Hemimammas tankar – Tankar som skär sönder hjärtan och tårar som smiter ur ett ont öga…"Listan"

angel_loves.png

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – ”Listan”, Mina rädslor, de demoner jag umgås med och de demoner jag besegrat!GOD AFTON!! Nu har jag haft en förlamande skrivtorka i några dagar och till slut gör jag som en del… Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

AFTON!! Ikväll/natt är jag ledsen och vill egentligen skriva om hur jag mår och vad jag tänker…

Men vet inte hur jag ska samla mig eller hur jag ska börja, så jag väljer att göra det som en del i listan, så får vi se vad som lossnar…

Superhemi.JPG

Jag behöver verkligen ventilera känner jag… och mina tårar säger mig, lite föraktfullt:

Flicka lilla, är du verkligen SÄKER på att du kallas Hemimamma” *elakt flin*

Samtidigt är jag rädd för att blotta mina känslor och tankar, eftersom det ofta ses som svaghetstecken av människor och idag kanske det finns någon som är beroende av att se mig som stark och oövervinnerlig och som skulle må dåligt om jag erkände mig mänsklig, svag, rädd och beroende…

(och kanske inte orkar hjälpa där jag brukar eller kämpa som jag har gjort… att jag är slut…)

 Då blir den mest passande punkten på listan ”MIN DAG”

(fast jag hoppas att folk VET att jag är mänsklig som alla och kan göra fel, fast jag kämpar som en idiot att göra det rätta och starka och hjälpa ”Gud och alla jävlar” och inte vara självisk)

Dag 01 – Presentera mig själv # Dag 02 – Min första kärlek  Dag 03 – Mina föräldrar # Dag 04 – Det här åt jag i dag  Dag 05 – Vad är kärlek?  Dag 06 – Min dag  Dag 07 – Min bästa vän # Dag 08 – Ett ögonblick  Dag 09 Min tro Dag 10 -Det här hade jag på mig i dag  Dag 11 – Mina syskon  Dag 12 – I min handväska  Dag 13 – Den här veckan  Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag?# Dag 15 – Mina drömmar Dag 16 – Min första kyss  Dag 17 – Mitt favoritminne  Dag 18 – Min favoritfödelsedag # Dag 19 – Detta ångrar jag  Dag 20 – Den här månaden  Dag 21 – Ett annat ögonblick # Dag 22 – Det här upprör mig #Dag 23 – Det här får mig att må bättre  Dag 24 – Det här får mig att gråta #  Dag 25 – En första  Dag 26 – Mina rädslor #  Dag 27 – Min favoritplats  Dag 28 – Det här saknar jag  Dag 29 – Mina ambitioner  Dag 30 – Ett sista ögonblick

37_large.gif

Senaste tiden har mycket förändrats för mig…  

Många motgångar, nya spelregler och en känslomässig berg och dalbana… Jag har varit sjuk några dagar nu och smärtan i mitt öga(som ibland blir inflammerade i samband med förkylning) Min alkoholiserade pappa återvände som ”den förlorade sonen” för ett par veckor sedan och en person i min omedelbara närhet svek ett förtroende å det grövsta…  

och mitt operationsdatum har satts och kommer klivande mot mig som ett monster…

med ett tufft oblogatorium och det var att jag skulle sluta röka (vilket jag klarat, ta i trä) och nu har jag skaffat mig tio kilos övervikt som biverkning och med det följer stressen att jag måste gå ner *höttande pekfinger* annars kanske de vägrar mig operationen av det skälet? och den är HELT avgörande för hur mitt arbetsliv framöver ska funka…

och nu verkar det som om en vän som jag känt länge, har vänt mig ryggen (troligen för att jag gav ett ”onödigt råd” i en känslig fråga, där hon inte vill ta det ansvar som hon borde och vad gör man då? håller man tyst, eller säger man det man tänker? Jag tyckte att ärlighet varar längst… *någon som är förvånad?*)

Jag saknar en annan vän som jag kunnat få stöd av väldigt mycket förr, men vi verkar också glida isär… och jag kommer mig inte för att ringa, det dyker hela tiden upp saker emellan…

4216323369_46421c4c22.jpgNU HAR JAG SJÄLV HAMNAT I KONFLIKT MED OCH MÅSTE SLÅSS MOT FÖRNEDRINGSKASSAN FÖR ATT JAG SKA FÅ RÄTT TILL FÖRÄLDRAPENNING I ENLIGHET MED SGI EFTER ATT HA FÅTT BESKED OM ATT MAN BARA TÄNKER GE MIG GARANTIBELOPPET PÅ 180 KRONOR OM DAGEN (VILKET SKULLE VARA FÖRÖDANDE FÖR MIN FAMILJS REDAN HÅRT ANSTRÄNGDA EKONOMI) vilket ger mig panik!

Så nu slåss jag inte bara för alla andra, utan även för mig själv…

Droppen idag, var att en ”vän” på bloggen missförstått mig och tar sig rätten att påstå sig veta vad jag tänker, vill, och vem jag är och vad jag står för och skäller ut mig utan att överhuvudtaget FRÅGA vad jag menat eller vad jag avser och när jag försöker att svara, så tar personen bort mitt svar, men låter kritiken stå kvar…

eefd761cbcf5fd58.jpgSå den känsla av att bli orättvist utdömd, och missförstådd, lade sig som honung på såren… *ironi*

Nej, den skickade ner mig i en jämmerdal jag sällan befinner mig i och den hopplöshetskänsla som överväldigade mig gjorde att jag knappt fick ett ord ur mig när min man till slut hittade mig i sovrummet dit jag dragit mig undan för att ensam och i smyg vältra mig i min sorg, förtvivlan och ångest…

Vad är det gumman” makens oroliga röst….

Jag vet inte om jag vill säga det eftersom jag inte litar på att det jag känner är verklighet.”

”Jag mår skit och det kanske är PMS eller vad vet jag”… tårarna rinner sakta ner för kinden och maken tar fram papper och ger mig…

”Jag vet inte om jag vill tynga dig med allt jag känner eftersom jag vet att du har det lika jobbigt som jag just nu, för jag har miljoner känslor och tankar som far igenom mig just nu”

”och en del av det jag känner är ju en kritik emot dig, eftersom jag känner att du inte ser mig just nu…  Jag frågade dig ”Hur var din dag idag, älskling” och du frågade inte och du såg inte  när du kom hem, att jag satt framför datorn och att jag hade gråtit och jag vet ju att du inte såg det för att du har så ont själv och att mina ögon är röda ändå av infektionen”

Självklart tar tårarna ny fart av rädslan att han ska slå ifrån sig och överge mig på riktigt. Men han gör inte det, utan han stryker mig sakta över håret, så där som mamma gjorde när man var liten och som jag själv gör på mina barn när de är ledsna och oroliga…

Till slut fick han höra hela historien om allt som jag hållit inom mig senaste veckorna och om vänner som vänt mig ryggen eller svikit…

Rosorblogg.JPG”Har jag så dålig koll på mig själv och missbedömer jag andra människor så fruktansvärt”  frågar jag sorgset…

Självklart kan han inte svara på just det, men han påminde mig om att han inte skulle gett mig sådana rosor som han gav mig häromveckan, om han inte brytt sig och det inte var för att han vet hur jobbigt jag har det just nu med vikten och allt annat… Vilket jag naturligtvis VET, men när man är så ledsen blir minsta motgång monumental…

Så hur slutade detta mentalt utmattande gråtkalas?

Min make packade in mig och ”lilla familjen” i bilen med destination Vaxholm.

Där fick jag frossa i min älsklingsglass som vi bara har råd att äta några gånger om året och tillhörande sightseeing på Bogesundsvägen med det fantasieggande Bogesundsträsket…

Sedan gav han mig massage, när ungarna lagt sig och det lättade det värsta av spänningarna för stunden…

I morgon kommer resten av alla barnen hem och när de är hemma brukar Hemimammas universum automatiskt hamna i balans och då mår jag förhoppningsvis bättre…

Men det är i morgon… Men nu har det handlat om min dag idag…

*Så hur var din dag idag älskling* till alla bloggvänner som fortfarande finns kvar…

GOD AFTON!!

68 thoughts on “Hemimammas tankar – Tankar som skär sönder hjärtan och tårar som smiter ur ett ont öga…"Listan"

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ja, hur var er dag… och hur mår NI? kan vi trösta och stötta varandra?

  2. Glamouramamama skriver:

    Igenkänning AB. Tydligen är männen i våra liv guld värda 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag blir glad att konstatera att det finns män i världen kvar som är något att ha…Min skulle jag inte byta mot allt guld i världen!Hemikramar ♥

  3. Har ny blogg. skriver:

    morgon GOE DU LÄSTE DIN TEXST MED TÅRAR.JAG ÄR LDRIG PÅ AB KNAPPT LÄNGRE.INSETT DET FINNS FÖR MYCKET DÅRAR PÅ DETTA FORUM SOM VILL EN ILLA HELA TIDEN.DET HITTAS PÅ STORYS SEN DRIVS DET PÅ SOM RENA HETS JAKTEN PÅ MED MÄNNISKOR.SEN HAR JAG LYSSNAT PÅ ANDRA BLOGGARE ATT AB BLOGG FORUM FÅTT SÅ DÅLIGT RYKTE.PÅ GRUND AV ATT DET SMUTS KASTAS SÅ MYCKET OSNNINGAR HÄR.STÅ PÅ DIG FÖRSTÅR DU ÄR LEDSEN OERHÖRT LEDSEN.HUR MAN EN MÅR TITTAR UPP PÅ THE SKI FAST DET KAN GÖRA SÅ JÄVLA ONT I BÅDE HJÄRTA SJÄL SÅ HAR DU SÅ RÄTT ATT DET ÄR BÄTTRE GRÅTA UT LÅNGE BANER EN ATT TRYCKA IN DET HEMSLA I NÅN GROP RUNT HJÄRTAT DET ÄR BRA DU HAR EN URGULLIG MAN & TRYGGHETEN DÄR GOA KIDS MED.SEN SJUKKASSAN EN ENHET SOM BLIVIT HELT FUCKING SJUK.NU SKA LILLE JA FIXA SÅ VIRNÅLEN FÅR SITT POSTAT SÅ FINE SAKER HAR VI BESTÄLLT AV HENNE.JA TITTAR IN I MELLN ÅT TILL DE BLOGGAR MINE VÄNNER SOM JAG LÄSER I MELLAN ÅT STOR MEGE KRAM I LÅNGA VANGNAR GRÅT UT MED SÅ MYCKET DU KAN DU ÄR STRONG NÄR STYRKAN HUX FLUX FINNS DÄR IGEN OCH JA HOPPAS ATT DIN OPERATION GÅR JÄTTE BRA LÅNGA LASS KRAMAR Zoomo HÄR ÄR ALLT BARA BRA DET FLYER PÅ MED ALLT.TUMME MED.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Goa gulliga du!! Om du bara visste hur mycket jag saknar den friska fläkt som du var i bloggen…. och jag tycker det är hemskt att du inte bara fick vara i enlighet med principen ”LIVE AND LET LIVE”… Jag kasn inte förstå att vi inte ska kunna vara mer toleranta med varandras sätt att vara…Men dina ord ger tröst och jag känner att du bryr dig och det ger en känsla av att detta tunga jag befinner mig i nu ska komma att lätta en dag… När jag nu tillåter mig att känna, så påminner det mycket om en depression i den tunga ”vikt om foten” känslan, med en molande mörk känsla i magen…Jag hoppas att allt är väl med lille Liam och du kanske kan skicka en bild till min mail? Det vore så roligt att se honom… HEMIMAMMA@HOTMAIL.SE Massor av hemikramar och tack för att du finns! ♥

  4. Har ny blogg. skriver:

    JA HAR LÄRT RADERA UT MÄNNISKOR SOM SVIKER EN.INTE VÄRT ENERGIN ENS ATT TÄNKA PÅ SKIT LIKSOM.FINNS NICE VÄNNER MED MÄNNISKOR.KRAM IGEN Zoomo

  5. barbis skriver:

    Lilla du skummade bara igenom, ska iväg…läser ordentligt när jag kommer hem, men jag såg att du är i behov av många kramar.Här kommer dom från mej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Rara underbara Barbara!! Du är en av de personer som gör att jag fortsätter just nu.För tanken har slagit mig att lägga ner allt…Jag kliver tacksamt in i din famn och låter dina kramar ge mig styrka för dagen…Mina tacksamma Hemikramar tillbaka ♥

  6. skvitt skriver:

    ”Samtidigt är jag rädd för att blotta mina känslor och tankar, eftersom det ofta ses som svaghetstecken …”Fel, det är styrka!”… folk VET att jag är mänsklig … jag kämpar som en idiot att …. hjälpa ”Gud och alla jävlar” och inte vara självisk” Ursäkta, men jag tog bord de onödiga orden! Nu stämmer det alldeles på pricken!Än en gång, lycka till med op och Skvitt håller så klart tummarna att allt ska gå bra!Kram!/Skvitt

  7. skvitt skriver:

    Skvitt har skrivit ett nytt ”Filosofins nödvändighet”:http://blogg.aftonbladet.se/ahh-sikt/2011/05/filosofins-nodvandighetJag tror du gillar det och att det peppar upp dig!Mer kram!/Skvitt

  8. Lisa skriver:

    Knarkar du?

  9. Mavera skriver:

    Jag är mycket tacksam, Hemimamma, att du försvarade mig och gav mig dtt stöd tidigare på min blogg. Det betyder mycket för mig! Tack igen!Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Självklart vännen!! Vi är ju vänner och även om mina krafter just nu är i dalande så reserverar jag den för de som verkligen räknas och du är bland de viktigaste att skydda och hjälpa för demokratins och det fria ordets skull om inte för vänskaps…Så du kan räkna med mig. Jag finns där för dig!Massor av hemikramar ♥

  10. Arrami skriver:

    …vad skriver man efter att ha läst detta? Varm kram vännen…hoppas vindarna vänder och du snarast ler igen!Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag saknar…ditt mod just nu… och jag saknar de som varit mina bästa vänner under en lång tid nu, men som glidit ifrån mig, av olika skäl, där du är en nyckelperson…Så jag hoppas att du vill säga att du finns där och att vår vänskap är stark fast vi inte hörs lika ofta just nu…Som jag skrev en gång: du är en av grundpelarna i bloggen för mig och har varit det i över ett och ett halvt år nu… Det kommer att bli jobbigt att förlora dig, när du styr kosan till Colombia… Det blir som att förlora en bror, känns det som…Jag hoppas också att jag ska finna kraft att le igen. Det är därför jag startat prosa & Poesi bloggen… för att finna kraft i den delen av mitt skrivande, som försvann när Milla dog för ett år sedan… och jag hoppas att du vill följa mig där och som den mästerliga skribent du är, ge konstnärlig kritik av mina alster, kanske?Massor av kärleksfulla hemikramar ♥

  11. Arrami skriver:

    …jag finns där, det vill jag verkligen att du skall veta och det vet du! Varm kram till dig Hemimamma! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att du vet att du är älskad och respekterad och en stor tillgång i mitt liv. Jag räknar dig som en av mina bästa vänner även IRL och du är en av de få människor både på bloggen och IRL som känner mig riktigt väl och jag litar på så mycket att du skulle kunna uttala dig å mina vägnar.Det hoppas jag att du förstår är en stor sak för mig.Massor av Hemikramar till dig min älskade vän. ♥

  12. superzeke skriver:

    Hej och en stor kram ifrån mig.Hoppas att att allt snart vänder sig till det bättre för dig.Jag både tummar inlägget och håller tummarna för dig…..!Och en kram till :-)Janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Zeke, för att du varit en stor källa till kunskap och styrka i sann solidarisk anda. Du har tillfört mitt liv helt nya dimensioner av vetande och upplysning, som jag är innerligt tacksam för. Som jag läste någonstans: Vissa människor etsar in oförglömliga spår i våra hjärtan. Du har även etsat oförglömliga spår i min hjärna.Jag tackar även för dina kramar, de är verkligen speciella!Massor av tacksamma hemikramar tillbaka ♥

  13. skvitt skriver:

    Min dag i dag? Tja, som vanligt ungefär. Konstaterar att jag stavade fel i kommentaren som vanligt! Att jag aldrig kan se det innan det är för sent!Här ska felet sökas för den som gillar ”fem fel”. Men leta er inte fördärvade för förhoppningsvis finns det inte så många fel den här gången.Leta här:”‘Samtidigt är jag rädd för att blotta mina känslor och tankar, eftersom det ofta ses som svaghetstecken …’Fel, det är styrka!’… folk VET att jag är mänsklig … jag kämpar som en idiot att …. hjälpa ‘Gud och alla jävlar’ och inte vara självisk’ Ursäkta, men jag tog bord de onödiga orden! Nu stämmer det alldeles på pricken!Än en gång, lycka till med op och Skvitt håller så klart tummarna att allt ska gå bra!Kram!/Skvitt”Själv hittar jag två fel!Vilka är mina fel?Sen hade ju en av mina laptops pajat. Ingen fara, det är garanti kvar. Men jag behöver en under tiden, så jag köpte en ny. Ja, datorer får man inte för många av, liksom. Jag har ju några fasta burkar också. Men en laptop som ersätter den som ska in på rep behövde jag likväl. Och den har jag nu suttit med och installerat vissa program och bränt DVD med hela fabriksinstallationen på. Tänk! Det behövdes 5 st! Flax nog var det exakt det antalet jag hade hemma!Och så har jag ju bloggat lite också. Och med resultatet är jag nöjd. En lång lång grunka som bygger på vad jag skrev på SOLIDARITETSTANKEN tidigare. Samma titel som då: ”Filosofins nödvändighet”.Jo, jag är mycket nöjd med det inlägget, och du, kära Hemimamma vet det redan – att jag är stolt över mitt eget verk i denna dag i detta inlägg:http://blogg.aftonbladet.se/ahh-sikt/2011/05/filosofins-nodvandighetOch precis som jag skriver detta så Twittrar Hemimamma till med detta:SOLIDARITETSTANKEN – När man skjuter arbetare… « SOLIDARITETSTANKEN http://bit.ly/k81ctlNice!Många kramar!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hade ingen ork och stor ångest över vad jag skulle skriva, men sedan när jag läste Anettes ”artikel” så blev jag förbannad som få och man ska inte underskatta kraften i vrede, eller hur? Så det blev ett inlägg rakt ur hjärtat utan så mycket tanke bakom…Du ska med RÄTTA vara MYCKET stolt över dina texter, allra helst den vi diskuterar!Du är en källa till så mycket kunskap jag annars skulle missat och viljan att bemedla mig kunskap är det, som i alla dagar hållit mig kvar på jorden i både hjärta och corpus.Jag hoppas att du också känner att du är en älskad broder!Hemikramar ♥

  14. Maria de Suède skriver:

    Du vet vad jag tycker, men gràt du och min axel finns där ( i augusti ) om du behöver en axel…Örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Är det sant? Jag ber till alla makter att det blir av denna gång =0) och jag ska räkna dagarna till jag får krama om dig ordentligt igen!Det lär bli ett återseende med både tårar och skratt! Jag minns ditt senaste besök med stor värme =0)Hemikramar ♥

  15. Agnetha skriver:

    Vad säger man ???? Jag vet hur det känns alltför väl, det är väl därför jag håller mig på min kant rädd för att öppna mig alltför mycket. Som alltid känner jag : man är ensam om mycket , väldigt mycket. Vilka är ens vänner egentligen ??? Vad är en vän ??? Vågar man lita på en enda människa egentligen ??? Jag är väldigt privat av en anledning, kan verka öppen, men är inte det, jag sluter mig.Var rädd om dig, ingen annan är det, det har livet lärt mig.Tackar för din uppbackning ! Det känns konstigt nog som DU alltid är där på nåt sätt ???BS Tack Hemi !Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack själv Agnetha… Man tar alltid risker av olika slag och ibland pallar man motgångar bättre än andra gånger. För min del, när jag var ung, så behövde jag ingen för jag hade all styrka inom mig själv, med ”jävlar anamma”, men med stigande ålder och kanske klokhet har jag insett att man behöver andra för att ”tanka” energi och kraft genom… och alltmer har ”vänner” fått vara den kraftkällan…och ibland är det misstag kanske?Ingen människa är en ö Men det kanske är som med kärnkraft? Avfallet som bildas är inte så bra kanske?Jag skämtar, men lite allvar finns det nog i det…Ja, alla känner apan eller nåt har jag hört… typ… men… ja, jag finns där… på nåt sätt och det kanske är jag som är konstig?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Glömde ju alla hemikramarna ju!! ♥

  16. Agnetha skriver:

    BS Tack och bock för tummen !Jasså, har du med råkat ut för denna förnedring med nu ??? Hela systemet är sjukt och behöver rehabiliteras genast !Låna skelettet du, det har jag gjort.Massa kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Självklart får alla äkta förnedringskassekämpar av rang min välförtjänta tumme!Jap, nu sitter jag också i båten… i alla fall en stund, men jag hoppas besegra dem snabbare än man gör i din situation =0(Tack för skelettet =0)Massor av Hemikramar ♥

  17. HEMIMAMMA skriver:

    FÖRBANNADE GIRIGHET:http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-sjukaste-far-vanta-pa-vard”Enligt lag ska de svårast sjuka få vård först. Men nu larmar läkare om att sjukhusen prioriterar yngre och friskare patienter för att få del av regeringens ”kömiljard”– Det viktiga har blivit att beta av kön, för då får man pengar, säger Läkarförbundets ord­förande Marie Wedin.Regeringen har de senaste åren ökat pressen på landstingen att korta köerna. Dels genom att skärpa vårdgarantin, dels genom att fördela en ”kömiljard” till de landsting som klarar garantin.Annons:Pengarna har blivit en stark drivkraft. Så stark att hälso- och sjukvårdslagens portalparagraf på vissa håll satts ut spel, menar läkare som DN har varit i kontakt med. Paragrafen anger att de som har störst behov av vård ska ges företräde.– Många kroniskt sjuka, ofta äldre, trängs undan när landstingen går in för att beta av förstagångsbesöken, säger Marie Wedin.För att få del av kömiljarden räknas endast förstagångsbesöken, inte återbesöken.På ögonkliniken i Sundsvall har undanträngningarna blivit ett ärende för Socialstyrelsen.– Jag tittar på vaglar i stället för på svårt sjuka diabetiker och patienter med grön starr, något man kan bli blind av om man inte har det under kontroll, säger Annelie Hamrin, ögonläkare på Sundsvalls sjukhus.– Landstingsledningen hör vad vi säger, samtidigt har den inget val för vi är beroende av pengarna, så nu måste vi göra så här. Sen säger de att vi ska satsa på återbesöken.Martin Gunnarsson är neurolog i Örebro och vice ordförande i Svenska neurologföreningen. Även på hans klinik ligger fokus på nybesök. I stället för att läkaren gör en medicinsk prioritering mellan patienterna blir det kötiden som får styra.– Vi ska prioritera patienter som kommer med en remiss från hus­läkaren. Samtidigt kräver våra kroniker med ms och epilepsi en tät uppföljning.– Visst är det bra att alla ska få vård snabbt. Men jag saknar en konsekvensanalys, säger Martin Gunnarsson.Ingela Nilsson Remahl, över­läkare på Karolinska universitetssjuk­huset i Huddinge, har samma erfarenhet.– På sjukhusledningens uppdrag prioriterar vi akutbesök och ny­besök.Neurologförbundet kräver nu att att det införs en vårdgaranti även för återbesök.Läkarförbundets ordförande Marie Wedin menar att syftet med kömiljarden var gott, nämligen att korta köerna, men att den slagit fel och att det nu är dags att ta nästa steg.– Vi skulle vilja se en medicinsk vårdgaranti som garanterar att de svårast sjuka får vård först, säger Marie Wedin.Ingen har hittills gjort någon systematisk uppföljning av vårdgarantins och kömiljardens konsekvenser. Men i en färsk rapport från Socialstyrelsen finns data som tyder på att undanträngnings­effekter förekommer.Socialminister Göran Hägglund (KD) säger till DN att risken för undanträngningseffekter är något som regeringen ”ständigt måste vara vaksam på”.– Avsikten är inte att en bättre tillgänglighet för vissa ska betalas av andra. Därför tar vi det här på största allvar. Men än så länge ska man vara försiktig med att dra slutsatser, säger Göran Hägglund.– Vi har gett Socialstyrelsen i uppdrag att noggrant titta på frågan. Deras slutrapport kommer om ett år. Förekommer andra effekter ska vi självklart väga in dem när vi förhandlar om nya avtal med Sveriges Kommuner och landsting.– Kömiljarden har bevisligen lett till att vi fått kortare väntetider, vilket ligger i allas intresse. Men detta ökade fokus på långa väntetider undanröjer inte de grundläggande medicinska prioriteringar som gäller i vården.Annika Folcker Aschan

  18. Pinglan skriver:

    Goa´ och rara Hemimamma!Vilken underbar make du har som stöttar dig så i din förtvivlan och ångest. Skickar dig alla styrkekramar och tankar om medgång och värme till dig nu.Du är superduktig som slutat röka! Visst kan det vara tufft att öka i vikt när man är van att vara smalare men det går ju att minska i vikt också så småningom om man vill det. Det är helt OK att vara ledsen och gråta. Jag tycker inte det är ett svaghetstecken. Det visar ju att man är mänsklig och har känslor. Om du är ledsen så deltar jag gärna i gråtkalas. Jag har fällt miljoner tårar senaste månaden.Ha en skön helg och ta tillvara på det ljusa i livet.Största varmaste kramen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Goa, goa TingelingPinglan… ♥ Jag önskar att vi slapp dela ett gråtkalas, men jag har läst nånstans att delad sorg är hälften sorg, så det är kanske melodin?Vad har gjort att du fällt så bittert många tårar?Ikväll kommer alla barnen hem och jag ska laga thailänsk mat och jag tänker äta Nam thuk nue med gott samvete och jag tänker äta ”sticky rice” också och strunta i alla dietregler en kväll… men sedan blir det LCHF igen…och bland det ljusa jag tar vara på, är du och andra goda människor i bloggen som räddar mig sådana här gånger… och jag respekterar det du säger och gömmer känslan i hjärtat…Många tacksamma kärleksfulla Hemikramar ♥

  19. KramgoaUllis skriver:

    ”Delad glädje-dubbel glädje…Delad sorg-halverad sorg”*Lämnar ett stort fång med kramar,och skänker dig hälften av min lilla ynkliga energi**torkar dina tårar och håller om dig en stund*♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      *Räcker över en stor Schweitzernötkaka, ler och snörvlar lite*Din energi är av yppersta klass Ullis och jag är så glad att du värmer oss alla med din glädje och och tillit. Du lyfter bloggen med din närvaro, tvivla aldrig på det…Tack för att du finns och att du är du!Hemikramar ♥

  20. mrsfinelady skriver:

    Oj vännen….stor styrkekram till dig i allt elände..jag är och förblir kvar….för du är rak o ärlig i dina svar precis så en vän ska vara…minns att om du ej accepteras av nån så är det för att denna ej är värd en vän som du…de kan ju inte se nåt bra i att nån annan påminner om att de har ett samvete,alla människor tål inte att påminnas om just det.Ta hand om dig och de dina, och ring mig om du behöver prata för du har alltid ett lyssnande öra här….Kramelikramar på dig gumman och ta de riktigt lugnt ett tag nu..//Annelie

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack käraste för att du finns och för att du alltid är där! Sedan vi lärde känna varandra har du funnits i med och motgång och jag är så glad för det. Ibland förändras livet och vännerna med det och det kanske man måste acceptera och försöka gå vidare…och ibland bevisar människor varför man trots allt inte vill tappa hoppet…Tack för att du tillhör dem!Massor av varma men trötta Hemikramar ♥

  21. cocoon skriver:

    hemitack för dina kommentarer hos miginlägget har jag tagit bort, jag har för vana att göra så ibland, eller ganska ofta till och med som du nog märktdet har ingenting mer att göra med än att jag inte gillar vissa inläggeller också vill jag bara att dom ska synas en kort tiddu är ledsenjag kan bara säga att jag förstår, förstår dom känslor du beskriver i det här inläggetjag är en sån där människa som ofta är ledsen, bara gråter och gråterjag vet hur det känns när allt omkring en tycks rasa samman på en och samma gångoch så kommer man till den där gränsenman orkar inte med allt på samma gångmen både du och jag kan skatta oss lyckliga att vi har någon speciell person vid vår sidasom kan ge tröst, som vi är älskade avoch sedan kommer vi igenbåde du och jag, för vi är starka i grund och bottenså kör vi racet igen eller hur?jag ska läsa din andra blogg när jag blir lite piggarevarm kram till dig hemi

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Cocoon…Jag börjar alltmer att lära mig vem du är och hur du fungerar och det stör mig inte det minsta att du tar bort dina inlägg. Jag tycker du är modig som klarar det. Jag har svårt att skiljas från mina texter på alla plan, så jag tvekar tom med ”skadliga” texter.Det kanske har att göra med att jag är kontrollfreak?Jag känner en varm samhörighetskänsla med dig, för jag anar att vi har upplevt många likartade saker och jag upplever mig ”förstå” dig allt mer och jag kan känna igen mig så fruktansvärt bra i många av dina texter… ibland så mycket att det gör ont och jag inte vet vad jag ska kommentera och blir frustrerad över att jag inte finner orden… och ibland bara rinner det ur mig… Det kanske är likartat för dig?Är du perfektionist som jag? I mitt fall är det och prestationsångesten det som jagar mig till stupets rand, gång på gång… och sedan kommer gränsen, eller väggen…Jag känner mig oerhört lyckligt lottad både för de krafter i mitt privata liv, som verkligen gör allt för mig, men också för alla ni tokiga roliga kloka människor i bloggen som ger mig perspektiv och ett ”fönster” att spegla mig själv i som gör att jag för varje dag som går också börjar att förstå mig själv allt bättre, nu när jag börjar bli så gammal att jag inte längre kan fly alltihopa på olika sätt…och du Cocoon blir en allt större spegel… och jag tror mig se både mig själv och dig.och det ger mig ökad respekt för både människans förmåga OCH brister och framför allt dennes mänsklighet…Tack för att du finns och jag önskar att vi båda ska nå nya höjder av glädje och kreativitet! Och om jag kan göra något för dig, vill jag det. Med all min värme…Hemikramar ♥

  22. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Men du. Hur orkar du med allt bloggande utan att gå under själv?Dags för dig att släppa loss lite i kväll och bara vara dig själv!!!!Kommer du till mig lovar jag att ta hand om dig.Du behöver ju vila lite med , eller?/Adam

    • HEMIMAMMA skriver:

      Bloggandet är en källa till kraft, genom kreativiteten och vuxenkontakt och intellektuell stimulans… Det är inte bloggandet som är problemet =0( …Men visst kan jag komma över och hänga lite i lustgården ändå =0)Hemikram

  23. Pinglan skriver:

    Tittar in, kramar om och önskar dig en härlig helg!Härligt att dina barn kan lyfta dig så!Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, mitt liv är i mångt och mycket mina barn, i både med och motgånger. Mitt livs största förluster och också mitt livs största segrar… och jag vill inte ha det på något annat sätt…Massor av Hemikramar ♥

  24. trerk skriver:

    Du har kämpat för andra under lång tid, nu är det dags att sortera. Lägg alla andra åt sidan tills du har fått ordning på dina bekymmer och ditt liv.Tänk så här:Om inte jag får ordning på min vardag, om inte jag kan koncentrera mig på solidaritet, utan jag hela tiden skall splittras av tankarna på min familj och mitt personliga välbefinnande, Hur skall jag då orka hjälpa andra?Din starkaste sida måste du visa nu: Din förmåga att lösa dina egna problem. För annars kommer du inte att kunna göra dig själv rättvisa i kampen mot orättvisorna i vårt samhälle.Så nu måste du vara egoist. Du och din familj först.!Bamsekram.Tor-Erik

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hör och jag tar till mig allt du säger och jag inser ödmjukt att du naturligtvis har fullkomligt rätt. Jag måste lösa mina problem och ett par av dem har jag tagit tag i redan och avvaktar resultat…Det viktigaste är att få pli på kassan och nu har jag fått de intyg från kommunen som jag hoppas ska övertyga kassan att jag har rätt till SGI…Tack, så som så många gånger förr när batteriet tagit slut, så finns du där med en mental öppen famn och en varm kram och ord som kan få mina tankar att styras in i klokare banor… tack för att du finns som en stark positiv kraft i mitt liv.Mitt hjärta håller dig kär och mitt sinne håller dig i respekt.Hemikramar ♥

  25. Maria de Suède skriver:

    Lite spràkhistoria ; EngelskaDe första invànarna pà den brittiska ön kom fràn ursprungligen fràn ”Germania” och sen invaderade Normanderna den brittiska ön, som i sin tur härstammar fràn Vikingakolonierna i Normandie, vilka pratade franska med skandinaviska ord, men det gäller även La Picardie i norra Frankrike. Det var dessa influenser som skapade det engelska spràket som vi känner det! 80% av de engelska orden kommer fràn franska och övriga latinska spràk… Vilket gör att engelska inte är särskilt germaniskt som spràk. ”Labour” av italienska ”lavoro” vilket betyder arbete! Fast de germanska srpàken har ju ocksà influnser fràn de latinska spràken. Örnkram ♥

  26. Rozie skriver:

    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Ja, jag är galen – jag VET! Men jag ville bara visa hur mycket jag tycker om dig! ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tappar andan… och vet inte vad jag ska säga… *skakar på huvudet*Ja..g.. hoppas.. att.. du förstår… att jag tycker om dig minst lika mycket tillbaka!!!!…Ordlös tacksamhet….Mina varmaste hemikramar ♥

  27. Pluppa skriver:

    Lilla,rara,goa Hemi…………..Sättar mig ner och låter dig gråta mot min axel =(Det hjälper att gråta,jag vet.Du vet var jag finns vännen………….Kramar från din Trollmor…….

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för att du finns Trollmor… Igår, idag och imorgon… Mina tårar började lätta, men nu gråter jag igen, fast nu är jag rörd av all den kärlek som strömmar emot mig från bloggen av ett helt fantastiskt gäng människor…Hemikramar från din trollunge. ♥ x 11

  28. Vally skriver:

    En så’n karl…man får stå ut ändå.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag önskar jag kunde klona honom, så jag kunde dela med mig till flera medsystrar =0)Jag tänker inte ge upp, så det är bara att hänga på…En dag så får jag fart i seglen igen…Hemikram ♥

  29. Pluppa skriver:

    Såg du inte min kommentar?I så fall vill jag att du ser den min vän!Kram igen/Trollmor

  30. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Det är ju mycket text och jag har kommenterat innan men vill ge dig en tankeställare.Du mår dåligt. Men finns du där för dom när dom behöver dig?/Adam

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag svarar ja, utan att tveka. Det är sanningen så som jag ser den och jag vet vad jag gör för folk bakom kulisserna, så om någon säger annat, så är de för att de inte känner mig eller vet. Av de som blivit mina vänner på bloggen hoppas jag att de känner att jag gör mitt absolut yttersta för att vara en bra vän och medmänniska.Eller vad säger ni som besöker mig? ÄR jag en god bloggvän, eller är jag bara ”full of my self”De som blivit mina vänner i verkliga livet, har aldrig kunnat klaga över att jag inte skulle funnits där. Jag gör allt jag själv skulle begära av en vän och mer därtill…Men det beror ju på vad man anser att en vän ska göra…Men min lista inkluderar:Givit eller lånat ut pengar vid kriser, hämtat upp vänner, lyssnat mitt i nätter. Hjälpt flyende människor få kontakt med advokater och poliser, låtit människor bo hos mig vid olika kriser. fysiskt försvarat utsatta väninnor… osv osv… och det är min vänskap i nöd…Som vän i lust, anpassar jag mig… Vill min vän gå ut, så frågar jag vart… om min vän vill ha parmiddag frågar jag vem som sk börja med första middagenVad mer kan man begära än allt detta och naturligtvis bjuda på mig själv?Den som bäst kan svara på hur jag är, torde vara Maria dé Suede, eftersom hon besökte mig förra sommaren…

  31. Kristina skriver:

    Var rädd om dig. Det finns bara ett liv o det går inte i repris. Själv har jag varit bortrest en vecka i Sevilla. Kommer lägga in bilder vid ngt tillf. Tumme får du förstås.Hälsa så mkt o många goa varma kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack kära Kristina, både för dina uppmuntrande ord och att du tittar till mig och ger mig en tumme!Jag ska kika in på dina bilder =0)Massor av varma hemikramizar ♥

  32. Carina skriver:

    Värsta berg och dalbanan. Jag tänker att det gör fruktansvärt ont att missbedöma en vän, vänskap. Verkligen. Har varit med om det jag med. Det är okej att bli ledsen, och jag tror att gråten lättar lite på det inre trycket. Personen är en vuxen person, och får ta ansvar för sitt eget handlande. Jag hoppas att du på något sätt kan reda ut det, eller helt enkelt förlåta, och gå vidare. Det låter som om din make är en underbar och omtänksam person. 🙂 Är glad för det!Kom ihåg att du är bra som du är!Med en varmt go kram och önskan om allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Precis de orden jag behövde höra just nu… Rara Carina! Du är verkligen vänfast. Du har alltid ett gott ord åt alla. Och du har peppat och stöttat mig så länge jag kan minnas…Jag är oerhört tacksam att jag fann den jag vill leva hela mitt liv med… ÄNTLIGEN!! =0) Det tog 25 år och jag fick kyssa några grodor… Men jag fick min Kung till slut.Och han är ännu mer underbar än jag lyckats beskriva honom… Vilket får mig att tänka på att jag kanske skulle tillägna kärleken ett inlägg…Varma goa Hemikramar ♥

  33. Agnetha skriver:

    BS Gonatt ??!!!Bäst du passar dig nu så du inte åker på detta, det vore bra synd tycker jag.Detsamma !Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, nej Boleriasjukan vill jag absolut inte ha!! =0)Räcker bra med galna kosjukan =0)Hemikramar ♥

  34. Yrr skriver:

    Ja min dag förra veckan var ju int kul, det dära med dagiset och allt, va förbannad arg och besviken.Men denna vecka har börjat i tystnadens tecken, telefonen har inte ringt på hela dagen och det är skönt, ibland. Nej när jag öppnar truten och säger något som alla vill säga men ingen säger brukar jag ofta finna mig själv ensammare efteråt då andra vänder bort blicken. Man borde ju bara bli starkare av sådant att inse att man åtminstone själv inte är falsk men jag vet inte.Knör in en virituell ros bland din makes, tyck om en du, kram.

Kommentera

