Hemimammas tankar – Listan, mina föräldrar, minnen, sorg och ångest kommer krypande…

angel_loves.png

Happy_Mothers_Day.jpg

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – ”Listan”, MIN TRO och övertygelse? De trasiga skornas Fader, sonen och anden…
GOD AFTON!! I kväll är det dags för listan igen… och i natt ska det handla om min tro… och min…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! Ikväll, får det bli listan igen… i skuld och huld, håller jag min Moder… och min Fader?

Listan så här långt:     (# är snabblänk till inlägget i fråga)

Dag 01 – Presentera mig själv # Dag 02 – Min första kärlek  Dag 03 – Mina föräldrar  Dag 04 – Det här åt jag i dag  Dag 05 – Vad är kärlek?  Dag 06 – Min dag  Dag 07 – Min bästa vän # Dag 08 – Ett ögonblick  Dag 09 – Min tro # Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag  Dag 11 – Mina syskon  Dag 12 – I min handväska  Dag 13 – Den här veckan  Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? Dag 15 – Mina drömmar # Dag 16 – Min första kyss  Dag 17 – Mitt favoritminne  Dag 18 – Min favoritfödelsedag # Dag 19 – Detta ångrar jag  Dag 20 – Den här månaden  Dag 21 – Ett annat ögonblick # Dag 22 – Det här upprör mig #Dag 23 – Det här får mig att må bättre  Dag 24 – Det här får mig att gråta #  Dag 25 – En första  Dag 26 – Mina rädslor  Dag 27 – Min favoritplats  Dag 28 – Det här saknar jag  Dag 29 – Mina ambitioner  Dag 30 – Ett sista ögonblick

För tre dygn sedan var det tio år sedan hon dog. Men jag missade det, förutom ett litet stygn av sorg i bakhuvudet… Varför?  Jag missade det, för att jag blev så distraherad och fångades i oerhört destruktiva känslor och tankar…

och den 21 april skulle hon fyllt 62 år om hon fått leva… Hon dog den 3 mars 2001, tio år sedan, alltså. I aggressiv genetisk bröstcancer. Femtio år gammal. Så dessa veckor mellan början på mars till den 21 april, är tunga för mig varje år… och rädslan att ärva hennes öde och lidande präglar mitt liv på många sätt…

Men idag vill jag fokusera på vem hon var och inte på hur hon dog.

Hon var alltså oxe. Hemkär, trogen och envis. De älskar att laga mat. Ingen annan kommer att någonsin få mig att äta lever igen. Hon älskade moccatårta och mandelbiskvier. Hennes smörgåstårtor var fantastiskt vackra.

hearts[1].gifHon var verkligen typisk oxe. Hon och pappa hade varit gifta 33 år när hon dog. Jag minns som barn, hur min mamma och pappa ALLTID höll varann i handen, när de var ute och gick. Hon var obrottsligt lojal med dem hon brydde sig om. Hon var kvick i mun och hon charmade alla i sin omgivning. Intelligent som få. Jag tror att hon hade varit ett kap för vilken man som helst.

Hon förstod att hon slagit klorna i en bra karl och vägrade släppa taget om honom, så han fick glömma facklig karriär, kanske till hans förtret och framför allt till min… Han hade nog blivit en bra fackpamp. Men mammas och våra behov fick gå före.(min bror och jag) Toffel? =0) Ja, kanske det, men då var hon toffla. Hon satte honom och oss barn framför sig själv. Hm, jag är nog mer lik min mor än jag insett…Jag minns inte att hon unnade sig själv någonting, men väl oss barn.

Hon var ALLTID hemma med oss barn, tills vi börjat skolan.

Min mamma var konstnär i hjärtat. Hon målade tavlor och porslin. Hon drejade och skulpterade i lera. Hon tecknade. Jag minns hennes elefant, tecknad i kol och jag minns den byst hon gjorde av dig, pappa. Jag tyckte alltid att den liknade Elvis mer än dig, men det sade jag nog aldrig till mamma. Hon hade nog blivit förnärmad då. Hon gillade Elvis… och hon dyrkade Olof Palme…

60af728cba5260bc.jpeg

elvissmiley.gifMamma och pappa hade ett dansband (det var så de träffades, under protest från min far ”Vad ska vi med ett fruntimmer till, vi klarar oss själva”, till killarna i bandet) så musiken var central i hennes liv. Jag minns hur hon, när hon hade bra dagar, dansade runt med oss ungar till Elvis och dansband. Hon kunde verkligen dansa, vilket hon fick demonstrera de gånger mina föräldrar hade fest.

Jag minns, när de lagt bandet på hyllan, fortfarande musicerade och sjöng. Pappa med sin gitarr, mamma på elorgeln (eller min bror) och hur vi alla sjöng tillsammans. Lyckliga dagar. Hennes favoritlåt var ”Jag ger dig min morgon”

000203F6.gifMin mamma älskade att vara ute i skogen och plocka svamp. Jisses, vad hon var duktig på att sniffa fram kantareller. Eller hennes blåbärspajer… Men hon fick panik om hon kom ifrån pappa, för något lokalsinne ägde hon inte. Jag minns en gång, hur arg mamma var, när vi var i husvagnen som vi brukade om sommaren, när pappa gav mig och min bror tillåtelse att dyka i gästhamnen…

Jag minns när hon räddade farmors hunds valpar. Valpen som hon fick som tack, blev min bästa vän i mina tunga stunder. Men hon var mammas mest av allt..

bröllop.jpgHon jobbade hårt och dedikerat ända till slutet och var älskad av alla på sin arbetsplats. Mycket för att hon var så hjälpsam.

Förlåt pappa om du läser det här, men jag ville berätta. Du måste förstå att jag älskar min mamma och jag älskar dig, fortfarande och jag tänker på er, varje dag. Jag vet att livet måste gå vidare och att vi inte talar om mamma på samma sätt längre. Jag hoppas att hon ser mig och är stolt över den kvinna jag har blivit. Jag hoppas att hon ser mina framgångar.

Jag önskar att hon skulle fått lära känna alla sina barnbarn och sett vilken mamma jag är. Jag önskar att hon fått träffa min man och sett att jag slagit klorna i en lika bra karl som hon lyckades göra. Men jag är nog duktigare på att meka än vad hon var…

HEART_CANDLE_ROSES.gifJag önskar att jag fick säga till henne själv att ”Mamma, jag älskar dig!”

Men hon är död. På begravningen sjöng en av hennes väninnor ”Jag ger dig min morgon” och jag lade ner en krans jag gjort själv med blåa rosor och röda nejlikor i ett hjärta, med en G-klav gjord av piprensare och eltejp i mitten…och med henne dog min pappas musik… Det var en alltför kvalfull död, för min far att hantera, så han dog med. I inte i kroppen, men i själen…

Idag har jag mycket sporadisk kontakt med min Fader alkoholisten… Varför ringer du aldrig längre, Pappa?

Den man han var i sin krafts dagar och med mammas betsel som styrmedel och broms, var en av de intelligentaste människor jag någonsin mött och jag har mött många människor i varierande positioner i samhället under mitt brokiga liv… en hemlig barndomsdröm jag hade var att få se pappa och Palme diskutera kommunism =0) … Jag tror pappa hade gett honom en match…

Jag hatar att hata honom för vad spriten gör med honom… Jag vill att han ska älska mig och barnen nog för att sluta dricka och börja leva igen för våran skull… Jag vill få älska honom och kunna prata politik med honom igen, så som jag gjort hela livet… innan…

I morgon kväll ska jag tända ett ljus i den lilla vita gravlyktan jag fick av min svärmor, för att det är så långt till mammas grav. Den står bredvid det lilla rådjurskidet (Emma) som vilar i gräset bredvid min favoritbjörk i trädgården.

Jag tänder den för mina föräldrar, som jag håller i huld och skuld…

cancer.jpg

GOD AFTON!!

35 thoughts on “Hemimammas tankar – Listan, mina föräldrar, minnen, sorg och ångest kommer krypande…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Pappa om du ser detta… ring mig?

  2. fiffy skriver:

    SÅÅ VACKERT skrivet, Hemimamma!!..mamma är alltid MAMMA..den personen jämte pappa, barn, syskon, släkt, vänner m.fl. som ALLTID kommer att finnas kvar i våra minnen, oavsett tidpunkt och skeende!..Jag är övertygad om att alla ens nära och kära vet att man älskar dem även fast man kanske aldrig hunnit säga det direkt till dem..och har man möjlighet till det, så ska man säga det.Kramar från fiffy!

  3. Grinige gubbj*** skriver:

    Den gudarna älskar dör ju ung.Inte för att jag är det minsta religiös, men uttrycket tycks stämma rätt ofta.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så rart sagt av dig Grinis =0) Jag är inte heller religiös i ordets vanliga bemärkelse men jag har gjort samma observation…Hemikram ♥

  4. Pluppa skriver:

    Bugar!Kraam/Pluppis

  5. Yrr skriver:

    Jättefin hyllning av dig!! Stor tröstekram!

  6. skvitt skriver:

    Då är det dubbel skada du har åsamkats. Att inte hågkomma en sådan dag känns som ett misslyckande antar jag. Jag hade känt det så i alla fall. Jag tror du gör det också. Men självklart ska du inte klandra dig för det. Efter en sådan attack kan man inte fungera som man borde. Den elaka lär skratta nu. Men finns helvetet, då finns också en given och slutlig deponi-plats för personen i fråga.Kram på dig!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för dina värmande ord Mäster Skvitt. Du förstår exakt hur jag känner och mår.Hur elakt hon än behandlat mig, så önskar jag henne vård… inte till Helvetet. Men jag är arg, det kan jag inte förneka…Hemikramar till dig ♥

  7. v<lly skriver:

    Så unga de var. Så lång tid de ändå fick tillsammans.Hoppas pappa ringer.Jag ber honom också.Kram vännen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, mamma var 19 när hon fick mig… De var ovanliga, genom att de levde hela livet tillsamman i ett tidevarv där skilsmässa är vardagsmat…Jag vet ju att han skäms… och håller sig undan både min bror och mig… och vi har båda kämpat i tio år för att få pappa att sluta dricka på olika sätt… lönlöst än så länge…Det känns tungt att se den människa jag beundrat mest och alltid kunde lita på och vända mig till, förlora sin skärpa och intelligens och intresse för världen =0(På ett sätt känner man att han lika gärna kunde dö, eftersom han kämpar så hårt att förstöra sin hälsa… och frågan smyger sig på Är jag och barnen inte värda mödan?Hemikram Vally och tack för din värme… ♥

  8. v<lly skriver:

    Så unga de var. Så lång tid de ändå fick tillsammans.Hoppas pappa ringer.Jag ber honom också.Kram vännen

  9. v<lly skriver:

    Så unga de var. Så lång tid de ändå fick tillsammans.Hoppas pappa ringer.Jag ber honom också.Kram vännen

  10. Megapax skriver:

    Hemimamma! du ÄR en levande RIKTIG ängel !!!Och din mamma ser allt gott du gör och som du kämpar för..DET vet jag!!MegaKramar och änglaljus till dig!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu stiger tårarna i ögonvrån… Jag önskar SÅ att du har rätt… att hon fick se lönen för hennes möda med att fostra mig (och brorsan)… att hon lyckades forma en empatisk varm och solidarisk människa, kapabel till stor kärlek, även vid den mest knäckande motgång…Vilken mamma önskar sig mer av sina barn?Hemikram och tack för det änglaljus du tände i min själ ♥

  11. Arrami skriver:

    …gå in på mitt senaste ”gollumist”-inlägg och läs de två senaste kommentarerna…det finns riktigt vidriga individer där ”ute”! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har sett läst och hört…. =0(Får jag använda mig av ”uppgifterna” i ditt kommentarsfält?Hemikram ♥

  12. Maj-san skriver:

    Mycket vackert skrivet om din mamma, hon är stolt över dig vart än hon befinner sig nu. Har en känsla av att de kan se och höra oss, och det brukar trösta mig i svåra tider.Din pappa har försvunnit i dimman, något som en del gör när deras käraste går bort, vi har samma problem med min svärmor, och man tror att kärleken till de sina ska vara större än till flaskan, men så är det tyvärr inte, de måste vilja komma till verkligheten och det gör ont, kanske för ont för att de ska orka.Värmande kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har rätt och det var klokt förklarat… men smärtan är lika tuff, som om han vore död på riktigt…Idag går min förhoppning till att kunna nå honom, när han går i pension (varför skulle han ändra sig då?) att han kanske kan lämna vår hemstad och komma hit till Stockholm där både jag och min bror bor. En fåfäng barnslig förhoppning kanske…Eller att han skulle träffa en annan kvinna som kunde tygla honom igen *sorgset leende*Hemikramar ♥

  13. Helena skriver:

    Jätte fint skrivet. Jag tänker på min egen mor och far som jag inte har kontakt med. Livet är bra konstigt ibland.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, familjen är mycket viktigare än man inser när man blir tonåring och bryter sig loss… Helt plötsligt en dag önskar man att man aldrig växt upp över huvudtaget?Hemikram

  14. Agnetha skriver:

    Tumme för ett stark inlägg !Blev berörd, önskar jag kunnat säga sånt om min mamma, men vi hade ingen vidare relation. Vår bästa tid var när ungarna var små, hon älskade dom mest när dom var små. Usch, blir ledsen när jag tänker på det.Kram kram

  15. Agnetha skriver:

    Nysnygg blogg förresten !Kram

  16. Carina skriver:

    En underbar hyllning till din mamma. Jättefint! Märks att det kommer från hjärtat! (Min pappa väljer oxå alkoholen, tyvärr.) Tumme här med! Ser nytt utseende, fint!Varma kramar och allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen och lovorden, det värmer det du säger. Tråkigt att vi delar erfarenheten av alkoholiserade fäder =0(Visst blev det fint? Jag är jättestolt själv…Massor av varma hemikramar till dig ♥

  17. starkskör skriver:

    Har uppdaterat mig lite hos dig nu. Finns tusen ord jag vill säga men är ändå ordlös inför saker du har fått möta (det skar sår i mitt hjärta att läsa det!!) och inför din kärlek och sorg till dina föräldrar….Skickar mig många tröst-, stöd och värmekramar!!!

  18. starkskör skriver:

    och jag menar ju att jag skickar DIG kramarna ;oD

  19. sarahmara skriver:

    Ja, din mamma ser dig där uppe!!. Det är min tro, som får mig att tänka på och prata med min pappa… Dom finns över oss, och vakar över oss. Vacker och gripande text, jag skulle ha velat ha en mamma (min mamma lever än), som älskar mig. Du har fått så mycket underbart!, det är din tid att njuta och få må bra. Men jag vet att det inte bara är att släppa sorgen… Den blir inte mindre med åren, men iaf jag tänker inte på pappa gråtande varenda gång…Men för det är han i mitt sinne ofta. kramizar goa hemi!♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ändå tog det många år innan jag förstod att hon älskade mig… Jag hoppas att både hon och Emma finns i någon sorts tillvaro och att de kanske kan påverka mitt liv på något sätt, men min hjärna har mycket svårt att tro…Sorgen tar aldrig slut, man får bara ett filter som låter en välja tillfälle (oftast) att släppa ut den…Men de lever i mina tankar… och i mitt sätt att uppfostra barnen =0)Hemikramizar ♥

Kommentera

