Hemimammas tankar – ”Med hedern i behåll”, säger vi… Men vad ÄR HEDER? Begraven?

Grave of Rob Roy MacGregor, his widow and son.

Image via Wikipedia

GOD AFTON!! Nu stämplar jag in igen efter min ”ledighet” och jag surfar runt lite och läser av bloggen och dess stämningar…

Som vanligt är det många ämnen som berör men en sak reagerar jag extra på vilket får mig att fundera på vilken framtid dessa kvinnor kommer att gå till mötes. Eller alla vi kvinnor i västvärlden? Vad säger att vi har så mycket mer värdiga liv eller jämställda villkor? EGENTLIGEN…

En gärning kan lätt bli en ogärning, det vet vi nog alla, men dessa två saker tillsammans får mig att minnas ett inlägg jag skrev för ett par år sedan, men som jag inser att det är ständigt aktuellt och är värt att publicera igen till eftertanke och begrundan…

Hemimammas tankar – Vart tog Hedern vägen? Att återupprätta ett ord som blivit våldtaget och mördat.

”GOD AFTON!! Ikväll vill jag prata om våld mot kvinnor och kopplingen till ordet HEDER…Jag vill tala om VÄRDET i HEDER. Sverigedemokraterna fokuserar på ”hedersmord” i debatten. Jag ser hur samhällsklimatet kallnar och Alliansen ropar efter hårdare straff…

Men hjälper det verkligen??

Vem lär våra pojkar vad Heder är? Vad ÄR heder? Hur ska vi få fler män att leva efter hederns bud? Eller kvinnor med för den delen? I detta kalla klimat vi lever idag, där själviskheten breder ut sig…

Hur ska vi få begreppet heder att återfå sitt rätta värde i en debatt där folk kopplar ihop ordet med mord på kvinnor som demonstrerar sin egen vilja?

Heder enligt wikipedia

”Heder eller ära är ett antropologiskt och sociologiskt begrepp kopplat till social status, och är ett begrepp för andra människors uppskattning av en människas personliga värde. Hederns syfte är att bevara ordningen i ett samhälle. Varje individ har ett mått av heder inom en grupp. En grupp har också ett mått av heder inom en större grupp. Hedern förändras med personens handlingar – en handling som gynnar gruppen ökar individens heder, medan en handling som skadar gruppen också skadar personens heder. Den som förlorat sin heder riskerar att bli utstött ur gruppen och i värsta fall bli utsatt för hämnd, medan stor heder kan leda till makt och andra privilegier.”

Jag läser vidare:

Jägar- och samlarsamhällen grundades på hedersväsendet. När vissa samhällen växte till städer så ökade mängden potentiella konflikter (jfr Metcalfes lag) och därmed våldet, och hedern befanns otillräcklig för att upprätthålla ordningen. Detta bidrog på vissa håll till utvecklingen av despotier, på andra håll till rättssystem med skrivna lagar. Båda dessa system grundade sig på våldsmonopol. Människor har ibland värderat sin heder högre än sitt liv, vilket har lett till dueller och självmord för att sona skamliga handlingar. Heder kan ses som ett allmänmänskligt fenomen, kopplat till människans grundläggande behov av att bli sedd och erkänd av sin omgivning. Däremot varierar de värderingar som läggs i begreppet heder mellan olika kulturer och epoker.

Jag vill citera en bra film som verkligen gestaltar vad RIKTIG värdighet, heder och ära är. (enligt min mening)

Filmen heter ”Rob Roy” Minns ni den? Liam Neeson och Jessica Lange spelar huvudrollerna. Här ett kort klipp, men se filmen om du har möjlighet, den är väl värd det…

Mannen, Robert Roy MacGregor, en skotsk frihetshjälte(verklig person) från 1700 talet får frågan av sin son;

”Pappa, vad är  heder?”

”Jo, min son, Hedern är vad ingen man kan ge dig och ingen man kan ta ifrån dig. Hedern är en mans främsta gåva till honom själv”

”Men pappa, Har kvinnor heder?”

”Min son, Kvinnor och barn är hederns själva hjärta” ”Du måste alltid försvara den och nära den”

Rob_roy_poster.jpg

Den filmen symboliserar allt jag tror på och karaktärerna är mina ideal för både man och kvinna.

Som kvinna försöker jag vara som Mary, trofast, stark och handlingskraftig med ointaglig integritet. Fast hon blir våldtagen i filmen behåller hon sin värdighet.Jag vet vad det innebär..

Robert är vänfast, hederlig, trogen och klok med ett socialt patos som de flesta saknar idag.

Rob Roy är en ”riktig karl” enligt min standard. Hans slåss inte i onödan, men tvekar inte att försvara de sina. När hans hustru blir våldtagen och orolig för att det barn hon väntar inte ska vara hans och att han därmed inte ska kunna älska det, konstatera han bara lugnt att ”Det är inte barnets fel”

Det krävs själslig styrka för ett sånt ställningstagande.

Det handlar om uppfostran. Den första kvinna, en man lär sig respektera både det egna och det motsatta könet ifrån är hans mamma. En mamma som respekterar sig själv låter inte en man slå sig eller sitt barn bevittna något sådant utan går, och sätter barnets både fysiska och psykiska hälsa framför sig själv.
Då får man inte besegras av sin rädsla för avståndet mellan slagen kvinna till slaget barn är skrämmande liten…
Om kvinnor respekterar sig själva, lär sig männen också att respektera dem…
Min roman ”Draken stiger i motvind” som jag skriver i realtid på bloggen, handlar lite om det här med känslor som leder till våld och vad hemligheter kan ställa till…    Den börjar med en våldtäkt.
Den delen och fortsättningen finns också på min poesi och prosablogg
Här en gammaldags (arkaisk) bild av kvinnors heder

tumblr_kqnumyaNpl1qzyj2xo1_400.jpg

Storebror säger åt lillasyster ”Anna, nu slår jag dig, och då ska du skrika och så får du en kaka och den delar vi”

”Att älska är ingenting, att vara älskad är någonting, att älska och vara älskad är Allting”

Relaterade artiklar och blogginlägg (uppdateras efterhand jag hittar nya länkar):

DEL 1 till 10 i ”Draken stiger i motvind”

http://skvitts.wordpress.com/2011/01/11/att-gora-arbetsplatsen-till-ett-darhus/

http://skvitts.wordpress.com/2010/12/09/tack-alla-kvinnor-for-ni-kommer-hit/

http://skvitts.wordpress.com/2011/02/17/sadisters-guldlage/

http://skvitts.wordpress.com/2011/03/08/hyllning-till-kvinnan/

http://civilisten2.wordpress.com/2011/11/20/omsorg-kan-inte-vara-att-sko-sig-pa-andra/

http://skvitts.wordpress.com/2011/11/20/skakande-rapporter/

http://www.facebook.com/jesper.odelberg/posts/10150373096578152

Du är alltid värd att älskas! (annavoroslindenmyblog.wordpress.com)

Du hör till, jag hör till, vi hör ihop 🙂 (annavoroslindenmyblog.wordpress.com)

GOD AFTON!!

30 thoughts on “Hemimammas tankar – ”Med hedern i behåll”, säger vi… Men vad ÄR HEDER? Begraven?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag undrar vad Alliansregeringen anser att heder är? eller för den delen Håkan Juholt?

  2. kao skriver:

    Heder betyder verkligen inte samma sak här som i t.ex Kurdistan eller flera andra länder. Det är helt riktigt, men synd att just det viktiga ordet missbrukas här. Men ändå stämmer vissa av ordets synonymer också på ”hedersmissbrukare”, som jag brukar kalla de som just missbrukar ordet. Men inte i själva poängen med ordet.

    När jag var yngre var det t.ex otänkbart att flera personer slog en enda människa och när motståndaren i ett slagsmål föll till marken var slagsmålet slut. Gruppvåldtäkter var också mycket ovanliga för 25-30 år sedan här i Sverige. Våldtäkt var ö.h.t inget en kille skröt om förr.

    Vi måste våga ställa oss frågan VARFÖR det är så, utan att vara rädda för svaret.

    Kramar
    Kao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag håller med dig om dina synpunkter Kao och jag är glad att du förstod mina tankegångar…

      Man ser en hel bild, men orkar vi bryta ner den i sina respektive pusselbitar?

      Hemikramar ♥

  3. mariadesuede skriver:

    Favorit i repris!!!

    Jag gjorde samma sak med mitt öppna brev som jag lade in som en sida pà Parisiska…

    Örnkramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jaså du minns det? Så roligt… Nu har jag ju nya läsare så då kanske det lönar sig att då och då plocka fram gamla godbitar, allra helst om de aktualiseras på nytt…

      Jag ska kolla ditt öppna brev!

      Hemikram ♥

  4. Mavera skriver:

    Alliansregeringen har i alla fall ingen heder i behåll. Tyvärr varken Alliansen eller Håkan Juholt är villiga att jobba för Sverige och svenska folket.
    Kram

  5. skvitt skriver:

    Metcalfes lag, som du nämner, hade jag aldrig hört talas om tidigare, men jag sökte på det och fann detta på Wikipedia:

    ”Metcalfes lag är en princip som säger att nyttan av ett dubbelriktat kommunikationssystem är proportionell mot kvadraten på antalet anslutna parter.

    Eftersom en användare i ett system med N användare kan kontakta N-1 andra användare så är det totala antalet dubbelriktade kontakter N (N-1)/2. För stora värden på N närmar sig detta värde N2/2.

    Denna lag står i motsägelse till den mer optimistiska Reeds lag som säger att nyttan ökar geometriskt med antal parter.

    Samma lag kan också användas för att visa hur risken för konflikter ökar när en grupp växer.”

    Reeds lag säger:
    ”Reeds lag, princip som säger att nyttan av ett dubbelriktat kommunikationssystem är en geometrisk funktion av antalet användare.

    ‘Lagen’ grundar sig på faktumet att antalet delmängder i en mängd med N objekt är 2N-N-1 vilket för stora värden på N närmar sig 2N.

    Reeds lag är en mer optimistisk variant av Metcalfes lag.”

    Även det från Wikipedia.

    Kram!
    /kvitt

  6. Heder ja, betyder så olika saker för olika människor. Jag kan inte göra saker som jag inte kan stå för som får mig att inte kunna se mig själv i ögonen. I mångt och mycket är det värre att skämmas inför sig själv än inför andra, därför håller jag inte på med sånt. Svårt att förklara , men du fattar. När man inte följer sitt samvete eller låter det omfatta en massa suspekta saker/ förhållningssätt/agerande osv., då gör man våld både på sig själv och andra anser jag. Men jag är inget helgon, gör fel varje dag, tabbar mig och gör dumheter, men jag kan be om förlåtelse och ursäkt och jag inser mina tillkortkommanden och mina avigsidor, försöker jobba på dom. Gör så gott jag kan.
    Bra inlägg !

    BS Tack raring !

    Kramikramas ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Agnetha!!

      Jag känner likadant. Jag gör också fel, och då gäller det att kunna be om ursäkt…

      För mig är min heder jätteviktig. Det värsta jag vet är att svika eller bli sviken…

      Massor av Hemikramar ♥

  7. ghostopinion skriver:

    Det finns gott om exempel på missriktad och förvänd heder. Ett enda bara: När unga svenska soldater fås att tro att de utför ett hedervärt uppdrag för kvinnornas och barnens skull i Afghanistan när de i själva verket lurats av USAs svenska politikerdrängar att strida för USAs världsherravälde. Det är en blåsning av rang!

  8. […] se här! Share this:TwitterFacebookStumbleUponRedditLinkedInDiggSkriv utLike this:GillaBli först att gilla […]

  9. Johnny skriver:

    Ja, vad är heder? Heder är någon man förtjänar och inget man kan kräva. Genom intåget av våra nya svenskar tycks vi ha fått två betydelser av ordet. Där används ordet respekt i som synonym med heder. Dessutom har begreppet respekt där en undermening av att ”inrätta sig i ledet”, att ha respekt för en social hierarki. Därför kan ”heder” åstadkommas även av att döda, vilket för mig är en rak motsats mot heder.
    I vår kultur är detta synonymer till heder: ”aktning, vördnad, omtanke, hänsyn, högaktning; prestige, anseende, uppskattning, erkännande, förtroende samt på nysvenska; auktoritet, pondus, myndighet; fruktan, rädsla ”
    I det ena fallet måste det förtjänas, i det andra fallet kan man KRÄVA det, om så med kniven mot strupen.

Kommentera

