Hemimammas tankar – Hemimamma i chock!! A golden blog award =0)

GOD AFTON!! Jag gick in på bloggen med intentionen att berätta om min helg med alla de äventyr och vändningar den bestått av… makens överraskning…

Men inser att jag snabbt måste byta fokus på mitt inlägg (nästa inlägg får handla om det jag tänkt mig) och att det beror på en mycket glädjande anledning:

Jag har fått hedrande utmärkelser 😉

Närmare tre stycken. Två stycken ”Golden blog awards”.

Den ena av Tankesmedjan och den andra av Andromeda.

Tack båda två för era hedrande utmärkelser, jag är mycket rörd och glad.

Ovanpå detta ett tredje hedrande specialpris av FGGGMF. 

”Jag lade nyss till lite allmän statistik om RSS flödena

http://fgggmf.dlinkddns.com:8080/rss/

Då noterade jag att du var den registrerade bloggare som kommenterar mest.

Så nu får du min lilla ”Most active commenter” award”

Obotligt nyfiken kikade jag in och kunde sedan svara:

BUSKUL JU!!

Det som är så glädjande är ju faktiskt att det är många som kommenterar hos mig också och inte bara att jag flyger runt och kommenterar, som den Bloggmamma jag är 

Hemikramar och tack för de hedrande siffrorna!!

De andra två awardens villkor innebär att länka tillbaka till den du fått den av, fullborda de fem meningarna och ge vidare awarden till fem bloggvänner.

1: När ingen ser eller hör mig – så sover jag… annars märker nog världen av mig och inget jag gör sker i hemlighet… *ler*

2: Jag går aldrig hemifrån utan – vanligen en av mina historietidningar, eller annars mitt förstånd 😆 I övrigt så reser jag helst så lätt som möjligt… har ingen handväska utan det jag behöver ska få plats i jackfickan typ…

3: Min blogg heter som den gör för att – när jag började på AB för två år sedan ville jag ha ett namn som symboliserade mina styrkor… en hemisfärisk motor är ju starkare än andra… och ”Hem i mamma” är ju vad jag bär med mig som människa genom livet

4: Om jag vågade skulle jag – Ringa Ohly eller annan vänsterpolitiker och säga att nu vill jag vara med och agitera, då skulle det hända något inom svensk politik tror jag. Dagens politiker (utom Ohly) är för långt från vanliga människor för att förstå deras behov…

5: Om 10 år kommer jag att – förhoppningsvis fortfarande vara vid liv och vara tonårsmamma till min yngste son…

Jag skickar awarden vidare till:

GHOSTOPINION – den ene av mina två främsta konkurrenter och vänsterbloggkollegor – Grattis, nu får du mer att skryta om än sidvisningar från USA *fnissar* Då han avböjt denna belöning med motivering nedan så låter jag min award gå vidare till en annan välförtjänt kämpe!

SNOBBEN & hans kompisar, dvs Margaretha, som visar att man kan vara som bäst i sin svåraste stund!

SKVITT – den andre – må du aldrig sluta uppröra och upplysa!

FRAMSNACKA – Carina, nu är det din tur att bli framsnackad och inte baktalad, du positiva underbara människa ♥

PLUPPA – Alla barns försvarare och  främsta upplysare emot pedofili och min kära Trollmor ♥ x 11 – ALLTID

SIRPA – du har haft det tufft länge vännen, men nu kanske du får något att bli glad åt?

Tyvärr så får man inte nominera fler, vilket är synd för som FGGGMF så vänligt påpekar så är det många bloggar jag läser och har stor behållning av. Men rätt var det är så kanske jag tar mig i kragen och återupptar en av mina vanor från Aftonbladet-tiden? nämligen mina utnämningar av hemiheros?

Då får jag chansen att lyfta fler av er som jag bryr mig om… =0)

GOD AFTON!!

64 thoughts on “Hemimammas tankar – Hemimamma i chock!! A golden blog award =0)

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tack allihopa för era fina utmärkelser!! ♥

  2. Svante Svensson skriver:

    Grattis
    Svante

  3. morsanssvammel skriver:

    Grattis Hemimamma! Så roligt!
    Jag gläds med Dig och är egentligen inte alls förvånad över att Du får utmärkelser för Din blogg/Dina bloggar.

    Keep going!

    Kramar!
    /Morsan

  4. svorskan skriver:

    Gulliga söta Hemi! Vad roligt att jag blev nominerad! Epazote nominerade mig också 🙂 Jag säger som till henne, jag håller på att packa idag, ska resa till Norge, och därför hinner jag inte svara nu. Får jag tillgång till internet där, så ja, annars får det vänta till jag är åter.
    Varmt tack för ditt supergulliga omdöme om mig! 🙂 Du e toppen, och värdefull precis som du är!
    Kraaaaaaamar och allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då är du välsignad bloggerska du med *LER*

      Tack för dina fina ord och jag hoppas att du får en trevlig resa 😆

      Massor av Hemikramar och bara det bästa till dig!! ♥

  5. suttecity skriver:

    Det förtjänar du Hemi!! ♥
    Kramiz

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Lena du är så rar och jag är så glad att vi har lärt känna varandra. Jag tror att på många sätt kan du förstå mig bättre än de flesta (gällande musik bla)

      Massor av Hemikramar ♥

  6. Kao Holmstrom skriver:

    Du förtjänar dessa utmärkelser mer än någon annan bloggare jag känner. Dina inlägg är fantastiskt fint genomarbetade och genomtänkta. När sanningen ska fram – och det ska den. Du näckar makten, tack för det.

    Kramar
    Kao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu blir jag ju grinfärdig… Jag är så oerhört rörd av dina ord KAO att jag inte vet vad jag ska säga ♥

      Jag kämpar verkligen för att kunna bibehålla den där spotlighten på det som behöver bevakas i omvärlden, även fast hälsan fallerar och jag inte är riktigt lika stark som mitt nick antyder längre…

      Därför betyder det ni alla säger jättemycket eftersom det ger styrka att fortsätta de dagar när det känns extra tungt!!

      Massor av varma glada hemikramar ♥

  7. Svante Svensson skriver:

    Inte bara råttor drar nytta av den varma hösten, politiker också.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hostvarmen-fortsatter-och-far-effekter-pa-djurlivet_6596566.svd
    Svante

  8. Svante Svensson skriver:

    Ska vi tro på global uppvärmning, kommer flera att dra nytta av värmen, jag själv te.x. billigare att värma huset. Putin sa en gång att han inte hade något emot att det blev några grader varmare i Sibirien. Jag tror nog mer på att det med uppvärmning är naturligt, och inget att göra åt, men säker kan jag inte vara.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det tråkiga är ju alla vi som bor i närheten av kusten när vattennivåerna stiger?? större städer måste ju skifta läge om de inte ska behöva dras med allt större skadekonton för varje år?

      Hemikram ♥

  9. Svante Svensson skriver:

    Sluta drick alkoholhaltiga drycker drick vatten, så löser det sig.
    Svante

  10. Andromeda skriver:

    Så roligt att du att du inte fått mindre än TRE utmärkelser! Det är du värd 🙂
    Kram

  11. alvfe skriver:

    grattis också från lilla mej .. !! förresten härliga svar du gav på de fem frågorna också .
    Håller förövrigt med om allt det andra positiva som sagts /skrivits här om dej .♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Rara söta Alvfe ♥ Tack så mycket för dina varma ord och jag måste tillstå att jag är så konstig/egen som mina svar antyder, men till skillnad mot när jag var ung, så ber jag inte om ursäkt för det längre 😆

      Jag är som jag är på gott och ont (mest ont just nu känns det som hälsomässigt i alla fall)

      Hemikramar ♥

  12. HEMIMAMMA skriver:

    ”Jag bad om styrka – du gav mig svårigheter som gör mig stark.
    Jag bad om visdom – du gav mig problem att lösa.
    Jag bad om välgång – du gav mig muskler och hjärna.
    Jag bad om mod – du gav mig faror.
    Jag bad om kärlek och hittade människor i nöd att hjälpa.
    Jag fick inget jag ville ha, men jag fick allt jag behövde…”

    citat funnet på facebook

  13. mariadesuede skriver:

    Det är du värd!

    Nu har ju jag fàtt nàgot annat att skriva om, vàld i hemmet, jag vet inte vad jag ska göra, fast jag kommer att berätta om vad som sker den närmaste tiden i mitt liv.

    Det blir ett nytt liv att leva, vilket är glädjande.

    Jag har t.o.m. börjat skriva pà en självbiografi här pà WordPress, lite annorlunda eftersom det blir i romanform, jag behöver skriva av mig utan att lämna ut namnen pà de inblandade.

    Tacksamma örnkramar för ditt stöd

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Maria för att du finns och är en så gyllene du och aldrig ger upp! Jag har lagt in ditt nummer nu, så när du ringer nästa gång så ser jag att det är du =0)

      och när du vill så står lilla stugan öppen för dig att använda och bo i om du vill komma bort lite och bli lite ompysslad!! det skulle vara så roligt att ha dig här igen!

      Jag tror att du gör helt rätt som skriver en roman om det du upplevt, precis som jag gör med ”draken”. det är väldigt läkande!!

      Hemikramar kära vän! ♥

  14. HEMIMAMMA skriver:

    Dagens citat från Sven Tycker:

    ”Sedan ser jag att Grekland ska hålla en folkomröstning om landets sparpaket. Det ska bli spännande att se om det ska gå att övertyga grekerna i allmänhet om att det är dom som ska betala för att det fina folket vägrar betala sina skatter och Grekland ska fortsätta ha EU:s dyraste militär så att Tyskland och Frankrike kan fortsätta sälja vapenmaterial till dom”

  15. skvitt skriver:

    Tack, puss ock kram för den upplysningen, men vad kan vi göra för att stå emot borgerskapets propagandatryck?
    /Skvitt

  16. ghostopinion skriver:

    Tack, jag både känner mig hedrad och blev glad men samtidigt tveksam. Jag funderar allvarligt på att göra som Jean-Paul Sartre när han fick Nobelpriset i litteratur: Tacka nej. Jag skriver ju inte så mycket själv numera, fungerar mer som en redaktör som väljer ut artiklar om huvudsakligen utrikesfrågor, artiklar som aldrig skulle publiceras i mainstreammedia och som ger ett annat perspektiv på världen än den västimperialistiska. Sen har jag problem med vilka jag själv ska föra utmärkelsen vidare till. Även om den värmde hjärtat en aning får jag konstatera att det här med att bloggare ger guldglans åt andra bloggare inte är riktigt my cup of tea (jag skryter helst om mig själv, hehehe). Med risk för att framstå som en sur gammal gubbe avstår jag från att lyfta fram utmärkelsen till beskådan i min blogg och låter den stanna här hos dig där den ju är i gott förvar.

    • HEMIMAMMA skriver:

      *Pfft* Sur gammal gubbe?? Nja då är det väl snarare ”surt sa räven när det inte fanns rönnbär att gräva egen grav till att falla i” eller så är du rädd att mista din seriösa framtoning med dylikt nonsens?? 😆

      Att vi själva berömmer och stöttar varandra är väl verkligen Solidariteten manifesterad? Och även om du har vissa redaktionella förtjänster, så vill jag fortfarande hävda att du skriver ypperliga texter.

      Jag får väl lov att ge den till någon annan då? *surar*

      Hemikram ♥

  17. Svante Svensson skriver:

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/atalad-kan-havda-fylla-och-ga-fri_6598474.svd
    Sverige är fantastiskt. Mitt råd att sluta dricka alkoholhaltiga drycker sket sig direkt, och mängden vatten på denna planet är ju konstant.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Sant??

      ”Berusning gör som bekant att man ofta inte uppfattar vad som händer och hur det förhåller sig, och samtidigt påverkas hjärnan så att man ofta blir mer aggressiv och våldsam. Lagen bygger på tanken att om man frivilligt försätter sig i det tillståndet ansvarar man för följderna. Men nu ska inte lagen tolkas på det sättet längre. En grupp domare i HD har upphöjt berusning till en ursäkt. Just för att den åtalade på grund av berusningen inte fattat vad han gjort eller vidden av detta, går han fri från ansvar för uppsåtligt brott.”

      SINNESSJUKT

  18. fgggmf skriver:

    Personligen så undrar jag när(om) du sover.
    Jag ser dina kommentarer dygnet runt.

    Jag hoppas att du såg att du spelade i en egen division gällande kommentarer.
    Du krossade och kommenterade mer än dubbelt så mycket som tvåan 😉

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, du är inte den enda… Jag sover sporadiskt och cykliskt och har gjort det i 15 års tid ungefär. Jag behöver i snitt fem timmar för att klara mig. Oftast så sover jag ett par timmar ena natten och en längre period nästa natt och ibland så ackumulerar jag sömnbehovet och tar igen det på helgen… och ofta somnar jag i soffan vid halv elva (efter nyheterna) och vaknar vid ett på natten och går upp och bloggar några timmar och går och lägger mig igen och sover ett par timmar till, någonstans mellan halv fem till nio, typ…

      Klart görbart medan man är hemma med barnen och har snurriga vanor sedan amningstiden…

      Den biten hade jag inte tänkt på… Tänk att jag kan och ska vara värst (bäst?) på någonting?

      Anledningen är ju att jag gillar så många bloggare och intresserar mig för deras liv och gärningar… Jag vill ju vakta flocken, typ… *shoot me* 😆

      Hemikramar ♥

  19. Pinglan skriver:

    Grattis och en stor vacker rosbukett till dig! Du är ju värd utmärkelser, så som du engagerar dig i mycket och bryr dig om många på bloggen.

    Önskar dig en härlig höstdag idag!

    Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Åh tack TingelingPinglan!! ♥ din kommentar bekräftar verkligen mitt svar till FGGGMF här ovan…

      Jag önskar dig också en lugn och stilla vacker höstdag …

      Själv ska jag till läkaren för att återigen förlänga mitt sjukintyg för min satans fot… 😦 och min sjukgymnast är ledig denna vecka, vilket innebär att jag inte får foten lindad i morgon som jag brukar…

      Varmaste hemikramar ♥

  20. Svante Svensson skriver:

    Har fått tips av Varghjärta att det finns tvivel, om hur detta skall tokas, hoppas han har rätt.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-hd-felvinklad_6599468.svd

    • HEMIMAMMA skriver:

      ja, hur kommer detta att tolkas??

      Kritik mot HD ”felvinklad” 1 november 2011 kl 11:18, uppdaterad: 1 november 2011 kl 12:26

      ”Madeleine Leijonhufvud och Suzanne Wennberg, professorer i straffrätt, kritiserar i dag i en debattartikel på SvD.se HD för en ny prejudicerande dom. I artikeln gör professorerna gällande att berusning nu kan ursäkta ett våldsbrott. Men kritiken får nu mothugg från Magnus Ulväng, även han professor i straffrätt. Det Madeleine Leijonhufvud och Suzanne Wennberg skriver är ”skevt formulerat”, säger Magnus Ulväng, professor i straffrätt vid Uppsala universitet, angående dagens artikel på SvD Brännpunkt.
      – Det som är felvinklat är att man inte kommer att kunna döma människor eller att det här skulle omvandlas till en ursäkt.

      Betyder inte domen att man kan slippa straff om man säger att man var berusad?

      – Nej. Och jag tror inte man ska överdriva de problemen. Det är alltid svårt att visa straffrättsligt ansvar och det här avser undantagssituationer. Det är en extrem situation om man kommer fram till att en person varit så berusad att den inte förstår vad som gäller. I majoriteten av alla fall där folk är packade har de uppsåt. De blir förbannade och gör saker. Att vara berusad är inte samma sak som att den här undantagsbestämmelsen blir tillämplig.
      Han säger vidare att det som HD nu har gjort är ”ett efterfrågat klargörande” av att samma regler ska gälla både för berusade människor som nyktra, nämligen att det krävs uppsåt för att begå brott.

      – Det som det har handlat om är att när en person är berusad så har man helt struntat i att pröva frågan om uppsåt. Det finns ju ingen annan situation där vi accepterar att döma människor utan uppsåt. Det är av goda skäl som vi har höga beviskrav.

      De domare i Högsta domstolen som kritiseras i debattartikeln tänker inte förklara sin dom och dess effekter.

      – I HD försvarar vi normalt inte våra domar. Vi ska inte dribbla in oss i diskussioner. Så jag får nog hålla mig, även om det kliar lite i fingrarna, säger justitierådet Göran Lambertz, som är ett av fem justitieråd som har dömt i målet.

  21. Svante Svensson skriver:

    Jag har samma fundering som fgggmf, när sover du. Du skriver att du har en överaktiv 3 åring, själv har jag en överaktiv schäfertik, men hon låter mig sova 6 timmar varje natt, sedan kan hon inte hålla sig när räven går förbi köksfönstret, bara att klä på sig, och gå ut.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Läs mitt svar till FGGGMF så förstår… och det är inte ett frivilligt val. Det är bla en effekt av att bli mamma och förlora ett barn när man sover och att ha kontrollbehov av GUDS nåde, samt en ”sentinels” själ, alltså den människotypen som alltsedan stenåldern har varit uppe vaken och vaktat flocken mot nattens rovdjur och sett till att elden inte slocknar… så att de andra kan sova i lugn och ro…

      ”nobody gets hurt on my watch”

      Jag har precis kommit till insikt om varför min 3 åring är överaktiv. Han är sockerberoende vilket jag håller på att skriva ett inlägg om precis, som jag hoppas få färdigt någon gång idag eller inatt…

      Hemikramar ♥

  22. Svante Svensson skriver:

    Ditt svar fanns inte då jag läste FGGGMF. s inlägg har nu läst det. Vet inte om det är rätt, men jag tappade mitt socker beroende på farfars konditori, tror jag nämnt det förut, Marabou tror jag du nämnde i samma veva. När det gäller min schäfertik, får jag hoppas att hon får tag på räven en dag, för många rävar borde få henne att tröttna. Skulle aldrig få för mig att släppa ut henne lös.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vilken tur att du blev av med det, så kanske du får leva frisk och sund i många år och kan jaga rävar med din outtröttliga hund??

      nej, jag håller med, man ska INTE släppa lös hundar…

      Massor av Hemikramar ♥

  23. Svante Svensson skriver:

    Jag har på flera bloggar inklusive mariadesuede,s egen läst, om det hon råkat ut för, och det gör mig kraftigt upprörd, sedan finns det en sak som får mig i samma stämning, och det är när Svenska män tar hit asiatiskor, och slänger ut dem innan de får uppehållstillstånd. En riktig man gör inte så.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag kan känna enormt med henne eftersom jag var tillsammans med en man i min ungdom som slog mig och nästan dödade mig (blev räddad när en väninnas kille ingrep när min kille försökte strypa mig) så all form av våld mot kvinnor och barn gör mig skogstokig, och jag har vid ett flertal gånger i mitt liv ingripit och handgripligen stoppat både våldtäkter och misshandel.

      Det du talar om när det gäller asiatiskor, så känner jag som du. En till mig närstående släkting lever med en tjej som är thailändska, som blev hitlockad av en man och via min släkting blev hon räddad från ett fruktansvärt destruktivt förhållande och jag har fått höra verkligheten bakom tidningsrubrikerna…

      Hemikramar ♥

  24. pianick skriver:

    Grattis ja gratta,tant otto med.Vet inte vad detta är ? Men som ja skrev hoss tant otto med.Fina priser att ha i bokhyllan.Trevlig kväll.Jag kurerar min lunginflamation.Varit ute i dag.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är bloggvärldens sätt att stötta och uppmuntra varandra.. 😆 och det ger extra kraft att veta att det man skriver betyder något för någon…

      Jag hoppas verkligen att du blir kurant och det snabbt! Skönt med frisk luft kan jag tro?

      Hemikramar ♥

  25. BS Hahaha, den stekpannan har jag gett bort. Kan telefonkatalog och gummiklubba funka ????

    Tackar så hjärtligt för peppningen !

    massa varma kramar

  26. BS Tackar så hjärtligt, roligt att du tycker det !

    Idag är det ont, så just nu orkar jag inte piggas upp ens.

    Massor av varma * Agnetha* Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, verkligen!! Du är beundransvärd som kämpar på fast du har det svårt och lider så! och du skriver varmt argt och engagerat om något som är viktigt för åtskilliga människor!

      Så verkligen grattis att du också fick denna award!

      Jag vet vad du menar… jag hade slut på värkmedicin, så jag har haft det svårt på den punkten jag med. men, det händer andra saker som gör att detta varit en av mina bäste dagar någonsin ändå.

      Tack för goa *agnethakramar* de behövde jag!

      Du får lika varma Hemikramar tillbaka! ♥

  27. kramgoaullis skriver:

    Oj oj oj..Här var det rena rama Oscarsgalan.Får nog tassa ut och byta om till gala klänningen *fnissar* STORT Grattis till dina goldisar *ler brett*

    *trefalldiga grattiskramar ♥*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då byter jag om jag med, så kan vi gå på awardgalan tillsammans 😳

      Jag känner på mig att det lär landa sådana priser i ditt knä också, nu när man ser dig online igen =0)

      *Leve Ullis pephemikramar*

  28. sirpamaarit skriver:

    Heej vännen och grattis till dina utmärkelser,de är du värd!! Tusen tack för awarden,omnämnadet av lilla mig,klart att jag blir glad=)
    Nu måste jag bara fundera ut vad jag ska skriva till de 5 meningarna o.s.v..oj,nu är jag för trött..men det kommer.
    Bamsekramar till min bästaste HEMIMAMMA!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket rara Sirpa! Självklart jag vill att du ska vara glad, du förtjänar det efter allt jobbigt du gått igenom nyligen!!

      Jag ska läsa med stort nöje när du orkar 🙄

      Goaste Hemikramarna ♥

  29. kickie skriver:

    Det är då för väl att jag kan glädjas med andra o mena det också, så ett stort grattis till dig Hemi. Men du lägger ner så himla stor energi på dina bloggar. Hoppas helgen blev till belåtenhet.

    Ha det bra o hälsa så mkt.

    Goa kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      kOMMER INLÄGG OM HUR HELGEN VARIT MED EN RAPPORT OM LÄGET PÅ JUNIBACKEN :mrgreen:

      Tack för dina fina ord Kickie, de gör mig stolt!

      Massor med Hemikramizar ♥

  30. blomrabatten skriver:

    tack tack, äntligen har jag läst. Varit i storstan och fångat ett virus så jag varit helt däckad flera dagar. Nu något bättre. Än klarar kärringen ett virus./kram

  31. HEMIMAMMA skriver:

    *Myser och minns*

Kommentera

