och det gjorde jag också till en början.
    http://helahalsingland.se/insant/insandare/1.4293276-varning-for-vansterpartiet-under-jonas-sjostedt
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tyckte att din kommentar var klockren särskilt sista raden.

      ”Jag kan inte förstå att man kan vara rädd för Jonas Sjöstedt, han verkar ju vara den första i Vänsterpartiet efter Carl-Henrik Hermansson, som det verkar vara något med. Det man ska vara rädd för i dagens samhälle, är Alliansen, och Alliansen light ”sossarna”. Varför låta samhället gå så långt tillbaka att vi måste få en ny August Palm, innan det kan vända.”

      Fullt medhåll och hemikram

  5. Svante Svensson skriver:

    Vet du vad jag tycker, jag tycker att du efter väl förrättat värv ska unna dig att sova, eller i alla fall ligga, och vila inatt, ingen i din familj har någon nytta av dig om du tar slut, och inte orkar med det dagliga. Så jag vill på detta vis, önska dig en god natt, med välbehövlig vila. Hoppas det finns flera, som önskar detsamma.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hade jag haft en flaska champagne och maken fått dricka (strängt förbjudet under behandlingen) så hade jag tappat upp ett bad och lagt oss båda i det…

      Men varje solstråle lyser upp i mitt hjärta just nu så det känns lättare… Nu vill jag läsa kapp i alla bloggarna 😆

      Håll tummarna nu att FK ger mig rätt!!

      Hemikram ♥

  6. Svante Svensson skriver:

    Vaför inte bada i alla fall ta wishyvatten om det måste bubbla, det varma badvattnet gör resten.
    Svante

  7. Inger skriver:

    Jag håller tummarna för det och för din och din familjs hälsa.

  8. mariadesuede skriver:

    Skönt att det finns lite hopp iaf… Fast jag väntar pà era svar…

    Örnkramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, äntligen något som ger kamplust igen…

      Det är ju inte sjukdomarna i sig som bryter ner en utan hopplösheten…

      Makens svar är klart, mitt kommer om ett par veckor. Det svenska svaret gav ingenting.

      Sedan tar vi med Boppan nästa gång vi ska till Oslo och tar prover på honom.

      Många Hemikramar ♥

  9. prinsessanbarbis skriver:

    Hej lilla Du, glad att Du ser lite ljus, ta nu lite hand om bara Dej, man orkar inte allt, pausa lite, vet att det hjälper, det är inte att svika, Du får nya krafter.
    En tanke från hjärtat till Dej / Barbara

  10. glamouramamama skriver:

    Heja heja! Va bra att det ser lite mer positivt ut nu!! 🙂 Jag tror media skulle må bra av att höra detta.

    På annat håll får du gärna gå in och rösta på lilltjejen i vi föräldrars omslagstävling och skicka det vidare. http://www.viforaldrar.se/omslagstavling/Vi-Foraldrars-Omslagstavling/Photo-competition-candidate-template-4146

    eller bara titta på bilden och bli glad, vilket som. Sänder positiv energi till dig, för du går alltid in och är positiv på min blogg 🙂 Tack 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag blev lika glad att se bilden på Lilltjejen där, som hemma i din blogg häromdagen, så självklart röstade jag på henne 😉

      Tack för all positiv energi, det gör att vi kommer ännu längre framåt…

      Steg för steg…

      Varma Hemikramar ♥

  11. Anonym skriver:

    Va skönt att det äntligen blir en ljusglimt, Hoppas det ordnar sig med allt. Nu ska jag krypa ner i sänghalmen.

    Allt gott önskar jag dig o dina nära o kära.

  12. kickie skriver:

    Va skönt med en ljusglimt. Hoppas allt ordnar sig. Har inte lyssnat på partiledardeb, men tänker försöka göra det i morgon. NU ska jag krypa i sänghalmen.

    De goaste tankar o kramizar till dig o dina nära o kära!

  13. skvitt skriver:

    Klart man håller tummarna. Under tiden delade jag på FB.

    Kram!
    /Skvitt

  14. Jag skriver:

    Så skönt att det har ljusnat lite. Jag har själv inte så mycket ork just nu så jag orkar inte alltid läsa och kommentera.
    Nattlig kram

  15. HEMIMAMMA skriver:

    Varför syns mitt gamla blogg-utseende när man för pekaren över blogg-adressen?

    Irriterande 😈

    • HEMIMAMMA skriver:

      ██ ████████ ██████ ██████████ ██ ████ ██ ████ ██████████ ██. ███ ███ This post has been found in violation of H.R. 3261, S.O.P.A and has been removed.

  16. Tant Otto skriver:

    Åh Hemi va glad jag blir att det äntligen verkar ljusna lite …
    Att få tag i en bra läkare som bryr sig och förstår är inte lätt…så fort mitt liv slutat vara så komplicerat ska jag ta tag i mina problem..just nu är det too musch!

    Jag är livrädd för antiresistenta bakterier…så jag skulle inte våga äta pencillin så länge…kankse om det inte fanns någon annan utväg, kanske är jag redan resistent då jag ätit en hel del medicin mot mina problem…det är nog många som om de skulle testa sig vore resistenta utan att veta om det.

    Så jag förstår läkarna i det avseendet att de är lite försiktiga med att skriva ut pencillin.

    Det otäcka är att resistenta bakterier ökar …vi har fler och fler gamlingar som bär på dessa bakterier..och som vi måste vårda efter basala hygienrutiner…vi måste skydda både oss och andra för det smittar genom kroppsvätskor…så vi spritar och spritar överallt.

    http://www.akademiska.se/upload/clm/mikro/hygien/MRSA2007.htm

    Ha en bra dag lilla Hemivännen!!

    Ang änglakorten…så finns de att köpa på vattumannens bokhandel på nätet.
    Korten ger positiv info, positiva meddelanden, små må bra kort som gör en glad….

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, vi har anledning att var på vår vakt mot MRSA men samhället håller koll på dem, så jag är inte så oroad av just dem.

      Jag oroar mig mer för just den multiresistenta Tuberkulosen som har börjat öka i vårt land. (samtidigt som vi slutat vaccinera sedan 15 år ungefär)

      Jag såg på TV att vanligt tvål och vatten är effektivare än spritning.

      Jag kanske ska köpa sådana där kort…

      Hemikramar ♥

      • Tant Otto skriver:

        Usch ja det finns mycket att oroa sig för….jag som jobbar nära dem med multiresistenta bakterier oroar mig mycket..eftersom jag redan är känslig och är kroniker enligt läkarna..så tror jag att jag är mer motaglig eftersom mitt immunförsvar är nedsatt.

        Det mörkas lite om risker med att smittas…
        Vi rekommensderas att sprita händerna före och efter varje besök hos en boende…men jag tvättar med tvål så fort tvål synes…fastän vi får intutas i oss att spriten gör
        mer nytta..

        Hörde förresten idag att Gundes familj smittats av sjukdomen han bär på….vet inte om ryktet stämmer för jag kan inte finna nyheten här på nätet…om det stämmer så är det alarmerande….

        Stor varm Ottokram

      • HEMIMAMMA skriver:

        Man tror att och behandlar Gunde för TWAR, samma infektion som min make fått som Co-infektion till Borrelian. Det är mycket smittsamt när en mänsklig bärare har det eftersom den då smittar via aeorosol (små små droppar av vätska som slungas ut i luften när man hostar) till skillnad från vanlig luftsmitta.

        Jag är fullt övertygad fortfarande att Gunde har Borrelia i botten och han kommer bara att bli sjukare med tiden. Liksom att hans fru troligen är smittad via sexuell överföring och ev. deras barn via hennes blod och placenta…

        Tvätta OCH sprita säger jag.

        (det stod om Gunde i pappersexpressen)

        Hemikram ♥

  17. Svante Svensson skriver:


    Du har hittat ljuset i tunneln, får jag skicka en länk med värme. Hittade den alldeles nyss.
    Svante

  18. Håller tummarna så de är alldeles blå !!!!!

    BS Ledsen att jag är dålig och sen på att svara, har liksom inte kommit in i skriverierna efter jul.
    Hoppas det gick bra för er i Oslo.
    Tack vännen, i övrigt mår jag sådär, känner mig sliten efter jul och makens födelsedagskalas mm.

    Kramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det har varit mycket för oss båda… Vi fick besked från makens läkare att han är sjuk och hon har satt honom på behandling nu så med tid och pengar kommer han nog bli frisk… det kommer att kosta fruktansvärt mycket pengar, men vi VET i alla fall vad som är fel och varför, även om svensk vård inte kan göra något.

      Nu väntar vi på att mina norska prover ska ge besked. De svenska gav inget. Min son är positiv på Borrelia i svenska provet, men hans läkare påstår att det är migrän, så honom tar vi med till Oslo nästa gång för att få definitiva besked.

      Vi får stötta varandra du och jag, eller hur?¨

      Massor av Hemikramar ♥

  19. Svante Svensson skriver:

    Har du fått mailet från mig om Doktorn?
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, tack min vän jag såg det nyss. Det var bra att du hittade adresserna, de ska jag spara och han vet att jag håller på att skriva ett mail om våra bekymmer, då jag har kontakt med honom på Facebook…

      Hemikramar ♥

  20. Rozie skriver:

    Håller tummarna, det vet du ♥
    RozieKramar

Kommentera

