Hemimammas tankar – En tid av oro…

angel_loves.png

14ecd189ab5bcef4.jpgGOD AFTON

Under några dagar har jag och allra helst i natt, kommer jag att tänka på Emma och då på  ”SYFTE”s dikt… som hon skrev till mig för länge sedan…  som får mig att tänka alla möjliga tankar… Hon skrev ofta dikter som tog genvägen rakt in i mitt hjärta… och nu verkar hon vara spårlöst borta från Aftonbladet… Jag hoppas att hon ska få veta om flytten och vart jag tagit vägen…

(Jag har skrivit om Malin Wallins sorg och det lyfter saker till ytan)

Jag tänker på min mor… om hon ser mig och vakar över mig och hjälper mig färdas väl i livet? I nästa vecka ska jag opereras och jag hoppas att allt ska gå bra… i morgon ska jag resa bort, långt bort,  för att hjälpa en bloggare att rädda sin blogg… och jag hoppas att tåget ska få färdas väl genom landet…

Till en ängel jag ber

Följ hennes spår, I livet där hon går

Om hon snuddar vid mörker, sitt hos henne då

Ofamna henne

Giv henne kraft o mod

att följa sin innersta önskan…

Säg att min kärlek förevigt brinner så starkt

Att stjärnor tänds till henne för att se

Livets magi, o allt finns o väntar

På hennes steg….

logo_large (3).gifNär jag läser hennes dikt kommer många minnen upp till ytan… tårarna tar sig upp till ytan och jag översköljs av minnen från förr, när jag var en nybliven moder med sorgen öppen och färsk… och jag minns hur jag var tvungen att förnedra mig och be om de sociala myndigheternas hjälp för att få begrava mitt barn… eftersom jag blivit lämnad under graviditeten, av båda flickornas pappa och mina mammadagar var slut… hur jag på dagarna försökte hålla modet uppe för hennes äldre systers skull… Jag minns också hur jag natt efter natt skrev dikter, för att få grepp om sorgen och hur jag försökte förlika mig med hennes död och hur hennes begravning skulle bli… Emma…

Min lilla babydotter, som så orättvist slets ifrån mig…

Emmamamma skapade Hemimamma…

Jag hade fått för mig att jag ville ha en viss musik… Jag ville ha Eric Claptons ”Tears in heaven” men hur jag än letade fick jag inte tag på den… men en natt när jag lyssnade på musiken jag hade, så hände något otroligt.  

Jag hörde låten ”The Prayer” med Celine Dion och i samma stund visste jag att jag funnit rätt låt…

Den var ledmotivet i filmen ”Kampen om Camelot” en tecknad fiim, som jag och hon ”tittat” på och jag mindes också hur hon blivit märkbart lugn och vi njöt av musiken tillsammans.. i harmoni, med den där klara känslan… total frid och lycka…

När jag läser Hanna/Syftes dikt, så minns jag låten med ett vemodigt stick i hjärtat och jag inser att sorgen försvinner aldrig. Den gömmer sig bara lite bakom livets glada slöjor.. 

Emmaängel.gif

Livet med Tripp… efter Emmas död…  Det blev en väldigt underlig tillvaro.. Jag hade knappt vant mig vid att Tripp inte skulle sitta i vagnen, för att Emma skulle ligga där, förrän jag fick vänja mig tillbaka igen och livet som funnits med Emma, blev en parentes… Jag skrev en dikt om hur jag såg på tillvaron som ensam mamma i sorg, med ensamt ansvar för allt…  

Utfrusen från öppna förskolan av alla mammor som inte ville kännas vid mig för att jag minde dem om hur fel saker kan falla i livets plockepinn…

16 Augusti 1999 VARDAGEN

Tvätta, städa, laga mat och damma…

Pussla, leka och hålla masken

Varje dag är det detsamma…

Koka kaffe, kela och göra rent i vasken
Du går genom livet och försöker att orka

Emma blogg.JPGPutsa mässing, byta blöja, inte gråta…

Pussa, blåsa och gosegrodans tårar torka

Hur andra orkar är för mig en gåta

 

Kvällen kommer, det är dags att läsa

Du vänder blad, men utan att se…

Tummen i munnen, fingret som gnider hennes näsa

Tysta lugnet återvänder och du måste le…

 

Gott hon sover, den lilla tösen…

Ensam går du omkring i plågande tankar

Väntar och väntar på morgontimmans lösen

Fram och tillbaka genom rummen du vankar…

 

Emma begr.blogg.JPGInser att imorgon, blir det samma visa…

Vardagen lämnar inte utrymme för sorg

Fortsätta att gömma gråten utan lisa

För du måste uträtta ärenden på stadens torg…


Vissa dagar orkar du vara så stark

Du kan till och med dansa och skratta

Andra dagar du sjunker genom gungflyns mark

Livet rycks bort under fötterna som en matta…


Dagarna kommer, dagarna går…

Stjärnorna fortsätter att på himlen vandra

Dagarna förvandlas snart till år..

Du försöker att leva vidare som alla andra….

vit-ros2b.jpg


 

 

 

Jag ber till alla makter… Hjälp mig släppa hennes själ och låt henne gå trygg i andevärden och led hennes väg hem… till sin Mor… en dag…


”The Prayer” , hela låten, med Celine Dion och Josh Groban, (inte original, men den vackraste versionen som finns inte minst pga videons innehåll) Teckningen ovan är Emma och är tecknad av mig. Bilden på kvinnan vid kistan är jag. Rosen har jag fått av bloggaren Pegasos, klicka på den så kommer du till inlägget han gav mig den, Tack så mycket Pegasos, du gjorde mig ordlös

MÅ ALLA MÖDRARS DÖTTRAR FÅ GÅ SÄKRA I VÄRLDEN!!!

Må min Emma och mamma vaka över mina steg framöver….

GOD AFTON!!

37 thoughts on “Hemimammas tankar – En tid av oro…

  1. Libra skriver:

    Så oerhört hjärtskärande, både sorgligt och vackert. Tårarna rinner och jag finner inga ord för att uttrycka vad jag känner.
    All min värme och kärlek till dig!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Libra för din värme och tolerans. ♥ Jag talar inte så ofta om det som hänt längre (för ett år sedan vart allt jobbigare,
      eftersom jag då fick reda på att hon hade kunnat överleva om hon inte utsatts för för tidig avnavling)

      Men ibland gör det sig påmint…

      Hemikramar kära du ♥

  2. kao skriver:

    Har läst det här förut, men det tål att läsas igen.

    Det är så vackert och så sorgligt. Du är så mager på bilden med kistan, så jag förstår att du inte kunde äta. Hur du led.

    Typiskt är ju hur människor vänder sej ifrån en när man är i kris. (Dessa s.k ‘vänner’i mitt fall var fega och rädda,dem ur mitt liv. Det var faktiskt skönt att de avslöjade sej.)

    Bra musik och märkligt detta med Clapton / Celine Dion. Eller inte märkligt egentligen: det är så Gud visar sitt ansikte.
    ————–
    Hoppas allt går bra på operationen, så du blir av med dina plågor.

    Kaoskramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      ….ordlös tacksamhet….

      Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack KAO, för dina varma ord.

      Mycket magiskasaker visar sig i livet om man har modet att se det…

      Människan är ett djur och behandlar varandra därefter, blotta strupen och du blir huggen, tänker många, men inte jag för jag vet att jag inte gör det….

      Tänk om fler kunde tänka som jag…

      Hemikramar ❤

  3. Islin skriver:

    Att se barnkistor gör alltid ont. Så fel. Så meningslöst. En klyscha men ändå sant.

    Din text gör också ont,
    och jag önskar att du inte behövt gå igenom det.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Om jag inte hade hade gått igenom detta så hade jag inte varit samma person och vi är alla summan av våra erfarenheter.
      All förlusts ena sida är förlusten i sig, men den har också en inneboende möjlighet till lärdom och växande… och det är den andra sidan som få människor kan, vill och orka ta till sig, men för mig gör det min dotters liv och död meningsfull och när hon valde att gå, så lämnade hon mig en gåva för livet och det är min förmåga att skriva och förmedla tankar ord och känslor i text och musik.

      Hemikramar ❤

  4. kickie skriver:

    Väldigt sorgligt, men samtidigt så fint skrivet. En go forts på helgen till dig o din familj!

    Kramar om dig massor med gånger min vän!

  5. kramgoaullis skriver:

    Lycka till nu den 7/6…Håller tummarna för dig så allt går bra!

    *massor av goa kramar*♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det sket sig… Jag har blev jätteförkyld i helgen så man fick ställa in operationen =0(

      Nytt försök räknas att bli i Augusti…

      Nåja, det positiva i detta får bli att jag kan bada i sommar??

      Hoppas att allt är bra med dig!!

      Hemikramar ♥

  6. svorskan skriver:

    Jag var här min vän!
    Kramar och allt gott till dej!

  7. sjokvist skriver:

    Tänk så många sorger man ska igenom i livet ???? Knappt har man hämta sig från en så kommer en ny. Inget kan någonsin läka förlusten av ett barn. Har hela mitt liv sörjt de barn som kunde ha blivit, men detta har medfört att de barn jag har har fått en redig mamma. De har alltid kunnat lita på mig, att jag finns där för dom.Skulle kunna bre ut mig mycket om det.

    Varmaste kramar

    BS Tack Hemi, du är alltför snäll !
    Finns inget skarpt med mitt inlägg i Mitt i maten, men tack ändå !
    Förstår att ni måste hushållera med matkontot när ni är så många. Har alltid fått vända på slantarna med, fast förra månaden blev det överdrivet dyrt, fattar inte vad jag tänkte ????
    Att få till god, nyttig och mycket mat för lite pengar är som en sport, eller hur ? Hur det än må vara med en själv , har man barn ser man till att dom får omväxlande och bra mat, det är viktigt.

    Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det är verkligen en utmaning och man lär sig att tänka på nya sätt… Och jag tycker VISST att du gjorde ett bra inlägg på MITTIMATEN!!

      Hemikram ♥

  8. sarahmara skriver:

    BS:Du och din Benny Andersson 😛 haha. Nej , det har dom inte gjort men dom har fiskat med …. sin pappa 😀 haha…
    kramizar och krya på dig ryggskotts-förkylda hemi ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Japp, jag och min Benny =0)

      Jäkla skit att jag inte ska få vara ifred från otursgudarna?? Fru Fortuna ler inte mot mig just nu…

      Hemikramiz ♥

  9. Anna skriver:

    Det var fina dikter både av Syfte och av dig, och all min medkänsla till en sorg som jag förstår aldrig går över!
    Och tack för att du hörde av dig till mig när jag inte mådde bra och ursäkta att jag inte svarat förrän nu! Lram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för din medkänsla Anna och på sätt och vis så går den aldrig över. Livet fortsätter och oftast kan jag känna ”normalt” och leva ett vanligt liv…
      men ibland så stiger ubåten Emma upp till utan …
      och på gott och ont påminner hon mig om sin existens….

      Självklart så bryr jag mig om mina medmänniskor/bloggare och du är en allt viktigare sådan i mitt liv.

      Hemikramar ♥

  10. mariadesuede skriver:

    över land och hav sà reser min tanke
    kanske kan ett litet ord fà dig att le,
    kanske en liten glädjetàr pà din kind,
    inte vet jag…

    Trots detta avstànd,
    i tvà olika länder,
    sà minns jag den gàng jag var där,
    delade en glädjerik stund med dig.

    De presenter som jag fick bär jag med mig,
    framförallt sà finns gàvorna fràn dina barn kvar,
    ty barns gàvor är mig sà kära,
    jag minns allt som det var igàr.

    Jag hoppas pà ett àterseende,
    ett kärt àterseende med dig och din familj,
    i Svedala eller i romantikens huvudstad,
    föga betyder platsen,
    ty ni är alla i mitt hjärta.

    ——————————————-

    Jag har inte glömt bort dig, jag har bara lite inspiration just nu och skriver pà min nya franska roman om den unge mannen som tar hand om pilgrimsfalk, som pojke sà var han offer för en pedofil, Varghjärta/Arrami inspirerade mig att börja skriva…

    Tusen och àter tusen örnkramar fràn Paris!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vilken vacker dikt och jag blir verkligen rörd… och jag minns när du var här med värme =0)

      Jag hoppas att du översätter din roman, för den vill jag läsa… Vargen inspirerar oss båda, fast på olika sätt =0)

      Tusen och åter tusen Hemikramar ♥

  11. mariadesuede skriver:

    Jag har blivit accepterad av Wikio, fransk site, som skribent. Ska försöka komma pà ett bra subjekt nu, miljöfràgor iaf, dà jag arbetar inom àtervinningsbranschen…

    Men det blir nog ocksà samhällsfràgor dà jag har suttit med i en S-styrelse pà riksnivà och arbetat med de mänskliga rättigheterna i öststaterna… Ska läsa tidningarna som Le Figaro & Le Monde noggrannare nu…

    Hoppas du har det bra tillsammans med din familj…

    örnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Gud vad roligt!!! =0) Jag gläds med dig och hoppas att det blir riktigt bra!

      Vi har det bra i grunden även om bakslag inträffar (man kan ha det mycket sämre) och vi saknar dig allihopa!!

      Hemikramar ♥

  12. kickie skriver:

    Hejsan vännen!

    Va tråkigt att du fick ställa in din operation. Hoppas du mår mkt bättre nu.

    Var rädd om dig o hälsa fam så gott.

    Massor med goa varma kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Kristina… Det är rörigt värre just nu *ler snett* jaja… Det ordnar sig nog framöver tror du inte??

      ha det så bra och så hämtar jag kraft och kommer igen!!

      Hemikramar ♥

  13. sarahmara skriver:

    Tittar in med en styrkekramiz…. Jag vet att det här är en stor tid för dig!
    puss o kramizar ❤

  14. frekar06 skriver:

    Hemimamma:

    Jag fick precis på morgonen nu reda på att regeringen inte har majoritet längre i riksdagen för att driva delar av sin politik i sjukförsäkringsfrågan. Det då Sverigedemokraterna stödjer de Röd-Gröna partiernas linje om en mer human sjukförsäkring. Så här skriver Svenska Dagbladet:

    ”SD kommer då att ge sitt stöd för förslaget om återförsäkring av de som saknar sjukpenninggrundande inkomst samt till förslaget om en mer skälig och realistisk prövning mot arbetsmarknaden.

    En eventuell reform av tidsgränserna i sjukförsäkringen kan också bli aktuell efter att mer information om konsekvenserna har kunnat inhämtas. Vi sverigedemokrater stänger således inga dörrar för att tillsammans med den övriga oppositionen komma fram till fler förslag för att förbättra det svenska sjukförsäkringssystemet.”

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sd-vi-stodjer-de-rodgrona-om-utforsakringarna_6228705.svd

    Det är alltså, även om inte tidsgränserna slopas i detta första steg, ett stort steg i rätt riktning för oss som vill ha en mer human sjukförsäkring.

    Frekar06

    • HEMIMAMMA skriver:

      HALLELUJAH!!! det är nästan att man blir religiös =0)

      Nu har du verkligen förbättrat min dag och denna månad!!

      Massor av lyckliga hemikramar ♥

  15. Grevinnan Blåst skriver:

    Kikar in och kramar om dig. Känner att det finns inga ord i världen att säga just nu. Ord är så futtiga. Jag sänder dig goda tankar och styrka att försöka uthärda smärtan. Jag finns här för dig, älskade vän ♥
    *kramar om – tyst och stilla och torkar dina tårar*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Rozie vännen ♥ Många gånger det sista året sedan jag först började tala om Emma har du tröstat och stöttat mig…. och jag är så glad att du finns.

      Mina varmaste tankar och hemikramar ♥

  16. Inger skriver:

    Så sorgligt.

  17. Sarah skriver:

    Malin har lyckats få en ganska välkänd AB-bloggare avstängd efter åratal av elaka kommentarer (som dock inte publicerats av Malin, men som hon ändå tvingats läsa) Hon har tom ägnat detta ett inlägg här: http://blogg.aftonbladet.se/fotbollsfrun/2011/06/nagot-att-gora.
    Denna bloggare som gått under namnet Fröken Jenny/ Sjöjungfrun är nu avstängd från AB-bloggen men fortsätter blogga här: http://metrobloggen.se/frokenjenny/man-kan-inte-vara-alskad-av-alla/
    och låtsas ovetande om varför Malin mailar henne. Hon har även låtit bli att publicera kommentarer där bevis finns för hennes åratals psykiska mobbing av fotbollsfrun där hon kränkt, hånat, kallat henne ful, äcklig, transvestit osv. helt klart en psykiskt störd människa alltså som dessvärre är utbildad lärare och driver ett eget pedagogiskt företag där hon ska lära barn rätt och fel!
    Tyvärr finns många på AB-bloggen som ser denna Fröken Jenny som snäll och genomgod men sanningen kommer alltid ikapp. Hon är en ulv i fårakläder. En psykotisk mobbare som borde lämnas ute i kylan. Sprid budskapet vidare så att denna Fröken Jenny inte får fortsatta sympatier!

  18. Lindalou skriver:

    Tittar in och ger dig en varm kram. Ingen förälder skulle behöva gå igenom det där..

Kommentera

