HEMIMAMMAS TANKAR – DÖDLIGT ROLIGT? ”LYMIEHUMOR” Galghumor i sitt esse!

GOD DAG!! JA, ALLT ÄR UPP OCH NER SÅ ÄVEN MITT ”DYGN”… så idag skriver jag på dagen i stället för på kvällen/natten…

Fast nu har det faktiskt hunnit bli kväll innan jag kan släppa mig.. förlåt.. inlägget…

Nu vet vi alltså att maken är sjuk, och att både jag och sonen är smittade dessutom. Nu gäller det bara att ta reda på just hur skadade var och en av oss är, dels i Borrelian, men även i ”co-infektionen”, den elaka kompisen TWAR som forskare idag anser är orsaken till den dödliga sjukdomen KOL (Kronisk obstruktiv lungsjukdom) som är oerhört svår (i princip omöjlig) att bli frisk från.

Jag vet än så länge att jag smittades av min man och att min son smittades av mig (och fick agriverad Borrelia när han återsmittades i somras) och att jag förlorat ett barn i utomkvedshavandeskap som är Borrelia-orsakat. (tack och lov bara ETT, många kvinnor går igenom upprepade missfall och dödfödslar orsakade av Borrelia)

Verkligheten som förträngs och förnekas kring Borrelias tredje stadium är att den är dödlig.

I USA så kallar de som har sjukdomen Kronisk Borrelia, sig själva för ”Lymies” och för att orka bära sjukdomen med dess dishabiliterande och dödliga konsekvenser och det förakt som man möts av från de delar av sjukvården som följer IDSA’s jäviga protokoll, (amerikanska motsvarigheten till Socialstyrelsen) så har det utvecklats en särskild humor, som är ganska morbid och till stor del skulle kunna betecknas som galghumor…

”LYMIEHUMOR” och nu tänker jag bjuda på några godbitar ur det rikhaltiga flora som existerar. Först denna film som beskriver just vad som möter en Lymie i vården…

Länken öppnas i nytt fönster så du kan gå tillbaka hit sedan…

Du vet att du har ”LYME DISEASE/KRONISK BORRELIA när:

  • Du vet mer om mediciner, näringstillskott, medicinkorspåverkan än din läkare och pharmaceut tillsammans.
  • Om allt du önskar dig till Jul är mörka solglasögon, öronproppar och alla böcker skrivna av PJ LANGHOFF.
  • Om du fortfarande är uppe när det är dags för ungarna att gå till skolan
  • Du antingen sover 12 timmar i sträck, eller stannar uppe tre dygn i sträck och det knappt finns någonting där mitt emellan…
  • Det enda du får äta är brunt ris och sötpotatis
  • När alla dina bästa vänner är Online
  • När du är glad att din partner gick utan dig
  • Du försöker att köra ungarna till skolan, men det slutar med att du sitter på ICAs parkering med en liter mjölk utan ungar i bilen.
  • Din hund ligger med korsade ben och väntar på att du ska kliva upp på morgonen.
  • När din medicin dosett är större än än mormors.
  • Sextips för angelägna.. VEM BRYR SIG?
  • När du har blivit diagnostiserad med FIBROMYALGI, KRONISKT TRÖTTHETSSYNDROM, PARKINSONS, MS OCH PANIKATTACKER…

Tre ”lymies” sitter runt ett bord. Den första säger:

”Jösses, i morse så stod jag vid brevlådan och jag visste inte om jag var på väg till eller ifrån den”

”Ja och i morse stod jag med den öppna kylen och jag visste inte om det var mjölken eller smöret jag behövde” svarade den andre.

Varav den tredje lakoniskt konstaterar:

”Jaja, tack och lov har det inte påverkat mitt minne än.  När kom ni hit?”

Engelska originalet, jag  hjälpligt översatte ovan:

Three Lymies are sitting around a table.
The first one says: “Man this morning I standing in the driveway and I didn’t know if I was walking to the mailbox, or from it!”

The second one says, “Yeah today I opened the frig and didn’t know if I needed the milk or the butter.”

The third one says, “Thank God it hasn’t affected my memory yet, knock on wood. Oh someone is at the door, Ill be right back…”

En Borreliasjuks vilstol…

”Bättre fly än illa fäkta” kanske?

GOD AFTON!!

KÄLLOR:

http://lisaschultzhilton.blogspot.com/

http://whatislyme.com/

www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm

Doktor Leif Dotevalls avhandling   (från 12 mars 1999 Hemimammas anmärkning)

2011/11/25/hemimammas-kamp-i-detta-land-ar-en-hast-mer-vard-an-en-manniska-och-det-ar-inte-mitt-hemland-langre/

40 thoughts on “HEMIMAMMAS TANKAR – DÖDLIGT ROLIGT? ”LYMIEHUMOR” Galghumor i sitt esse!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    galghumorn räddar en från att bli galen i alla fall…

  2. Svante Svensson skriver:

    http://fotolasse.se
    Denna man är värd att läsa både nu och då, fast jag tror att det aldrig funnits demokrati någonstans, någon gång. Jag kan för min del inte se att Vänsterpartiet är för demokrati, kanske medlemmarna, men inte ledarna, de är lika intresserade av hög lön som moderaternas ledare. Ärlighet, och ideologi finns inte inom politikerskrået idag. Kolla hans blogg, med bl.a. ålning medelst hasning, du gillar ju inte Carema, när jag läser detta kommer jag att tänka på Kommandoran i Emil i Lönneberga.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fast Vänsterpartiets riksdagsgrupp motionerade för sänkta riksdagslöner…

      Carema är ett enda stort ”NoNo” för mig. Jag tar hellre hand om mina föräldrar/svärföräldrar själv…

      Hemikramar ♥

  3. mariadesuede skriver:

    Kul humor, men det behövs !!! Kurage !!!

    Jag är med i en amerikansk fototävling, porträtt… Skulle jag mot all förmodan vinna sà innebär det att jag kommer att ha en fotoutställning i USA… Men jag sysslar mer med stilen ”reportage” än rena porträtt…

    Örnkramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      BUSKUL!! Jag håller alla tummar och tår!!

      Ja, kurage och mod är lätt att ha när man inget val har…

      Hemikramar ♥

      • mariadesuede skriver:

        Skulle jag vinna? När jag tog fotografierna sà var det för nöjes skull, nu kommer mitt ex och säger att han tänker hitta en Nikon àt mig, en professionell modell… Visserligen föredrar jag Nikon framför Canon, det märket passar mig bättre än Canon, eftersom jag mest fotograferar rörliga subjekt… Men han vet ju inte vad jag vill ha…

        Örnkramar

      • HEMIMAMMA skriver:

        Har du kontakt med Amore fortfarande? *oroad*

        Hemikramar ♥

      • mariadesuede skriver:

        Vi träffas i caféer, jag antar att det är hans sätt vilja be om förlàtelse… Men jag vill köpa en kamera som passar mitt fotograferande, själv… Jag har sagt att vi inte jan leva ihop…

        Örnkramar ♥

      • HEMIMAMMA skriver:

        =0( Jag vet vart det leder så småningom och jag blir inte glad att höra det… Han har förverkat sin rätt att överhuvudtaget tilltala dig enligt mig.

        Jag tycker (om jag får säga vad jag tycker) att du aldrig mer ska träffa honom. Vissa handlingar säger mer än ord, anser jag.

        Massor av peppande Hemikramar ♥ (låt honom ruttna bort i sin ångest!)

  4. Svante Svensson skriver:

    Jag vet om denna omröstning, och det var ju riskfritt att föreslå detta. Kollade lite på det du bad Skvitt att kolla upp, och nu förstår jag varför min släkting i USA inte hört av sig.
    Svante

  5. Svante Svensson skriver:

    Exakt samma fenomen som när Aids dök upp på tapeten, där kom också misslyckat labförsök inom forskningen upp som orsak. Varför inte människan gör misstag, även forskare, och en del misstag är inga misstag. Jag gissar att vi drar samma slutsatser.
    Svante

  6. Svante Svensson skriver:

    Detta du skriver hos Skvitt, har jag misstänkt länge, risken att så är fallet är överhängande. Du skriver om en Rysk variant, och det är nog Taigafästingens spridning du tänker på. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11445336.ab Hittade detta, och tror att det var den artikeln jag kommer ihåg. Jag har i min omgivning berättat lite om vad Borrelia kan ställa till med, men blivit behandlad som dumskalle, hade varit bättre att låta dom tro att jag var idiot, än att öppna käften, och undanröja alla tvivel. Nu är de övertygade att jag är tokig, en person till och med sa att det är inte första april idag. Så nu håller jag käften om det i Byn, och bara tittar på.
    Svante

  7. Svante Svensson skriver:

    Lena Dicksons uppsats har jag skrivit ut och skickat till min kusin, som bor, och har bott på Ingarö sedan han var barn, hans styvpappa dog av Parkinson, han tror inte heller vad jag säger, får se om han ändrar sig när han får uppsatsen. Som du vet är Ingarö ett Fästingarnas Mecca, fick själv massor när jag bodde hos mormor, och morfar när jag var barn. Kanske är mina rygg, och ledbesvär, och dyl. en följd av detta? Men som sagt ingen idé att säga något då sjukdomen inte finns.
    Svante

  8. Svante Svensson skriver:

    Detta har inget med Borrelia att göra, men har du sett detta?
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolk-mojlig-orsak-till-prostatacancer_6716791.svd
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det som måste förtydligas i detta är att boven troligen är Mjölksockret, vilket tex är förklaringen till att ost inte anses öka risken, eftersom laktosen bryts ner när mjölken kokas. Eller att feta såser med grädde inte är något problem…

      Som alltid återvänder vi till sockret…

      Tack för artikeln, den kommer jag hänvisa till, och kunskapen om detta diskuteras på Kostdoktorn.se tex.

      Hemikramar ♥

  9. Svante Svensson skriver:

    Inte vet jag, men i följdatikeln står det så här. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kalcium-har-den-nast-hogsta-riskmarkoren_6717909.svd
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”En annan hypotes bygger på att aminosyror i mjölken ökar kroppens naturliga produktion av tillväxthormon. Det ombildas sedan till en insulinliknande tillväxtfaktor, igf-1, som i dag är het inom cancerforskningen.”

      ”Den bäst utforskade hypotesen är trots detta att mjölken rubbar balansen mellan kalcium och D-vitamin i kroppen. D-vitamin bildas i huden då vi solar och skyddar cellerna mot prostatacancer. Dessutom vet forskarna att för mycket kalcium hindrar D-vitamin från att anta sin aktiva form i kroppen. Balansen är känslig och båda behövs för att bland annat lagra in kalk i skelettet.2

      Alltså kan man lika gärna hävda som många gör att det är D-vitaminbrist som är problemet.

      JAG vill påstå att man ska äta fetare mjölk och ost för att då får du med dig D-vitaminet som från naturens avsikt är meningen.

      Hemikram ♥

  10. skvitt skriver:

    Apropå första meningen så undrar jag: det heter ju att den och den artisten släpper en skiva.
    Varför heter det då inte att ”nu kommer meteorologen och släpper dagens väder”?

    ???

    Kram!
    /Skvitt

  11. Svante Svensson skriver:

    Jag tänker inte bråka om mjölk, men kan inte dricka mjölk ur behandlad förpackning, om den inte ingår i tillagad mat, däremot direkt från kossan är inga problem, annat än att man kan råka illa ut med det som finns i den mjölken.
    Svante

  12. Pinglan skriver:

    Tittar in med en varm kram!

  13. Svante Svensson skriver:

    De största problemen med opastöriserad mjölk är nog det man kämpade att få bort, och det var TBC. Troligen är min mage en kattmage, de tål inte heller pastoriserad mjölk, igelkotten lika så, vill man bjuda en igelkott på mat är hundmaten Pal på burk det bästa.
    Jag har ingen aning om varför det är så, men så är det. Både jag och djuren jag räknade upp grejar vispgrädde, bra för en tårtbrud 🙂
    Svante

  14. glamouramamama skriver:

    Ja, man får väl försöka skratta åt eländet. Det är helt horribelt att det inte ska vara godkänt i Sverige. Fanns tydligen något program som gick på TV3 som visade på sällsynta sjukdomar i Sverige och just kronisk borrelia var en av dom.

  15. morsanssvammel skriver:

    Det kan ju kanske förklara varför jag förlorat 9 barn genom missfall, genom åren. Innan jag slutligen fick min lille Ludde. Borrelia/TWAR ???
    Kanske också förklarar varför Ludde är så sjuk som han är jämt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      SÅ ÄR DET MED STÖRSTA SÄKERHET

      Om jag hade pengar så skulle jag hjälpa dig så ni fick testa er båda två… så ni slapp lida… =0(

      Hemipepkramar ♥

Kommentera

