Hemimammas sorg – Är det makens tur nu Gud? Räckte det inte med att du tog barnen?

Natt… en ensam natt i ångest…

Just i detta nu är min make på väg in till Danderyds sjukhus med symtom för hjärtattack.

Min pappa kör honom… Vem vågar ringa och vänta på ambulans? själv sitter jag i mörkret, hemma ensam,  för att vakta barnen och väntar på att mina svärföräldrar ska komma hit, så fort som möjligt, så att jag kan åka in om det kommer besked att jag behövs där.

Det känns tungt att inte vara hos maken, men jag valde att låta min pappa köra honom, i sin moderna snabba bil, för jag vet att han är bättre rustad att hålla sig lugn just nu än jag är… Alldeles nyss, så ringde makens föräldrar och då bröt de tårar jag inte vill oroa barnen med fram…

Just nu kramar ångesten mitt hjärta lika starkt som den gjorde i slutet av juli för 12 år sedan och i början av maj för 10 år sedan , de senaste gånger som Döden klivit in in mitt liv och spelat mig matt…

Det enda som GUD inte gjort mig eller tagit ifrån mig är min make. Allt annat har han vid olika tillfällen i mitt liv tagit.

Min heder, mitt liv, min ekonomi, min stolthet, mitt egenvärde, min känslomässiga och lekamliga oskuld…

Allt det som gör att en människa i omvärldens ögon betraktas som en människa.

Den enda sorg jag har kvar att uppleva är min makens död.

Är det dags nu?

Tänk om han tänker,  som jag vant mig vid tänka, ska knuffa ner mig på knä och visa hur liten jag faktiskt är?

Så som han gjort så många gånger förr när jag äntligen lyckats reda upp mitt liv och blivit lycklig igen?

Om och om och om och om igen…

När jag lyckas resa mig, så fäller han snart krokben

Tänk om pappa inte varit här?

Hur ska jag orka om du gör detta mot mig GUD?

HUR?

90 thoughts on “Hemimammas sorg – Är det makens tur nu Gud? Räckte det inte med att du tog barnen?

  1. mogi skriver:

    Läser och känner din ånges. Ber en stilla bön (även om jag inte är religiös så skadar det inte) om att allt går bra.

    Kramar om hårt och länge..
    Styrkekramar från Mogi

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att han lyssnar på dina böner i så fall, för just nu och många gånger förr, så har det känts som om han jävlas medvetet med mig eller sätter mig på prov i tid och otid… =0(

      Så jag tackar dig för dina böner och jag är tacksam för att du finns med ditt stöd i denna natt när ingenting är som vanligt och jag i stort sett bara vankar fram och tillbaka
      och väntar på att natten ska ta slut så jag får träffa maken… Han ligger inlagd under bevakning på avd 94 och har fått nitroglycerin och är satt under bevakning med EKG…

      Men han lever i alla fall

      Och jag får inte åka dit. =0( Inte förrän i morgon bitti halv nio… Sjukt jobbigt att känna sig så här maktlös… =0(

      Massor av rastlösa men ödmjuka Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja…. usch… jag vill inte ha det så här… Kan det inte få vara bra nu??

      Kan inte jag få vara lycklig och glad och i lugn och ro?

      Varför ska allt hela tiden hända MIG?? och om bara en vecka ska JAG opereras… =0(

      Det är mycket nu… =0(

      Tack för din medkänsla ♥

      Hemikramar ♥

  2. Licentia Poetica skriver:

    Hoppas verkligen att det går bra med maken, och er alla! Tänker på er!

    Varm kram ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för din varma och vänliga kommentar. Det ger styrka när någon bryr sig , allra helst när det är en vänlig främling ♥

      Mina varmaste Hemikramar ♥

  3. skvitt skriver:

    Ja, livet är tufft ibland, tuffare än man förtjänar.
    Men måla inte fan få väggen i onödan, du vet ju inte hur det går. De allra flesta klarar in infarkt och det kanske bara är kärlkramp. Det vet du väl inget om än!

    Men skulle det värsta hända, då lider jag med dig, absolut.
    Du vet att jag vet vad en sådan förlust vill säga!
    Så i så fall vet jag vad du har att gå igenom.

    Jag håller tummarna och ger dig digitala kramar med extra många ettor och nollor i!
    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Mäster Skvitt ♥

      Han blev bättre med nitroglycerin i alla fall och de tar säkert väl hand om honom, men jag hatar att sitta här maktlös och utan möjlighet att vare sig stödja eller trösta honom…

      och att vänta på alla provsvar på vad som hände och varför driver mig till vansinne!! Jag vill veta NU och jag vill vara DÄR, förbaskade sjukhus och deras policyn!!

      Skönt att inte vara ensam i natten i alla fall =0) Tack för att du finns!!

      Hemikramar ♥

  4. skvitt skriver:

    Hjälpte nitroglycerin är det knappast allvarligt!
    Helt säker kan man inte var, men det mesta talar för att det inte är någon fara. Sen får han ju se vad han kan göra för att inte drabbas igen.
    Han kommer nog hem redan i morgon och får ett recept med sig på sprängmedlet!
    Oroa dig inte.
    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad innebär det med glycerin och vad är det som hänt egentligen?? De håller maken kvar och Pappa pratade om arbetsprover och EKG och grejer när han kom hem.

      Han blev bättre men inte bra. Armen var fortfarande bortdomnad och tryck över bröstet på vänster sida…

      och JO, jag är VISST orolig… och kommer att vara det tills jag har fått träffa maken och sett själv hur allt är…

      Hemikramar ♥

  5. skvitt skriver:

    Det som har hänt är att hjärtmuskeln fick lite för lite blod för sin egen försörjning. Det är kranskärlen som ombesörjer detta.

    Nitroglycerin vidgar dessa kärl och då försvinner symptomen.

    Men det finns ju något bakomliggande och det brukar alltid vara förkalkningar. Detta kan man bota och då gör man något man kallar sotning (samma som man gör med skorstenar!) och i vissa fall en vidgning av kärlen med en ballong som man för in i kranskärlen. Det kallas ballongsprängning och låter värre än det är.

    För att nå kranskärlen går man i en ven i ljumsken. Man väljer den venen därför att den är både lätt att hitta och grov så det räcker.

    Sen gäller det ju att leva hälsosamt efterpå så att symptomen inte återkommer. Men det kommer han att få upplysningar om.

    Arbetsprover, det är detsamma som arbets-EKG. Då tar man EKG medan han sitter på en motionscykel. Det är bara för att se hur hjärtat mår under belastning.

    EKG, det vet du säkert, det är ju en elektrisk övervakning av hjärtat som ger en mycket detaljerad bild av hur hjärtat mår. Man kan till och med se om patienten har haft en infarkt tidigare. Det finns ju tysta infarkter som inte ger ifrån sig några symptom, så det är ju bra att man kan se dem också och inte bara hjärtats kondition i realtid.

    Vi har en stor kunskap om hjärtat i dag och goda behandlingsmetoder. De som avlider i hjärtinfarkt har antingen fått stora infarkter, upprepade infarkter eller inte kommit i tid till sjukhus.

    Jag förstår din oro. Den är självklar. Men prognosen i dag är god, särskilt om man i efterförloppet följer läkarens råd och anvisningar noggrant!

    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Mäster Skvitt för ett helt fantastiskt svar och du hade helt rätt. Nu är han hemma igen och den akuta krisen är över, men man ska göra en massa undersökningar till eftersom att de ser att något är på tok men vet inte vad det är än…

      Bla ska man göra något som kallas Myokardscint… Vad är det för något??

      Massor av tacksamma Hemikramar ♥

      • skvitt skriver:

        Gôtt å höra, det lugnade mig!

        Myokardscintigrafi avbildar blodförsörjningen till hjärtat och bygger på att små mängder radioaktiva isotoper sprutas in i blodet och sedan syns i en ”kamera”.

        Metoden används mest vid kärlkramp och/eller hjärtsvikt. Man kan då se om hjärtmuskeln syresätts som den ska. Bristande syresättning i hjärtat kallas myokardischemi (Sagt bara ifall du får höra ordet. Ischemi är syrebrist och myokardiet är hjärtmuskeln.)

        Metoden kan även användas för att bättre se vad man gör vid en ballongsprängning och även vid en kranskärlsoperation.

        Det finns en annan metod för att se syrebrist. Den kallas PET, Positron emission tomography. Det finns ingen anledning att fördjupa sig i vad som skiljer metoderna åt, jag bara nämner PET ifall du får höra talas om det också.

        Jag hoppas han har nitroglycerin hemma nu så han kan ta det ifall han får ett nytt anfall. Om det är den enda medicinen de har skrivit ut åt honom så är uppenbarligen bedömningen den att hans åkomma är av ganska oskyldig art men, som du påpekar, vill man trots det utreda mera i detalj.

        Jag kan passa på att ge ett väldigt bra tips för att undvika anfall i onödan. Det är när han stiger ur sängen efter att ha legat en längre stund. Han ska då inte bara skutta upp. Han ska sitta en liten stund på sängkanten innan han reser upp helt. Det är för att höja blodtrycket, annars kan han få ett blodtrycksfall som i sin tur påverkar hjärtat så att ett kärlkrampsanfall utlöses eller i värsta fall en infarkt. Och det är ju onödigt när det är så enkelt att undvika.

        Kram från en lättad Skvitt och hälsa gubben så gott!

      • HEMIMAMMA skriver:

        Han hälsar så gott tillbaka och tackar (liksom jag) för dina uttömmande svar och du kan vara säker på att jag kommer att vara på honom om att ta det lugnare framöver.

        Han har nitroglycerin hemma. =0) Han får också Trombyl och svaret på arbetsprovet var inte nöjaktigt, så därför vill de ta reda på mer. Armen är inte längre bortdomnad och trycket över hjärtat är mindre, men inte helt borta. Kan du berätta mer om olika symptom på att hjärtat inte är syresatt?? Nu när chocken är över försöker jag att förstå hur detta kunde hända och hur många ”varningstecken” som vi kanske missat?

        Tack för att du med din enorma kunskap finns och är på min sida. Det betyder mer än jag kan uttrycka att du är där. ♥
        Om jag kunde skulle jag vilja möta dig och ge dig min varmaste riktiga hemikram och laga din dröm middag och tårta,
        som tack för alla nätter du underlättat mitt liv och hjälpt mitt förstånd och räddat min själ…

        Varmaste Hemikramar ♥

  6. helene ekman skriver:

    Nämen Lilla Stumpan!!!
    Jag kramar om dig med en jättekram!
    Hoppas det går bra för maken!
    Du vet att du ALLTID kan ringa om du vill!
    Jag håller tummarna och ber för honom och dig!
    <3<3<3
    Kram Tant Helene

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Tant Helene för att du finns!! Jag vet att jag kan räkna med och lita på dig!!

      Nu är vi samlade hela familjen och hjälps åt för att Maken ska kunna ta det lugnt men vi ändå ska få klart det som måste vara klart på huset innan han börjar jobba eller min pappa måste hem igen…

      Fast jag ska nog försöka att övertala honom att sjukskriva sig i veckan som kommer så att han är någorlunda i form för i nästa vecka ska jag operera mig och då måste han klara att orka ta hand om barnen…

      Massor av Hemikramar ♥

    • skvitt skriver:

      Tänk vad korkad jag är. Jag såg ju dina <3<3<3 och fattade inte vad det var för något. Nu ser jag att det hjärtan!
      Smart!
      Kram!
      /Skvitt

      • HEMIMAMMA skriver:

        Du korkad?? Du skojar med mig Mäster =0)

        ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

      • skvitt skriver:

        Tror du jag är uppkorkad och urdrucken istället bara för att jag inte kände igen liggande hjärtan! Fy skäms att anklaga mig för att vara okorkad!

        Föresten måste jag påpeka att jag inte tolererar att man ifrågasätter min inkompetens! Det har bara skett en gång förut och det var prostens elaka kärring, om man får säga så om en prostata.

        Men du har ju varit en god vän så jag ska inte ha överseende för den här gången!
        Kram!
        /Skvitt

      • HEMIMAMMA skriver:

        VARIT?

        *fnys*

  7. Johnny skriver:

    Det är morron,

    Jag förstår att du inte får detta förrän senare, men när det gäller nitroglycerinet, vidgar det blodkärlen och underlättar för hjärtat att arbeta. Det finns också annan medicin som vidgar blodkärlen konstant. Arbetsprover och EKG tas för att se – dels hur hjärtat jobbar och dels för att se om det är skadat. Det brukar vara rutin.

    Så den andra sidan. Döden och Gud är motpoler. Det är inte Gud som tar hans liv, det finns en sida till. Om du vill ha Guds hjälp står han till 110% på din sida.

    Jag ska ändra innehåll under min förmiddagsbön idag. Jag kommer att ägna den åt dig och de dina.

    ”Gårdagen är förbi, morgondagen har du inte sett och idag hjälper Herren”

    – Men många tankar och värme –

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för ditt omtänksamma svar! Jag önskar att jag hade varit där för att lyssna.

      Min ”kamp” med Gud är mest metaforisk – Egentligen vill jag nog säga livet, men jag liksom de flesta som drabbas av sorg undrar hur GUD som sägs vara allsmäktig kan tillåta vissa saker…

      och det gäller nog fler områden än bara döden…

      Ett vackert tänkeord gav du också, tack så mycket för det ♥

      Massor av hemikramar ♥

  8. suttecity skriver:

    Älskade lilla Hemi… Tänker på er. KRAM!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för ditt stöd, det gör allt detta lättare att bära… Att kunna rikta frågor och tankar till Alltet och er gör att de inte mal sönder mig inombords…

      Tack för att du finns Lena ♥

      Hemikramar ♥

  9. imsy skriver:

    Måtte det gå din make väl och ni får många fortsatta fina år tillsammans!

    Styrkekramar i mängd!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Alla ovan jag svarar senare idag, för nu har jag äntligen fått ett hoppfullt besked och får åka till sjukhuset.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för din vänliga och omtänksamma kommentar Imsy ♥

      Dina styrkekramar kommer väl till pass och har använts väl kan jag försäkra!!

      Just nu handlar det om att ge maken mod, eftersom detta har skrämt honom bortom ord…

      Jag hoppas att min styrka ska få förbli, så jag kan stödja honom, då jag nu fått reda på att ett flertal medlemmar i hans familj lider av och har dött av eller blivit behandlade för hjärtfel och det troligen är något ärftligt eller medfött han lider av…

      Båda min svärföräldrar är hjärtopererade… =0(

      Det som oroar mig nu är att jag ska opereras om en vecka och hur det ska gå då? Kommer han att orka hjälpa mig? och kommer jag att klarar att stödja honom då?

      Varma tacksamma hemikramar ♥

  10. Tant Otto skriver:

    åh lilla goa Hemi …inte detta med…finner inga ord….hur mycket ska man vara med om och hur mycket ska man orka ….men hoppas att allt blir bra…och att din man snart mår bättre igen…men man blir ju så fruktansvärt rädd när det sker.

    Sänder er många varma styrkekramar…..<3<3<3

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, nu börjar vi hämta oss från chocken… men nu kommer alla frågor om vad som är fel och vad som ska hända framöver? Just nu känner jag hur tårarna ligger där precis under ytan och hur man håller sig ”modig” för att inte oroa honom… Idag är jag fylld av tacksamhet för att mina svärföräldrar är de som de är och att min pappa fortfarande finns kvar och kan hjälpa till…

      Tanken på hur det skulle varit utan alla deras hjälp ger mig kramp i magen. Livet är skört och man ska vara rädd om det….

      Tack för dina tanke och styrkekramar ♥ Tack för att du finns!

      Hemikramar ♥

      • Tant Otto skriver:

        Åh goa hemi…jag är såå glad att du finns …hoppas jag att du vet….du är guld värd…för de dina och för många vänner…såsom jag….

        Hoppas nu bara att de finner vad det är som felar din man så att ni slipper oron och ångesten av att inte veta..

        ta hand om er….tänker på er..

        Stor varm ottokram…

      • HEMIMAMMA skriver:

        Hej Otto min favoritkommissarie ♥ jag är lika glad att du och alla andra vänliga bloggvänner finns, ni lättar upp mitt liv och tillvaro oftare än jag vill erkänna ibland…

        Jag hoppas att vad det än var som hände aldrig händer igen och jag hoppas att de listar ut vad som är fel, så att det inte SKA hända igen…

        Hemikramar ♥

  11. pluppa skriver:

    Lilla Hemivännen 😦
    Fy vad jobbigt det måste varit för dig inatt.
    Min gissning,eftersom nitroglycerinet hjälpte,är kärlkramp,eller så.
    Precis som ovan skrivet,med arbetsprov osv och kanske nån kärlröntgen
    så kommer han ju få veta hur han ska leva och kanske med medicin.
    Jag är bara glad att han lever och att din pappa var där!

    Trollmorskram vännen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det var ett av mitt livs plågsammaste nätter… =0(

      *Nickar instämmande*

      Tack för din medkänsla min älskade Trollmor… ♥

      Hemikramar ♥ x 11

  12. Jan Höglund skriver:

    Jag lider verkligen med dig! Men jag är helt övertygad om att de ser till att han blir bra. Min far hade sådan förträngning i sin kroppspulsåder när han var 50 år, att han knappt kunde göra något överhuvudtaget, han var nog ganska säker på att han inte skulle bli äldre än just 50 år. Så på enda sätt att leva vidare, var att sätta in en plastslang strax under hjärtat och en bit ner i låren. Efter operationen var han en helt annan människa, från att i stort sett inte kunna göra något alls, kunde han göra nästan allt han kunde göra långt innan hans problem med förträngningar, på grund av osunt leverne och stress. Han blev 70 år.
    Så min Rara Hemimamma, allt blir bra, men det kommer att ta sin tid.
    Kram
    Janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för ett varmt, lugnande och informativt svar rara Janne! *ler tacksamt*

      Man ska vara glad att tid finns, alltså? Jag kan leva med att det tar tid och blir besvärligt, bara maken får leva, så är jag nöjd…

      Massor av Hemikramar ♥

    • skvitt skriver:

      Till Janne!

      Ett strålade exempel på vad sjukvård kan göra. Särskilt operativa ingrepp kan totalt förändra allt ”över en natt”.

      Det Hemis gubbe råkat ut för är dock inte samma sak. Men lite behandling, medicinsk eller kirurgisk (inte troligt), kommer att göra susen.

      Jag antar att Hemi också läser detta. Det bör väl lugna lite, men jag skriver inte detta för att lugna utan för att förklara, men när jag har positiva saker att komma med så måste det ju lugna, så klart.

      Ha en bra helg och en kram till Hemi, som ska säga till gubben att än är det inte ute med honom!
      🙂
      Skvitt

  13. Mavera skriver:

    Det blir säkert bra, men jag förstår din rädsla och oro.
    En stor kram!

  14. mogi skriver:

    Hoppas att allt är bra. Läser din senaste kommentar och tolkar det som att du fått hoppfullare besked. Håller tummana!

    Många varma kramar från Mogi… Godnatt!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, den akuta krisen är över och han har fått komma hem äntligen, men han kommer att behöva undersökas mer för att de ska få reda på exakt vad som är fel och vad som ska göras… =0(

      Tack för att du stöttar mig igenom detta, ända från början, har du varit där. det betyder jättemycket för mig!!

      Massor av mina varmaste hemikramar ♥

  15. bappolotzas skriver:

    Livets lagar o regler är varken logiska eller rättvisa..
    Hoppas CH Hermansson tar sig an universums orättvisor och oordning så småningom..:)
    Nån jävla ordning måste det vara i Alltet!
    Skickar en tanke till dig och de dina.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, det känns som både Gud och Murphy, gaddat ihop sig emot mig =0)

      Jag hoppas att ordningen ska återkomma =0(

      Tack för din tanke och medkänsla ♥

      Hemikramar ♥

  16. mariadesuede skriver:

    En jobbig tid, men fick han tabletter ( nitroglycerin ) som läggs under tungan?

    Ja, det vidgar blodkärlen, men det fàr endast användas vid typ hjärtinfarkter.

    Jag förstàr att du oroade dig, men upptäcks hjärtrelaterade problem i tid sà brukar det inte vara sà farligt i vardagen, viktigt med en hälsosam kost.

    Jag kommer nog att sluta blogga ett tag pà de svenska bloggarna, känner att jag màste skriva pà min roman…

    Skriver lite pà den här bloggen emellanàt, fast det är pà franska:

    http://marialenn.over-blog.com/#

    Sköt om er nu!

    örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad är då en hälsosam kost i sammanhanget? jag har alltid lagt mig vinn om att ge min familj bästa kvalitet på mat och nyttigt så det förslår..

      Jag önskar dig ”God’s speed” gällande din roman och jag hoppas att du tittar till mig emellanåt??

      Sköt om dig och jag hoppas att du kommer till Sverige nästa år?

      Hemikramar till Madame dé Poet!! ♥

  17. fgggmf skriver:

    Nu har jag missat all dramatik.
    Skönt att gubben är hemma.
    Såna stunder kan ibland även ha positiva fördelar , att man uppskattar varandra mer och inte tar allting för givet.

    Du fick mig att tänka på O’Toole, han tyckte att Murphy var en optimist 😉

    Lycka till.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, tänk? =0)

      Jag hade gärna missat denna dramatik jag med… Men visst har du rätt att en sådan händelse kan vara en ögonöppnare för många människor…

      Men jag har redan fått min beskärda del av ögonöppnare redan när Emma dog, så jag tar verkligen ingenting för givet när det gäller livet

      Menar du Peter O’Toole?? Då kan jag förstå det =0)

      Tack för ditt vänliga stöd, jag uppskattar det enormt ♥

      Hemikramar ♥

  18. kao skriver:

    Tråkigt att höra att han är sjuk, men jag ser arr han blivit bättre. De har förmodligen ‘sotat’ hans kranskärl och kommer hålla ett vakande öga på hans fortsattta hälsoutveckling. Har man en gång kommit i specialisternas händer är svensk sjukvård bra.

    Vissa har, trots bra kost, en benägenhet att råka ut för sånt som din man. Ärftlig eller ej.
    ———-
    Men snälla: skyll inte på Gud. Det finna alltid 2 sidor av samma mynt. Eller motpoler. Vad säger att just Gud, som du inte tror på skulle vara orsaken till din mans hjärtbesvär? Förutom att ha ätit helt rätt: motionerar han? Stressar han? Jobbar han för mycket på sin ledighet?

    Hoppas verkligen att han tar det lugnt nu. Även om ni har mycket att göra på huset. Han kanske känner en inre press på sej själv att fixa och dona?

    Massa kramar samt tillfrisknande för din man
    Nu kan han ligga med huvudet i ditt knä, kisa mot solen och tugga på ett grässtrå. 🙂 Hälsa
    Kao
    ——–
    PS. Vet du om Sarahmara har slutat blogga?

    • HEMIMAMMA skriver:

      vad jag vet så har Sarahmara INTE slutat blogga… Hon skrev ju ett inlägg häromdagen såg jag…

      Vi tar det lugnt nu allihopa och under helgen har maken agerat översyningsman över våra fäder som snickrat och byggt i stället för att han spikat själv… =0)

      Hemikramar

  19. Andromeda skriver:

    Jag har läst en del av kommentarerna och ser att värsta krisen är över. Det gör mig glad! Sköt om dig!
    Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja och jag känner mig oerhört lättad i jämförelse =0) Men nu gäller det ju att få raka besked om vad som är fel och åtgärda det innan någonting annat händer… =0(

      Tack för ditt stöd och att du bryr dig, det gör mig glad.

      Hemikramar ♥

  20. skvitt skriver:

    TACK, HÄLSA TILLBAKA

    Egentligen känner du nog att jag inte svarar på din fråga, men det kommer faktiskt på slutet!

    Ja alltså: om han tidigare inte har tagit det lugnt, så får du förmana honom. Det kan ha varit ett skäl till insjuknandet men är en större risk nu för recidiv (återfall).
    Du tänkte ju övertala honom att sjukskriva sig och vila upp sig så han kan ta hand om barnen när det blir OP för dig.
    Jag säger bara: klart han ska sjukskriva sig och se till att han är sjukskriven även när du ligger inne, plus om du blir hemsänd utan att vara helt återhämtad.

    Trombyls verksamma substans är faktiskt bara acetylsalicylsyra. De finns på 75 och 160 mg.

    Det är alltså mindre mängd än i en vanlig Magnecyl-tablett!
    Därav drar jag också en slutsats: det är utskrivet för att förebygga propp. Det i sin tur får mig att misstänka att vissa blodvärden har tytt på sådan risk. Propp kan bildas i ett kärl om där sitter en fettavlagring (tillhör det helt normala i vår utvecklade värld och kommer lite tidigare för vissa och lite senare för andra).

    Hur som helst, under sådana omständigheter kan blodet levra sig där. Det kan faktiskt vara detta som är själva orsaken till de symtom som uppkom (troligt) och denna propp satt i ett av kranskärlen.

    Då är det ju viktigt att säga vad man gör för att förhindra att det bildas mera sådana blodlevringar: sluta röka, minska vikten om man är överviktig, undvika stress, vid diabetes ska den skötas noga, högt blodtryck ska behandlas.

    Ålder är ju också en faktor, men den har vi ingen lösning på ännu. Vi kan inte sänka den, vilket hänger samman med termodynamikens andra lag. Allt går från ordning till oordning (inte kaos, som många tror, det är något annat) och därmed flyter också tiden bara åt ett håll (fniss!). Inte ens kvantfysikerna lär ändra på den saken!

    En propp i kranskärlen leder till en hjärtsvikt därför att hjärtat ju behöver blod, det vill säga syre, näring och borttransport av slaggprodukter.

    Det är syrebristen som skapar smärtan.
    De symptom som uppstår i övrigt beror helt på hur omfattande flödeshindet (obstruktion) är.

    I din gubbes fall har det inte varit särskilt allvarligt, lindrigt med andra ord. Men det är viktigt att se till att reducera de faktorer (skrev ju ovan) som kan förvärra. Det är både sjukvård och patients ansvar i samarbete. Information till patienten är alltså väl så viktig som annan behandling. Känns den inte fullödig, ställ då frågor (t.ex. ”vad ska jag göra, vad ska jag inte göra och vad ska jag tänka på. Här kan jag inskjuta att han också ska tänka på att inte tänka på vissa saker – alltså alltför upphetsande saker (fniss!) som gumman, t.ex.).

    Jag har ju nämnt hjärtsvikt. Men då har det gått ganska långt och så är det inte med din gubbe. Han hade inte varit hemma ännu i så fall. Men jag kan ju säga att hjärtsvikt kan ha många andra orsaker än den vad som orsakat gubbens i sammanhanget lilla ”släng” av det. Vanligaste orsaken är dock den ischemiska (syrebrist).

    Andra orsaker kan vara högt blodtryck, men de tog ju trycket och han fick ingen medicin för det, så det utesluter jag.

    Arytmi är en annan orsak (slår orgelbundet) Men det skulle han ha känt att det gjorde, så även om det skulle gått över tills han blev undersökt så skulle han ju ha nämnt detta. Sådant kan ju vara övergående. Emellertid har ju arytmi också sina orsaker och de hade säkert hittat den orsaken på EKG! Utesluts alltså!

    Diabetes, men de gjorde inget fynd för de hade vidtagit åtgärder då och det nämner du inget om.

    Akut hjärtinfarkt, men det hade sett och behandlat genast med adekvata metoder, främst läkemedel. Utesluts alltså.

    Övriga orsaker skulle de genast också ha upptäckt, till exempel hjärtmuskelinfektion.

    Min slutsats är alltså att i nuläget kommer gubben inte att få några radikalt annorlunda symptom än de han redan har haft.

    Jag hoppas jag har tänkt på allt väsentligt nu och inte glömt något. Men det finns massor att läsa om detta på nätet. Många patienter hittar så mycket där så när de kommer till läkaren har de ibland så goda kunskaper själva så läkarna får gå och tjuvkika lite för att kunna svara (penibelt – alla uppskattar inte Internet (fniss!).

    Sköt om gubben, tänk lite på sund och vilsam livsföring och överdramatisera inte detta. Nu vet ni ju vad det är.

    Kram!
    /Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Som vanligt tack för ett ypperligt svar, jag saknar dock ett klargörande:

      Menar du att sex är uteslutet alltså? Vad kan hända och varför? Innebär det att erektion är skadligt, eller är det bara utlösning som ska undvikas i så fall??

      Och dessutom: om maken är symptomfri i övrigt, hur länge måste han då i så fall leva i celibat?
      Detta område intresserar maken särskilt, vilket gör att jag verkligen behöver veta… *ler*

      En sådan här händelse har en känslomässig afrodisiakisk effekt har jag märkt och jag vill ju inte riskera hans hälsa ytterligare i min glädje över att få behålla skrället =0)

      Så jag skulle verkligen uppskatta dina svar på denna punkt… (gubben med)

      Hemikramar kamrat!! ♥

      • skvitt skriver:

        Det är väldigt viktigt att man lever under strikt välordnade förhållanden, varmed menas att man har fasta rutiner. Lägg alltså upp ett veckoschema där ni skriver tiderna för olika aktiviteter och HUR de ska utföras. Frångå sedan aldrig detta under några som helst omständigheter.

        Låt säga att ni ska ha sex mellan sju och halvåtta månd, onsd, o fred, så SKA det ske just DÅ!

        Kommer det ett anfall olyckligtvis halv sex så har ni ju trots allt tur eftersom ni då har sex i en skumpande ambulans, vilket frigör er från onödig kroppsansträngning. När aktiviteten är klar är ni framme på sjukhuset. Ni går in och hälsar på personalen och tackar för en underbar åktur som gav välbehövlig vila åt framför allt maken, som nu är fullt återställd igen.

        Konklussion: det är inte VAD man gör utan HUR man gör det som är det välgörande med den berömda prisbelönade skvittska behandlingsmetoden!

        Viktigt att komma ihåg är dock att undvika erektion under akten, men Skvitt säljer för ändamålet specialdesignade hjälpmedel. För att du ska få en uppfattning om hur dessa ser ut på ett ungefär, så tänk dig formen av ett skohorn!

        Nu måste jag tyvärr sköta dagens mycket omfattande bokföring!

        Trevlig helg!
        /Skvitt

      • HEMIMAMMA skriver:

        AH! Då vet jag =0)

        *ASGARVAR*

        Du vet hur man ska pigga upp en sorgsen själ ♥

        Trevlig helg själv min hjärtinnerligt uppskattade bloggbästis!

        Hemikram ♥

  21. mogi skriver:

    Skönt att höra att han fått komma hem…
    Vet inte vad läkarna givit för direktiv, men han får ta det
    lite lugnt och vila. Visst känns det tokigt när ni har ett bygge på gång, men hälsan är trots allt viktigast. Hoppas ni har andra som kan ställa upp och hjälpa till där..

    Ta det lugnt du med!! Inget blir bättre att du tar ut dig själv också… Tänker på ER!

    Varmaste gosekramar från Mogi

    • HEMIMAMMA skriver:

      ja, jag ska tänka mig för… och tack och lov så har vi både makens föräldrar och min pappa och emellanåt min bror som kan hjälpa till, så det går ingen nöd på oss på det viset.

      Det är min operation som oroar mig och den kan jag inte skjuta upp längre… =0(

      Maken mår sämre när han blir upprörd eller arg och det påverkas naturligtvis av hur ungarna sköter sig och de två minsta är ju för små för att förstå riktigt varför de måste visa hänsyn till honom.

      Han ärter mediciner just nu och ska utredas vidare, men allt Skvitt skriver verkar stämma, så numera känner jag mig betydligt lugnare än igår och främst torsdagsnatten…

      Tack för din omtanke ♥ Mina varmaste hemikramar ♥

      • skvitt skriver:

        Med anledning av den tacksamhet du visar mig i ditt senaste svar här strax ovan känner jag att jag gärna vill förklara för dig hur jag utvecklade den saliggörande skvittska behandlingsmetoden.

        Stora uppfinningar och medicinska framsteg görs ju ofta av ren slump, så även den nyss nämnda.

        Det är så att jag själv började praktisera metoden (dock endast när lusten föll på). Icke av medicinska skäl, men av lättja.

        Detta pågick i åtta månader, sen blev det stopp! Nu får jag inte ens åka ambulans om jag är sjuk!
        Det kunde dock ha fått ett abrupt slut redan efter tre månader, men då ringde jag upp pastor Helge Fossmo. Pastorer är ju oftast de riddare som behövs i nöden. Det var föresten på den tiden när han alltjämt var fri tillsammans med sina kvinnor och därmed den kanske mest meriterade pastorn i landet. Jag frågade honom till råds!

        Den gode Fossmo förklarade ganska ingående hur man duperar folk och jag var idel öra, vilket (som förstås av det ovan skrivna) hade en viss framgångsbringande effekt i fem månader. Ytterligare råd kunde jag i den trängande situation, som därefter uppstod, tyvärr icke erhålla eftersom han råkade bli häktad, vilket tog mig hårt!

        Jag tvingades nu begagna taxi. Och jag lade märkte till att det var avsevärt ansträngande för min ekonomi, trots att jag fick 20% rabatt.

        Det var då jag fick den lysande idén att skriva om mina rön i the Lancet, varvid jag strax fick en lönsam forskartjänst vid Göteborgs Universitetssjukhus.

        Med min nya titel och tjänst i ryggen återfick jag mitt självförtroende och styrka, men framför allt återfick Helge ett visst mått av frihet (inga telefonrestriktioner).
        Jag fick nya råd av honom, goda råd. Behandlingen, sa han, får under inga omständigheter genomföras på erigerade patienter!

        Jag häpnade, men fick fram frågan: varför?
        Men fattar du inte, sa han, du måste ju ha något att kränga!

        Nu är jag nominerad till tvenne Nobelpris. Det är som du förstår medicinpriset, men även det i ekonomi, nämligen för den revolutionerande upptäckten att en vara kan säljas för hundra gånger högre pris än dess normala marknadsvärde.

        Nu har jag bara lite granna kvar av dagens mycket omfattande bokföring!
        Phu!

        Trevlig helg!

      • HEMIMAMMA skriver:

        ”Nöden är uppfinningarnas moder – Lättjan dess fader” 😉

        Hemikramar till Mäster ♥

  22. Grevinnan Blåst skriver:

    Goaste, goaste Hemi! ♥
    Styrkekramar och innerligt hopp om att allt blir till det bästa. Tänker på er – är med er, önskar jag vore där och fick hålla om dig i denna oroliga stund.

    RozieStyrkeKramar i massor ♥ ♥ ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du är med mig i tanken, det är gott och som vissa skulle säga Gudi behagligt! ♥ Och det ger mig styrka och mod just nu.

      Men i torsdagsnatt var jag minsta människan på jorden, det ska gudarna veta!! Och då hade en varm lyssnande famn varit guld värt.

      Tack och lov fanns bloggen där och kunde ge den själsliga styrkan och kramen även om det fysiska fick stå efter…

      Tack för att du finns och att du bryr dig!! Jag hade haft det betydligt tyngre just nu om jag inte känt stödet i ryggen från alla fantastiska människor jag lärt känna här!!

      Massor av mina varmaste hemikramar ♥

  23. kickie skriver:

    Kramar om vännen o hoppas att det blir bättre o bättre o att det går bra också med din operation. Glädjande är att vår vän Sarahmara är tillbaka.

    Hälsa fam så gott!

  24. Blev helt förskräckt när jag läste vad som hänt med din make.
    Skönt att höra att han fått komma hem och att det värsta är över.
    Jag förstår vilken förlamande rädsla och ångest du måste ha upplevt
    innan du fick veta hur allt var med honom.
    Den känslan önskar man att man ska slippa uppleva.
    Men vad bra att allt gick bra i alla fall!
    Kramar till er båda!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Libra ♥
      Tack för din varma kommentar!

      Ja det värsta (för nu i alla fall) är över, men nu kommer oron för att få reda på vad som egentligen är fel och oron för återfall… =0(

      Håll tummarna för oss!!

      Hemikramar ♥

  25. tant grå skriver:

    Himlen gråter!
    Jag hoppas att det är något som går att åtgärda för hjärtesmärta är ångest för alla, den som drabbas och dem runt om.
    Jag hoppas och hoppas för er skull!

  26. Men kära vännen !!! Hur går det för er ???? Har du fått nåt besked hur det är med maken ???? Åhh, vad jag önskar jag kunde hjälpa till på nåt vis, men här sitter jag och är skruttig själv. * Kramar om *

    BS Jaa, Piratesfilmerna är underhållande.Den var bra, men överraskningsmomentet är borta nu efter x antal filmer.

    Kramar ♥ ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Han är hemma sjukskriven nu, med en massa mediciner och ska utredas vidare exakt vad felet är… men han överlevde den initiala infarkten/proppen, vad det nu var…
      jag fick ju inte vara med så jag vet inte riktigt och har ju inte kunnat fråga ut läkarna på det sätt jag skulle gjort om jag tillåtits vara med på akuten…

      Jag känner mig lika hjälplös själv just nu och måste lita på läkare (vilket jag bevisligen har svårt med efter alla problem med för tidig avnavling och annat med barnen)

      Du får hålla tummarna att allt ordnar sig så småningom?? Och att min operation går bra…

      Hemikramar ♥

  27. BS Förstår det knappt själv heller, det är som en slags mardröm. Nej, jag har inte pratat om den här vännen med någon varken i eller utom bloggen, en person som känner den här vännen påstår det. Grundlösa anklagelser, det är helt sjukt.

    Kramar ♥

  28. kao skriver:

    Hoppas allt är bra nu. Att du har fått en bra förklaring till din mans sjukdom. Skvitt förklarar ju ingående vad det kan ha varit. Plus det läkarna sa.

    Vanlig jävla bonnångest kan också kännas som en mindre infarkt – om man känner man inte mäktar med sina egna och / eller andras krav.

    OBS! Det är bara en reflektion över vad som kan orsaka bröstsmärtor. Som jag inte vet om Skvitt har nämnt.
    ———–
    PS. Varför fick inte just jag ett svar på min förra kommentar ;S? (Men man kan ju glömma, visst.

    Kaoskramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, det är inte bra än, vi väntar på att de ska göra myokardiscinten… Men nej det var inte panikångest. Och sådana krav har han inte haft på sig utan när vi börjat reflektera över det som hänt har vi insett att varningssignalerna fanns långt innan, men att vi inte tog det på allvar och insåg vad som var i faggorna, eftersom vi inte kunde föreställa oss att hjärtproblem skulle dyka upp redan vid 40 års ålder… utan var inställda på att de skulle komma om tio år eller mer eftersom familjehistorien innehåller hjärt och kärlsjukdomar..

      Jag missade att svara på kommentaren, jag ber om ursäkt, det var definitivt inte min mening… jag har varit lite disträ och haft svårt att koncentrera mig de sista dagarna.

      Jag hoppas att du kan ha överseende med mig.

      Hemikram

  29. Skönt att du har maken hemma i alla delar. Hoppas de hittar problemet och att det är lätt åtgärdat, att gå och vänta och inget veta ger ångest det med. Håller alla tummar och tår att det inte var en reell infarkt !!!!!
    Försöker skaka av mig skiten, men är djupt besviken allra helst som jag vet att vederbörande är inne hos mig och läser och tiger ???!!!! Så var det bevänt med den vänskapen !!!! är för godtrogen och naiv, det är tydligt det.

    Kramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, nu gäller det att förbereda mig för min egen operation och dessutom så har förbannade försäkringskassan bjudit upp till dans igen och har bestämt sig att jag inte har rätt till SGI IGEN!!!

      Jag har inte nog med skit att behöva kämpa med som det är?

      Just nu är jag fly förbannad och undrar vad jag ska behöva göra för att få vara ifred??

      Jag förstår att du är besviken, det är INTE roligt när människor sviker en =0(

      Massor av Hemipepkramar ♥

  30. alvfe skriver:

    läser å gråter ..först nu .. förfääärligt ,hur kan det bara få bli så infernaliskt ur-djäkligt ..jag saknar ord ..och dessutom FK
    helt förstummad
    ofattbara livsprövningar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja… ibland känns mitt liv som en förbannelse från… ja, ved det nu är som styr våra liv och så har det känts större delen av mitt liv…

      andra gånger känner jag mig så lyckligt lottad att jag skäms… och tackar samma icke namngivna makt att fått allt jag fått och upplevt allt jag levt igenom…

      Jag rörs till tårar själv av dina och jag hoppas att du känner att jag bryr mig om dig och att du är värdefull för mig??

      Men jag kommer aldrig att lägga mig på rygg och ge upp!! Det kan du vara lugn för och lita på!!

      Massor av hemikramar glad att du finns!! Du är också en gåva från livet!! ♥

  31. […] jag berättat om tidigare så fick jag hjärtsnörp för att maken fick åka till sjukhuset med […]

  32. HEMIMAMMA skriver:

    Minns både ångesten och glädjen att det till slut gick bra….

    Hoppas att det går så nu med…

  33. HEMIMAMMA skriver:

    Och nu vet vi att detta var första tecknet på att Borrelian tog sig över ”Hjärt -hjärnbarriären”…

    Men som så många andra symptom som Kronisk Borrelia ger ifrån sig, så blandar läkarna ihop symptomen…

  34. […] /2011/08/04/hemimammas-sorg-ar-det-makens-tur-nu-gud-rackte-det-inte-med-att-du-tog-barnen/ […]

Kommentera

