Hemimammas tankar – Lägesuppdatering från Junibacken < =0(

GOD AFTON!!

Jag har gjort illa mig i knät och vristen… <=0(

Så nu har jag ont och tycker synd om mig själv <=0(

Som ett led i min bantning, så har maken och jag börjat gå 1,5 kilometer varje kväll när ungarna lagt sig. När Aktuellt tar slut så går vi i rask takt till en skylt bortåt vägen och tillbaka… Och ikväll, så snubblade jag i vår långa trappa och skrapade i vristen och slog i knät rejält, så båda är blå stela och svullna nu =0(

Undrar hur det blir att röra sig i morgon??

Nu cirkulerar hela mitt liv kring vikten och det är urtrist, men jag kämpar på. Jag tar aldrig om och har minskat mina portioner. Jag äter minimalt med kolhydrater och för att sänka det glykemiska indexet över lag, så dricker jag vatten med äppelcidervinäger i.

Naturligtvis inget vanligt godis längre och inget vin. Däremot så tar jag en liten snaps eller whiskey för blodcirkulationen när vi kommer tillbaka från promenaden. Ibland kan jag ta någon ruta mörk choklad… och lite nötter kan jag äta, allt i enlighet med LCHF

Läkare är inkopplad, för att undersöka om sköldkörteln fungerar som den ska, så inte viktökningen är relaterad och vad jag ska ta mig till för att klara mina knän och övrigt i denna process (ryggen med dess skolios ex)

Dessutom måste hon hjälpa mig med mina ögonryckningar…

Igår såg jag på Aftonbladet att fettdoktorn och Fredrik Paulun gav varandra rejält med stryk =0) i en av AB’s anordnad chat om vilken diet som är bäst…

Jag läste också en artikel som handlar om barn som lockas att banta?!   =0(

De borde läsa denna bok i stället

Själv har jag ju min erfarenhet av att ha levt med en diabetiker, så kost-omläggningen är inte så svår och inte heller motionen, eftersom min make är erfaren i träning och friskvård. (han har nu fått tid för undersökningen av hjärtat, så det går framåt även där)

Det som är det svåra är tålamodet och frustrationen… Jag vill ju gå ner så fort som möjligt, så jag kan opereras sen…

Sedan jag började ”programmet” förra onsdagen, så har jag gått ner 1200 gram på 1 vecka och är jäkligt stolt över det!! och jag tänker INTE ge mig!!

Om jag hade 10 000 att kasta bort då hade jag kunnat göra detta för att komma i form >=0)

Martin Lidberg och Fredrik Paulun är ju erkänt duktiga på det de gör…

GOD AFTON!!

40 thoughts on “Hemimammas tankar – Lägesuppdatering från Junibacken < =0(

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Här en artikel om nästa steg i att kommersialisera allt och det till priset av vad som helst

    http://www.aftonbladet.se/kultur/article13515755.ab

  2. Tant Otto skriver:

    Ja vem vill inte komma iform? Jag som gått upp en hel del sen jag börja jobba natt för 4 år sedan….lätt kan man tycka men är man som jag som älskar mat och godsaker så är det det ingen lätt match alls….tur att jag av naturen är en som gillar motion så det kan väl vara ett plus då…värre vore det om man vore lat och .avigt inställd.
    Som man bäddar får man ligga…men jag har inte tid med att gå på gymmmet och värre ändå jag har inte råd med ett dyrt årskort…så jag gör som du promenerar eller joggar.
    Det är inte fy skam också får man ju friskluft på köpet!

    Gonattkram från otto

    • HEMIMAMMA skriver:

      När man äter på natten så fastnar det extra hårt har jag hört… =0(

      Jag har ju dansat hela mitt liv, så jag räknar med att återuppta det, när jag gått ner så mycket att jag klarar knäna

      Annars så tycker jag att det är DÖTRÅKIGT att motionera!! Och inte vill jag lägga pengar på det heller för den delen…

      Men friskluften är förstås superskön =0)

      Hemigonattkramar ♥

  3. skvitt skriver:

    Jo, synd om dig!

    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, faktiskt!!

      Men vristen känns bättre nu, fast knät tog värsta smällen och det gör fortfarande ont…

      Så det blev ingen promenad ikväll… och jag orkade inte laga mat ikväll heller, så maken bjöd hela familjen på middag på kvarterskrogen… så jag fuskade med maten också och tog både plankstek och ett glas rödvin som tröst =0(

      Det blir att börja om igen när knät känns bättre förhoppningsvis? Kanske redan i helgen om jag har tur…

      Hemikramar ♥

  4. Lindalou skriver:

    Promenader är jättebra Hemi. ♥ Jag hade graviditetsdiabetes när jag väntade sista sonen så jag vet hur sådan kost får kroppen att må bra och man brukar gå ner i vikt men det går långsamt och det är egentligen bäst för kroppen. Jag hejar på dig. Du kommer att lyckas, det vet jag. Du är ganska envis hehe. Eller??

    Själv har jag tappat 7 kilo från slutet av maj tills nu. Det bara rasar. Känns som om det räcker men vet inte hur jag ska få stopp på det. Men men. Det löser sig. Jag börjar känna ett lugn nu, har fått tillbaka delar av sömnen faktiskt så..

    Kram på dig

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag är nog den envisaste människa jag känner typ… på både gott och ont 😉

      Jag känner igen det där med att rasa i vikt när man befinner sig i livskris. När Emma dog så rasade jag och stannade inte upp förrän jag vägde 47 kg… och jag förstod inte vad som hände eftersom jag var så inne i min sorg, men när jag såg bilder, så trängde insikten igenom dimman…

      När jag mötte min förra make, så blev jag tvungen att börja äta igen…

      När du nått lugnet så kommer ron också så småningom och då kommer du att må bättre…

      Att få tillbaka sömnen är viktigare, för man blir galen av att inte sova ordentligt =0(

      Jag hejar på dig också vännen och du ska se att det ordnar sig för oss båda??

      Vi är ju starka i grunden vi två eller hur?

      Hemikramar ♥

  5. Islandsmamman skriver:

    Ett kilo drygt första veckan! Det är inte dåligt. 🙂

    Hur mår du annars? Känns det bra? 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Som jag förstår det så tappar man ganska mycket vatten i början eller hur? Men det känns ju jätteuppmuntrande att man kommer någon vart direkt =0)

      Jag ha blivit mer hård i magen, är det normalt? Jag är piggare och orkar mer både psykiskt och fysiskt och känner mig gladare nu när det gått en tid och jag börjar känna att det finns en mening med allt detta…

      Så om någon dag eller två räknar jag med att fortsätta med promenaderna och att äta rätt gör jag… Jag blandar vanlig fil med keso till frukost och blandar i lite kruskakli för fibrer…

      Hemikramar ♥

  6. alvfe skriver:

    men nää ..så tråkigt att du slog i knät ..så djädrigt orättvist ..och hoppas det läker blixtsnabbt 😉 eller blinksnabbt ..
    just då man startat ch känner att man egentligen är värd extra belöningar i stället !
    och vilken lycka att du då inte alls har lika lång väg sm den där katten
    en av mina systrar gjorde också det exakt den dan hon hade bestämt sej för att gå ner de kilon hon fått extra efter att ha slutat röka

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förlorade slaget, men har INTE förlorat kriget =0) så jag ger mig inte, även om jag får bromsa tillfälligt…

      Bara jag lägger om kosten lite och börjar röra på mig regelbundet så blir det bättre hoppas jag…

      Hemikramar ♥

  7. suttecity skriver:

    Heja heja! Kämpa på nu! Bra att kolla sköldkörteln också. Jag har en slö en jag sa min kinesolog 🙂 Den producerar som den skall men man får ”jaga på den” lite då och då sa hon. Hade jag råd skulle jag börja gå regelbundet hos henne igen för oj vad det hände saker när kroppen kom i balans!

    Säger som Islandsmamma, det är jobbigt med fanatiker som strider för sin sak och anser att bara de själva har rätt… men det är bra med diskussioner så att man kan få alla vinklar och vrår synade.

    Ajsing med vristen!! Hoppas det rättar upp sig snabbt så du orkar med promenaderna. Det är väl rätt typiskt att det händer när man väl kommit igång??

    Kramiz!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Murphy’s lag: Lagen om alltings jävlighet typ att det skulle bli så eller min egen ivrighet att prestera bättre och snabbare resultat??

      vad gjorde Kinesologen som sparkade igång den?

      Jag följer inte en särskild diet fanatiskt utan lägger ihop de vettiga saker jag hittar i flera.

      Sunt bondförnuft och logik + lite grundkunskap om hur kroppen och hjärnan fungerar styr mina tankar kring hur jag vill brottas med mina viktproblem…

      Hemikramar och tack för ditt stöd Lena!!

      Snart kanske jag orkar börja med Zumba?? 🙂

  8. Grevinnan Blåst skriver:

    Bra att du kollar sköldkörteln.
    Styrke och peppningskramar / Rozie ♥

  9. Andromeda skriver:

    Jag tycker du varit otroligt duktig och kämpat på bra! Fortsätter du så här kommer du att nå ditt mål på nolltid 🙂 Att motion är farligt vet ju alla 😉
    Kram

  10. blomrabatten skriver:

    Ja, vem tänker inte på bantning förjämnan.Det börjar kännas som jag förlikat mig med mina kilon men så känner jag att byxorna plötsligt sitter inte fullt så hårt i midjan och tänker kanske det går om jag inte äter sent på kvällen tex. Så går det några dagar och så är jag där och äter som i kväll en hård macka med bregott. Nu känna det som en klumop i magen mest av ångest förståss att man inte har någon karaktär.
    Att äta på natten är definitivt inget att rekomendera även om man är uppe och jobbar ska man inte äta riktig mat kanske en smörgås vid midnatt och kaffe eller te. sen bara måste man ha kaffe vid 5 så man kan hålla igång med morgonarbetet. jag har jobbat på sjukhus ej akut där de flesta sov på natten. men vissa skulle ju ha injektioner eler infusioner på natten. Men det är väl annat att jobba vid det rullande bandet. Men äta riktig mat nej kroppen har ju stängt av sina system på natten. Ät middag när man vaknar vid sjutton så där. Lycka till hemimamma.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för ditt fina svar =0)

      Trevligt att se dig Snobben/Margaretha =0)

      Förut brukade jag ta en nattmacka men nu tar jag bara en skiva kassler i stället =0)

      Tack för ditt stöd och lycka till med tapetseringen

      Hemikramar ♥

  11. ghostopinion skriver:

    Jag har alltid varnat för farorna med motion och du bekräftar mina värsta farhågor…
    Allvarligt talat: Måtte dina ansträngningar ge framgång!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Motion är farligt allra helst om man inte iklär sig den bästa av skyddsutrustningar =0)

      tack och lov känner jag mig bättre allaredan och vristen är som vanligt igen. Knät ömmar ovanför knäskålen, men nu vågar jag gå som vanligt igen, så på söndag så kör vi igen =0)

      Imorgon är jag bjuden på kräftkalas, så då ger jag mig själv ledigt från alla regler… 😉

      Framgång räknar jag med, frågan är om den blir förr eller senare?

      Hemikram ♥

  12. Mavera skriver:

    Hej, Hemimamma!
    Jag har en praktisk fråga. Det har hänt något idag, som gör att det går inte att lägga in videor på mina blogginlägg. När jag klickar på ikonen för att infoga en video, får jag en konstig instruktionsvideo från WordPress. Känner du till om de har ändrat något på WP? Och hur bär man sig åt för att lägga in video i inlägget?
    Tack på förhand för hjälp.
    Kram.

  13. Mavera skriver:

    Jag tror att jag har löst mitt problem med videor.
    Kram.

  14. mariadesuede skriver:

    ?Como estas? Espero que estas bien, amiga mia…

    Come stai? Io spero che stai bene, amica mia…

    Comment vas-tu? J’espère que tu vas bien, mon amie…

    Señora, du màste ta hand om dig och jag älskar att vandra i skogen, fast helst med hund förstàs, särskilt om hösten…

    In Italia, mangiare è per la sera… I Italien sà äter man sent pà kvällen, en tradition och jag försöker undvika att äta efter nio pà kvällen… Mamma mia, perché ?

    Min Italienare förstàr ej att jag äter pà restaurang när jag arbetar, har inget val eftersom jag aldrig är pà samma plats… La route…

    Men det làter iaf som om ni har det bra, den korta promenaden blir kanske längre och längre…

    Örnkramar

    P.S. La poésie sur ”Parisiska för freden”

    • HEMIMAMMA skriver:

      Come stai bien! J’espère que tu vas bien aussi mon amie ♥ I hope life is treating you well?

      Jag tar hand om mig och min make vårdar mitt självförtroende, vilket jag ska berätta om i ett nytt inlägg jag skriver nu…

      Promenaden kommer att bli både längre och snabbare allt eftersom vikten minskar och det blir mindre ansträngande för knäna =0)

      Jag dyker över och läser dina dikter snart =0)

      Hemikramar ♥

  15. Anonym skriver:

    Jag tror på dig. När jag såg på TV.Nyh om det där med barn och ungd som uppmuntras till att banta för att få bättre självförtroende så började jag undra? Hur kan en vuxen skriva en så´n bok? Vägen till ett gott självförtroende o en naturlig skönhet kommer inifrån. Sen om man vill gå ner ett antal kg för hälsans skull är en annan historia. Jag syndar emellanåt o det skulle inte funka om jag inte rörde så mkt på mig. Men visst finns det dem som behöver gå ner o det gäller även barn o ungd, tänker på de kraftigt, överviktiga jag såg i prog.

    Lycka till o hoppas du mår bättre snart. Ge inte upp!

    Ha de gött vännen o hälsa så mkt.

    De goaste kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag gissar att detta är du Kickie?? =0)

      Tack för dina fina ord kära vän. Visst måste vi vara försiktiga med vilka budskap vi sänder våra barn, så vi inte gör mer skada än nytta.

      De som verkligen har synbara problem där hälsan är i fara behöver nog hjälp för hela familjen och inte bara det enskilda barnet?

      Jag mår redan bättre och räknar med full fart på söndag 🙂

      hemikramizar kära vän ♥

  16. skvitt skriver:

    Nu är jag klar med det stora pusslet om elfte september 2001. Jag hoppas att jag har tid att lägga ut det på SOLIDARITETSTANKEN på 10-årsdagen.
    http://skvitts.wordpress.com/2011/08/26/terrorismen-i-nytt-sken-del-59/

    Jag har lite småfilande kvar i de äldre inläggen, men det får jag väl disciplinera mig till att fixa innan dess.

    Orkar du gå igenom allt?

    Klickar du här får du hela materialet, men då följer lite annat med också:
    http://skvitts.wordpress.com/tag/911/

    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du är en pärla du Mäster Skvitt!!

      Jag ska försöka att hinna titta på det, men jag litar odelat på det du skriver och att du klart anger källa, vilket gör min insats mindre nödvändig egentligen 😉

      Tack för länken det lär förenkla det hela =0)

      Hemikramar ♥

  17. kickie skriver:

    Hejsan vännen!

    Hoppas du mår mkt bättre nu. Katten på bilden kan iallafall inte ha satt i sig för mkt vispgrädde för då skulle den inte va så fet, inte om man ska tro fettdoktorn. Det sägs att det inte finns ngr ursäkter för o inte röra på sig. För ngr år sen fick ja himla ont i en fot, kunde knappt stödja på den, haltade som sjutton. Läk ville först inte sjuksk mig men så gick hon med på det ngr dar. Då job ja 25%. Så ska du prom, jo då! Ja försökte men grinade illa för nästan varje steg ja tog, så det var bara o ge upp. Ja syndar ibland o det skulle inte funka om ja inte rörde så mkt på mig.

    Såg nyh o läste artikeln. Hur kan ngn skriva en så´n bok? Vägen till självförtroende o naturlig skönhet kommer inifrån. Sen om man vill gå ner för hälsans skull är en annan historia. Visst finns det barn o ungd som behöver gå ner, det syntes ju i prog.

    Ha de gött o hälsa fam så mkt.

    De goaste kramizar!

  18. kickie skriver:

    Såg videoklippet om lchf. Någon måtta på hur mkt fett man stoppar i sig får det väll ändå vara. Lagom mängd av protein, fett o kolhydrater tror ja på. Lättmarg tex innehåller för mkt smörja. Klippet som skvitt hade är bra.

    Kramizar igen kompis!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag låter bli alla lättprodukter, eftersom man använder en massa konstiga eller giftiga saker för att tillverka dem 😦

      Jag äter inte riktigt så mycket fett som man ska, utan begränsar kolhydraterna mest…

      Hemikramizar igen goa kompis ♥

Kommentera

