Hemimammas blixtrande bloggar!! – ”Mamma polisen är här – vi är inlåsta” Mordförsök på gymnasieskola

 Mordförsök på gymnasieskola – DN.SE.

Min dotter Tripp ringde just som den samvetsgranna dotter hon är – för att berätta att och varför hon inte kommer hem –

och jag blev så chockad så jag fattade inte vad hon sa…

Nu när jag försöker att ringa henne så svarar hon inte!!

Vad händer?? Hur mår de? De måste vara chockade…

*orolig*

Uppdateras så fort jag får mer information själv… 

NU HAR JAG SKICKAT ETT MESS TLL HENNE OCH BER HENNE HÖRA AV SIG SÅ FORT HON KAN…

Fick just detta mail:

Ulrika Westergård ulrika.westergard@vallentuna.se till Bengt-Åke, Katarina, Wolfgang, Lenita, Cecilia, Menna, Therese, Caroline, Per, Maria, Barbro, Torbjörn, Albina, Stefan, Marie-Louise, Niklas, Björn, Jesper, Lars, Lovisa, Anna-Karin, Per-Magnus, Ann-Catrine, Conny, Veronica, Karin
visa information 10:13 (1 timme sedan)

Enligt uppgift har ett knivdåd begåtts på Vallentuna gymnasium. Gärningsmännen är fortfarande på fri fot.

Skolan håller tillsvidare alla barn inomhus och har låst alla ytterdörrar.

Vi avvaktar ytterligare information.

Eva Elmegård

rektor

Mordförsök på gymnasieskola

En yngre man har skadats allvarligt av en annan yngre man vid Vallentuna gymnasium. Polisen bekräftar att han har knivhuggits.

– En förundersökning om mordförsök har inletts, säger Sven-Erik Olsson på polisens länskommunikationscentral.

Polisen fick larm om händelsen vid 08.41. Ett flertal polispatruller arbetar på platsen.

Gärningsmannen, som ska ha varit iförd rånarluva, är ännu inte gripen.

Elever som DN pratat med är skakade av vad som hänt. En del twittrar om att de inte får lämna skolan.

Skolgården är avspärrad, fler polisbilar står utanför skolan och en polishelikopter flyger över området, skriver TT.

LÄS MER

Knivdåd på skola i Vallentuna – en skadad

En elev på Vallentuna gymnasium norr om Stockholm har blivit knivhuggen och är förd till sjukhus med allvarliga skador. Polisen letar nu efter gärningsmannen, men har ännu inte gripit någon. 

Larmet kom vid 8.41. En elev hade då blivit allvarligt knivskuren av en yngre man på ett gymnasium. Enligt polisen har eleven livshotande skador och är förd till sjukhus med ambulanshelikopter..

– Vi har inlett en förundersökning om mordförsök, säger Sven-Erik Olsson, presstalesman vid Länskommunikationscentralen.

Tekniker är på plats och spaning pågår runt skolan, men ännu är ingen gripen.

Polisen vill dock inte säga om det finns någon utpekad gärningsman och om han i så fall också är elev på skolan. Flera vittnen ska dock ha sett händelsen och förhör pågår just nu.

– Jag kan inte gå in på hur många, men det finns vittnen, säger Anders Gyllander.

Aftonbladet.se uppger att personen ska ha burit rånarluva och ett vittne berättar för tidningen att offret blev huggen i ryggen. Ena lungan ska då ha blivit punkterad – en uppgift som dock är obekräftad.

LÄS MER

Citat från OMSIDAN

Tripp:

Min äldsta dotter. 14 år. Min första fullgångna graviditets frukt, som jag i elva dagar utan sömn fruktade att hon skulle dö (vilket jag berättat om många gånger i bloggen i inlägg som handlar om sen avnavling), för att senare under tre veckor återigen fruktade att hon skulle dö (ett tillstånd som kallas INVAGINATION) är mitt verkliga solskensbarn…

Hon lärde mig att bli mamma och hon räddade mitt liv. Hon är mitt livs största stolthet. ♥

Maskerad man knivhögg elev

Skolans övriga elever ska vara i säkerhet och skolpersonalen är samlad för krismöte.

– Vi kan inte säga något ännu. Rektorn är på väg hit. Vi vet inte mer än vad ni vet – att en är skadad, säger Anki Wallerå, utvecklingsledare på Vallentuna gymnasium.

Polisen uppmanar alla vittnen till händelsen att omedelbart höra av sig till 114 14

Då vet jag att de inte kan skadas i alla fall?? Eller?

INTE ALLS GOD DAG =0(

NYTT MAIL FRÅN SKOLAN:

Efter morgonens händelse på Vallentuna Gymnasium, då en 17-årig elev på handelsprogrammet blev knivskuren, har det uppstått frågor kring om det är farligt för barn på skolor och förskolor i Vallentuna att vistas utomhus.

Svaret på detta från polisen är et entydigt nej.
Det bedöms inte föreligga någon förhöjd risk att vistas utomhus i Vallentuna med anledning av det som hänt under morgonen.

Den knivskurne elevens skador är i nuläget fortfarande okända.

Meddelar

Staffan Gröndahl
Säkerhetsansvarig
Vallentuna kommun

Genast mycket bättre dag… och bra blir den när dottern hör av sig igen…

Uppdatering 15.00

Nu har hon ringt igen och är på väg hem och HÄR är en uppdatering gällande pojken och utredningen…

GOD EFTERMIDDAG

21 thoughts on “Hemimammas blixtrande bloggar!! – ”Mamma polisen är här – vi är inlåsta” Mordförsök på gymnasieskola

  1. Svante Svensson skriver:

    http://www.dn.se/sthlm/mordforsok-pa-gymnasieskola
    Ger denna mer klarhet?
    Svante

  2. mariadesuede skriver:

    Herregud, jag läste om det pà Twitter, men insàg inte att din dotter var där…

    Mon Dieu, det är ju helt galet… Jag ber verkligen och hoppas att din dotter klarar sig, även de andra… Fast jag vet ju ingenting… Vilken sjuk värld vi lever i!

    Örnkramar ♥

  3. suttecity skriver:

    De sa på radion att en 17-årig kille på ett gymnasium blivit attackerad och knivskuren i ryggen av maskerad okänd gärningsman som avvek från platsen. Riktad attack, inget vansinnesdåd som de sa, men jag tycker det är mer än vansinnigt att sätta kniven i en annan människa… Skolverksamheten fortgick som vanligt så hon kanske har stängt av mobilen och är på lektion. Borde vara det som Svante skriver om.

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Man har inte fångat gärningsmannen än vad jag vet… men jag hoppas ju att du har rätt och så… Men hon har inte svarat vare sig när jag ringer eller på messet jag skickade och det brukar hon göra åtminstone… De måste ju vara chockade och traumatiserade?

      Hemikramar ♥

  4. Svante Svensson skriver:

    Hej!
    Finns ekonomin för att låta din dotter följa med till Oslo imorgon, så hon får vara med personer hon är trygg med. Jag gissar att undervisningskvalitén resten av veckan är i botten, och att hon inte förlorar speciellt mycket, och att vidga vyerna är inte skadligt.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hon kommer att var hos sin stentuffe pappa och han är expert på att avleda så som en rik god ”söndagspappa” ska vara. 😉 (är ok jag VET att jag duger fast jag är fattig)

      Glöm inte att hon är MIN dotter också, så hon är tuffare än de flesta jag känner. Så länge hon får komma HEM och visa mig ”att hon klarade det” så är jag inte orolig i så fall… Jag är mer orolig för vad grupptrycket ska göra med fantasin medan hon är i skolan…

      När hon kommer hem kommer hon att få prata och prata oupphörligt om hon behöver…

      Det tråkiga är att hon är så ”tuff” (tar efter mig där med tror jag) att jag inte kommer att få hålla eller krama om henne vilket är precis det JAG vill göra nu som den överbeskyddande vakare jag är och lär förbli, alltsedan hon föddes…

      Hade det varit någon av de andra, så hade jag åkt till skolan och hämtat dem oavsett om jag hade fått eller inte. (deras pappa är en känslig grubblande sort)

      Hemikram ♥

  5. skvitt skriver:

    Tillåt mig spekulera och så får framtiden utvisa om jag har rätt eller fel:

    Detta kan vara en psykiskt sjuk yngling. Att han då inte har fått adekvat vård skulle kunna bero på den ständiga budgetneddragning som vården utsätts för och som vanligt skär man för de svagaste grupperna i samhället, i detta fall de psykiskt sjuka.

    Att något mera ska hända på skolan är inte sannolikt, men kanske någon mer kommer i hans väg innan han grips.

    Det blir väl lugnare i Norge, men där ska ni ju inte vara så länge.

    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Själv tror jag han var mobbad och ville ge igen och i dessa förvridna dagar av video och datavåld så förvrängs verklighetsuppfattningen och de unga tror att man kan bli sparkad flera gånger mot huvudet för att sedan resa sig och slå tillbaka?

      Men visst drabbas sjuka människor av neddragningarna. I alla sjukkategorier.

      Nej, vi stannar ett dygn. Det fanns inte möjlighet logistiskt att åka dit och hem samma dag och vara på plats på Klinikens öppettider…

      Hemikramar ♥

  6. Carina skriver:

    Sänder en kram!!!

  7. HEMIMAMMA skriver:

    Hej allihopa… Mamma är nu iväg på annan aktivitet. Så hon bad mig svara på kommentarerna eftersom det här inlägget gäller mig (Tripp).

    Tack för att ni försökte lugna mamma… hon kan vara väldigt överbeskyddande ibland.
    Men hon är bara det för att hon bryr sig. Jaja… Jag överlevde och jag svarar gärna på kommentarer eller frågor.

  8. HEMIMAMMA skriver:

    Och Nu är jag Hemimamma tillbaka och jag fick order av min FAR-coach på vårat möte att vara snigel och vila hjärnan resten av kvällen…

    Snigel? JAG? *harkel*

    Jaja, jag ska försöka i alla fall…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Tripp för att du hoppade in, och gjorde det med bravur.

      Nu har man ju arresterat två personer enligt tidningarna och vi här hemma spekulerar i en ”kriminell uppgörelse” ex droger där en ”kurir” skulle straffas alternativt statuera exempel för andar Kurirer på skolan…

      Det lär ju visa sig med tiden kan jag tänka. Men nu är dottern trygg i alla fall.

      Då ska vi bara hoppas att allt klaffar med resan till Oslo, då komplikationer tillstött som vi inte får svar på hur det går förrän i morgon bitti 8.30…

      Håll tummarna alla!

  9. kickie skriver:

    Jag håller inte bara tummarna. För väl att det gick bra för Tripp o va duktig hon är. Det var ju ett hemsk dåd.

    Lycka till vännen med allt!

    De goaste kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, risken är ju att barnen traumatiseras ganska mycket av en sådan händelse?

      Jag är rädd att hon påverkas av att se mig slås till marken och resa mig om och om igen och jag är rädd att hon får en sned uppfattning om vad och hur man kan hantera som människa? Att hon försöker ”vara starkare” än hon bör vara i sin ålder för att kanske ”prestera” i mina ögon?

      Jag ville låta henne vara hemma imorgon men hon vägrade

      ”jag vill inte missa gymnastiken och vi har matteprov i morgon” svarade hon då.

      Det kanske kommer en reaktion senare… men då är jag beredd.

      hemikramiz goa Kickie ♥

Kommentera

