Hemimammas kamp – De Söndrar och härskar!!! Lev i rädsla och låt dig trampas på!

angel_loves.pngindex.jpg

Inlägget rebloggar Dumokrati och känsloamputation
Tänkte på Eriks kommentar om att vi lever i en dumokrati I centrum av hjärnan sitter den primitiva ”…  Läs mer Skrivet av Greenbacks 46 år på bloggen Nytt penningsystem

GOD AFTON!! Idag rebloggar jag GREENBACKS, bloggens ekonomiske expert =0) I en text som är så viktig att läsa och förstå att jag kopierar den rakt av. Det är ALLTSÅ INTE JAG SOM SKRIVER, utan Greenbacks, eller Lincoln, som vissa av oss känner honom som…

”Tänkte på Eriks kommentar om att vi lever i en dumokrati

I centrum av hjärnan sitter den primitiva ”reptilhjärnan”. Den sysslar med de mest basala reaktionerna såsom flykt, anfall eller den tredje varianten – att spela död. En del djur spelar döda när de anfalls, en del djur flyr, en del djur går till motattack.

Runt denna primitiva ”reptilhjärnan” finns cortex som tar hand om vår förstående och högre känsloliv. Cortex och den primitiva ”reptilhjärnan” kan verka som en enhet – det är då vi når vår maximala potential – känslor och logik fås i samklang och skapar resonans hos andra människor. Kärlek, kreativitet, tillit, lyhördhet, medmänsklighet, intuition etc mellan människor är bara möjlig då hela hjärnan är i funktion. Det är då vi kan nå vår maximala djup tillsammans.

Men det finns sätt att stänga av dessa högre känslofunktioner som de flesta av oss besitter (psykopater ej inräknade – de är härskarna). Det ligger i härskares intresse att få folk att bli mindre än de är, att få folk att inte se gemenskapen och närheten till varandra.  Att söndra och härska heter det ju.

ba9eccad7d74078b.jpgNär man blir rädd minskar blodtillförseln till cortex för att öka mängden blod till musklerna i kroppen – det gäller ju att fly eller gå till motattack. Det finns varken behov eller tid för djupare filosofiska diskussioner i cortex i en akut situation. När man är arg och rädd fungerar inte hjärnan som en helhet – vi fungerar på en lägre nivå – vi blir knappt förmögna till att tänka alls när vi är i raseri eller livrädda.

(bild Dan Greiders blogg m tillstånd)

Efter en skrämmande upplevelse kopplas cortex på igen och man söker sig till gemenskapen hos människor. Behovet kan bli så stor att man, i brist på annat,  t.o.m söker värme hos de människor har orsakat rädslan. Stockholmssyndromet och slagna alkoholistfruar är exempel på det.

Uppgivna människor tyr sig till ledarna, till härskarna – det upplevs ju som om det inte finns något annat val. När människor kan fås till att tro att de inte har några andra valmöjligheter lägger de sig platta – liksom hönan som blir skrämd lägger sig och spelar död. Inlärd hjälplöshet är ett effektivt sätt att fjättra människors tankar.

Att göra oss rädda, arga, känna hat etc får vår tankeverksamhet att fungera på en lägre humanistisk nivå och vi blir splittrade.

Att alltid skapa hot är därför viktigt för härskarna. Vi ska se varandra som konkurrenter, vi ska vara rädda för terrorister, maffian, muslimer, utlänningar etc. Hela tiden matas vi med hur farligt allt är och alltid ska vi söka tryggheten hos de som skapat bilden av  otrygghet.

När vi inte är rädda ska vi sitta hemma och matas av dumburken med mentalt dravel så att vi inte får tid att tänka på annat under de korta stunder hjärnan fungerar som den ska. Vi matas oxå av media om potentiella faror så att vi ska vara beredda.

Kanske är det dags att vi skakar av oss all rädsla och hat och ser att vi har närmare till varandra än vi tror?”

images3 (2).jpegSenaste nyheter från de ekonomiska kanalerna:

Tacka elbolagen för högre boräntor

Regeringen med finansminister Anders Borg i spetsen hävdar ofta att starka offentliga finanser är en förutsättning för att kunna skapa jobbtillfällen. En inte oväsentlig del av statsintäkterna är skatter på energi, skatter som stiger när elpriserna stiger.

De starka finanserna leder till att internationella investerare upplever låg risk i att köpa svenska räntepapper, vilket bidrar till att stärka kronan.

Kronförstärkningen får en extra skjuts av Riksbankens räntehöjningar och skärpta ton som pekar på fortsatta höjningar för att stävja hotet från stigande inflation.

Bankerna använder den stigande reporäntan som argument för att höja boräntorna.

En viktig orsak till att inflationen stiger är bland annat att elpriserna har rusat i höjden.

Oligopolet på elmarknaden (som regeringen anser fungerar bra) bidrar således inte bara till skyhöga elräkningar utan också till stigande boräntor (som sätts på bankernas oligopolmarknad, som regeringen anser fungerar bra).

Och den allt starkare kronan som följer i spåren av de allt starkare statsfinanserna hotar jobbtillväxten när exportbolagen antingen flyttar ut produktion till lågkostnadsländer eller håller inne investeringar. Allt hänger ihop. Mer eller mindre

”FOLLOW THE MONEY” I dag börjar räntan rusa

a3dbe663fed0af55.jpegMOTRÖSTER:

Skuldfria pengar ger krisfri ekonomi

VARFÖR SKA VI BETALA BANKERNAS PÅHITTADE SKULDER??

DAGENS FASA

GOD AFTON!!

29 thoughts on “Hemimammas kamp – De Söndrar och härskar!!! Lev i rädsla och låt dig trampas på!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Är du en medborgare i Dumokratin?

  2. himlen är trasig skriver:

    Dina inlägg är ju en mil långa.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jap. The more, the merrier eller hur? =0)Nej, men det jag har att säga, kan inte skrivas i tre välsituerade meningar…Ha’re

  3. Arrami skriver:

    …bra ord som säger en del…”Dumokrati!” 😉 Ligger nära sanningen tror jag och jag tycker lite synd om ”himlen” inte lätt att inte orka ta till sig en lite längre text…undrar om han tror detsamma inför dem som skall läsa hans roman? :-)Kram till dig Hemi och en styrkekram till ”himlen är trasig”! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      *ASGARVAR*Så så vargen nu ska vi vara, nu ska vi vara SNÄLLA =0)Jag kommer att orka, men vet inte om jag kommer att vilja =0)Hemikram ♥

  4. tant helene skriver:

    Hej Hemi!Det var ett par dagar sedan jag tittade in, både här och där… Har börjat att ta så illa vid mig av allt elände att jag var tvungen att ta semester ett par dagar…He he spela spel och sånt.. Du har kanske sett alla pusselhjärtan på min logg.. Men nu e jag fit for fight igen.. Dumokrati! hi hi hi, ja ordet säger allt..Diktar-tur oxå, i sverige diktas det många lögner just nu.,jjag rebloggar och knuffar och puffar samt delar!Kramelikram ”tant Helene”

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår att du tar illa vid dig av allt… jag har också sådana dagar =0(Ibland behöver man vila från allt… Jag själv hade förmånen att se ”I ljuset av Cornelis” på Cirkus igår… och det gav krafter kan jag berätta och jag ska skriva ett inlägg om det på hemimammas hem senare ikväll…DUMOKRATI är ett briljant ord. Diktar-tur med =0)Tack för att du stöttar och alltHemikramar till den bästaste Helene förutom mig själv =0) ♥

  5. starkskör skriver:

    Ett bra inlägg du rebloggade!! Håller med om att det där inte kan läsas nog många gånger!! Det är viktigt att vara vaken för sånt…..Kramar!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack vännen =0) Inget är viktigare för vår framtid just nu än att ha koll på pengarna både var de tar vägen och vad de som bestämmer över dem har för agenda…Hemikramar ♥

  6. trollgumman skriver:

    Uppgivna människor söker sig till härskarna, skriver du. Så sant det är. Jag blev som barn utnyttjad på alla tänkbara sätt av bestialiska människor. Som helt saknade empati. Jag lärde mig att vara uppgiven och att göra som de sade.Senare i livet sökte jag mig till en sekt, där jag blev fast i 6-7 år. Jag sökte själv till nya härskare. Det var det enda jag visste av. Det gick så långt, att jag var nära att ta livet av mig. Sektledarna ”åt av mig” och tog all min självkänsla. I sista momangen räddade jag mig själv ur det fängelse som de hade byggt åt mig och som jag frivilligt kröp in i. Med fasa minns jag den tiden.Du skriver så mycket bra saker, som är väl värda att begrunda. Kramar från Trollgumman.

  7. Kristina skriver:

    Hejsan min vän!Fint rebloggat om ngt väldigt viktigt, tumme blir de. Hoppas du o fam hade en fin Valentindag. Många goa varma kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej goa Kristina =0) Tack för fina ord och tumme =0)Min valentindag kan du läsa om på Hemimammas mat =0) Men den var bra *LER*Massor av Hemikramizar till dig ♥

  8. sarahmara skriver:

    Jättebra skrivet av dig *dumhemi=)*. Nej, allvarligt talat så är ditt inlägg viktigt och jättebra skrivet. Det blev en ”måstetumme=)” sarahkramizar♥

  9. trerk skriver:

    Det sovande folket vill bo i en dumokrati, allt enligt Reinfeldts önskan. Men som tur är finns du och några till som inte köpt det egoistiska tänkandet, med skattesänkningar som de sjuka och svaga skall betala.KGV

  10. Lite-udda skriver:

    Fantastiskt bra skrivet . Håller med ,vill heller inte bo i dumokratin o förstår inte hur domsom röstar på dom tycker att det har blivit bättre ,bara för att dom tror att dom har fåttnågra hundra mer i månaden.Men hur mycket dyrare blev det inte iställett att va med i facket?Nej jag betalar gärna lite extra skatt så att dom äldre får det bättre.Har’e

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Udda. Tack för ditt beröm, det gör mig glad =0)Jag kan bara konstatera att vi tänker mycket lika… Hemikram

  11. Pluppa skriver:

    Härskare är det gott om och dom som vill leva i en dumokratii får väl göra det då,men jag tänker inte ställa in mig i ledet! BASTA!Kram/Pluppis

  12. superzeke skriver:

    Hej Huga, jag hinner inte läsa dina inlägg förrän du har gjort ett till -:)Det här inlägget var super.Gjorde ett försök till förklaring på Basel 3 hos Greenackshttp://blogg.aftonbladet.se/parasitstop/2011/02/dumokrati-och-kansloamputation#lastCommentDet är själva andemeningen i det jag förklarade.Fråga gärna mer. Ingves tal kan du också titta på, rätt så tungt men ”mellan raderna” så förstår man en del.HörsJanne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jaså? Jag gör inte mer än ett om dagen ungefär.. ibland går det två dagar…Tack så mycket berömmet =0)Var lugn, jag kommer att ställa frågor, jag är för nyfiken för att låta bli…Hemikramar ♥

  13. Greenbacks skriver:

    Tack för din rebloggning, Hemimamma!Söt-om-dig tankar!

  14. Greenbacks skriver:

    Ledsen,skrev fel (det var inte meningen)! skulle vara :Sköt-om-dig-tankar!Så att du inte får fel intryck.

  15. skvitt skriver:

    Tumme, som vanligt!/Skvitt

Kommentera

