Hemimammas tankar – ”Too big to fail” and state of the world for dummies – funderingar och en analys…

Swedish Minister for Foreign Affairs Carl Bild...

Image via Wikipedia

GOD AFTON!! Här kan alla som som inte är intresserade av världsläget eller förstår vad som händer i omvärlden ekonomiskt idag, göra ett val.

Antingen läser du, det jag vill på ett enkelt och pedagogiskt sätt förklara och berätta, så att du kan göra nödvändiga justeringar av din ekonomi och din världsåskådning, eller så lämnar du detta inlägg åt handlingarna. Men jag skriver det för DIG.  Så att du slipper att leta efter fakta och information och på egen hand bilda dig en uppfattning. Och om du lämnar det åt handlingarna, så kom inte och säg att jag inte varnade dig… Och ta konsekvenserna av det ekonomiskt i första hand, men även ur ett framtidsperspektiv.

Igår kväll förändrades världsläget dramatiskt.  Khadaffi är död. I alla fall antas det vara så, men bevisen är inte okontroversiella. För många en seger, för andra en fasa… Det beror på vart man befinner sig fysiskt och bokstavligt eller politiskt och bildligt. Är man svart så känner man troligen ångest och fruktan för sitt liv, då rebellernas främsta agenda är att Islamisera Libyen och att på alla sätt möjliga exterminera de svarta i landet. Och i motsats till vad vår statsminister säger, så var det INTE Libyens FOLK som gjorde detta utan Nato-ledda styrkor och rebeller som för att tala i metaforer – motsvarar Sverigedemokraterna i vårt land. Som bett USA att avlägsna Alliansregeringen för att de känner sig förtryckta.

Insentivet och priset för att NATO skulle ställa upp var så som det ALLTID är för USA – OLJA. USA och deras medlöpare inklusive Sverige fick FN att anta en resolution, där folket skulle skyddas från sagde tyrann. Vilket ledde till att Sverige kunde skicka plan och på så sätt demonstrera sin dugliga försvarsindustri. Jackpott för Reinfeldt. Han får ta ett krafttag emot ett land som i praktiken i det området motsvarar vårt eget land i social utveckling och ekonomisk status. Med arabvärdens mest sekulära, framskridna ”jämlikhet” i fråga om både pengar och kön, till skillnad mot kungariket Saudiarabien (dit Kungen åkte och hängde en medalj om halsen på Kung Abdullah så att de skulle känna sig hågade för ytterligare en vapenaffär med vårt land), där kvinnor inte får gå utanför huset eller köra bil utan att riskera svåra straff. (fler avrättade med dödstraff i Saudiarabien än Libyen 2010)  (man anklagade Khadaffi för att skjuta sin egen befolkning, men saudierna sköt ett annat lands befolkning, alltså en krigshandling i stället för en intern konflikt)

Denna operation, som skulle skydda civilbefolkningen, har kostat över 60.000 människors (CIVILA) liv. Och till skillnad mot Sudan och Ogaden så tvekade Carl Bildt till en början att genomföra det vi sett. VARFÖR?

I Sudan och Ogaden så var Regimerna med på att låta Lundin Oil plundra och jaga bort hundratusentals människor, med alla till buds stående medel, vilket alltså är anledningen till att Bildt står under förundersökning nu och alltså har intresse av att Schibbye & Co får ruttna i fängelse där borta.

Men i Libyen var det en annan sak nämligen. Ända fram till att Khadaffi började samla och försöka ena Afrikas stater till en union motsvarande EU och NATO tex och VÄGRADE att handla med Petro-dollarn, så var han accepterad och önskad och USA och deras underhuggare var vänligt inställda till honom. Eller rättare sagt Libyens olja. Det tog ett tag för den lilla hunden med storhundsattityd att få reda på och förstå att rebellerna kontaktat amerikanerna och lovat dem fri olja och en medgörlig marionettregim.

Men när poletten eller underättelser till slut trillade ner, så var det grönt ljus för både Sahlin och Bildt och Reinfeldt.

”Häromdagen hörde vi Hillary Clinton ropa efter Khadaffis huvud på ett fat och nu när hon fått sin vilja fram träder USAs politiska vasaller fram i kör och uttrycker sin tillfredsställelse över hans död, även vår egen Fredrik Reinfeldt. Alla juridiska aspekter är som bortblåsta på samma sätt som den internationella rätten är som bortblåst beträffande störtandet av Khadaffi.

Om allt fagert tal om internationell rätt betytt något i verkligheten skulle Khadaffi ha tillfångatagits och hans  brott ha prövats i domstol. När så inte skedde skulle omvärldens politiska ledare ha fördömt dödandet och krävt att mördarna ställts inför rätta.

Nu kan alltså inte bara misstänkta terrorister (drönarna) och terroristledare (bin Laden) ostraffat dödas. Nu kan även legitima statschefer mördas utan rättsligt  efterspel.

Fallet Libyen och Khadaffi illustrerar på ett närmast övertydligt sätt att i den våldsamma politiska kamp som pågår i världen har såväl internationell rätt som brottmålsjuridik upphört att gälla.

Nu handlar det om den råa styrkan. Bäva månde världens nationer och folk ” citat GHOST, länk nedan…

Vilket leder oss till den andra aspekten av detta. Isarael och USA’s kärleksaffär. USA behöver olja  förstås, det är grundläggande i alla konflikter, men i detta fallet handlar det också om att ha ett brohuvud till mellanöstern. För att komma åt de andra ländernas olja.

Vilket leder oss vidare i resonemanget…

Nu kommer USA att angripa IRAN.

Då bör vi se framtiden an med bävan. Enda motvikten till detta är det som Mavera rapporterat om nyligen, nämligen att de ryska staterna håller på att organisera sig och konsolidera en union igen. Som motsatte sig invasionen av Libyen. Liksom Kina.

Putin kommer inte acceptera USA’s herravälde och dessbättre, så verkar han kunna få Kina att samarbeta med honom. Då kanske USA lugnar sig något. Putin har ju kopplat rysk gas till Europa, vilket gör att baltstaterna och Tyskland inte kommer att kunna sätta sig på tvären särskilt hårt, utan att få lida om Putin vrider av kranen, allra helst om Tyskland nu går in med miljardbelopp till Grekland och de övriga PIGS-länderna och har börjat montera ner kärnkraften…

Totalt sett så känns det som Putin låtit amerikanerna härja, medan han ägnat sig åt att gripa den fullständiga makten och byggt upp en ekonomi som är en tåligare form av kapitalism än USA själv har och nu när de tillsammans med Kina sitter på allt fler av världens resurser, så kommer han att agera igen och ”kriget mot terrorn” bara blir ett mellanspel i ett längre perspektiv.

Det polariserar världen till den gamla terrorbalansen, särskilt som USA nu tänker intervenera och göra samma sak med IRAN och därmed lägga beslag på ännu mer olja. Det som Ryssland om jag förstått saken rätt, har mest av i hela världen och man nu kan misstänka är anledningen till att USA så förtvivlat krigar och skövlar för glatta livet för att komma ikapp??

Sverige bör i det läget ANTINGEN gå med i EU eller NATO fullt ut (för att nyttja försvarsalliansen), ELLER återgå till sin gamla politik:

Alliansfrihet i fred och neutralitet i krig.

Den andra överhängande frågan i världen idag är den förestående kollapsen av banksystemen. Jag tar avsats i GHOSTs inlägg

”Dina frågor uppfattar jag som retoriska och för min del tror jagatt hela skitlasset rasar över oss inom kort, och då menar jag ett spann mellan ett par månader och fem år. Det är nog ingen slump att samtidigt som krisen närmar sig i ilfart ökar vapenskramlet mot Iran (se nytt inlägg). Kris och krig = som ler och långhalm.”

Min förutsägelse är innan utgången av 2012 på sin höjd.

Just nu så bör man ta ut sina pengar från banken fast lite i taget, ”i smyg” så man inte förlorar dem helt.

Eftersom det inte finns valuta att täcka alla när raset kommer och vi inte får någon ränta så kan man lika gärna gömma de pengar man har i en låda i trädgården, typ…

I reklamen i media hetsas vi att sälja vårt guld, till rekordpriser. Men eftersom alla pengars värde kollapsar, så ska man behålla sitt guld, och en del menar ju att guldet också blir värdelöst. För oss som är praktiskt lagda finns alltid chansen att som valuta för det vi behöver återgå till byteshandel med våra kompetenser… alltså jag tvättar din bil mot att jag får en säck potatis principen… Vi kvinnor har ju alltid en extra värdefull vara…

För problemet som  Bernard Bernecke säger,  är förlusten av krediten. Det som tar samhället av daga, precis som på 30 talet… att man måste ha money down, gör det svårt att ha en monetär ekonomi. Se nedan klipp, från filmen ”Too big to fail” som förklarar på ett ypperligt sätt vad som hände krisen 2008 och vad som händer igen inom en snar framtid…

FÖR ER ANDRA SOM LÅTER DETTA VARA, SÅ KOMMER ETT VANLIGT FRÄCKA FREDAG INLÄGG SENARE UNDER DAGEN…

Följ gärna replikskiftet mellan mig, Ghost och supezeke HÄR

 

 

 Maveras senaste inlägg som starkt ifrågasätter dödsbeskedet

MITT eget inlägg som på ett enkelt sätt i text och bild förklarar hur dagens penningsystem fungerar

Göran Greiders ledare i Dalademokraten

Khadaffis död från Daily Mail online (mycket starkt material)

http://ghostopinion.wordpress.com/2011/10/21/ghostnagra-paminnelser-apropa-libyen/   där en diskussion om världsläget pågår.

http://varghjarta.wordpress.com/2011/10/21/alla-dessa-%E2%80%9Dhjaltar%E2%80%9D/#comments

SKVITT om att ifrågasätta och tänka själv gällande att bedöma källor

Johan Westerholm om när vi gick in i ”kriget mot terrorismens” era

Intervju med Andrew Ross Sorkin, författaren till ”Too big to fail”

Människans utveckling – socialantropologi, där vi kan lära oss hur framtiden kommer att forma oss

GOD AFTON!!

20 thoughts on “Hemimammas tankar – ”Too big to fail” and state of the world for dummies – funderingar och en analys…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Inlägget kommer att uppdateras vartefter jag hittar nya artiklar och lämpliga länkar.

  2. ghostopinion skriver:

    Har länkat hit i inlägget om bankernas 95 procent skulder.

  3. skvitt skriver:

    Jag hittade ett skrivfel. Kasta om ord i denna mening. Ta sedan bort min kommentar!

    ”Är man svart så känner man troligen ångest och fruktan för sitt liv, då rebellernas främsta agenda är att Islamisera Libyen och att på alla sätt möjliga exterminera de svarta i landet.”
    /Skvitt

  4. skvitt skriver:

    Just nu skriver jag ett inlägg med utgångspunkt från Synpunkaren:
    http://synpunkaren.blogg.se/2011/october/ar-gadaffi-dod.html

    Men jag tittar in för att se vad du skriver och har ännu inte lästa allt. Du har ju också en hel del länkar som jag måste följa upp. Så här långt kan jag dock redan säga att du har verkligen lyckats få till ett eminent inlägg.
    Kram!
    /Skvitt

  5. […] att läsa Hemis sista inlägg. Det är många länkar att följa upp. Det gör det bara ännu mera […]

  6. kao skriver:

    Som vanligt ett storartat inlägg. Du är en folkbildare! Jag läste inlägget, trots att jag redan känner till läget och vändningarna i det du skriver om. Ska läsa mer hos Zuperzeke och Ghost senare i afton.

    Jag gillar dock inte att de dödade honom, men kan ha förståelse för att folk ville se sin tyrann död. Samma med Saddam Hussein i Irak och Usama Bin Laden. Att se dem i rättegång i Haag som krigsförbrytare hade varit mycket, mycket bättre.

    Tänk: Det är inte mer än 3 år sen Tony Blair kallade Khadaffi ‘kompis’ och kramade hjärtligt hans hand. Usch, jag mår illa.

    Kramar
    Kao

    • HEMIMAMMA skriver:

      TACK KAO!! ♥ Jag blir så glad när det känns som mitt arbete lönar sig på något sätt och ni har alla gett mig goda ord, så det känns bra.

      Du är ju en av de ”upplysta” och kritiska konsumenterna som egentligen inte behöver läsa, jag vet ju att du har koll…

      Jag håller fullständigt med dig att de dödade alla dessa ledare, säger mer om USA än om staterna själv, till skillnad mot det relativt ”värdiga” WWII

      det både antyder att hundar är begravna både bildligt och bokstavligt och varför inte likt BIldt så har ju USA mycket att dölja det har ju wikileaks bevisat många gånger om…

      Har du hört hur det går för dem föresten?? Hur mår Assange?

      Hemikramar ♥

  7. Pinglan skriver:

    Hej Hemimamma!
    Orkar tyvärr inte läsa ditt inlägg idag. Återkommer när orken kommer tillbaka.

    Men tusen tusen tack för de rara orden du skrev i min blogg! De värmer i en frusen själ ska du veta.
    Ha en riktigt go´ helg!

    Varm helgkram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår det kära TingelingPinglan ♥ Snart kommer mitt vanliga fräcka fredagsinlägg också, och du kanske orkar läsa det istället?

      Du värmer lika mycket mig ska du veta!! ♥

      Ha en riktigt fin helg nu vännen ♥’

      Hemikramar ♥

  8. superzeke skriver:

    Väldigt bra inlägg, önskar att jag skrivit det själv.. 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket SuperZeke och jag blir väldigt glad att se dig igen på min sida, då det var DU som fick mig att börja ”utbilda” mig i frågan om världsekonomin och du är i mångt och mycket min mentor!!

      Du har lärt mig de första 75 % av allt jag idag förstår i den frågan och byggde en stark grund att stå på!!

      Så din kommentar gör mig stolt som en tupp… eller kanske en blind höna? 😆

      Hemikramar ♥

  9. skvitt skriver:

    Tumme för ett gigajobb!
    Kram!
    /Skvitt

  10. HEMIMAMMA skriver:

    Ett super klockrent citat från en av mina bloggfavoriter Sven Tycker:

    ”Skillnaden mellan högerns bidragssamhälle och vänsterns bidragssamhälle är att i högerns bidragssamhälle är det de rika och privilegierade som får bidragen (RUT, ROT, Sänkt krogmoms) medan det i vänsterns bidragssamhälle är det de svaga som får bidragen. Och i Högerpropagandan så blir sjuka, gamla, arbetslösa osv bara passiviserade av bidrag. Bidrag till rika och privilegierade däremot har många positiva effekter. Dessa grupper kräver nämligen morötter för att handla på rätt sätt. På sjuka, arbetslösa och andra svaga grupper fungerar piskan bättre för att få dom att göra på rätt sätt.”

  11. HEMIMAMMA skriver:

    Hittade denna video hos Ghost:

Kommentera

