Hemimammas tankar – "Live to fight another day"

angel_loves.png

phoenix-animated   .www.punjabx.com.gifGOD AFTON!! Jag överlevde. ”I lived to fight another day” Som min hjälte Rocky Balboa säger i någon av sina filmer ”alla kan vi bli nedslagna, huvudsaken är hur snabbt vi reser oss igen”

Det var nära att jag gav upp… Två veckor av trakasserier, två nätter utan sömn och ett ställningstagande, som fick bloggens aktörer att agera på olika sätt… och samtidigt befinna sig i det nattsvarta hålet som sorgen kan bli emellanåt... denna gång nedkastad av de grymmaste kommentarer jag någonsin sett i bloggen.

Men ett flertal bloggare tycker att det är konstigt att jag reagerar och försvarar mig?

Skulle du låta någon komma in i ditt hus och börja tala illa om dig? Utan att be personen att gå ut därifrån eller att du blir arg? Så skedde i min blogg. En bloggare som aldrig brytt sig om mig tidigare, bestämde sig för att jag behövde få mig något till livs… och beslöt att ge mig denna information i ett inlägg som handlar om vad min dotters död har tvingat mig att utstå från människor, bara för att de inte klarar att höra hur galet det kan gå i livet ibland och att vara människa innebär att behöva människor? Så gör man inte. Har man inget snällt att säga i det läget, så kan man vara tyst ELLER skriva något i sin EGEN BLOGG.

När vi föds behöver vi andra människor, för att över huvudtaget överleva. När vi dör behöver vi andra människor för att komma i backen… Genom hela livet behöver vi andra människor.

Burning_Angel_by_liquid_venom.jpgMen inte jag. Jag har levt i enlighet med devisen ”ensam är stark” hela mitt liv. När jag började blogga, var jag ganska opersonlig. Men folk ville veta mer om mig och jag började berätta. Inte för att folk skulle få något att gotta sig åt eller att jag skulle få någon slags offerkofta kastad över axlarna, utan för att låta folk få en möjlighet att lära känna mig och kunna förstå mig… och inte är det någon tävling i sorg heller… jag vet bättre än de flesta att sorg ser olika ut och ingen människa reagerar likadant och ingen sorg är ”Värre” än den andra… allt beror på en massa saker som är olika för olika människor…

Dessutom, när jag till slut gav upp och lade ner och i ett försök att få folk att stanna upp och tänka efter, så blottade jag min sorg och gjorde ett inlägg till minne av min dotter och alla offer i Tsunamin. Mitt inlägg motsvarade i verkligheten en gudstjänst. En av de vackraste låtar om sorgen efter ett barn fick tala, där i övrigt var tystnad.

”Jag skall alltid älska” med Carola. Allt borde ge signaler till omgivningen att visa respekt och det gjorde nog de flesta. Men några bloggare var tydligen tvungna att bevisa att de inte kan respektera sorgen genom att skriva nedlåtande och kränkande kommentarer i JUST DETTA INLÄGG. En vet jag dessutom är särskilt förtjust i Carola och kan därför tyckas reagera på låten, men nej…

I vilket inlägg som helst, men inte det? VAD TÄNKER NI MED? HAR NI NÅGOT HJÄRTA??

imagesCACM7RC5.jpgJag lämnade skiten okommenterad. Det infekterade inlägget, där 21 kommentarer av drygt hundra (om jag hade besvarat alla) var rent hat mot mig och det mår ingen bra av att se, så det tog jag också bort… (11 var goda och 13 ”neutrala”, alltså 24 kommentarer och överväger alltså)

Men jag lärde mig några saker. Nu vet jag vilka som vill mig illa. Jag lärde mig vilka som var mina riktiga vänner och som bestämde sig för att stötta mig, både mot övergreppen och som visade förståelse för mina reaktioner i ett trängt läge (undrar hur andra bloggare skulle reagerat i samma situation) och vilka vänner som svek, när det hettade till…

Det jag gjorde, var tydligen så viktigt, så hela bloggen har surrat om det tydligen, har jag blivit medveten om under dagen, nu när jag äntligen kände att jag hade balans nog att kliva in igen…

Vargen stängde dock sitt inlägg innan jag hann besvara en bloggare påstående om att jag skulle behandla henne illa.

Så jag kommer att göra det som första kommentar i mitt eget fält.

Nu över till varför jag är kvar. Jag har lärt mig att ”roll with the punches” som de säger i USA. Och jag resonerar som Rocky i klippet nedan…  Jag hatar våld. Jag älskar Rocky. Hur får man ihop det?? Jo, lyssna på detta så förstår ni…

”Världen består inte bara av solsken och regnbågar, Det är ett elakt och farligt ställe, och jag bryr mig inte om hur tuff du är, den kommer att slå ned dig på knä och behålla dig där, om du låter den. Du, jag, ingen, kommer att slå så hårt som livet. Men det handlar inte om hur hårt du kan slå, utan om hur hårt du kan bli slagen och fortsätta framåt. Hur mycket du orkar ta och ändå kämpa framåt, det är så man blir en vinnare. Så, om du vet vad du är värd, gå ut och skaffa vad du är värd, men du måste vara villig att ta smällarna och inte peka finger och säga ”jag är inte där jag vill vara” på grund av han eller hon eller vem som helst. Fegisar gör så och det är inte du. Du är bättre än så.”

442e93f5bfc2164a.jpgRockys tal till sin son, sammanfattar alla filmernas budskap i ett. Så många gånger jag blivit slagen i backen i livet och så många gånger jag rest mig igen…

och jag fortsätter att resa mig… envis som synden… Hur rädd jag än är, hur smärtsamt det än är, så reser jag mig ändå… Så lätt ska ni inte bli av med mig =0)

Ingen driver bort mig från bloggen. Jag lämnar den när jag själv vill det.

Och alla elaka kommentarer kommer att publiceras.

För tystnaden är problemet. Inte den mobbade.

Men de kommer kanske inte besvaras, som tidigare…

Och jag skiter i vem som är vän med vem.

När jag ser något jag tycker är fel, kommer jag att säga det

I min egen blogg har jag rätt att tycka. Men om jag besöker någon annans bör jag visa hänsyn. Precis som i verkligheten. Och Kyrkan och sorgens rum är ett heligt rum och man bör behandla det rummet med respekt.

Det fattar jag, fast jag INTE är troende. Varför gör inte alla det?

GOD AFTON!!

86 thoughts on “Hemimammas tankar – "Live to fight another day"

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Svar till DragonFaye här eftersom Vargen stängde inlägget innan jag han svara:http://blogg.aftonbladet.se/launy1/2011/03/om-mobbning-och-bloggens-barn-och-mammor#commentsDet gick alltså inte att läsa innantill?”Att du ser annorlunda på saken kan jag inte annat än acceptera.” Det betyder att jag INTE är din fiende Faye. Det betyder bara det jag redan klart och tydligt sagt; Hädanefter får du ta dina strider själv. Jag kommer inte säga något elakt om dig, du behöver inte vara orolig. Jag brukar inte sälja ut vänner på något sätt. Men du kan aldrig mer räkna med mig på något sätt.Jag kommer att vara hövlig mot dig på bloggen och vi kan tom kommenterar hos varandra utan att du behöver frukta något (så länge vi är respektfulla mot varandra förstås)och det handlar inte om att du måste välja bort Trollan, utan det handlar om att stå för konsekvenser av sina handlingar och val.Alla gör olika val. Det är faktiskt inte märkvärdigare än så. Jag är fruktansvärt vänfast och den som vinner min vänskap och vårdar den får den för livet. Men den är inte ”Gratis” det är inget i livet.Mitt första och största pris är tillit och pålitlighet. Som det är NU, så känner jag mig för sårad och kränkt av alla hårda ord i inlägget. Men en dag om du visar dig vara pålitlig och ger tillbaka det du begär, då kanske du kan vinna tillbaka mig…Vargen lyckades, trots att han sårade mig medvetet, så då borde du kunna lyckas som faktiskt inte kunde förstå bättre eller orkade om jag ska lyssna på vad de andra i tråden, säger…Till skillnad mot andra som jag vet gjorde allt de kunde för att slita mig i stycken…Så Pax Vobiscum DargonFaye

  2. Islin skriver:

    Åh, nån mer än jag vaken. Skönt att se. Började känna mig lite ensam här.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Islin =0) Vad vill du prata om ikväll?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tittade in till dig och jag vill inte tala om att inte vilja leva… för inget får mig att välja bort livet. Jag pratar heller om saker som får oss att orka med livet… OK?

  3. Islin skriver:

    Förresten, jag tycks helt ha missat ännu ett bloggbråk. Så jag har ingen aning om vad själva inlägget handlar om.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det gör inget… du FÅR prata med mig ändå, utan att ha läst inlägget eller ha åsikter om det =0)Jag vill prata om tårtor…

  4. Islin skriver:

    Förresten igen, jag vill dig inte illa. & beklagar din sorg.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är lugnt hjärtat. Jag är 42 år gammal och stenålders… Vi kan prata om roligare saker.Gillar du att dansa? vilken är din favorittårta?

  5. Islin skriver:

    Stenålders. Haha. Mm visst. ;)Nej, jag äger absolut ingen kordinationsförmåga. 😉 & inte gillar jag tårta heller, tusan också. Eeeeh. Inte för att verka motsols, har aldrig gjort. Men har för mig att jag sett några enormt vackra skapelser av dig. FIna och titta på kan de vara. Tårtor.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är lugnt, jag är inte så superförtjust i att äta dem heller, men att GÖRA dem. Det är en annan femma…Berätta något du tycker om att göra, och eller är riktigt duktig på? =0)

  6. Islin skriver:

    Är det helt säkert att mina kommentarer är okej? Känns som lite fel forum. Hade inte alls läst inlägget innan jag kommenterade, bara klockslaget. Och inser nu att jag nog inte kunde valt ett mer olämpligt inlägg, eller tillfälle.

    • HEMIMAMMA skriver:

      SJÄLVKLART!! JAG bestämmer vad som är lämpligt att säga eller inte på min blogg och du är en inbjuden gäst. OM du skulle säga något som är olämpligt, så skulle jag göra ett enkelt och vänligt påpekande…Jag är Hemimamma, inte stora stygga vargen =0) och jag äter bara elaka kettusar =0)JAG LOVAR

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kollade du på Melodifestivalen? Vilken var din favorit i så fall?

  7. Islin skriver:

    Okej, vad bra.Jag tycker om.. eh…. jadu. Djur i de flesta former, iaf de som har färre än åtta ben. Att fotografera. Sjunga. Skriva. Äh, jag vet inte riktigt. & du?

    • HEMIMAMMA skriver:

      SJUNGA !!!!! =0) Nu går jag igång som en elefant i en porslinsfabrik… =0) Skriver gör jag också och djurvän är jag född till…Vi börjar att prata om sång tycker jag… Har du stått på en scen?

  8. Islin skriver:

    & nej, melodifestivalen är enligt mig stendött och urtrist. 😉 Inte hört en enda låt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Berätta vilken musik du lyssnar på och helst sjunger… Jag är allätare. Allt från Elvis till klassiskt… gärna rockbrudar när jag sjunger… Cher, Bette Midler, Tina Turner, Alannah Myles osv

  9. Islin skriver:

    Ja, några gånger. Men jag sjunger nog hellre än bra egentligen.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har också stått på scenen ett antal gånger =0) Det mest ”kända” var Idol 2005 men jag har tävlat i Kareoke och uppträtt av och till ända sedan min föräldrar hade ett dansband som barn och kyrkokörer och allt möjligt… men roligt är det…

  10. Islin skriver:

    Idol? Hoppsan. 2005 var jag purung. Minns dig inte 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Inte många gör det =0) jag åkte ut vid de hundra bästa… och då klippte de bort det mesta av min medverkan tror jag… jag har aldrig tittat på videon som såldes… men jag har skrivit ett inlägg om vad som hände…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Titta här om du vill =0)http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/03/idol-nagot-vackert-ska-komma-din-vag

  11. Islin skriver:

    Jag lyssnar också på lite av varje. Lite äldre, lite nytt, lite populärt, lite opopulärt. Lite rock, lite pop, lite ballader, lite hiphop. Helt enkelt lite av varje. Har inga direkta favoriter.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag brukade sjunga ”Black Velvet” ”The Rose” och ”Thats life” när jag var ute och sjöng…”Thats life” vann jag kareoke SM 2004 med och är min absoluta favorit… Frankie’s låt…Sjunger gärna Visor också… ”somliga gå” Fredrik åkare osv…

  12. Islin skriver:

    Sjunger gillar jag låtar med känsla. Gospel och psalmer (trots att jag är ganska väldigt ateist). Ballader. Just nu håller vi på med Hallelujah och Hey Jude (Beatles) i min & B:s kör. De är roliga båda två.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ballader och gospels är roliga och sjunga och man måste inte vara troende, för det.Halleluja, är det melodifestivallåten från 70 talet? Vem är B? förlåt att jag frågar? Hey Jude är jättefin…Skrivandet berätta om det???

  13. Islin skriver:

    Sorry, B är min kompis, som jag delar lägenhet med för tillfället. Vet inte vad Hallelujah kommer ifrån, men kan nog stämma. Den finns i enormt många versioner. Och är himla fin. Ska kolla inlägget om idol senare idag, orkar inte riktigt fokusera just nu. & jadu, inte så mkt att säga om skrivandet heller. Jag har bloggat här sen -06. Det är väl det enda skrivande jag egentligen gjort. Gick en kurs i Textkommunikation för några år sedan och fick i samband med den skriva ett par artiklar i lokala tidningen där jag bodde då. (alla som gick kursen fick chansen, samarbete med tidningen) Skrivit en ”diktsamling” för mig själv som ligger och skräpar i datorn. Skulle gärna ge mig på att skriva en bok någon dag, men har rätt dåligt tålamod för långa projekt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ok, ja jag visste inte säkert, jag misstänkte en pojkvän typ =0)Det är nog den jag tänker på som dessutom sjungits in av Jan Myrdal… Woaw då är ju du riktigt bloggproffs =0) jag har bloggat ett år drygt… Kul att ha fått texter publicerade i tidningen =0)När jag läste in gymn på komvux för några år sedan, så läste jag skrivarkurs och litterär gestaltning och jag arbetar på 8 romaner numera… 1 av dem är ”Draken stiger i motvind” som jag skriver här i bloggen och den ligger till höger i kolumnerna under egen kategori och den handlar om Annica 17 år och hennes väg in i vuxenlivet, som tyvärr börjar med en våldtäkt…Den är mycket omtyckt av de i bloggen som läser den….Men jag har skrivit mycket dikter också som ligger i byrålådan.. många handlar om när min dotter dog =0(Om du ska börja med en bok, så skriv ett kapitel i taget… =0)

  14. Islin skriver:

    Det är just det där ett kapitel i taget- grejen som inte passar mig. Jag villl slutföra allt fort, på en gång, och tröttnar om det inte är möjligt. Mitt intresse svalnar lika fort som det väckts, typ. Klarar inte att hålla mig fokuserad på en uppgift längre än typ två dagar. Sedan rinner det ut i sanden. Därför passar dikter mig. Och bloggen. Korta texter som inte behöver ha sammanhang.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Men då kanske din bok är som Mia Skäringers ”Dyngkåt och hur helig som helst” som är en samling blogginlägg?? Då¨förstår jag att du håller dig till bloggen… Jag har också svårt att fokusera ofta, så det dröjer mellan avsnitten på böckerna och jag skriver på så många, för att mitt intresse växlar och de är olika genrer och handlar om helt olika saker… sådå blir det omväxlande…Beror din rastlöshet på något särskilt?

  15. Islin skriver:

    Jag vet inte. De flesta hävdar att det beror på mina problem inom autismspektrat, NPF. Det kanske det gör. Fast jag tycker jag blir sämre på det med åren. & så går det lite upp och ner. Jag tror inte riktigt jag har haft energi nog att fokusera på en sak under de senaste åren.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kan du berätta mer om vad NPF står för? Jag är inte så kunnig om det. Jag känner till autism som ”rambegrepp” men inga detaljer… Vad ger dig energi? Är det skrivandet eller musiken?Jag hörde en sak häromdagen : Om du befinner dig upptagen med en grej och glömmer tiden, DÅ är du i ditt rätta element och håller på med det du borde leva…Har du något sånt? Som får dig att glömma tiden? För mig är det att skriva, eller att göra mina tårtor, ungefär 50/50… inte det ena utan det andra, något för huvudet och något för händerna…

  16. Islin skriver:

    NPF står för Neuropsykiatriska funktionshinder. Alltså asperger, autism, adhd/add, tourettes och säkert några till som jag inte kommer på just nu. Nej, energi får jag framförallt från mina djur. Det lyckas varken musik eller skrivande förmedla för tillfället. Förr strövade jag mkt i naturen med kamera i högsta hugg. Det fick mig att glömma tiden. Att försöka fånga världen, framförallt fåglar av nån anledning, ur olika vinklar och ljus. Men det var länge sedan nu. Men det var ett sånt glömma tiden-moment.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för informationen. Berätta mer om dina djur? Själv har jag haft hundar och katter när jag växte upp innan vi blev allergiska…Hur kommer det sig att du inte kan ströva i naturen och ta kort? För det låter ju som din ”Leva grej” Det borde vara något som alla krafter borde samverka för att du ska göra igen, i alla fall i mina öron…

  17. Islin skriver:

    Jag vet inte, tappade intresset för det i samma veva som jag blev flyttad till hvb-hem.Jag har en hund och två katter. En cavlier king charles spaniel och två norska skogkatter. Har en djurblogg. Kika där om du vill.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har varit där… =0) och det har jag varit flera gånger förut utan att vara medveten om att det var DIG jag besökte =0)Det kanske är på tiden att återuppta intresset? Bor du på det där hemmet nu?Nu måste jag logga ut, men vi kanske ses ikväll?? Jag pratar gärna med dig på natten om det är tungt och ensamt. Jag brukar vara vaken till tretiden i alla fall…Hemikram på dig!

  18. Islin skriver:

    Mm, på tiden. Får jobba på det.Nej, helt utskriven sedan i höstas.Ha en bra dag & tack för sällskapet.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då borde det inte vara något som hindrar dig alltså? =0)Ha en bra dag du med & tack själv, unga fröken!Hemikram

  19. Carina skriver:

    Hej! Jag har läst båda dina senaste inlägg.Jag ville bara säga att jag beklagar verkligen att de som du trodde var dina vänner, visar en helt annan sida. Tjejjerna som tyckte att du var ovälkommen, det måste gjort ont. Du hade sorg, och de vände dig ryggen. Visst är det svårt att någon man inte känner gör så, men någon som man minst är bekant med, det är värre. På ett sätt hoppas jag att de aldrig förstår, att de slipper sorgen att mista ett barn, att de slipper dåligt samvete för de de gjorde mot dig, bara för att det är så hemskt att bära.Begriper inte varför du blir attackerad, men tror att beslutet att inte svara, men låta stå är bra. Jag hoppas att du snart kan få känna inre frid, oavsett stormarna runtom. Du är bra precis som du är!Allt gott till dej!Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

  20. mrsfinelady skriver:

    Kramar om vännen..och så skönt att se att din styrka är tillbaka igen…stå på dig brukar min mamma säga…annars gör nån annan det…och de vill vi ju inte…Gott att du står på dig..och att du förblir stark…mer styrka till dig min vän skickas genom etern..Kramelikramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket bra ord FruFina =0) ”Stå på dig så inte andra gör det” De ska jag komma ihåg…Jag är så glad och tacksam att du är min vän och idag kan jag glädja mig åt att jag har RIKTIGA vänner istället för att sörja över att jag förlorat de falska, eller hur?Livet är olika perspektiv. I bland behöver man bara byta perspektiv för att må bra igen =0)Hemikramar till FruFinadamen =0) ♥

  21. Fiskartösas skriver:

    Hej ,ja du vad ska man svara pådsetta inlägg du skriver med värme och inlevelse och vet vad det handlar om för du har varit med om att mista dina små och sorgen kan ingen mäta det vet vi ju ….och vet du va jag fick gamla veckotidningar av min ena sonhustru och läste just om dej och det du varit med om en gripande berä’ttelse om jag inte läst din blogg innan så hade jag kanske inte blivit så berörd och tårögd .Så jag vill ge dej en STOR bloggkram även om vi inte känner varandra …Fiskartösa

    • HEMIMAMMA skriver:

      Detta var en rar kommentar tycker jag… och bloggkramar är alltid värmande =0)och är ett bra första steg i att lära känna en människa =0)Hemikram och tack för din värme Fiskartösen ♥

  22. HEMIMAMMA skriver:

    EN FLYTTAD KOMMENTAR, SOM HAMNAT GALET:magganorkide 64 år Utsikten kan variera 14 mars 2011, kl 16:54Tack HEMIMAMMA för att du lagt in detta klipp.Det bästa jag läst, vilken styrka och kraft det finns bakom dessa ord.LÄS OCH BEGRUNDA !!!!!!”Världen består inte bara av solsken och regnbågar, Det är ett elakt och farligt ställe, och jag bryr mig inte om hur tuff du är, den kommer att slå ned dig på knä och behålla dig där, om du låter den. Du, jag, ingen, kommer att slå så hårt som livet. Men det handlar inte om hur hårt du kan slå, utan om hur hårt du kan bli slagen och fortsätta framåt. Hur mycket du orkar ta och ändå kämpa framåt, det är så man blir en vinnare. Så, om du vet vad du är värd, gå ut och skaffa vad du är värd, men du måste vara villig att ta smällarna och inte peka finger och säga ”jag är inte där jag vill vara” på grund av han eller hon eller vem som helst. Fegisar gör så och det är inte du. Du är bättre än så.”

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu skrattar jag eftersom kommentaren hamnat alldeles tokigt… Om det är ok med dig, så flyttar jag den till inlägget den hör hemma… =0)Men det ger mig styrka klippet och har gjort det länge, liksom alla Rockyfilmer…Hemikramar ♥

  23. Har ny blogg. skriver:

    FET TUMME SÅ HOPPAS JA DIN MÅNDAG STARTER ME STORA MOTORER 🙂 MEGE KRAM Zoomo snorigt här men ja hoppas di lätter på oss båda.MEGE KRAM IGEN.BLEV TILL FRÅGAD I DAG OM ULLARED ME MEN FYFAN NEJ STRESS SHOPPING.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag läste om att du fick droppa bröstmjölk i Liams näsa. Bara så att du vet, så funkar bröstmjölk som en massa annat också… bland annat är det en jättebra hudvårdssalva… nariga bröstvårtor och armbågar blir som nya…Tillfrågad om Ullared?? Att åka dit och shoppa, eller vara med i programmet?Jag skulle aldrig ställa mig i de köerna… men å andra sidan är jag helt ointresserad av att handla mig lycklig heller, så den livsstilen lockar inte mig… jag är en miljöinriktad människa och köper så lite nytt jag kan…Hemikramar till dig och lille Liam ♥

  24. trerk skriver:

    Jag är imponerad av ditt ”samtal” med Islin. Det tyder på stor människokärlek.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack TRERK. Det betyder mycket för mig att någon ser ”verkligheten” och inte bara den parallella verklighet som andra människor försöker att placera mig i… Jag ser och jag reagerar. På gott och ont, men väldigt sällan slår det galet, som häromdagen… Vanligen blir det som i natt. Något gott.Goda saker ska man värna och skydda och unga liv är oersättliga. Och jag känner att vi är skyldiga att göra vad vi kan för att bära varandra, när livet är tungt och vad ska man lära sig saker för, om man inte använder sin erfarenhet till att hjälpa?Varma Hemikramar till Tor-Erik ♥

  25. Maria de Suède skriver:

    Nu har jag avslutat föreställningen för den här gàngen och ett nytt projekt är pà gàng… Jag funderar pà att ta 2 mànaders semester, det är vad jag har att ta ut… Men alla har vi svackor och särskilt när folk hoppar pà en, när man blir trakasserad, tro mig att jag vet hur det känns, det varade i tio àr för min del… Men här är jag och nu stàr jag pà scenen inför en publik pratandes franska, framför mitt budskap i Molières spràk… Du fàr inte ge dig och du har rätt att försvara dig! örnkramar & tumme

    • HEMIMAMMA skriver:

      Berätta mer om ditt nya projekt om du kan =0)Kommer du till Sverige om du får semester?Ja, du om någon Maria visar att revanschen finns runt hörnet =0)Nej, jag tänker inte ge mig och försvara mig på min egen blogg tänker jag fortsätta att göra.Hemikramar i massor ♥ och tack för ditt stöd och tumme!

  26. Maria de Suède skriver:

    Titta in pà Parisiska för freden… Jag ska berätta mer om nästa projekt i helgen, det blir annorlunda…Örnkramar

  27. Agnetha skriver:

    Kanske jag varit väl neutral, jag vet inte ???? Hur som , jag håller INTE med mobbare eller elakingar !!! Tycker det hänt en massa saker med dig som jag gillar, du är mera du liksom , i början kändes det som du mästrade., men inte längre på samma sätt. DET tycker jag är jättebra, att visa människan bakom orden, man är inte svag för att man inte alltid vet bäst, man är bara mänsklig.Förlåt, men jag blev full i skratt när du bad vederbörande fara in i brännheta ! Jag har varit med i ETT lite större bloggbråk och det var i början. Det var en karl som ljög en massa och jag tog honom på pulsen och sedan sa jag åt honom vad jag fått reda på, skrev ett inlägg att jag inte gillar folk som ljuger och PANG han verkligen basunerade ut att jag ljög på honom, idiot ! Bemötte inte detta och snart nog hade han flyttat härifrån, gött `! Han överlevde inte bråket men det gjorde jag.Hoppas det blåst över nu och att det rullar på som ”vanligt” till nästa bråk.Finns här om det är nåt. Tycker det var bra och lite roligt att du rev ifrån, förlåt.BS Jaaa du , man vet aldrig hur snabbt det kan ändra sig med hälsan.Vet att du med slåss för det och ju fler desto hellre !!!Kram kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har inte tagit ställning MOT mig, då gör det inget att du inte tagit ställning för mig =0)Roligt att du ser att jag utvecklas och att jag krupit ur skalet… och det känns skönt att vi kan bygga en relation igen =0)Vissa delar av mig blev också full i skratt, även om det samtidigt var VÄLDIGT obehagligt…Karlar ska hållas kort *ler från öra till öra* och fruntimmer ännu kortare =0) och jag är en typisk överlevare jag med även IRL…Det har nog inte blåst över, det ligger bara och pyr under ytan, därom är jag fullt förvissad!!Men jag tänker aldrig mer låta mig dras med eller beröras på samma sätt igen.Roligt att höra att du finns där. DITO.Vi bör alla slåss för alla om vi inte alla ska förlora på det, eller hur?Hemikram ♥

  28. Maria de Suède skriver:

    Jag skrev om dig… 😉

  29. Agnetha skriver:

    BS Tack så hjärtligt !Kram

  30. Har ny blogg. skriver:

    TACK FÖR MER TIPPELE TIPS.SKA JA SKRIVA NER.JA RINGDE I NATT TILL SJUKVÅRDS SNURREN.SÅ FICK JA RÅDET BRÖST MJÖLK.SÅ JA PROVA PÅ MIG SJÄLV FÖRST DET FUNKE 🙂 SEN SÅ HAR JA HISSE UPP SÄNGEN MED BÖCKER :).NE INT PROGRAMMET ATT SHOPPA JA TYCKER SOM DU ALDRIG KÖER STRESS HUS 🙂 SKRIVER NATTI KRAM MED Zoomo

    • HEMIMAMMA skriver:

      Om du behöver råd om Liam, så tveka inte att fråga, eftersom jag ändå har erfarenhet av sex barn och deras fostran… =0)God natt hemikram ♥

  31. Kao skriver:

    Att någon jävel trampar i ens ömmaste sår är fruktansvärt. Har inte ord för hur grymt det är. ‘Ge mej en knölpåk och jag ska slå hela världen med häpnad’.Samtidigt är jag ‘glad’ att du publicerar dessa kommentarer. Annars hade vi andra aldrig fått ta del av dem och då blir det ju svårt att se sammanhanget. Svårt för oss andra att skydda DEJ.Jag publicerar också alltid elaka kommentarer, men jag vill läsa dem först. Detta för att inte missa dem i det nya systemet som inträdde på bloggen för ett år sen.Vi måste alltid inse att dessa, till 99 % anonyma troll, lever av vår smärta. Men till skillnad mot dej anser jag inte att ”ensam är stark”, för vi behöver alltid andra människor. Även om det bara är en enda vän, eller en partner.Alla måste inte hålla med oss, men att visa respekt för andras sorg och / eller åsikter genom att antingen ge sitt stöd eller också att helt enkelt tiga, om man inte håller med. Om man inte vill stötta, det är de två val en bloggare har. Men att inte stötta i ett fall som detta är märkligt. Men alla har ju heller inte läst din blogg.———————–Tänker lite på Erik Widegård, krögaren med svår strupcancer som fick fula påhopp i gårdagens / i förrgår (?) på Aftonbladets insändarsida. De fula påhoppen gällde ”….nu ser du hur dina polare har röstat i valet. Tycker du att det är ok nu när du själv är sjuk och inte får sjukpenning? Du kanske skulle röstat annorlunda?” Osv Osv. Kanske det ligger något i just det, kanske han röstade blått när han var frisk (?). Kanske har han pengar efter sina fina affärer han gjort under årens lopp, men det spelar ingen roll! Man skriver ändå inte så till en döende person. Det är vid såna tillfällen man ska hålla käften och inte kommentera, anser jag.Tanken är fri men man ska ligga lågt om man inte har något snällt att säga – eller också försvarar man den som råkat illa ut. E.W fattar nog precis. Bättre sent än aldrig, liksom.Liksom man inte hånar någon som mist sina barn, som du har gjort..Allt gott till dej.Kaoskram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack KAO både för ditt stöd och att du finns. Många kloka tankar du förmedlar här. Du har förstått precis hur jag resonerar i en helig sak som sorg.”Ensam” har varit min devis hela livet, men sakta, sakta, har jag tvingats inse att inte ens JAG kan klara mig för alltid utan stöd av andra… och det har samtidigt varit en lättnad att släppa lite på prestigen…Det är min avocado igen =0)Hemikramar och allt gott till dig ♥

  32. Ulrica-ö-mamman skriver:

    Sluta inte blogga , för din skull , för vår skull…alla vi som tycker om att läsa hos dig , du är så klok och har så mycket att berätta.Jag skickar en ö-kram till dig …nuuuuu….

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad rart du skriver Ulrica och vad glad jag blir =0)Din ö-kram satt fint och jag skickar en hemikram tillbaka ♥

  33. skvitt skriver:

    ”När vi föds behöver vi andra människor, för att över huvudtaget överleva. När vi dör behöver vi andra människor för att komma i backen… Genom hela livet behöver vi andra människor.”Bra sagt!Så tänker jag som så. Moderaterna och likasinnade! Jag tänker på deras slogan i 4:e oktoberkommittén för nu relativt länge sedan: ”Nej till löntagarfoner – äg själv”, sa man ju. Eftersom de vill att man inte hjälps åt utan gör allt själv, kan de väl köpa sig en spade och själva gräva ned sig. Helst nu medsamma!Vad gäller Freddan himself, så klarar han sig tydligen fint på egen hand, fast han ser helt nyfödd ut. Så detta visar att man kan köra ett solorace hela sitt liv. Fast, Freddan är kanske inte den baby han ser ut som, utan äldre än så. Hur som helst fick han nog genast klara sig själv eftersom det är svårt att föreställa sig den mor som kan älska ett sådant barn.Antagligen!Ja antagligen, tänker Skvitt, fick han inte ens dia sin mors bröst. Istället kröp han omkring och snyltatde på andra mödrars mjölk. Inte konstigt att han är en sådan parasit nu som vuxen!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hade Reinfeldt en amma? Ja då hade han kungliga vanor då… Nenne Björnberg var ju viktigare än moder Sibylla, för den unge Carl-Gustaf… Fast frågan är om han fick amma henne? Frågan är öppen…Tack för en rolig och peppande kommentar, den värmer verkligen!!Hemikramar ♥

  34. Yrr skriver:

    Oj, försökte svara i det andra inlägget men det var stängt..Skickar världens alla kramar till dig!!!! Tar till en liten jojk med massor av kärlek att bära min BLOGGVÄN!! All min sympati Hemimamma!!! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, för att släppa och kunna går vidare, var jag tvungen =0(Min mamma kunde jojka, så jag ler igenkännande =0) Tack för att du finns Annika ♥Hemikramar och kärlek ♥

  35. Har ny blogg. skriver:

    MORN HEMMI SNAKCE OM ATT BOXAS DEN DÄR RAMBO.SNYGG TO 🙂 HA EN HAPPY TISDAG MEGE KRAM Zoomo en riktig stark kämpe 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu blev den 100% Bättre. Jag hoppas att allt är väl med dig och Liam =0) Visst är han snygg och framförallt ett vackert inre… Han har fått välförtjänta Oscars för den rollkaraktären Stallone.Massor av Hemikramar till dig!! ♥

  36. Har ny blogg. skriver:

    JA REBLOGGA BOXER MANNEN VILKA MOTIVATIONER.STARKA SOM FAN.ENERGI !!!!

  37. Inger skriver:

    Hoppas att du fått sova ut nu och mår lite bättre. 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Inger, för din omsorg ♥ Det värmer. Jag hoppas du inser att jag förstår om du kanske vill att jag avstår från att skriva i Fönstret, med tanke på vad som hänt? Det kanske är lugnare och gör att du inte förlorar läsare, som ställer sig frågande till mina reaktioner i dagarna?Ge mig ett kort svar på snack, hur du känner, ok?Men jag börjar hämta mig och jag har återvunnit min balans, även om blogglusten är något tilltufsad just nu. Men jag tänker inte lägga mig på rygg och ge upp… =0)Hemikram ♥

  38. sarahmara skriver:

    Jag förstår hur du menar…. Det är absolut sant, ingen kan mäta sina sorger. Och du gör helt rätt i att fortsätta blogga!. Det som inte knäcker dig gör dig starkare, och om ett tag rycker du på axlarna åt det här.Du vet ju min resa med allt knäckande….Nej, usch jag tycker det är nog nu. Jag önskar dig lugn!, och ro och håller mina tummar för dig. Du är en underbar vän, envis som synden…men vi har alla våra sidor=). Varmaste kramizar♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag känner till hur illa behandlad du blev. Jag är verkligen ledsen för din skull för det. Men du är kvar och jag bestämde mig för att fortsätta också efter en helg av reflektion… och jag kommer aldrig mer låta något ”troll” komma åt mig på det sättet igen. Dock kommer jag fortsättningsvis ställa mig upp när oförrätter sker, jag tänker INTE låta mig tystas…Du var en sann vän både IRL och på bloggen, det kommer jag aldrig att glömma ♥och visst har vi alla våra sidor…. *flinar*Hemikramizar och puzzizar ♥

  39. Har ny blogg. skriver:

    VERKLIGEN WORDS I DEN MANNENS FINE TRUT 🙂 NATTI HEMMI MEGE KRAM Zoomo

  40. tant helene skriver:

    Go´morgon Hemi!läste din blogg nu, jättestarkt du reser dig! önskar jag orkade oxå, men just nu e jag i någon form av svacka(ravin)och att klättra uppåt får bli en annan dag..när andan faller på..förlåt jag inte varit inne och läst eller kommenterat på länge!ha det bra gumman! kramelikram Tant Helene

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det gör inget Tant Helene. Ni har alla hjälpt mig att resa mig, för att veta att man har stöd bakom sig, ger mycket kraft, även om jag är så erbarmligt envis att jag kämpar på ändå…Hemikramar ♥

  41. Kao skriver:

    Det värsta är, att om man lägger ut en ‘blotta’ ur sitt innersta så kommer det elaka djävlar som på beställning. Det är därför jag inte lämnar ut för mycket av mej själv här. Alltid kommer det några som vill strö salt i sår. Trampa i ens innersta, vrida runt kniven några extra varv för att plåga andra.Hade jag vetat från början vad du hade tänkt lägga ut på bloggen hade jag givetvis varnat dej för följderna. Men när jag hittade dej var det för sent.Men man kan ju inte i sin vildaste fantasi förstå hur människor kan vara så överjävliga, men när man bloggat ett tag inser man faktum. Det är så sorgligt att man vill gråta.Kaoskram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, du har rätt. På alla sätt och vis. Men jag är arg och jag tänker välja själv var gränserna går, och inte låta idioterna bestämma. Numera förstår jag att det inte bara är trollen som ger sig på en utan även övriga bloggen kan ge sig på en. Det är värdefull kunskap. Och frågan alltjämt för mig är ”Vad kan jag lära av det här”?Hemikramar och tack för att bryr dig ♥

  42. himlen är trasig skriver:

    Tänk om jag kunde skriva så långa och fina inlägg, men det kan jag inte.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Falsk blygsamhet kommer du inte långt med himlen =0)Du VILL inte skriva så långt som jag och du har nog heller inget behov av att försvara dig heller, du hånler nog bara och vänder ryggen till om jag har lärt känna dig rätt =0)Du är kärnfull och kvick.Jag är lång och randig =0)Hemikram ♥

Kommentera

