Hemimammas tankar – Skenheliga Aftonbladet och barnfattigdomen/AB VERSIONEN

 Inlägget rebloggar Finns det fattiga barn i Sverige?
Enligt Rädda Barnen lever 220 000 barn i fattiga hem. Det är mer än vart tionde barn. Det här handla…  Läs mer Skrivet av Kristina Edblom på bloggen Barnfattigbloggen
angel_loves.png

GOD AFTON!! Nu ser jag rött. Marknadsanpassade Aftonbladet med 50 miljoner i förlust vid årsbokslutet som därför lägger mer bloggen, lägger upp ett skenheligt ansikte att bry sig om de svaga och fattiga i detta fall BARNEN…

Rykten gör gällande att spelbolagsreklamens vara eller inte vara, har med saken att göra och jag hörde det direkt ur hästen Jan Helins mun på tv några veckor innan beskeden som skakade hela bloggen (dock drog jag inte slutsatsen DÅ att det skulle ha samband.)

Han lovade då att om inte Aftonbladet får ha spelbolagens reklam, så skulle Aftonbladet flytta utomlands. Det är kanske förberedelse vi ser?

Han menade att Tidningar borde få ha samma reklam som TV.

Det är ju DÄR pengarna, rimligen 50 miljoner kronor som familjen Schiebstedt säkerligen behöver så väl, finns och bör hämtas.

SPRIT SEX OCH SPEL

SSS

Men för att dölja att man slickar fållen på Mammons mantel så gömmer man sig bakom fattigdomen.

Skenhelighet.

Deras artikel:

Skenheliga aftonbladet.jpg

MITT NÅGOT SARKASTISKA SVAR:

barnfattigdom...jpg

Barnfattigdom i dubbel bemärkelse alltså

Och Aftonbladets ”FYRA ESS” i spelet??

SSSS ♦♣♥♠

Skenhelighet, spel, sex och sprit…

Allting går att sälja med mördande reklam!

Men fattiga barn är en myt?

Läs själv och bilda din egen uppfattning.

GOD AFTON (BLADET)

24 thoughts on “Hemimammas tankar – Skenheliga Aftonbladet och barnfattigdomen/AB VERSIONEN

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Översteprästerna Lena Melin och Jan Helin…

  2. mrsfinelady skriver:

    Jisses…man undrar ju..fast direkt oväntat är de inte och värre kommer de bli innan de är över..min grabb behöver nya glas ögon..har vi råd..icke..jag behöver också nya, jag får vänta medan vi desperat försöker få fram pengar till grabbens….synproblem, jo du det har jag,men grabben får gå först, för han behöver kunna se i skolan…kramelikram vännen o tack för ögon öppnaren

    • HEMIMAMMA skriver:

      Verkligheten är krassare än alla konspirationsteorier…Jag har det likadant som du. Jag skulle också behöva nya glasögon. Men en vän behövde hjälp, så jag lade pengarna på att hjälpa henne i stället…Hemikramar ♥

  3. Törnråza skriver:

    *ASGARVAR*Värst vad du var på hugget, gumman! ; = )Jag tyckte det kändes konstigt att AB fokuserar på barnfattigdom just nu, även om jag tycker att det är bra att dom belyser saken.Så nu gäller det att täcka glappet…. *hehe*Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag är förbannad i grunden och så lite sureri på det… =0(Även om jag alltid hamnar på fötterna på något sätt gillar jag INTE att bli sparkad ut i kylan… och nog funderar man då vad som bibringar den häpnadsväckande utvecklingTill slut kom sista pusselbiten sedan jag såg den något förbryllande intervjun på Agenda, tror jag det var…Apropå ingenting, var tar DU vägen nu när bloggen kallnar och dör?Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, blogglivet vore inte kul utan att få fundera över vad du menar i dina inlägg =0) SÅDu måste absolut ge mig adressen och du tänk på att om du lägger din nya bloggadress längst upp i fältet för presentation på snack, så kommer folk att hitta dig eftersom Göran meddelar att snack blir kvar.Dessutom om du inte vill att folk ska läsa din blogg hur som helst efter att du själv förlorat tillgången till den, så bör du radera den, eftersom AB funderar på att ha alla bloggar läsbara och vilande utan att vi kan påverka dem.Egenmäktigt förfarande alltså?Hemikram

  4. superzeke skriver:

    Den här Kristina Edblom verkar vara helsnurrig reporter. Om man t.ex tar det här inläggethttp://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen/2011/05/vem-ar-fattigSå skrev jag som svar, vet ej om det blir genomsläppt……”Men siffrorna blir ju fullständigt meningslösa om ni inte anger om t.ex 14 750 kronor i månaden på två är en netto eller brutto inkomst. Före eller efter skatt alltså??”Om man inte anger om det är brutto eller netto så blir det ju som upplagt för missförstånd.Otroligt slarvigt.Janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, för de skriver inte i VÅRT intresse som ÄR fattiga utan det handlar om att bli RIK på FATTIGA =0) så den journalistiska nivån behöver inte säkerställas i en skvallerblaskaSkenheligt skitprat är vad det är. Mammons marodörerHemikramar ♥

  5. Törnråza skriver:

    Det lutar åt wordpress enligt all info jag tagit till mig på olika ställen.Men märker att en hel del klagar på att den är svår att exportera över sina inlägg till och att det ekar om du förstår vad jag menar med det….

    • HEMIMAMMA skriver:

      WP är absolut bäst! (jag har en på vardera stället och har gått igenom dem grundligt)Det är omöjligt att exportera till BS utan att gå ”VIA” WP som konverterar WP formatet till BS format om man vill. AB har bara WP språket s. a. s.Det tar inte lång tid om man tar det månad för månad så inte filerna blir för tunga.Däremot förlorar man alla Youtubeklipp (på båda ställena) och man måste lägga in dem för hand igen om man vill ha dem kvar och det är DET som tar tid.WP har massor av finurliga funktioner som BS INTE har och EKOT alla pratar om beror bara på att de inte bekantat sig med ”BLOGGSURFAREN”Inne på min sida på WP så hittar du g´flera sidor och länkar som ligger där för att vi ska kunna ha lättare kontakt med varandra.Om du får svårigheter så kan jag hjälpa dig via telefonen om du vill.Hemikramar ♥

  6. kaoskatta skriver:

    Jag har läst bloggen om barnfattigdom…..undrar varför AB startar en ny egen blogg när de ska lägga ner våra.Skrev också några kommentarer. Vissa personer är helt rabiata och anser att bara rika (välbeställda) ska ha barn. superzeke har helt rätt att siffror är meningslösa om man inte vet rena pengar och faktiska utgifter. Generellt kan man säga att ensamstående föräldrar som har egen inkomst inte hamnar under socnormen utan några 100-lappar över normen (genom bostadsbidraget). Men då ska man ju komma ihåg att normen ska räcka till mat, husrum, kläder,hygienartiklar .m. för dagligt liv (ex. internet, tv, husdjur m.m. om man vill ha det) inte till avbetalningar, skulder, resor för att handla mat, åka till läkare osv. (har man jobb har man rätt till busskort). Utöver normen har man rätt till hemförsäkring, el, fackavgift, sjukvård, medicin och akut tandvård.I min kommun är det här vad som gäller för en ensamstående mamma med en tonåring = jag:6500 kr – hyra för gammalr hus på landet (el ingår) (vet inte men tror man får för faktisk (rimlig) boendekostand)2800 kr – riksnorm vuxen2710 – riksnorm 16 åring990 – gemensam kostnadDet gör 13.000 kr/månad Hyra 6500 kr6500 kr använder vi till:650 kr = internet och tv 400 kr = djurens mat (ung har ingen riktig koll) 400 kr = resor 1ggr/veckan till stan (3 mil dit) för att handla mat och annat nödvändigt. 300 kr = bensin till grannar som skjutsar ibland och sonens mopedbensinJag vet att man inte måste ha internet, tv eller djur men vi har valt det och sparar på annat ex liftar jag oftast när jag inte har mycket med mig.4750 = mat, hygienart, kläder, ”nöjen”, medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet, lakan, husgeråd, gardiner, blommor m.m som vi anser vara normalt i vårt samhälle. . Så nu vet ni hur min ekonomi ser ut.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är en ekonomi jag känner igen en stor del av mitt liv… som ensamstående mamma innan jag gifte mig… Jämlikheten är en dröm för de rika…Hemikramar och styrketankar ♥

  7. Sarah skriver:

    Tittar in med en go kramiz min goa vän!Pöss på dig också! ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Goa Gumman =0) Sorry att jag inte hunnit förbi, men jag har varit på fötterna hela dagen. Vi nehövde köpa glas på IKEA, så det blev en hel dagsutflykt med mat och sedan glass (chokladmjukglass något jag inte ätit sedan jag var mycket ung) på Heron city… Sen kväll blev det med mys med maken när ungarna somnat =0) i form av filmen ”Runaway Bride” med Julia Roberts och Richard Gere…Men jag tittar över sen =0)Hemikramizar och Pössar!! ♥

  8. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    .Läs hos oss får du rysningar./Eva

  9. Pluppa skriver:

    Hmmmmm!Mycket att reflektera över där/här ;-)Kraam/Pluppis

  10. Carina skriver:

    Hej vännen! För min del tycker jag att AB gör bort sig genom att ta bort bloggarna. Det märkliga är att i slutet av hennes artikel står det att hon ska blogga om det. Varför? Grrrr för att ”de kan” men inte vi, det borde vara lika för alla.Jag är inte förvånad att det är pengar som styr. Verkligen inte. Men, det gör mig sorgsen, för människor kommer utan tvivel i kläm när det är så. BS: Tack för fina kommentarer hos mej! Glad blir jag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag vet att min man är lika förtjust i dina bilder som jag =0)Jag tror (och hoppas) att Aftonbladet kommer att få betala priset för sin kortsynthet i förlorade läsare till sin ”tidning”Själv läser jag hellre DN och FRIA TIDNINGAR bättre kvalitet och innehåll.Hemikramar ♥

  11. Carina skriver:

    Nu vet jag inte vad som hände, och om min kommentar kom med. Tack för kommentarer hos mej som gjorde mig glad!allt gott till dej!

  12. Kao skriver:

    Sex and drugs and rock’nroll säljer. Inte fattiga barn. Spel säljer, men vem tar ansvar för de familjer som faktiskt går i kk för att en av dem spelar bort hus och hem? Fanns inte denna reklam hade det kanske sparat många familjer från lidande. Ärligt talat trodde jag aldrig det skulle ske. Naivt? Ja, så här i efterhand tycker jag att jag var det.Aftonbladet skriver om barnfattigdom, men kämpar samtidigt för att få in spelbolagen i tidningarna.Ungefär så här sa Anders Gerdin igår: ”den ½ miljarden i vinst från spelbolagen kommer hjälpa oss att skriva ännu bättre artiklar”. Man gör en tidning som ska vara ”i tiden”. I stället för att gå emot den ytliga trenden så ger man efter och skriver stort om dessa meningslösheter. Den högervind som blåser är inte ett dugg intresserad av barnfattigdomen. De åtgärder som halvhjärtat görs är inget som hjälper i längden. Vi lever ju under en alliansregering och det är bara att konstatera att så blir det då. Det gäller på alla fronter.Sen Schibstedt tog över Aftonbladet är det bara ledarsidorna som går att läsa. Skillnaden är markant från tidigare, då AB var en stridbar tidning. Nu, när man läser ex.Lena Mellin blir man bara förbannad. Hon är så uppenbart ingen sosse eller vänster. Hon är en högerkvinna..Kaoskram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Själv läser jag gärna FRIA TIDNINGAR numera. Oberoende och skriver om det som VERKLIGEN händer i världen med analyser och funderingar.Lena Mellin är Ursula, sjöhäxan för mig… Jag vill ha din RÖST =0)Hemikramar ♥

Kommentera

