Hemimammas kamp – *Ett ljus i mörkret* – Min hjärtefråga ~♥ Sen avnavling ♥~

angel_loves.png

GOD AFTON!! Häromdagen fick jag en länk till en nyhet av GHOST, som gjorde mig väldigt glad att läsa.

Det gav mig ett litet hopp mitt i allt det mörka och onda som försiggår uti världen just nu… Det gällde nämligen min största hjärtefråga ”SEN AVNAVLING” Citat från artikeln:

”Ny forskning visar att om man väntar tre minuter med att klippa av navelsträngen på ett nyfött barn så minskar risken för att det senare ska drabbas av järnbrist. Förklaringen är att navelsträngen innehåller ungefär en tredjedel av fostrets blod under graviditeten. Efter det som kallas avnavling stannar det i barnets kropp. Tidpunkten för när navelsträngen klipps av varierar mellan olika förlossningskliniker. På en del håll görs avnavlingen direkt efter födseln, på andra håll väntar barnmorskorna några minuter med ingreppet. Forskarna vid Umeå universitet rekommenderar nu att sen avnavling blir standard vid normala förlossningar.” Forskningsresultaten presenteras i ansedda British Journal of Medicine.

Citat ur nästa artikel om Halmstadsstudien:

”I större delen av världen är det vanligast att sätta en klämma på navelsträngen direkt när barnet fötts och i Sverige har det varit rutin vid två av tre förlossningar. Då är det lättare att ta det första blodprovet på barnet, men man har också varit rädd för att barnet kan få gulsot eller svårt för att andas. Några sådana biverkningar med sen avnavling, har den nya studien inte visat, säger Ola Andersson, som är överraskad över att navelsträngsblodet i medicinskt litteratur har kallats för ”medicinskt skräp”.

Man har ansett att blodet i navelsträngen saknar nytta och jag är glad om vår forskning kan ändra på den uppfattningen.

2d456c854afc25db.jpg

Lyssna sedan på detta radioprogram från ”Studio ett” om stamceller och navelsträngsblod där man intevjuar föräldrar och det finns en intervju med Professor Anders Fasth, där han kritiserar de amerikanska blodbankerna.

”Blod från navelsträngen har blivit ett hett debattämne iUSANyblivna föräldrar erbjuds att spara sin bebis navelsträngsblod, för att blodet innehåller stamceller.Blodbankerna erbjuder att spara blodet för användas vid eventuella svåra sjukdomar i framtiden.

Men förvaringen är dyr, samtidigt som ingen vet hur värdefulla stamcellerna kan bli när barnet växer upp. Vår reporter Katarina Andersson träffade två nyblivna föräldrar. Samtal med Anders Fasth överläkare vid Drottning Silvias barnsjukhus och medicinskt ansvarig för den nationella navelsträngsblodbanken”

Detta förfarande beror på att man har upptäckt att stamcellerna i blodet alltså kan hjälpa vid svåra sjukdomar(artikel i ”Forskning och Medicin”) citat nedan där man intervjuar Professor Anders Fasth, som företräder den Nationella blodbanken situerad i Göteborg.

nyforlost_bebis_med_mamma_big.jpg”Anders Fasth har varit med om en spännande utveckling från starten av sina medicinstudier 1965. Då hade forskarna nyss förstått att thymus (brässen) trots allt var till nytta och ett viktigt immunologiskt organ. Ny kunskap om vårt immunsystem kom sedan så snabbt att en av Sveriges kända immunologer, Göran Möller, skrev iLäkartidningen 1988 att de stora upptäckterna inom immunologin redan var gjorda.

— Tänk vad fel han hade, säger Anders Fasth. Fram till dess och ytterligare ett årtionde var forskningen fokuserad på det adaptiva immunsystemet och man mer eller mindre ignorerade det medfödda immunsystemet. Den delen av vårt immunsystem delar vi med de ryggradslösa djuren och till och med i vissa delar med växterna.

Idag har fokus vänts mot det medfödda immunsystemet och vi har förstått hur komplext och viktigt också denna del av immunförsvaret är. Vi har dessutom fått en ny grupp sjukdomar, de så kallade autoinflammatoriska sjukdomarna, som i många fall visat sig vara ärftliga sjukdomar i det medfödda immunförsvaret.”

Emmas kista.jpegDet är ENA sidan.

Den andra sidan hette Emma och var min dotter.

Hon och fyra andra av mina barn drabbades av skador som är för tidigt avnavlingsrelaterade, som accepteras av en mängd länder (med en mängd forskning bakom sig), förutom Sverige.

BLODBRIST är den ENDA (hitintills) accepterade skadan i Sverige.

Skillnaden är att min dotter dog, troligen till följd av de skador hon fick.

Radioprogrammet och artikeln ovan är troligen agendan bakom att man låter barn skadas och jag vill vara ”objektiv” nog att redogöra för det positiva med attlåta våra minsta barn göra något som inte ens får göras av en vuxen blodgivare.

Att donera nästan hjälften av sitt blod och utstå konsekvensen därav.

FÖR HUR SKULLE DU MÅ OM DU BLEV SJUK OCH HÄLTEN AV DITT BLOD VAR BORTA???

TROLIGEN INTE SÅ BRA.

”När barnet ligger i mammans mage har det sitt blod cirkulerande i sin kropp, i moderkakan och i navelsträngen. Allt detta blod är barnets men det cirkulerar runt eftersom barnet behöver hämta upp syre och näring utanför sin egen kropp.

Jämför med att vara kopplad till en maskin som hjälper kroppen att pumpa runt blodet. Blodet går från din kropp, in i maskinen och sen tillbaka till din kropp. Om man ska koppla bort dig från den här maskinen är det ju en ganska bra idé att se till att du får allt ditt blod, så man inte lämnar kvar en stor del av DITT blod i maskinen, eller hur?”  Så skriver Becka i sin blogg.

Jag vet hur man mår om man blir av med för mycket av sitt blod. Sommaren -09 var jag tvungen att uppleva ett utomkvedshavandeskap. När jag vaknade från min operation, som vart så hastigt och lustigt påkommen, att jag inte fick invänta att min man skulle kunna komma och vara med mig innan jag rullades in (vilket frustrerade envisa Hemimamma fruktansvärt) och ”ta farväl” Gud förbjude, men man kan ju aldrig vara helt säker…

Nåväl, när jag kom till sans igen lät man mig förstå att jag hade över 1,5 liter blod i buken… Det var tydligen på håret sade läkaren… Då hade jag ändå ÖVER hälften av mitt blod kvar…

Då är tanken inte så absurd, att Emma, som alltså avnavlades tidigt, som fick hypoglykemi ”sockercoma” (Finns i förlossningsjournalerna), direkt efter förlossningen, alltså ett tydligt tecken på att hennes blodmängd inte var tillräcklig och sedemera, tre veckor senare dog, troligen av en infektion av ett enterovirus, alltså en enkel förkylning.

moderkakstöld.gifLåter det rimligt att ett barn ska dö av en förkylning, för att hennes immunförsvar stulits??

När hon föddes var det som ”Diabetiker”, När hon dog, var det som en ”AIDS – patient”

Tre till, av mina sex barn, föddes som ”diabetiker” Jag kan syndromet utan och innan. Det är t.o.m ett faktum att deras tillstånd inte skulle upptäckts och behandlats om inte JAG som mamma KRÄVT blodprover omedelbart efter förlossningen, vis av erfarenheten, när min äldsta dotter HÖLL PÅ ATT DÖ när hon föddes för tolv år sedan, av ALLVARLIG hypoglycemi, alltså sockercoma med medvetslöshet och risk för dödsfall om inte tillståndet upphävs OMEDELBART.

Notera scenen till höger…

En mor och hennes två fina barn. I vanliga fall en rörande och glad scen. En flicka som klappar på sin lilla syster. Det är bara ett fel med bilden.

Den lilla systern är död och bilden togs när jag och min Tripp skulle ta farväl…

Att jag publicerar bilden, kan vara kontroversiellt.

Men jag vill visa vad följden kan bli av tidig avnavling.

Jag vill att ni som läser verkligen ska förstå att detta är verkligt.

Jag är inte bara en siffra i statistiken.

Jag lever med denna förlust, varje dag. Jag har skäl att bry mig och att göra så gott jag kan för att ingen mer ska drabbas…

Mig veterligen har bara jag drabbats på detta sätt som jag känner till, men jag är säker på att andra också kan ha drabbats, om inte av detta, så någon av alla de andra skadorna som är förknippade med tidig avnavling, som drabbar barn varje dag i vårt land…

Så nyheten att ytterligare forskare står bakom kampen för att man ska fördröja avnavlingen är enormt viktig…

Fast de som tjänar pengar på det, bryr sig inte, FAST DET REDAN FINNS NATIONELLA RIKTLINJER som borde införas på alla sjukhus i hela landet… med självaste Göran Hägglund och hans ohemula kompanjoner i spetsen.

”Det du gör talar högre än det du säger”

Relaterade artiklar:

FÖDELSEHUSET  tråd44

FILMKLIPP om vilket HOT nya avnavlingsreglerna är mot stamcellsbanken

SvD1,  SR1,  SR2SR3,  FoMTV41,  TV42,  BMJ1DN1, AB1

http://makeyourbabyproud.com/us/ (om att spara navelsträngsblod)

Några Tidigare inlägg om detta:

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/2010/06/15/hemimammas-tankar-effekten-av-for-tidig-avnavling-lindadet-som-orsakas/

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/2010/07/27/hemimammas-tankar-var-ar-respekten-for-de-doda-pa-semester-arg-och-sorgsen-0-hemimamma/

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/2010/07/28/hemimammas-tankar-sorgens-dag-den-fred-jag-hade-slutit-med-hennes-ode-ar-krossad/

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/2011/01/06/hemimammas-tankar-barnen-har-vi-ratt-att-skada-och-doda-dem-for-profit-och-egoism/

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/2011/02/20/hemimammas-kamp-barnaoffer-tvangsskilsmassor-goran-hagglund-mammons-tillbedjare-har-talat/

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!! (Facebookgrupp)

ARTIKEL I SvD SOM KAN KOMMENTERAS, SKRIVEN BLA AV , GÖRAN HÄGGLUND om PATIENTSÄKERHET?? Vilken sådan avser han? Inte barnens i alla fall!?

GOD AFTON!!

27 thoughts on “Hemimammas kamp – *Ett ljus i mörkret* – Min hjärtefråga ~♥ Sen avnavling ♥~

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag hoppas att någon som är gravid läser detta och tar varning och kräver sen avnavling…

  2. skvitt skriver:

    Det finns pengar att tjäna och kommer som vanligt i första hand.
    /Skvitt

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Här är en länk till en sida som vill hjälpa till att rädda Internet från ett lagförslag som går ut på att USA får fullständig rättighet att censurera hela Internet…

    http://www.avaaz.org/en/save_the_internet/?copy

  4. svorskan skriver:

    Kära Hemi!
    Innan du skrev om detta, hade jag inte ens hört talas om det. Det låter logiskt att alla sjukhus ändrar reglerna. Och du, vilken tur att du insisterade på prov när ääldsta dottern föddes.
    jag tycker att bilden är vacker. Det är fint att du låter storasyster vara med, så att hon kan bearbeta sin sorg.
    Största kramen och allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Svorskan ♥

      Ja, man blir vis av erfarenheterna och jag trodde ju att det var någon typ av ärftligt fel på barnen innan jag genom Linda Morge fick vetskap om hur det förhåller sig i verkligheten. Det tråkiga är ju att det är medicinindustrin man sätter sig upp emot och de är ju intresserade av en sak och det är att tjäna pengar och det är vad som bromsar utvecklingen i denna fråga, vilket leder till att det är den enskilde invigde individen som kan stoppa den för tidiga avnavlingen… det blir som vanligt en klassfråga i avseendet utbildning och kunskap.

      Ja, det första året av sorg handlade om att försona min äldsta dotter med att både henne pappa och hennes lillasyster försvann (dock av olika anledningar)

      Men ju längre tid som gått desto mer har jag kunnat bearbeta mina egna känslor och tankar kring hennes död…

      Många varma Hemikramar ♥

  5. madonnan skriver:

    Vilken oerhörd sorg och förlust för dig och er. Det är viktigt och fint att du skriver om detta, såklart att det naturliga är det som är det rätta vid en förlossning, så långt det bara går.
    Tappar orden här…för det är så hemskt att bara läsa om.

    Tack för din kommentar på min blogg. Svar:

    http://www.tasteline.com/halsa/GI-Guiden/GI-Bonor-och-linser/

    Var tvungen att kolla men hade rätt: Linser har bra GI och i övrigt var det ju bara kryddor o lök i. Fler grönsaker kan man tota i förstås.

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      ♥ Tack så mycket kära Madonna för din varma och inkännande kommentar och jag förstår att det kan vara svårt att hantera en sådan naken och svår händelse när man ställs oförberedd inför det… Emma dog för elva år sedan. Tiden alltsedan den där dagen har varit en svår men viktig resa för mig och min familj och är en stor anledning till att jag finns ute på nätet… Mitt liv idag handlar om att i mesta möjliga mån kunna hjälpa andra människor i olika frågor och att informera om detta förfarande som kan vara så destruktivt. Det är vad som driver mig och mitt författarskap både i bloggen och privat och många av mina böcker tar avstamp i det som hände…

      Vad bra att linser är bra GI för då kan man äta det även om man som vi i min familj numera är LCHF:are 😉

      Hemikramar i massor du rara ♥

  6. mariadesuede skriver:

    Du vet vad jag tycker om det här, med tanke pà att jag skulle ha blivit forskare… Sà forskaretiken känner jag till, att använda spädbarns blod strider mot denna etik, framförallt mot läkarnas etik, ty ett barns liv ska gà före den vuxnes intressen.

    Tja, du har ju läst mina inlägg om detta…

    örnkramar

    P.S. Jag är sjukskriven ända till den 5 januari 2012…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, vi är ju ”gamla” i gamet kring denna fråga, sedan Aftonbladettiden =0)

      Du jag, och Alinda, kämpade hårt för detta…

      Skönt att se att åtminstone en del av det som borde vara självklart nu äntligen börjar nå fram i media också.

      Vill du komma till Sverige under den tiden så är du välkommen. 😉

      Massor av hemikramar ♥

  7. Andromeda skriver:

    Jag kände inte till det du skriver om tidigare. Det du skriver om din lilla dotter som inte fick leva berör mig djupt…
    Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har skrivit om och kämpat för sen avnavling i över två år nu. Alltsedan A-Linda på ABtiden förklarade för mig hur allt hängde ihop.

      Det var en livsomvälvande händelse att äntligen kunna släppa skuldkänslorna som sade mig att det måste vara mitt fel…

      Jag tackar dig Andromeda för din värme och respekt och jag är glad att du finns och lyssnar.

      Massor av Hemikramar ♥

  8. kao skriver:

    Det var glädjande att läsa. Inte heller var det en dag för tidigt att de nu gör sen avnavling till standard på alla förlossningskliniker i landet.

    Jag minns hur vi läste in oss i ämnet för länge sen när A-Linda gick i spetsen för detta och skrev en del artiklar i Östgötan, bl.a. Först trodde folk hon var tokig, att hon tjatade om något som säkert inte var så viktiga.

    Men sen vaknade de till. Det var ett jäkla liv ett tag.

    Bra att du tog upp det igen. Nu här på WordPress.

    Kaoskramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Problemet är ju att det redan funnits nationella riktlinjer en längre tid, men tex sjukhusen i Göteborg (där blodbanken finns vägrat att konformera sig… troligen eftersom de har stört intresse av att komma åt spädbarnens blod. Men det som är glädjande är att allmänheten blir alltmer medveten för varje gång sådan utveckling och uppmärksamhet ges åt frågan…

      DET är det verkliga skyddet för barnen, INTE sjukhusen själva…

      Jag vet att Linda fortsätter att jobba med frågan på sitt sätt även om hon inte har en blogg längre… Men det var tider det som man brukar säga!!

      Jag måste ligga på när något nytt och viktigt i denna fråga dyker upp… Det är jag skyldig alla framtida Emmor.

      Hemikramar ♥

  9. Tack för ett jättebra och viktigt inlägg! Beklagar verkligen sorgen. Hoppas det är oki att jag länkar vidare till din blogg, säg till annars så tar jag bort det. Mvh Sophie

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Sophie med sju barn. Välkommen till min sida och jag är jätteglad och stolt över att du tycker det är viktigt nog att länka vidare, så självklart får du det. Jag ska titta över till dig och se vad du skriver, men jag känner på mig att det är något bra.

      MvH och hemikram ♥

  10. Barnens Hjältar skriver:

    Först vill jag beklaga er oerhörda förlust och sen kan jag meddela att under mina förlossningar (sex stycken) har man väntat ett par minuter med att klippa navelsträngen. Jag har aldrig reflekterat över det förrän jag läste om avnavling för någon vecka sedan. Det är bra att informationen kommer ut. Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för ert deltagande och respekt.

      Ni har haft en oerhörd tur att ha haft barnmorskor som på egen hand förstått att göra det rätta troligen. Linda Morge som initierade kampen för sen avnavling har i olika forum diskuterat med just sådana barnmorskor som på eget bevåg struntat i de gamla riktlinjerna. Det var hon (Linda) som undervisade mig i hur det förhållit sig med detta förfarande genom åren ända sedan jag själv föddes och vad som behövs göra för att stoppa det.

      Det blev mig både en stor sorg och samtidig lättnad när jag förstod hur det förhöll sig med min dotters död och jag insåg att jag vara sig direkt eller indirekt medverkat till hennes bortgång.

      Det viktigaste idag, i allt detta, är att förhindra att någon mer drabbas av vad jag och mina barn drabbats av.

      Hemikram

  11. Lottis skriver:

    Jag sitter med tårar i ögonen efter att ha sett din fina bild på dina fina flickor. Har själv en Nora, tre månader gammal, just nu sovandes i sin säng, och jag önskar så att din fina lilla flicka fått leva och må bra… 😥 Att det ens skulle behövt hända. Jag är helt klart för sen avnavling. Kan och vet inte speciellt mycket om det, mer än att jag tror att barnmorskan väntade några minuter med att sätta klämma på navelsträngen. Och blir det flera barn ska jag absolut kräva sen avnavling. Kram och tack för att du belyser ett viktigt ämne

    • HEMIMAMMA skriver:

      *Rara* ♥

      Jag hoppas att du och Nora ska få leva länge och lyckligt och fridfullt tillsammans och det gör mig oerhört glad att höra att någon var klok nog att vänta med att kapa livsblods-tillförseln.

      För två år sedan visste jag inte heller någonting om detta utan jag trodde det var något fel genetiskt på mina barn och trodde de ärvt detta av mig eftersom alla trots att jag hade olika fäder drabbades av samma sak. Men för två år sedan fick jag veta hur det förhöll sig egentligen och allt sedan dess, så brinner jag för att stoppa detta och att informera så många mammor som möjligt, så att de kan göra informerade val i fråga om sina barns förlossning.

      Hemikram och tack för att du lyssnade ♥ Nu kanske du också kan sprida kunskapen.

  12. Lottis skriver:

    Jag kommer absolut att föra den här kunskapen vidare, kan det rädda någon är det ett steg i rätt riktning… Jag kan bara inte sluta gråta efter att ha sett din fina bild, ni är så fina, alla tre ❤ Ta hand om er! Stor kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har förstått min mission i livet och jag tackar dig för din medverkan till upplysning. Om du har några frågor kring detta så tveka inte. det jag inte redan vet tar jag reda på.

      Så min vän, torka tåren och gläds åt det lilla liv du fått att vårda. Det är vad du kan göra för att lätta min sorg.

      Idag har jag fem fantastiska barn som förgyller min tillvaro och en underbar make som hjälper mig bära mina bördor.
      Jag är lycklig och jag har allt jag behöver. Men jag brinner för att skydda barn och se att deras värld ska vara värdig.
      Det är vad min blogg och mitt skrivande handlar om och jag skulle bli stolt om du vill följa och kanske dela min kamp.

      Med respekt och värme

      Hemikram ♥

  13. BloggMamman skriver:

    Hittade hit från Sophie med 7barn-
    Och vill bara visa mitt deltagande i den hemska resa ni ofrivilligt blev passagerare på!
    Jag har haft sen avnavling på mina barn, begärt det fast jag egentligen inte visste varför utan bara för att ”jag hört att det var bra” men nu är jag oändligt tacksam att jag bad om det- all beundran och respekt för att du orkar kämpa för att andra inte ska hamna där Du gjort!
    Kram
    BloggMamman

    • HEMIMAMMA skriver:

      Välkommen till min blogg och att dela en del av mitt liv BloggMamman ♥

      Tack för ditt deltagande och jag blir mycket glad att du valde så klokt när dina barn föddes. Tyvärr så är det ju många barn som inte nås av den nåden och drabbas av många symptom och syndrom som i andra länder kopplas till för tidig avnavling förutom just järnbrist.

      I andra länder visar undersökningar på kopplingar till både SIDS (plötslig spädbarnsdöd) och ADHD och tom har jag hört talas om autism.

      Så det finns alla anledning att kämpa mot detta och för ökad upplysning. Men de som allra mest behöver få behålla sitt blod, alltså de neonatala och kejsarsnitts-födda (katastrofsnitt) kopplar man bort navelsträngen direkt. Vilket är nästa ”delmål” i denna kamp.

      Du är välkommen att delta om du vill och det kan du göra genom att gå med i någon av grupperna om detta på Facebook (se länk i inlägget)

      Massor av Hemikramar ♥

  14. HEMIMAMMA skriver:

    Uppdatering med nya länkar.

Kommentera

