HEMIMAMMAS KAMP – INTE BARA BORRELIA – SJUKDOMARNA DU INTE FÅR VÅRD FÖR ”Vi måste kunna säga att vissa personer är viktigare än andra”

GOD AFTON!! Maken har nu fått tid för behandling och på fredag ska vi ordna förberedande blodprov som tas i OSLO. Mina efterforskningar fortsätter…

Och som man säger: sök och du skall finna:

”Vi måste kunna säga att vissa personer är viktigare än andra”

”Nu finns det svart på vitt – listan på alla sjukdomar som vården inte gör något åt. Ett exempel: kejsarsnitt som inte har medicinska eller psykiska orsaker – det får du betala själv. Hela listan på sjukdomar som landstinget slutar att betala för:

RÖD markering, de jag reagerar lite extra inför, av olika medicinska skäl kopplade till olika risker:

Ögonsjukdomar Ögonlockssjukdom, nedhängande ögonlock. Åldersrelaterad degeneration i gula fläcken av torr typ. Tårvägsinsufficiens. Undersökning, ordination, operation. Kosmetisk skelning hos vuxen. Ektropion (utåtvända ögonlock). Torra ögon med måttliga besvär. Ögondroppar vid glaukom. 

Urologiska sjukdomarAsymtomatisk bakteriuri, mikroskopiskt blod i urinen. Prostatabesvär – lindriga. Sterilisering. Prostatit. Asymtomatisk njursten. Måttliga prostatabesvär. 

Magtarmsjukdomar (kirurgiska ingrepp) Kroniska buksmärtor. Multisjuka äldre – omvårdnad. Prolaps ändtarm. Ärrbrock. Anala sjukdomar. 

Rörelseorganens sjukdomar Kroniska ryggsmärtor. Nackvärk – utredning. Knäbesvär (äldre patienter).

Öronsjukdomar Hörapparat nr 2. Nedsatt rörlighet i hörselbenskedjan. Kronisk öronsjukdom. Hål på trumhinnan. Sned nässkiljevägg/Nästäppa. Lätt snarkning/trötthet. Tonsillförstoring hos barn. Tonsillit.

Kärlsjukdomar Åderbrock utan sår. Operation av fönstertittarsjuka. Utredning av fönstertittarsjuka. TOS (förträngning). Åderbrock utan sår med uttalade symtom. Venös ocklusion. 

HjärtsjukdomarInfarktobservationer med låg sannolikhet för hjärtinfarkt. Screening av 1:a gradssläktingar vid Marfans syndrom. Ny elkonvertering vid tidig eller frekventa återfall av förmaks-flimmer ”Stöt”-behandling med simdax till patienter med svår hjärtsvikt. 


Kvinnosjukvård 
Steriliseringsoperation på icke medicinsk indikation hos kvinnor. Steriliseringsoperation på män. Kejsarsnitt utan påtaglig psykisk eller medicinsk indikation. Pappagrupper. Vattengymnastik för gravida. Ultraljudsscreening vecka 32. Fostervattenprov på icke medicinsk indikation. Läkarbesök hos omföderskor vid okomplicerad graviditet utan riskfaktorer. Operation av godartad tumör. Läkarbesök på MVC frisk förstföderska. Samtal med förlösande barnmorska på BB efter normal förlossning. BB hemvård. 

Barnsjukdomar Lätt övervikt, ätproblem (ej anorexi). Hudåkommor som prickar, lindrig eksem, lindrig acne, insektsbett. Övre luftvägsinfektion, Övriga lindriga infektioner. Vanlig svimning. Tremånaderskolik. Sömnsvårigheter äldre barn. Otit, tonsillit, virussjukdomar. Diagnostik borrelia. Ätstörning utan viktsfall. Förstoppning. Huvudlöss/skabb. Växtvärk. Blåskatarr. Spänningshuvudvärk. Magont, uppfödningsproblem hos småbarn. Primär nattväta. 

Så mycket får du betala Prostataoperation 25 000 kronor. Hemorrojder 12 000. Knäoperation 18 000.  Sterilisering 7 000.  Stomi & operation analregion 40 000. Kejsarsnitt 80 000.”

”Det är bättre att prioriteringarna görs öppet så att alla vet vad som sker”, säger Christina Kärvinge, ansvarig för prioriteringar på socialstyrelsen, till TT. ”Vi måste kunna säga att vissa personer är viktigare än andra”, säger Anna-Lena Sörenson, ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Östergötland.

KÄLLA

Man kan lätt tänka detta måste vara Alliansens fel. Men artikeln är från 2003… Alltså när Socialdemokraterna satt vid makten och Göran Persson hade beställt sparbeting. Och det är socialdemokratiska ledamöter som uttalar sig och genomför detta tillsammans med moderata landstingsrådet Maria Morell. Vilket bevisar att den lilla människan får alltid sitta i klistret. OAVSETT REGERING??

BÅDA REGERINGARNA GICK och GÅR  I USA‘s Ledband och förnekar KRONISK BORRELIAS existens.

Jag vet inte så mycket om de övriga sjukdomarna, men att man sparade in på Borreliadiagnostiken är nog århundradets felsatsning, kommer det att visa sig framöver.

TITTA PÅ DESSA VIDEOS NEDAN OM DU ÄR RÄDD OM DITT LIV

”In the 1970s, a mysterious and deadly illness began infecting children in a small town in Connecticut. Today it’s a global epidemic. A real-life thriller, this Academy Award semifinalist exposes the controversy surrounding the growing and hidden epidemic of Lyme disease. Information and DVD sales: http://www.underourskin.com

.

På 70-talet, så började en mystisk och dödlig sjukdom att infektera barn i en liten stad i Conneticut. Idag så är det en global epidemi. I en thriller, fast i verkligheten, avslöjar denne Oscarsnominerade semifinalist denna gömda och växande epidemiska sjukdom, BORRELIA, eller LYME DISEASE

.

(This is a teaser for an educational film about the basics of Lyme Disease and Lyme prevention. It is produced by Little Shooters Documentary and Film, in association with the University of Minnesota Duluth.)

STIFTELSER OCH FONDER MAN KAN SÖKA PENGAR TILL VÅRD

BORRELIAGRUPPEN SOM JAG STARTAT PÅ FACEBOOK

Nästa omgång artiklar jag gått igenom i svensk media om Borrelia Uppdateras allteftersom jag hittar dem och de samlas ihop på Borreliasidan högst uppe på sidan, om du vill finna mer material:

SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, SvD11, SvD12, SvD13, SvD14, SvD15, SvD16, SvD17, SvD18, SvD19

canadianlymedisease.com/articles.html

tagudin.typepad.com/alter_everything/weblogs/

healthcarehacks.com/the-great-lyme-debateanswers

sott.net/articles/show/231767-Lyme-Disease-Why-Lyme-is-the-Mystery-Disease

topsecretwriters.com/2011/11/lyme-disease-may-represent-a-troubling-human-pandemic/

”Ser ju bara ut som ett klassiskt sugmärke, fast på ett konstigt ställe, säger den råe kollegan när jag visar armen för att vara lite märklig. Och ett sugmärke är förstås vad det är. Efter fästingkvinnans kyss.”

Det är den kommande Tsunamin, för dålig politik maskerar bra forskning!

Och det är inte det enda som hotar oss:

Via VARGHJÄRTA så fann jag denna länk:

http://www.krisinformation.se

Resistenta bakterier orsakar dödsfall i Europa

GOD AFTON!!

32 thoughts on “HEMIMAMMAS KAMP – INTE BARA BORRELIA – SJUKDOMARNA DU INTE FÅR VÅRD FÖR ”Vi måste kunna säga att vissa personer är viktigare än andra”

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Skaffa dig kunskap – Du kan möta ett fruktansvärt öde annars och vi i Sverige har hållits okunniga en lång tid, men inte längre!!

  2. när jag beställde gyn senast, sa jag att jag ville göra en koll, varpå de bad mig specificera mig då man inte längre bara kan komma att göra en koll i förebyggande syfte…Så jag fick dra till med klimakteribesvär vilket .i.o.f. var sant ,, men man får inte besöka gyn bara föratt man vill sluta oroa sig eller ha vetskap om att inget är fel… :((

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det blir allt bistrare och svårare för ALLA att söka och framför allt att få RÄTT vård!

      Just gynekologiska undersökningar är ju jobbiga nog ändå kan man tänka…

      Hemikram ♥

  3. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/test-missar-borrelia_1477725.svd

    ”Många kan bära på den fästingburna sjukdomen borrelia utan att veta om det. Över hälften av sjukdomsfallen upptäcks inte med dagens tester. Men nu håller forskare på att ta fram en ny diagnosmetod.
    Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av borrelia. Sjukdomen kan orsaka huvudvärk, smärtor i leder och tillfällig ansiktsförlamning om den inte behandlas i tid med antibiotika. Men bara drygt hälften av antalet sjukdomsfall upptäcks inom de tre första veckorna.

    – Blodprovet kan ge ett falskt svar. Vi mäter antikropparna i blodet, men barnet som har ansiktsförlamning kan ha borrelia även om det inte syns. Antikroppar tar tid att bildas, säger Anders Bredberg, läkare på avdelningen för klinisk mikrobiologi vid Universitetssjukhuset MAS i Malmö.

    Han är en av de forskare vid MAS som tillsammans med forskare från Blekinge arbetar med att ta fram ett nytt och säkrare test för att upptäcka sjukdomen i tid. Med den nya metoden undersöks en patients lymfocyter för ett mer korrekt resultat. Tidigast om ett år beräknas den nya metoden kunna tas i bruk, enligt forskarna.”

  4. Svante Svensson skriver:

    Igår kom borrelia, förlåt Telias reparatörer och skruvade i kopplingsskåpet, och därefter funkade telefonbanken, min förhoppning är att det har funkat så du har lite till för resan. Idag är en sådan dag då bara hunden får sitt, så det var tur att telebanken fungerade igår. Hälsa Oslo, men håll er borta från bompengapparaterna, man vet aldrig vad som kan hända när man är där, när det händer när man inte är där.
    Trevlig resa
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi kommer att ta tåget. Tack så mycket för din generositet och jag ska hälsa så varmt från maken som är oerhört tacksam både för intresset fråmn människor men också för stödet och den ekonomiska hjälpen! Vi kommer att resa på torsdag dag/eftermiddag och komma fram ganska sent och nästa förmiddag är vi på kliniken och till kvällen är vi hemma igen…

      Sedan tar det vid en lång nervös väntan innan 12 januari när provresultat, läkarkonsultationer och behandling står på schemat…

      Så Julen kommer att bli väldigt speciell, minst sagt…och jag hoppas bara att Tomten beviljar min önskan

      ”All I want for Christmas is you” med andra ord, snälla Tomten låt min make få bli frisk!!

      Hemikramar käraste vän ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så hur är Rättspsykiatrisk tvångsvård i Norge? den frågan ställer jag mig.

      Hemikramar ♥

      • skvitt skriver:

        Mycket likartad den svenska, som faktiskt delvis har formats av den norska motsvarigheten. Här har den norske psykiatrikern Gabriel Langfeldt spelat en stor roll för nordisk psykiatri och rättspsykiatri.

        Hur psykiska sjukdomar behandlas är en sak som är i stort lika över världen. Lagstiftningen kan dock skilja en del, men oftast inte anmärkningsvärt mycket, så vitt jag förstått saken. Norsk och svensk lag är likartad.

        /Skvitt

      • HEMIMAMMA skriver:

        Tack för info Mäster!

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Svenska medborgare måste få vård i sitt eget land och jämställas med andra patienter.

    De är inte inbillningssjuka.

    Kronisk Borrelia är en accepterad diagnos i övriga Europa och USA och behandlas framgångsrikt.

    Farorna med sjukdomen är verkliga. Invaliditet och död. Men det mörkas i Sverige.

    Vi måste se till att gemene man får mer kunskap om det som kan drabba dem.

    För allas vår skull. Det är vettig ekonomi och det är vettig vård och det är att bevisa människovärdet.

    En win-win situation helt enkelt

    Om bara någon tar chansen och greppar det.

    • skvitt skriver:

      Märkligt, antibiotika är ju inte så himla dyrt. Att ställa diagnosen är kanske kostsammare än preparaten, men ställs inte diagnosen kommer personen att söka och söka och söka läkare gång på gång och det blir dyrt.

      Ställs inte diagnosen blir det den ena felaktiga behandlingen efter den andra och det blir också dyrt.

      Botas inte patienten blir den sjukskriven titt som tätt för allt mellan himmel och jord utom för just den är sjuk. Det blir också dyrt.

      Frågan är alltså, hur tänker politikerna när de vill spara på något som bara ger en massa utgifter?

      Kram!
      /Skvitt

    • Josefine skriver:

      Kronisk borrelia är inte alls någon accepterad diagnos inom traditionell sjukvård i USA eller Europa. Man får gå till den alternativa sjukvården för att bli frisk. Jag har själv varit just i USA för att bekämpa min kroniska borrelia, fyra coinfektioner och min autoimmunitet. Läkaren på LifeWorks i Clearwater, Florida räddade mitt liv! Ingen traditionell läkare alltså.

  6. kao skriver:

    Förvånar mej föga att denna lista kommit upp och att man sorterar människor efter åldeer och ‘duglighet’ – och hur många skattekronor vi (de) drar in JUST NU.

    Så nu är mitt gamla inlägg om TÄRANDE ochg NÄRANDE enligt högerns sätt att se på det, högaktuellt igen.

    Hur gör man för att plocka fram ett gammalt inlägg och blogga om det igen?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag brukar kopiera texten från det gamla inlägget in i ett nytt inlägg och lägga in en referering-länk till det gamla inlägget i början eller rubriken.

      Det som är det tråkiga i artikeln är att det hände redan på Socialdemokraternas tid, vilket innebär att båda regeringsalternativen prioriterar bort sjuka när det ska sparas pengar, istället för att hämta in pengar på andra ställen. De svagaste ska alltid betala först.

      Tärande och närande är ALLTID aktuellt eftersom det innefattar rådande prioritering.

      Hemikramar ♥

    • skvitt skriver:

      Jag tror Hemi missade din fråga, som ju var hur du tar fram ett gammalt inlägg. Du har ju en sökfunktion. Där skriver du i vad du kan ha taggat inlägget med.

      Kram!
      /Skvitt

  7. Jag har också haft borrelia, min man med. Borde ju vaccinera sig, blir billigast och bäst i längden. Konstigt att vården är så dålig med tanke på att så många får det varje sommar. Dessutom behandlas vi i Sverige på tok för kort tid är min personliga åsikt i frågan. Borrelia är ju egentligen alltid kronisk för de små rackarna är bra på att gömma sig och det kan blossa upp igen eller ge andra svårtolkade symptom.

    BS Det var ju snällt att du höll mig sällskap där ett tag.:)

    Lillkillen är så GOOOO, det drar t om i min mammatarm, hade bra gärna velat ha ett par småknoddar med min man.

    Kramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, men det finns inget vaccin ännu. Det vaccin man hade för några år sedan, visade sig göra folk sjuka, så det fick man dra in från marknaden. Finska forskare föväntar sig utveckla ett nytt vaccin (om troligen kommer att fungera, min anm.) som väntas vara färdigt för marknaden 2016.

      Då kan jag försäkra dig om att vi alla kommer att vaccinera oss, för vi vill inte ha det som maken…

      Ja, de små barnen är ju så goa 😆 så jag förstår dig. Det drar i min mammatarm med, men jag får inte för läkarna, då dör jag troligen.

      Hemikramar ♥

  8. HEMIMAMMA skriver:

    Kommentarer inkomna från inlägget:

    https://hemimammashetsiga.wordpress.com/2011/09/19/hemimammas-kamp-forsakringskas-dolda-agenda-avslojad-monica-vittnar-via-hemimamma-livet-ar-politiken-fran-sorgens-perspektiv/

    som jag flyttar hit för de är relevanta för denna diskussion:

    Sassa Jovcevska:

    Tack för en underbar sida
    Kanske det inte lämpar sig att göra ett inlägg här och nu med ”mina” små besvär men känner bara att jag måste dela med mig av min frustration och förnedring som jag xså, som många andra, får erfara av ”Förnedringskassan”!!
    Blev överväldigad att ”Monica” äntligen uttalar sig igen!
    Har själv problem m FK sedan 8mars-11!! 0-: ersättning sedan dess och är sjukskriven ännu idag!

    Har inget liv mer, ekonomin är 0:-, bästa vännerna jag har är inkasso och Kronofogden!

    Mitt ”fall” är just nu uppe på förvaltningsrätten och tar ytterligare ca. 9 mån att ”behandlas”!!!

    Är utred på många ”instanser” och är sjukskriven för följande:
    4 diskbråck,
    skollios-höger sida,
    artros i ryggen och i höger axel som också är söndersliten
    på 6 punkter fibromyalgi

    och så på detta kraftig, tack vare FK, stressad och djupt deprimerad!!

    Då säger FK, i samförstånd med försäkringsrådgivaren, att jag ÄR 100% frisk och att läkaren inte skriver tydligt nog i bedömningen om jag kan jobba!!

    ALLA papper är i sin ordning!!
    Har försökt att få media att skriva om detta men INGEN har brytt sig!!
    Har kontaktat ALLA t.o.m regeringen(alla) utom Kung Karl Gustav och Silvia!!

    Idag är jag bara en mycket sjuk människa på 48 år och som varit arbetsnarkoman och trivts med det, INGET annat än en misstänkt bedragerska som snart är en uteliggare då KF kommer att sälja mitt hus på executiv auktion!!

    Detta livet som FK bidrar med är inget liv!
    Ständig smärta i kroppen, nätterna värst sedan är man zoombie hela dagen och då brukar jag fråga mig: Varför leva när jag ÄR sjuk och INGEN hjälp får man??!!
    Men sedan så tänker jag, att ta mitt liv för FK…..nääää…..MÅSTE kämpa för min värdighet om jag så dör på kuppen, men innan dess SKA jag i vart fall kämpa för att få rätt av den fruktansvärda instansen: FÖRSÄKRINGSKASSAN!!

    Hur kommer jag i kontakt m ”Monica”?? Önskar det innerligt för att kanske hjälpas åt att få fram hur dom jobbar och vad dom gör med sjuka människor och på detta viset, främst, HJÄLPA ALLA stackare som har fått känna på deras piska och blir ”våldtagna” om och om och om och om igen……….!!

    En väldigt sjuk medborgare vid namn Sassa

    Kramar til Er alla

    29 november, 2011 kl. 17:15
    ————————————————————————————————————

    HEMIMAMMA
    Hej Sassa och välkommen till min sida och jag tar stolt emot ditt beröm.

    Dina besvär är DEFINITIVT inte små och jag önskar djupt att jag kunde hjälpa dig på något sätt. Jag blir vädigt betryckt när jag hör om dina besvär och det är klart ovärdigt i vårt en gång så rättvisa land… Det jag gör är att ständigt åtekomma till detta ämne, och redovisa nya saker.

    Jag blev kontaktad anonymt av Monica, så jag vet faktiskt inte hur man får kontakt med henne.
    Men jag skulle föröka med Facebook eller på RESURS hemsida om jag vore du. Jag såg till henne senast på Fejjan.

    En sak vill jag dock göra dig uppmärksam på: Enligt en del sidor och sajter på nätet finns det studier som kopplar ihop FIBROMYALGI med BORRELIA.

    Av nyfikenhet: Har du någonsin, så vitt du vet, haft Borrelia?? Många av dina symptom stämmer med Neuroborrelia, som dessutom oftare drabbar kvinnor än män och dessutom är mer svårdiagnosticerad än för män??

    Jag hoppas att du kommer tillbaka och ser mitt svar och att du kliver in i mina inlägg om Borrelia. Jag tänker kopiera in dessa kommentarer dit, så att andra ser.

    Massor av Hemikramar och jag hoppas att vi ses igen! ♥

    29 november, 2011 kl. 17:48

  9. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/borrelia-kan-orsaka-svar-cancer_1275387.svd

    Borrelia kan orsaka svår cancer

    22 maj 2008 kl 04:53, uppdaterad: 22 maj 2008 kl 10:18

    Den fästingburna bakterieinfektionen borrelia ökar risken för en svårbehandlad typ av lymfkörtelcancer, visar ny dansk-svensk forskning. Resultaten presenteras i tidskriften Bloods nätupplaga, skriver Upsala Nya Tidning.

    3 000 patienter med lymfkörtelcancer jämfördes med lika många friska personer. Och borreliainfektion visade sig vara tre gånger så vanlig bland personer som led av lymfkörtelcancern mantelcellymfom som bland de friska.

    – Detta talar för att borreliainfektion är en riskfaktor, säger Bengt Glimelius, professor vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och en av forskarna bakom studien.

    Skälet till att Glimelius och hans kollegor undersökt sambandet är bland annat att DNA från borreliabakterien tidigare hittats inuti tumörceller hos patienter med lymfkörtelcancer.

    Borrelia är vår vanligaste fästingspridda infektion. Cirka 10 000 svenskar drabbas varje år.
    STOCKHOLM TT

  10. skvitts skriver:

    […] stort tack till HEMIMAMMA som uppmärksammade mig på […]

  11. […] HEMIMAMMA som tog upp detta i sin blogg. Läs också […]

  12. skvitt skriver:

    Jag vill bara hoppa in som hastigast och berömma dig för inlägget!
    Kram!
    /Skvitt

  13. Pinglan skriver:

    Tack för ett mycket lärorikt inlägg! Du är ju som en levande uppslagsbok, Hemimamma 😉
    Önskar Dig och din Make en behaglig resa till Norge. Jag ska hålla alla tummar och tår för att Mannen i ditt liv och Du får bra bemötande där. O att det blir relativt smärtfritt med provtagningar o undersökningar för din makes del.

    Bamsekram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för de orden kära TingelingPinglan ♥ Du gör mig mycket stolt.

      Jag hoppas också att allt går bra. Vi åker på torsdag eftermiddag och undersökning och provtagning sker fredag morgon.

      Hemikramar ♥

Kommentera

