HEMIMAMMAS KAMP – Tripp berättar själv om skoldådet i Vallentuna… Ett inlägg inifrån min familj.

GOD AFTON!! Ja min dotter TRIPP hamnade i en situation som höll på att skrämma livet ur mig…

Men som den lilla tuffing hon är,  så klarade hon dagen och täckte sin mammas rygg. Jag var tvungen att fara iväg på ett ärende och eftersom det var om henne som det förra inlägget handlade o, så kändes det helt ok att låta henne svara på kommentarer och frågor.

”Hej allihopa… Mamma är nu iväg på annan aktivitet. Så hon bad mig svara på kommentarerna eftersom det här inlägget gäller mig (Tripp). Tack för att ni försökte lugna mamma… hon kan vara väldigt överbeskyddande ibland.

Men hon är bara det för att hon bryr sig.  Jaja… Jag överlevde och jag svarar gärna på kommentarer eller frågor.”

Min stolthet och första kärlek. ♥

Citat från ”om sidan” : Tripp:

Min äldsta dotter. 14 år. Min första fullgångna graviditets frukt, som jag i elva dagar utan sömn fruktade att hon skulle dö (vilket jag berättat om många gånger i bloggen i inlägg som handlar om sen avnavling), för att senare under tre veckor återigen fruktade att hon skulle dö (ett tillstånd som kallas INVAGINATION) är mitt verkliga solskensbarn…

Hon lärde mig att bli mamma och hon räddade mitt liv. Hon är mitt livs största stolthet. ♥

Risken är ju att barnen traumatiseras ganska mycket av en sådan här händelse?

Jag är rädd att hon påverkas av att se mig slås till marken och resa mig om och om igen och jag är rädd att hon får en sned uppfattning om vad och hur man kan hantera som människa? Att hon försöker ”vara starkare” än hon bör vara i sin ålder för att kanske ”prestera” i mina ögon?

Jag ville låta henne vara hemma imorgon men hon vägrade.

”Jag vill inte missa gymnastiken och vi har matteprov i morgon”  svarade hon då.

Det kanske kommer en reaktion senare… men då är jag beredd. Nu ville hon berätta själv så hon har skrivit ihop ett inlägg riktat till er.. (Trapp gjorde ju en teckning med text häromdagen)

(Bilden ovan tagen vid en Halloween-fest för 6 år sedan Tripp alltså 8 år)

Tripps ord om vardagen:

”Hej alla… Det är jag som är Tripp, Hemimammas äldsta dotter.

Första gången jag skriver i en blogg. Men jag hoppas att det inte märks.

Det här har varit de mest händelserika veckorna i mitt liv…

Hemipappa har som ni vet Kronisk Borrelia. Jag vet inte säkert men om jag känner mamma rätt, har hon inte utelämnat några som helst detaljer.

 Sedan har man den nya dieten att tänka på. LCHF. Det är inte det enklaste, kan jag tala om.  Och det finns så mycket som man saknar.  Sedan har det varit himla mycket skolarbete, prov och läxor.

Hemimamma och Hemipappa åker till Oslo imorgon. Det är mycket därför jag skriver det här inlägget. Jag förstår inte hur de vuxna politikerna resonerar. Politikerna finns väl för att se till att Sveriges invånare har det bra?

Eller har jag fel? Om det dessutom är mest barn som drabbas av Borrelia så är det ju nästan som om de säger:    ”äh… vi bryr oss inte om nästa generation. De är ändå så många! Det gör inget om några hundra dör av en lättbotlig Borrelia, vi sparar ju pengar!”

Men jag vet ju inte vad ni tycker, jag är väl bara en liten 14 åring.

Imorgon kommer dem i alla fall att vara i Oslo, 7 timmar härifrån.

Mamma mår inte bra just nu. Hon sover ingenting! Jag förstår inte att hon klarar det. Jag blir övertrött om jag inte sover 7 tim.

Idag när jag var i skolan, avbröt helt plötsligt vår idrottslärare lektionen.

– Vi har precis fått reda på att en killa har knivhuggits nere på Vallentuna Gymnasium. Alla ska samlas i skolans aula för vidare information! Jag blev chockad. Det är bara 5 minuters gångavstånd från min skola! Och polisen hade inte fått tag på den som gjorde det ännu. Men det är inte det läskigaste… Min handledare sa fullt alvarligt förra veckan, att hon drömt att min kompis blev knivhuggen utanför hennes klassrum!

Vi skyndade oss till aulan och där sa de att man hade låst alla utgångar och att ingen fick lämna byggnaden förrän vi fick klartecken. Därför skulle vi kanske komma hem senare än vanligt. Det var då jag ringde mamma.

Vad händer härnäst?

PS. Min kompis överlevde dagen som tur är!”

Så skriver hon. Mitt hjärta sväller av stolthet och tacksamhet att jag har fått så fina kloka barn…

Det kommer bära mig nästa dygn, för nu har nästa komplikation dykt upp.. *suck*

Och den är mitt eget fel, för mitt i all monumental trötthet, så blev det ett missförstånd med Arenakliniken. Vi trodde att vi skulle kunna resa dit på torsdag kväll och låta ta proverna på fredag morgon. Idag när maken ringde för att bekräfta att vi lyckats ordna bokningen med tåg och boende, så visade sig att det fanns inga laboratorietekniker där på fredag, vilket de tydligen sagt till mig vid första kontakten. Detta innebär att vi fått avboka allt sådan och nu i natt klockan fyra, så kommer makens pappa, alltså Bästefar, skjutsa oss hela vägen till Oslo, så vi kan vara på plats ca 11.00.

Maken får inte köra säger husläkaren (men han är fullt frisk enligt Danderyds sjukhus) och jag är ingen lämplig förare heller just nu…

Sedan, så vänder vi hemåt igen och landar hemma vid 21 tiden i morgon kväll…

Så om jag inte svarar på kommentarer och jag verkar vara spårlöst borta, så beror det på det.

Men jag uppdaterar er så fort jag kan och orkar – som Tripp påpekade så sover jag inte och min FAR-coach gav mig order om att för att orka allt detta så ska jag låtsas ”vara en snigel och göra allt långsamt och lugnt”

JAG?? Snigel?? *host, host, harkel*

Jag lovar att jag ska försöka i alla fall… Håll tummarna att allt klaffar!!

GOD AFTON!!

19 thoughts on “HEMIMAMMAS KAMP – Tripp berättar själv om skoldådet i Vallentuna… Ett inlägg inifrån min familj.

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag hoppas att ni alla får en bra torsdag!

  2. skvitt skriver:

    ”Förr hade föräldrar många barn, nu har barn många föräldrar …”

    Ja, tiderna förändras.

    Förr åt man inne och sket ute, nu skiter man inne och äter ute!
    🙂
    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, du, det är mycket som förändrats bara under min livstid och jag anser nog att de mesta blivit sämre… utom just den tekniska då.

      Hemikram ♥

  3. […] HEMIMAMMA är den […]

  4. mariadesuede skriver:

    Hoppas resan blir bra iaf…

    Jag skrev om er familj, utan att nämna era namn, pà min blogg ( Le Monde ) och folk läser den nu, den har börjat bli etablerad…

    http://mthunholm.blog.lemonde.fr/2011/12/01/sante-les-patients-atteints-de-la-maladie-de-lyme-en-suede/

    Tripp, du är en stark tjej!

    Örnkramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Maria för att du vill hjälpa våran sak. Nu minns jag inte om jag frågat förut om jag får lägga in dig i Borreliagruppan?

      Resan gick över förväntan och jag ska så fort jag samlat mig lite skriva ett inlägg och i ord och bild berätta om våra upplevelser på vägen till, i och på väg hem från Oslo… Det har blivit en enorm mängd intryck och fakta och människors historier att bearbeta och ta in och mycket skrämmande fakta.

      Jag ska låta Tripp läsa svaren senare…

      Hemikramar ♥

  5. Islandsmamman skriver:

    *håller tummarna för att det löser sig*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Islandsmamma, du anar inte hur mycket det betyder att du och alla ni andra finns där och hejar på oss.

      Det ger styrka i en annars ganska hopplös, frustrerad och ledsam situation.

      Massor av tacksamma hemikramar ♥

  6. Johnny skriver:

    Hej Tripp!
    Det var väldigt intressant att få se på ”Hemimamma” från din utkikspunkt.

    Att din kära mor kan vara överbeskyddande hade kanske gått att gissa. 🙂 När man är tonåring är det både på gått och ont. Man behöver få prova sina egna ”fötter” samtidigt som det kan vara skönt att ha någon bakom ryggen. Men om man som tonåring känner att det ibland kan kännas som om man vill beskydda beskyddaren så kan det ju bli tungt ibland.

    SÅ SKREV DU:
    ”De är ändå så många! Det gör inget om några hundra dör av en lättbotlig Borrelia, vi sparar ju pengar!”

    Men jag vet ju inte vad ni tycker, jag är väl bara en liten 14 åring. ” ”liten 14 åring”? Nej, lyft upp ditt huvud och var stolt över dina tankar. Jag tyckte om det du skrev. Tyvärr är pengar ett fördärv för människors förmåga att tänka sant och sunt. Både för de som har mycket och de som har lite.

    /Johnny

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag låter Tripp svara själv vid senare tillfälle…

      Hemikram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för en stöttande kommentar, den uppskattas.

      När jag skrev: bara en liten 14 åring, menade jag det inte bokstavligen. Även om jag tvivlar på att alla vuxna tycker det är viktigt vad vi har och säga om politik.
      Förstår bara inte varför ett gäng papperslappar kan vara viktigare än ens
      medmänniskor.
      /Tripp

  7. Hoppas du haft en fin torsdag ! Guskelov att tösen inte råkade ut för nåt ! man blir helt knäsvag av att läsa om det.

    BS Lägg inget krut på att se svagaste länken för hon är så dålig Kajsa att man retar sig.

    Kram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Resan blev mycket givande på många sätt och jag ska skriva och berätta om det senare när jag vilat ut efter resan. 14 timmar i bil tar lite på krafterna…

      När vi kom hem fick vi höra att de hade prata om det som hänt i skolan och det handlade tydligen om gängbråk kring knark, precis som maken gissade igår och enligt polisen, sa dottern, så har Vallentuna mest problem med knark av alla Stockholmsorterna. Pojken som höggs ner ska enligt det hon berättade om, ha hotat och haft sig och nu hade någon alltså gett igen??

      Vi börjar likna USA alltmer, på alltfler sätt blir min reflektion då… 😦

      Hemikramar ♥

      • Johnny skriver:

        Skoj att det kanske kan ha varit positivt idag…
        Men jag tror att det inte handlar om att vi liknar det ena landet eller det andra…. Utan att det finns andemakter (som jag inte är säker på att du vill tro på) som återskapar samma tema jorden runt!

      • HEMIMAMMA skriver:

        *LER*

        ”Allt ska bli er upplyst*

        *Ängeln Hemimamma* 😉

        Hemikram ♥

  8. Pluppa skriver:

    Hej Tripp!
    Jag kan livligt föreställa mig att Hemi kan vara lite
    överbeskyddande ibland,som den lejoninna hon är 😉
    Men som du skriver själv så är det ju bara välvilja.
    Kan tänka mig att det varit väldigt mycket att tänka på
    och få sätta sig in i med Hemmipappas sjukdom och Hemmis
    nya diet ska vi bara inte prata om och hon är ju lite
    bestämd/envis när hon bestämt sig för nåt 😉

    Jag förstår inte heller politikerna i denna fråga och det
    är det nog väldigt få som gör men kan man få nån intresserad
    så kan det nog,förhoppningsvis ändra sig över tid.

    Tycker att du är en väldigt klok 14-åring som nog
    tänker och vet mer än väldigt många vuxna!

  9. Pluppa skriver:

    Tripp!

    Halva kommentaren försvann här.

    Skrev nåt om att jag tyckte det var otäckt det i gymnasiet.
    Jag vill absolut inte ha dessa gänguppgörelser och få det
    som i USA!
    Du blir säkert en bra vuxen som redan nu vet och kan mer än
    många vuxna jag känner.
    Att man är intresserad av samhällsfrågor är för mig ett
    sundhetstecken.
    Ha det gott!

    Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Pluppa. Jag blir mycket glad av att höra att du tycker att jag verkar klyftig, det piggar upp.
      Jag har det lite små jobbigt just nu, det kommer så mycket på en gång!
      Men det kunde varit värre, det kunde varit jag som hade Borrelia.

      Tack för knuff på axeln.
      MVH Tripp

Kommentera

