Hemimammas kamp – Fattigdomens verklighet.

imagesCAV77DGO.jpg

Inlägget rebloggar Markoolio: ”Vi fick hjälp av socialtjänsten”
Marko ”Markoolio” Lehtosalo, 36, växte upp med en ensamstående mamma i förorten Orminge utanför Sto…  Läs mer Skrivet av Kristina Edblom på bloggen Barnfattigbloggen

GOD DAG! Jag rebloggar ”BarnFattigbloggen” där Aftonbladet, för att dölja sitt hemfallande åt kapitalistiska principer, skriver om ett angeläget ämne, nämligen barnfattigdomen.

I detta inlägg pratar man med Markoolio. Så gott och väl. Han är en förebild som vill göra gott och vill medverka i en insamlingsgala…

Själv fann jag detta på facebook. Ett rop på hjälp från en utsatt kvinna:

Snälla! Jag har ett konto med kontonummer clearingnr: 8166-1 nr: 914 749 380-4. Om du som läser detta sätter in 50 kronor så har jag snart till skor, dammsugare, kläder, täcke, kudde, lakan och en liten stund när jag slipper tänka på om jag har rätt att existera i alliansens diktatur eller inte. Jag har haft det så här från och till sedan jkag blev utförsäkrad. DET ÄR INTE KUL ATT TIGGA Signaturen Lena 

tiggare2.jpg

Med hennes tillstånd publicerar jag hennes nödrop.

Jag blir så arg att man ska behöva ha det på det sättet. Att man inte kan räkna med samhällets hjälp. Att man ska behöva vända sigh till kyrkan eller privatpersoner för att få sina dagliga behov tillgodosedda.

imagesCA329XBO.jpgNågot dylikt hade inte varit acceptabelt på sjuttiotalet när jag växte upp.

Nu har jag sett att människor börjat hjälpa henne och det är gott att det fortfarande finns sådanan människor… Men som sagt i ett värdigt samhälle ska det inte behövas.

Jag lägger ingen värdering i om man ska lita på henne eller inte, eller om man ska skänka pengar eller inte, det är upp till var och en. Men jag vill bara visa på att dessa typ av anrop blir allt vanligare.

I ett Sverige som är rikare än på länge…

GOD AFTON!!

16 thoughts on “Hemimammas kamp – Fattigdomens verklighet.

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Så ser verkligheten för allt fler ut… 220 000 barn och för varje barn bör det ju vara minst en vuxen… så det innebär uppemot en halv miljon människor i vårt land (om inte fler) är fattiga…

  2. barbis skriver:

    Ja en tumme till dej, så här är det….men det är vi Svenska FOLKET…som valt den regering vi nu har.,jag ville absolut inte ha den…men nu måste vi kämpa att avskaffa den, men sorgligt nog tror jag att även med en ny S regering ,kommer förändringen ta mycket lång tid…tycker även att dom gått mer o mer höger ut….vi Svenskar är ganska flata på att demostrera….själv hängde jag i Almarna en gång i tiden för att rädda dom…vi lyckades….nu gäller det våra barn som är långt viktigare än träd.Jag är beredd att kämpa o vet att även du är det.Varmaste kramen från Barbara

  3. Linda Mpili skriver:

    Sjäv blir jag arg på varför man reser till egypten på kredit och kallar sig fattig.

  4. Islin skriver:

    Mm, det är en himla bra blogg/initiativ av ab tycker jag.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jo, det kanske det är, men i mina ögon är det hyckleri, eftersom de inte lever som de lär i detta fallet. De vill ha spelbolagens reklam och hotar att flytta Aftonbladet utomlands om de inte får den, samtidigt som spel är en av de största orsakerna till att folk drivs till fattigdom.Dubbelmoral alltså….Hemikramar och vi ses i helgen =0)

  5. Islin skriver:

    Nåja, man behöver inte alltid välja att fokusera på att hitta det negativa i allt tycker jag. (Även om jag själv är väldigt dålig på det. Där kan vi snacka om att inte leva som man lär.) Ibland är det okej att tycka något är bra utan att leta bakomliggande faktorer. Absolut, det ser vi fram emot.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst är det ok och även om agendan bakom är tvivelaktig, så är ju själva gärningen bra.Jag ville absolut att du ska vara med =0) Både ditt och Pluppas bloggande är viktigt för medbröder och systrar som ser upp till er. Så jag är beredd att sätta mig på tåget och handgripligen se till att ni får hjälp, så ni fortsätter…Hemikramar ♥

  6. sjokvist skriver:

    Tycker det är ren skam att vi har det så här !!! Fattiga barn, utförsäkrade sjuka, arbetslösa som inte heller kan försörja sig mm osv. Fattigdomen har fått tillökning av en rad nya grupper pga Alliansens inbesparande på svaga grupper till förmån för skattesänkningar för dom rika. Säger bara en sak till Alliansen : Skämmes, ta mig faan !!!!!!!!

    Kramar

  7. sarahmara skriver:

    Jättebra inlägg. Bedrövligt att människor ska behöva tigga! Nej, det här är inte rätt någonstans!

    kramizar<3

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Sarahmara! Jag kommer att fortsätta att kämpa emot att det ska få vara så här… Alliansen ska bort nästa val!!

      Hemikramizar ♥

  8. mariadesuede skriver:

    I Frankrike är det avdragsgillt att hjälpa organisationer som Röda Korset.

    Men dagens samhälle har en skrämmande utveckling.

    Örnkramar

Kommentera

