Hemimammas tankar – "Listan", MIN TRO och övertygelse? De trasiga skornas Fader, sonen och anden…

angel_loves.png

I ljuset av Corneliusblogg.jpg

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – GOTT NYTT ÅR! LISTAN, Ett annat ögonblick, ett annat perspektiv? Hemipappas TAO?
GOD AFTON!! Nu i detta nu… är det NYÅRSAFTON!! Och i detta nu, vill jag se, tänka på, spegla andr…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! I kväll är det dags för listan igen… och i natt ska det handla om min tro… och min övertygelse… om en Fader som påverkat hela mitt liv och den Son som bär budskapet vidare… och hans andlige ”son”, som förmedlar hans musik…

Listan så här långt:     (# är snabblänk till inlägget i fråga)

Dag 01 – Presentera mig själv # Dag 02 – Min första kärlek  Dag 03 – Mina föräldrar  Dag 04 – Det här åt jag i dag  Dag 05 – Vad är kärlek?  Dag 06 – Min dag  Dag 07 – Min bästa vän # Dag 08 – Ett ögonblick  Dag 09 – Min tro  Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag  Dag 11 – Mina syskon  Dag 12 – I min handväska  Dag 13 – Den här veckan  Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? Dag 15 – Mina drömmar # Dag 16 – Min första kyss  Dag 17 – Mitt favoritminne  Dag 18 – Min favoritfödelsedag # Dag 19 – Detta ångrar jag  Dag 20 – Den här månaden  Dag 21 – Ett annat ögonblick # Dag 22 – Det här upprör mig #Dag 23 – Det här får mig att må bättre  Dag 24 – Det här får mig att gråta #  Dag 25 – En första  Dag 26 – Mina rädslor  Dag 27 – Min favoritplats  Dag 28 – Det här saknar jag  Dag 29 – Mina ambitioner  Dag 30 – Ett sista ögonblick

Igår var jag på mitt livs första ÄKTA Gudstjänst… Äkta därför att alla som samlats i lokalen, var där för att hedra en Fader och för att lyssna till hans son och den nya trons ”påve”… och stämningen var så högtidlig att den var påtaglig… Vad? Är Hemimamma troende säger ni då? Ja, igår kände jag mig sådan… fast inte så som ni tror, för min ”GUD FADER” är Cornelis och hans son heter JACK och ”Påven” eller den ohelige anden heter Hans-Erik Dyvik Husby… mannen som spelade Cornelis i filmen om honom…

(alla bilder har min make tagit)

i ljuset av hela gängebloggt.jpg

”I LJUSET AV CORNELIS”  hette konserten och den inleddes med att bredvid barstolen Hans satt på, stod ett barbord, med ett glas vatten, ett glas vin (!) och ett värmeljus och Hans förklarade att ljuset symboliserade Cornelis och att han hoppades att Mäster C var närvarande….

i ljuset av jackblogg.jpgEn hyllning till Cornelis ära och det var Hans-Eriks tolkningar av den folkkäre trubadurens låtar som stod i centrum… Mellansnacket var oftast en dialog mellan Hans och Jack... om olika ämnen.. Jack, satt på en vanlig stol och i hans kroppsrörelser manifesterades den man vi alla aktade och älskade… hans hand och spelstil var den felbare faderns… rösten, språket, var lika melankoliskt kolorerad, som Cornelis unika ton.. och en av höjdpunkterna under de nästan två timmar konserten varade, var när Jack själv, med endast Love Thollins komp, sjöng en av sin faders visor och det var magiskt…

Applådåskorna var som en kyrkorgel i intensitet…

Hans-Erik gjorde en bra föreställning, inte tu tal om saken, (men han är INTE Jack… han har inte den karisman som jag tror Jack ärvt)… och ur hans perspektiv och historia, så hyllar Hans Cornelis som sin frälsare, då han slutade med sitt narkotikamissbruk för att vara med i filmen (enligt min make hårdrockaren) Som sitt alter ego Hank von Helvete, fick han skrika och growla, men i motsats till denna kritiker, så inser jag vilket mod det krävs att blottställa sin röst, för att sjunga som ett barn, naket och skört och inte gömma sig bakom hårdrocksuttrycket som är vant och tryggt. (alla gånger jag själv stått på scenen, gör att jag känner med honom)

Sommarkort, Vaggvisa, Deirdre’s samba, Somliga går, balladen om en gammal knarkare, MördarAnders, visa i vinden, en fattig trubadur, Felicia adjö, tomtebloss… och några jag inte minns namnen på längre…

De båda männen backades upp av ett gäng ypperliga musiker och den kvinnliga keyboardisten spelade trumpet och den likaväl som henns röst, symboliserade den hjälplösa moderns smärta i bakgrunden… i Holland och i vietnam och den bedragnas…

i ljuset av hela gänget 4blogg.jpg

Spelningens största höjdpunkt ur ett musikaliskt och medmänniskoperspektiv, var när Jack berättade om sin 9 års present från sin fader… Låten ”Till Jack”, med ett starkt antikrigsbudskap… och Jack lakoniskt konstaterade att han hellre velat haft en bilbana… och smärtan som anades mellan raderna var skärande och jag tänkte för mig själv, (då jag förstås sett filmen och älskat Cornelis hela mitt medvetna liv och fostrats i samma anda som han levde) ”Jack var Cornelis första och största offer” och den förlåtelse, som måste skett, från Jacks sida är en stor sak… Jag hade ståpäls hela låten igenom… för det var magiskt!!!

På det sättet som gör mig unik, så reser jag mig upp och apploderar när låten är slut… och det tar ett par sekunder innan jag inser att jag ensam står upp… men finner mig i den sanning jag lärt i mitt liv, står kvar och apploderar trots min förlägenhet, fullt medveten om att jag har ögonkontakt med Jack och Hans… i en glittrig blus som gör att jag syns… för hela Cirkus och om nu TV var där och filmade, så lär jag synas….

LÄNK TILL CORNELIS ORIGINAL FÖR JÄMFÖRELSE

i ljuset av Dyvikblogg.jpgMina tankar kring mannen Cornelis närs av den klart politiska agendan i låtvalen… det är de tunga mörka låtarna, som Hans har valt, och känslan av personlig erfarenhet skriker genom de välbekanta tonerna och kompet lyfter den musik man vanligen hör Cornelis ensamma gitarr framföra, till nya harmonier och crescendon… och hela konserten igenom, andas allt andlighet… Vi lyssnar till vår Guds musik och budskap…

och det underligaste av allt är att majoriteten av människorna, jag ser omkring mig innan spelningen, ca 3000 personer… är klädda som fint folk och direktörer och räknas väl inte som Cornelis vanliga fans... eller?

Det är ju det som är det paradoxala i mannen Cornelis… kommunisten, vars texter behandlar det svåraste i livet,  enar vårt land och hans musik tar alla till sig… Hans Dyvik berättade om det inför filmen, som förändrade hans liv…

I mina tankar så ser jag hur vårt land verkligen kan ära de ideal han lyfte, skrev och sjöng om… som en symbol att samlas kring… och jag såg hur Jack, som levt i elefantens skugga hela sitt liv, alltmer tar plats och ger uttryck för nya dimensioner i sin faders musik… och i sin egen unika storhet, väl anpassad att fylla de trasiga skornas faders fotspår…

I ljuset av Cornelis, ensamblenblogg.jpg

När den tredje encoren var slut, så gick min make och jag fram till scenen för att ta kort på ljuset som brann… När jag står där, så går Jack förbi och jag får tillfälle att hälsa och tacka personligen för kvällen konsert…

och byta några ord… total lycka!!… =0) men vad jag sade till honom, det stannar hos honom och mig =0)

Summa summarum Ett av mitt livs största musikupplevelser och det närmaste andlighet som i religionen, som jag en gammal marxistisk, idealistisk drömmare, kan komma och känna hur min själ lyfts och hoppet lever…

Jag hoppas jag får återse honom och jag hoppas att vänstern tar till sitt hjärta, det som hans fars musik står för…

Och Mäster C var där, det är jag övertygad om… Han måste vara stolt… både över sin son och den ohelige anden =0)

http://www.jackvreeswijk.se/ Jacks hemsida

GOD AFTON!!

35 thoughts on “Hemimammas tankar – "Listan", MIN TRO och övertygelse? De trasiga skornas Fader, sonen och anden…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Må Cornelis vaka över oss alla…

  2. sarahmara skriver:

    Han vakar över oss… Jag vakar över dig=) Kanonbra inlägg och tumme!knuffar hårdare!!!!sarahkramizar

  3. FGGGMF skriver:

    Jag bor granne med den ohelige anden ;)Sist jag åkte båt med min svåger så ville hans önska sig låten ”Jag går med trasiga skor”, men efersom han var lite rund under fötterna så önskade han ”Jag tar av mig skorna”.Trubaduren blev ställd eftersom hon inte kunde texten till den låten, som tur var kunde jag rätta till felet.Vad sent/tidigt vi är vakna )

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, vi är ena riktiga nattsuddare/arla ärlor…Dråpliga historier kan vi inte få för många av… tack för det goa skrattet =0)Jaså du har förmånen att kunna trycka hans hand då? fast oheliga allianser ska man akta sig för, har jag hört *skrattar*Hemikramar ♥

  4. sarahmara skriver:

    Glömde dessutom att skriva att Jack, det är ju en så skrämmande kopia av sin far!!! Och snygg är han!. Kramizar

  5. sarahmara skriver:

    Jag tyckte det ÄR enastående att du, precis som här på bloggen, lever dig in i konserten. Står och applåderar utan att märka att endast du stod och applåderade! Inlevelsen där på konserten, din inlevelse här på bloggen och i verkligheten, den är enorm!!! Tyvärr fick inte Cornelis den uppmärksamhet han har idag när han levde!. Jag har sovit på ett vandrarhem där Cornelis varit många gånger, jag satt på samma stol han suttit på och vid samma bord som han suttit och tittat ut. Där åt jag frukost och kände sån närhet till honom… Total lycka, eftersom han är som en gud för mig. Det kändes magiskt och vilken tur jag hade som bokat just det vandrarhem! . Där skulle vi vara en natt du och jag med våra gubbar=). Kramizar

  6. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar

  7. Pinglan skriver:

    Vad härligt med en stämningsfull musikafton!Cornelis var en sann trubadur. Så mycket värme som förmedlades genom hans musik och ord!Bloggsvar: Vaaa, har du varit rökfri i 17 dagar?? Jättebra isåfall.Önskar dig en härlig dag idag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, och som politisk protestsångare torde han vara unik också…Jag är inne på dygn 18 nu =0)Allt det bästa till dig!Hemikramar ♥

  8. Greenbacks skriver:

    Bra skrivet!Jo, jag gillar Cornelis oxå! Han är var som sagt en orolig själ med mångfacetterad botten.Själv är jag en feg krake som helgarderar vad gäller religion. Ligger något i Jonas Gardells påpekande: ”tänk eskimåerna har rätt och Gud är en isbjörn- va fel alla har haft!” Så jag helgarderar genom att tro på alla religioner men ändå inte på någon – en troende ateist. Jag har lite svårt att tro att bara de rätt troende och ofelbara människorna kommer igenom porten till en eventuell himmel. Snarare tror jag nog att felbara och mänskliga människor, som Cornelis, har en given plats där. Varför ska Gud samla på perfektion när han själv är perfekt?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tänker precis som du och minner min största idol Elvis’s pragmatiska inställning… Han hade både Davidsstjärnan och korset om halsen =0) han ville inte nekas inträde pga teknikaliteter…För mig är Gud godheten i varje människa och jag skiljer på andlighet och religion.Det jag kände i denna stund var andlighet och det kände jag när jag såg det lilla rådjuret som visade sig för mig på kyrkogården också…eller när barnen föddes osv…Det viktiga är väl att vi respekterar vår Moder Jord och alla hennes unika varelser?Det är MIN verkliga religionHemikramar ♥

  9. Maj-san skriver:

    Ja Cornelius var en stor man, både kroppsligt och musikaliskt, vet att jag såg honom när han var och valpropagerade en höst för många, många år sedan, ensam med sin gitarr sjöng han, och det var magiskt.Och jag har alltid fascinerats över det faktum att han kunde hantera vårt språk så brilljant trots att han inte var född här.varm kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Lyllos dig =0)Ja, men språk och musiksinne är samma center i hjärnan, så jag är inte förvånad =0)Hemikramar ♥

  10. skvitt skriver:

    Cornelis var en unik människa, ett geni!Jag är glad för din skull att du fick chansen att gå på konserten!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, och då upptäckte jag att hans son är ett äpple som inte föll långt från päronträt =0)Ett oerhört privilegium och en stor glädje att få tacka honom personligen. Hemikramar ♥

  11. KramgoaUllis skriver:

    Jag ska läsa sen när jag är hemma (se inlägg)*goa kramar så länge*

  12. Arrami skriver:

    ”Cornelis var en unik människa, ett geni!”…jag har ingen annan erfarenhet av honom än att jag ofta lyssnar på honom och älskar hans underfundiga humor och engagemang…hans sånger lever vidare! ;-)Kram. 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Till Jack” griper tag i en allra helst i Hans Dyviks version… och somliga går behövs ju inte ens förklaras… de ger styrka och tro på att vissa fortfarande förstår, när man hör människor sjunga dem på kareokebarer och annat…Hemikramar ♥

  13. Magister Stork skriver:

    Brev från kolonin…skriven av Cornelis och en av mina favoriter, fyndig och rolig. Lättspelad på gitarren har jag för mig..C, G7 och F??? fast det där kan nog någon annan bättre än mig!Hejsan morsan, hejsan stabben.Här är brev från älsklingsgrabben.Vi har kul på kolonien.Vi bor tjugoåtta gangstergrabbar i en……stor barack med massa sängar.Kan ni skicka mera pengar?För det vore en god gärning.Jag har spelat bort vartenda dugg på tärning.Här är roligt vill jag lova,fastän lite svårt att sova.Killen som har sängen över mig,han vaknar inte han när han behöver, nej.Jag har tappat två framtänderför jag skulle gå på händernär vi lattjade charader,så när morsan nu får se mig får hon spader.Uti skogen finns bacillermen min kompis han har pillersom han köpt utav en ful typoch om man äter dom blir man en jättekul typ.Jag är inte rädd för spökenoch min kompis, han har krökensom han gjort utav potatisoch den säljer han i baracken nästan gratis.Våran fröken är försvunnen.Hon har dränkt sig uti brunnenför en morgon blev hon galenför vi släppte ut en huggorm i matsalen.Föreståndar’n han har farit.Han blir aldrig vad han varitför polisen kom och tog handom honom för en vecka när vi lekte skogsbrand.Uti skogen finns det rådjur.I baracken finns det smådjuroch min bäste kompis Tagehan har en liten fickkniv inuti sin mage.Honom ska dom operera.Ja, nu vet jag inget mera.Kram och kyss och hjärtligt tack senmen nu ska vi ut och bränna grannbaracken.Ha en skön kväll i visans tecken…Storkis

  14. Maria de Suède skriver:

    Cornelius var ett geni och mànga underbara texter…Fast jag är gripen av filmen BLACK SWAN, om Nina Sayers… En gripande film! Sà jag orkar inte riktigt ta in det som du skrev, jag tittar in en annan dag…Örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har tyvärr inte sett filmen, så jag vet inte vad den handlar om…Titta in en annan dag du =0)Hemikramar ♥

  15. Maria de Suède skriver:

    Titta in pà Parisiska… Kramar

  16. Grinige gubbj*** skriver:

    Vill gärna se rullen. Gillar Cornelis. Alltid när jag tänt bastun står hifi-anläggningen på hög volym med mitt urval av Cornelis. Det har varit tradition i flera år.Kram!

  17. Kao skriver:

    Har ju alltid gillat Cornelis och hans texter och skulle gärna varit med där. Har nu fått höra H.Dyvik och det var verkligen inte illa. Jack Vreeswijks första (enda) platta hade jag och jag kände Cornelis i Jacks sånger (tills mitt ex-psyko krossade den och alla andra LP-skivor, stereon och tv:n).Hoppas att både Dyvik och Jack kommer fortsätta efter detta. Att det inte bara var en parentes.Kul att du fick en pratstund med Jack – och jag ser hur lika du och jag är på (åtminstone) en punkt: Vi utmärker oss även i större sammanhang. Vad var det för plattskallar i publiken som inte följde ditt exempel och reste sej? Rädda att ‘göra bort sej’?Det nyrika packet som flyttat in på Söder och gjort bostadsrätter av nästan 70%, kanske?Kaos kramar

  18. HEMIMAMMA skriver:

    *ler vid minnet*

Kommentera

