HEMIMAMMAS HELIGA HELG – GOD JUL (?) PÅ ER ALLA BLOGGISAR

GOD MORGON!! Nu har det hunnit bli Julaftonsmorgon… och de flesta barn har haft svårt att sova för de väntar på Tomten…

Andra har det inte lika självklart hemtrevligt och det finns en annan ”Vit Jul” som många barn drömmer om… Den utan sprit… Eller de som har de så fattigt att de inte får någon Jul alls…

Och allt detta skrev jag om för ett år sedan, i ett inlägg om Julen…

Nu för tiden är Karl-Bertil Jonssons Julsaga inte en berättelse om vad som var en gång utan det som ÄR.

I år är vi själv en del i begreppet Barnfattigdom och som de flesta av er vet, så är det inte för att vi inte haft inkomster eller lever på välfärd eller är invandrade med låg sjukförsäkring eller andra sociala rättigheter..

Utan det beror på att till skillnad från normala svenska medborgare som får vård i vårt land, så har min make och min lille son haft oturen att få en sjukdom man inte kan få diagnos och behandling för… i Sverige. Vi måste vända oss utomlands…

Så mina barn har inte så mycket Julafton att vänta sig eftersom varenda krona måste gå till deras vård och mediciner.

Men Barnen kommer att få varsitt paket… troligen tack vare några av er i bloggen, som skänkt pengar så vi kan undvara några kronor för deras skull… Inte roligt för en så stolt människa som jag är, som är van att klara mig själv och göra rätt för mig…

Men de får något i år som vi aldrig kunnat ha förut…

I den oinredda nybyggda delen av huset som våra sparade pengar skulle gått till att göra klart, (rum till alla barn som nu alla sover i samma rum), står för första gången en Julgran… som maken hämtat gratis  i vår egen vildvuxna trädgård..

I detta nu sitter de minsta nedanför och skådar  på samma sätt som jag själv gjorde när jag var liten.

Och det får mig att tänka på att det viktigaste med Julen finns här ändå.

Vår familjs starka kärlek till varandra,  som gör att vi alla bär våra svårigheter tillsammans.

Den kommer aldrig svenska Regeringen och sjukvårdspolitikerna kunna ta ifrån oss!

GOD JUL PÅ ER ALLA BLOGGISAR och JAG HOPPAS NI FÅR EN VIT JUL!

GOD MORGON!!

37 thoughts on “HEMIMAMMAS HELIGA HELG – GOD JUL (?) PÅ ER ALLA BLOGGISAR

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tack till er som skänkt pengar till Borreliafonden ♥

  2. Jag skriver:

    God jul, Hemi och hoppas att det nya året medför god hälsa också, för er alla!
    Julkram

  3. mariadesuede skriver:

    God Jul !!!

    Du nästa mànad tittar jag nog förbi…

    Ta en titt pà min lilla katta som retade mig… Jag saknar henne! 😦

    http://twitpic.com/7xmyy8

    Örnkramar ♥

  4. morsanssvammel skriver:

    Önskar Dig och Din fina familj en riktigt fin och skön Jul, Hemimamma!

    Massor av kramar!

    /Morsan

  5. skvitt skriver:

    God jul och kram!
    /Skvitt

  6. suttecity skriver:

    God Jul Hemi! ♥

  7. pluppa skriver:

    God Jul till er!
    Trollmorskram……

  8. prinsessanbarbis skriver:

    Önskar Dej en varm och fin Jul.
    Kramar från Barbara.

  9. li5na skriver:

    God Jul och en önskan om ett mycket bättre år nästa år. Ni verkar, trots (eller kanske tack vare) alla jobbiga stunder, vara så enormt nära varann i er familj. Man kan nästan ta på er värme genom bloggen.

    från en ny bekantskap
    li5na

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej ”Lina” Tack för dina fina ord och hälsning. Och som du verkar förstå så är det både tack vare våra svårigheter och trots våra svårigheter vi håller ihop och är mycket nära varandra och det är precis så jag hela livet velat haft det… Jag har aldrig brytt mig särskilt om pengar och har gladeligen offrat comfort för att ha tid och kvalitet i mitt liv och det gäller ju även maken och barnen…

      Det gläder mig att mitt budskap om kärlek och värme och styrka trots motgångar går genom bloggen. Det är vad jag vill uppnå med bloggen…

      Tack för att du vill göra mig din bekantskap, jag känner mig mycket hedrad och glad ♥ ❤

      Varma Hemikramar ❤ ♥

  10. kram……det viktigaste med julen är att vi är tillsammans…nu är den över i den här familjen i alla fall

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu är julen över här med… Dagmar blåste bort nätet och strömmen igår natt och nu blåser hårda vindar bort resten och denna natt är vi förberedda med upptappat vatten och andra förnödenheter förberedda…

      Så¨nu kan Gud sända vilken elak och ”blåst” kärring han vill *fniss*

      Hemikramar min älskade vän ♥ ❤

  11. Mavera skriver:

    God Jul!
    Många kramar!

  12. sirpamaarit skriver:

    Tipp tapp,tipp tapp..Sirpa tassar in på julafton..för att önska en God Jul och framförallt en riktigt god forsättning på det nya året.Önskar allt gott till dig och din man/familj!
    Kraaamis!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för skönsång och hälsningar!! *ler*

      Jag hoppas att du kunde finna lite frid under Julen?? Det är ju en tid då vi har våra nära och kära i hjärtat och åtanke…

      Massor av Hemikramar ♥

  13. sirpamaarit skriver:

    Vill bara kika in och säga ..jag lyssnar på den vackra låten nu med Celin Dion..du förstår säkert vilken,om pappa….tackar igen!
    Kram!

  14. skvitt skriver:

    Kom till att tänka på:

    ”Den lilla flickan med svavelstickorna” (även ”Flickan med svavelstickorna”), saga av den danske författaren H.C. Andersen.

    Sagan handlar om en fattig flicka som på nyårsafton beger sig barfota ut i snön för att sälja svavelstickor (tändstickor). Men inte en enda ville köpa av henne eller ens ge den lilla flickan en slant. Hon såg hur nyårsfirande pågick i husen medan hon gick ute och frös. Hon vågade inte gå hem eftersom då skulle hon få stryk då hon inte sålt en enda svavelsticka, så hon kröp upp i ett hörn mellan två hus. För att värma sig tände hon svavelstickor och såg vackra syner i elden, syner av mat och värme och familjeliv, men de försvann lika fort när elden slocknade. Hon såg sin döda mormor och bad henne att ta henne med sig, hon tände fyr på alla svavelstickorna i sin iver att mormor inte skulle försvinna. Då tog mormor flickans hand och de flög mot himlen.

    På morgonen hittades den lilla flickan död och ihjälfrusen, med röda kinder och ett leende på läpparna, alla tyckte det var tragiskt men ingen förstod vilken glädje hon haft precis innan hon dog.

    Källa: Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Flickan_med_svavelstickorna)

    Kram!
    /Skvitt

  15. Svante Svensson skriver:

    God fortsättning på helgen, och om SMHIs klass 2 varning blir verklighet, lär det dröja innan kontakt med yttervärlden blir möjlig.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag försöker med det mobila nät som maken utverkade från Telia för ett par veckor senast som de hade brott på fasta linjen…

      Det verkar ju fungera??

      Hemikramar ♥

  16. madonnan skriver:

    God Fortsättning till dig och familjen 🙂

  17. Tant Otto skriver:

    Hoppas att er jul blev bra ändå…och god fortsättning!

    Nu önskar jag att nästa år blir ett bra år..för oss alla.

    Kraaaam stor varm ottokram ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Kära Otto!! Ja, det blev som jag förväntade mig. Mina barn visade heder och värdighet och var glada och tacksamma för sina enkla julklappar. Vi hade en minimalistiskt Julbord, men ändå den godaste skinka jag ätit på flera år… och det bästa av allt. Vi hade en gran som var 2 meter bred och 2,5 meter hög… som vi tog i vår vilda trädgård som alla som var närvarande ansåg vara den finaste de sett =0) Det har vi aldrig haft förut och kommer aldrig kunna ha igen troligen…

      STOOOOOR Hemikram ♥ ❤

  18. kickie skriver:

    God fortsättning till dig vännen o till din familj. Ngn snö har det tyvärr inte varit här. Vi har iallafall inte haft den hemska blåsten här i Götet tack o lov. Helgen har varit lugn o fridfull.

    De goaste kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      God fortsättning önskar jag dig med. Vi har inte någon snö och vi har drabbats av stormen… Vi var strömlösa under gårdagsnatten och halva dagen, men just nu har jag ström men inget fast nät eller telefon… Vi får väl se vart det barkar. Vi har i alla fall förberett oss på ett längre strömavbrott…

      I övrigt har vi haft en enkel men mysig Jul…

      Goaste Hemikramizar ♥ ❤

Kommentera

