Hemimammas kamp – Försäkringskasseutlöst depression? VÅGA VÄLJA VÄLFÄRD månadens "Hemihero"

angel_loves.png442e93f5bfc2164a.jpgGOD AFTON!!  I natt är jag sjuk, trött och inte på humör alls…

Men som en vän sa: ”Du är en av de plikttrognaste människor jag vet” och det är sant, jag vet det, för jag har fått det från min mamma.

Mamma ja… Hon dog i bröstcancer för tio år sedan. Trots att sjukdomen i sig inte är värdig, så fick hon dö värdigt, eftersom hon inte var tvungen att arbeta sin sista tid (mer än det hon själv ville)…

En stilla nåd att vara tacksam för, så som samhället ser ut idag. Jag kan se framför mig hur min pappa, som visste vilken dödsångest hon levde med, blockerar ingången till mammas rum, när läkarna ska (enligt lag) berätta för henne att det är kört… och hur han kräver att hon ska sövas ner så hon slipper sin ångest…

Tänk om detta hade varit idag? Då skulle hon fått förnedra sig och anmäla sig till arbete, och leva med de kraven att klara sitt arbete, medan hon dessutom ska försöka bli frisk. Hon skulle alltså blivit tvungen att drabbas av vad som nu är ett eget begrepp:

Försäkringskasserelaterad depression”

Tom läkarna skriver till ministern

Eller som denna artikel talar om, nämligen att vara arbetslös och meningslös när Regeringen har börjat med människohandel…

rosa43.jpgNu dog hon, så hon slipper det… men pappa lever med ångesten att minnas hennes lidande varje dag. Och att se honom gå ner sig, i hans sätt att självmedicinera bort bilderna hur hon dog av att tarmen sprack (biverkning av alla cellgifter) med spriten…. Det är vad som gör att jag ändå sitter här mitt i natten, dagvill och svag, för att skriva om och beskriva denna värld, detta land som ter sig som en ond dålig dröm i min feber..

Idag har jag en speciell uppgift. Som jag måste fullfölja.  Nobelpriset har sitt datum. Den 10 december.

Idag är det den 9 februari. Det är datumet för min månatliga utmärkelse ”Månadens Hemihero”

Jag vill alltså utnämna någon skribent, bloggare som jag anser vara förtjänt av ett extra hedersamt omnämnande, i något särskilt avseende…

Förra månaden började jag med detta och  då nominerade jag Pluppa och ni vet nog alla varför.

Denna månad vill jag fokusera på fattigdom och sjukdom. Det som är grundläggande livsvillkor för de flesta av oss. I den värld, som Alliansen försöker att befästa, som en innestängande och låst borg, runt oss, finns det några bloggare som kämpar för att visa sanningarna och världen bortom... där vi likt Skorpan i Nangijala, kan leva i en värld av frihet och fred och där vi bryr oss om varandra… Astrid lät sin saga bli en metafor för det onda och det vi alla måste kämpa mot…

Jag kämpar oftast, mot alla odds och utan att låta mig förtröttas av att det tycks som en omöjlighet att nå tillbaka till det drömmars land som lät min mor dö i värdighet. Men när jag känner modlösheten ta över och inspirationen tryta, då finns en bloggare som ständigt ger mig kraft och som ger nya bilder att drömma om: vars tankar i sin eleganta enkelhet och därför monumentala styrka, driver på och alltid får mig att jobba vidare… Även när jag är svag, sjuk och rökabstinent och bara vill krypa ner under täcket och tänka tillbaka på när mamma pysslade om mig, med sockerdricka och tidningar…

f0554a18d3791223.gifMÅNADENS HEMIHERO och vinnare av ”Hemiherorosen” är:

MAGISTER STORK

”VARS TANKAR I SIN ELEGANTA ENKELHET OCH DÄRFÖR MONUMENTALA STYRKA, DRIVER PÅ”

Hans alla inlägg beskriver briljant vad som saknats under hela valrörelsen och vad som partierna borde ha fokuserat på i stället för att försöka att härma Alliansen… och de kommer stadigt, som det svenska tåget inte gör längre…

Jag länkar här till några stycken som är läs och lär-värda (förutom det jag rebloggar). Klicka på bilderna! (ALLA LÄNKAR DÖDA)

ppppmmlllppp

4a0dbbfeef62b20a_80_80_JPEG_thumb_CENTER_transparent.jpeg

Ett Citat ur texten jag rebloggar:

”Här har egotänkandet helt gått över till ett vi-tänkande. Vi gör det tillsammans och vi gör det för framtiden och våra efterkommande. När viktiga beslut fattas diskuterar man hela tiden utifrån hur det påverkar jorden, vår omvärld, medmänniskorna, djuren och naturen. Stora insatser görs för miljön på alla områden med forskning och utveckling. Levnadsstandarden för befolkningen jämnas ut, fler får det bättre och barnfattigdomen ägnas särskild uppmärksamhet. Välfärden prioriteras i stället för direktörers feta bankkonton. Solidariteten som skapas när människor jobbar framåt mot gemensamma mål kittar ihop i stället för att splittra. Bakom dörr fyra betraktas alla jobb som viktiga och perioder när jobben inte räcker till gör man extra insatser inom områden som just då behöver förstärkas. Som ni nog förstår så har girigheten förbytts till givmildhet. Tänket, vi gör det tillsammans och ingen lämnas utanför är det som genomsyrar allt när man kliver över tröskeln till den dörr som i alla fall jag skulle välja om budet gick till mig. Ren jord, ren luft, rent vatten och rent samvete är viktiga ledord mot ett tryggare och rättvisare framtida Sverige.

TACK STORKIS!!

Vi ses igen den 9 mars, för nästa utmärkelses utdelande.

och vem vet? Det kanske blir DU? för jag ser er….

Våga Välja Välfärd & Våga Vara Vuxen

GOD AFTON!!

56 thoughts on “Hemimammas kamp – Försäkringskasseutlöst depression? VÅGA VÄLJA VÄLFÄRD månadens "Hemihero"

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tack så mycket Kära Magister Stork för allt som du gör och det mod du skänker!

  2. kaoskatta skriver:

    Det är fruktansvärt med alla helt ofattbara försämringar som drabbat de sjuka. Min svägerska fick bröstcancer och fast hon inte hade återhämtat sig tvingades hon arbeta halvtid efter ett år. Hon arbetade halva dagen och sen åkte hon hem och låg i sängen….tills hon skulle upp igen till jobbet. Det är så hemskt hur staten (som ska tjäna oss -medborgarna) förvägrar sjuka vila och trygghet. Jag förstår verkligen inte hur de tänker. Har regering och riksdagspolitikerna inget hjärta alls eller samvete? Tydligen inte.Det enda jag kan tänka mig är att de drar in på det nödvändiga för folket för att kunna roffa åt sig mer själva. Vilket jag tycker visar sig gång på gång. Det är sorgliga tider när grymheten och girigheten styr över landet och det började före alliansens övertagende av makten. Straxt efter mordet på Olof Palme började nedskärningarna. Först lite i smyg, sen snabbare och snabbare och nu känns det som fritt fall ut ur välfärden. Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Först lite i smyg, sen snabbare och snabbare och nu känns det som fritt fall ut ur välfärden.”Vilken briljant mening Katta!! kan bara hålla med i det du säger…Hemikramar ♥

  3. trerk skriver:

    Jag har ingen förståelse för den hetsjakt som pågår på dom sjuka och svaga i dagens Sverige. Jag trodde i min vildaste fantasi att vi skulle slippa få uppleva Socialdarwinismen i Sverige.KGV

    • HEMIMAMMA skriver:

      Marian Radetzki smög sig på samhället bakifrån och nu håller hans tankar på att våldta oss alla…VVV & VVVKGVHemikram ♥

  4. Helene ekman skriver:

    Åh vilka aha upplevelser du bjuder på! ofta!försäkringskasserelaterad depression var ett sånt!har funderat på varför jag psykiskt mått sååå illa sen i somras.. men där var ju svaret!Magister stork är helt enkelt underbar!Sååå enkelt och tydligt skrivet,och genialt förklarat!Tack för att du delar en sånmassa bra artiklar!Knuffar puffar och rebloggar allt jag kan!Kramelikram ”Tant Helene”

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det bästa jag vet efter att skriva själv är att lyfta fram folks unika och bra egenskaper, både som människor och som skribenter och min poäng är att vi alla kan påverka och om vi hjälper och stöttar varandra gör vi det längre och bättre!Hemikramar till goa Tant Helene ♥

  5. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.nyhetskanalen.se/1.2005732/2011/02/06/las_hela_brevet_till_ministernBästa Ulf Kristersson !Vi glädjer oss åt Ditt beslut att se över regelverket kring sjukskrivning. Sedan begränsningsreglerna i sjukförsäkringen infördes har flera revisioner skett. Ingen ändring har dock berört de personer med allvarlig/livshotande sjukdom som får en långvarig behandling i syfte att bli botade. Vi vill därför lämna ett konstruktivt förslag till förbättringar av sjukförsäkringsreformen genom att beskriva några grupper där tillämpningen av lagstiftningen behöver ändras.Den medicinska vetenskapen gör framsteg. Alltfler allvarliga sjukdomar kan botas men kräver i många fall flera års behandling. Behandlingarna ger ibland upphov till biverkningar som nedsätter arbetsförmågan delvis under behandlingstiden. Om då behandlingstiden inte överensstämmer med tidsintervallen i den s k rehabiliteringskedjan tvingas många avsluta sin behandling i förtid med ökad risk att återinsjukna och kanske avlida. För att åskådliggöra detta ska vi ta bröstcancerpatienten som exempel. Bland patienter med bröstcancer är det framför allt tre grupper som drabbas hårt av de nya reglerna i sjukförsäkringen: de som får biverkningar av sin behandling som är värre än genomsnittet, de som får psykiatriska ”biverkningar”, och de som har sin arbetsförmåga nedsatt på grund av annan sjukdom redan när de får sin bröstcancerdiagnos.Bröstcancer är oftast hormonkänslig och stimuleras att växa av kvinnans eget östrogen. Därför ordineras kvinnor som genomgått operation av bröstcancer en antiöstrogen behandling för att tillintetgöra eventuella kvarvarande tumörceller. Stora studier har visat att behandling under fem års tid minskar risken för återinsjuknande och spridning av cancern. Fler blir alltså botade och slipper dö i sjukdomen. Tyvärr får en mindre del av de kvinnor som behandlas påtagliga besvär från framför allt leder och senor. Detta normaliseras när behandlingen avslutas men kan medföra stora svårigheter att jobba heltid under behandlingstiden.Ungefär var femte kvinna som behandlas med antiöstrogen av typen aromatashämmare behöver sjukskrivas på deltid under behandlingstiden. Ofta kan kvinnan arbeta deltid när arbetsgivaren anpassat arbetet och behöver bara sjukpenning till 25 procent.Försäkringskassan godkänner inte att kvinnorna är sjukskrivna på 25 procent under behandlingstiden. I stället ska de söka tjänstledigt från sitt ordinarie arbete för att gå på introduktionsprogrammet på Arbetsförmedlingen.Undertecknaren Marie Sundquist arbetar som överläkare på Kirurgkliniken på Länssjukhuset i Kalmar och vittnar om den kränkning kvinnor upplever när de tvingas lämna sitt jobb de är delvis sjukskrivna från för att söka heltidsjobb på en arbetsmarknad där en majoritet av arbetsgivare inte vill anställa en långtidssjukskriven och allra minst en som fyllt 60 med begränsad arbetsförmåga. Upplevelse av stress och kränkning befrämjar inte tillfrisknande. Det förekommer att kvinnor som behandlas med antiöstrogen upphör att ta den ordinerade medicinen på grund av Försäkringskassans vägran att bifalla sjukskrivning på deltid.Den andra gruppen där tillämpningen av lagen behöver ses över är de patienter som drabbas av någon form av psykiskt lidande i samband med sin cancerdiagnos.En av oss, Monika König, arbetar som psykiatriker på Onkologkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset. Hon träffar ofta patienter under eller efter cancerbehandling som riskerar att utförsäkras eller redan har blivit uteslutna ur sjukförsäkringen. Det kan bero på att man redan före cancerdiagnosen varit sjukskriven helt eller delvis på grund av annan sjukdom, och därmed redan förbrukat sjukskrivningsdagar.Mycket få människor kan leva utan inkomst. Därför försöker man jobba fast man ännu inte är frisk. Följden blir ofta en påtaglig försämring såväl fysiskt som psykiskt. Detta gör att återhämtningen tar ännu längre tid. Inte sällan utvecklas en sekundär depression, en ”försäkringskasseutlöst depression”, som är svårare att behandla än vanliga depressioner. Den oro för ekonomin som uppstår när man plötsligt finner sig stå utan eller med avsevärt minskad inkomst, är högst reell och omöjlig att bortse från. Regelverket i sjukförsäkringen motverkar i dessa fall rehabilitering och återhämtning och försvårar därmed återgång i arbete. Detta leder till ökat lidande och ökade kostnader för samhället. Sjukförsäkringen har, i dessa fall, blivit kontraproduktiv.Vad gäller just antiöstrogen behandling vid bröstcancer har en domstol nu glädjande nog avgjort det första målet i frågan till patientens fördel, och Socialstyrelsens beslutstöd kommer att revideras och innehålla information om att arbetsförmågan kan nedsättas av behandlingen.Men varje år kommer nya behandlingsmöjligheter inte bara för cancer utan för många andra allvarliga sjukdomar som medför att fler på sikt kan bli friska, arbeta och betala skatt. Effekterna av nya behandlingar kan inte förväntas att alltid gå i takt med tidsgränserna i rehabiliteringskedjan. Det är inte rimligt eller ens möjligt att beslutsstöden ska kunna förutse alla eventuella funktionsnedsättande effekter av de nya behandlingarna. Inte heller är det rimligt att en allt större del av domstolarnas tid ska gå åt till att utfärda prejudicerande domar för olika medicinska tillstånd.Om inte ett funktionsnedsättande tillstånd finns nämnt i ett beslutsstöd eller det inte omfattas av en prejudicerande dom är det oftast inte möjligt för Försäkringskassan att bevilja ersättning. När nu patienternas läkare inte längre ska uttala sig om arbetsförmågan kommer denna mekanism att förstärkas. Nedsatt arbetsförmåga av orsaker som inte finns nämnda i beslutsstöd eller domslut existerar de facto inte.Den tredje gruppen utgörs av de patienter som har sin arbetsförmåga nedsatt av annan sjukdom redan när de får sin cancerdiagnos.Antingen har de varit sjukskrivna vid diagnostillfället, och har då många gånger inte tillräckligt många sjukpenningdagar kvar innan bröstcancerbehandlingen är avslutad.Det faktum att de har en annan samtidig sjukdom som nedsätter arbetsförmågan gör ofta att det tar längre tid än vad som förutsätts i beslutsstödet för bröstcancer innan de återfår sin arbetsförmåga.Det kan också vara så att de har flera diagnoser (varav den ena bröstcancer) som var för sig inte motiverar sjukskrivning, men som sammantaget nedsätter arbetsförmågan i allra högsta grad. Denna samsjuklighet finns inte beskriven i beslutsstödet, vilket leder till att Försäkringskassans handläggare inte kan ta hänsyn till det vid beslut om sjukpenning.De ovan beskrivna konsekvenserna av förändringarna i sjukförsäkringen märks tydligt bland de organisationer som har till uppgift att stötta cancerpatienter ekonomiskt när detta behövs.Varje vecka tar Cancerhjälpen emot mellan 30 och 40 ansökningar från personer som på grund av sin cancersjukdom hamnat i ekonomiska svårigheter. Många av de sökande lever på existensminimum men kan nästan aldrig få socialbidrag eftersom de äger tillgångar i form av en bostadsrätt, en villa eller en bil. Det förekommer att de väljer bort livsviktiga mediciner för att de inte har råd.Det finns människor som måste välja mellan att betala hyran eller fullfölja ordinerade cancerbehandlingar. Det är ett problem som borde beröra hela samhället. Att den svenska socialförsäkringen ska ge ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp är något som det råder politisk enighet om. Ingen ska behöva oroa sig för ekonomi när man drabbas av cancer eller en annan allvarlig sjukdom. Det är därför vår förhoppning att Du, Ulf Kristersson, i samband med översynen av sjukförsäkrin
    gsreglerna åtgärdar de problem som i dagsläget äventyrar dessa svårt sjukas hälsa såväl som ekonomi.Ywonne JacobssonordförandeCancerhjälpenRoslagsgatan 50113 54 StockholmMonika KönigpsykiaterEPOR – Enheten för psykosocial onkologi och rehabiliteringOnkologklinikenSödersjukhuset118 83 StockholmMarie SundqvistÖverläkare, Med drKirurgklinikenLänssjukhuset39185 Kalmar

  6. sarahmara skriver:

    Värdig vinnare!!! Klart, det är bra inlägget han skrev.!, jag fastnade direkt! kramizar och bra skrivet!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Sarah och jag hoppas att han ser detta och han känner sig stolt över sin förmåga att beskriva verkligheten… för han gör verkligen ett bra jobb.Hemikramizar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket Arrami! nu vet jag att ett antal människor kommer att förstå sammanhang bättre.Hemikram ♥

  7. Magister Stork skriver:

    Tack, tack…ja det var en oväntad utmärkelse, men jätteroligt förstås. Även en gammal stork hittar ett frö att så ibland…Hemimamma skriver:”Trots att sjukdomen i sig inte är värdig, så fick hon dö värdigt, eftersom hon inte var tvungen att arbeta sin sista tid”.Det rister till i hjärtat när man läser den meningen… Ja nu skickas döende människor till arbetsförmedlingen och det är alldeles, alldeles förskräckligt.Fiffigt det där med dörrarna, klurigt måste jag säga. Ha en bra dag och du är nog den största kämpen av alla när det gäller kampen för solidaritet och omtanke…( alltså de förbjudna orden i alliansens retorik. )Tack än en gång…MagiSteR StOrk

    • HEMIMAMMA skriver:

      Varsågod Bäste herr Magister!! Det är dig välförtjänt och väl unnat! =0) och det är inte bara då och då, utan du håller en jämn och stadig ström av bra underfundiga solidariska inlägg.Du är förövrigt det enda som kan tituleras som pålitlig som tåget (det tåget som alltid gick när jag var barn) i avgång och utan tekniska avbrott =0)Ja, nu ägnar sig Regeringen åt människohandel. LAGLIGT?? och det är skamligt och jag tror att vi är några som skäms för att kalla oss svenskar idag…Det är roligt att vara lite klurig och hitta nya sätt att skapa intresse =0)Jag vill protestera emot att jag skulle vara den störste kämpen, för det är jag inte, men jag använder gärna förbjudna ord som Solidaritet, medmänsklighet och värdighet….Bär titeln stolt, ty du är den värdig!Hemikramar ♥

  8. Agnetha skriver:

    Instämmer ! Tumme !BS Tack, snälla !Man kan ju alltid hoppas.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen Agnetha, jag blir mycket glad!Jag är övertygad att dina vänner känner sig mycket hedrade och glada över ditt fina rim!Hemikram

  9. HEMIMAMMA skriver:

    knuffar

  10. Greenbacks skriver:

    Det är en hemsk människosyn som brer ut sig. Bra skrivet, hemimamma!

  11. Ulrica-ö-mamman skriver:

    Mycket bra skrivet , jag får rysningar av både ont o gott , du är egentligen mest värd priset själv , så dela det du med storken tycker jagkram på dig !!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag blir jätterörd av ditt beröm, men jag tänker INTE ta ifrån andra deras välförtjänta men i mitt fall blygsamma belöning. Men jag visar att jag SER vad folk gör och det ger mig stor glädje att få lyfta varje bloggares speciella egenskap och kunskap…Jag vill se människor växa i trygghet, inte stackare förtvina under oket!!Hemikramar till dig också söta rara ♥

  12. trollgumman skriver:

    Så kloka saker du skriver och med ett så flytande och fantastiskt språk. Din empati med de sjuka är varm och det gläder mig. Jag känner några som har Försäkringskasserelaterad depression, ett uttryck som du myntade. Det gör ont i mig att se, hur dessa kämpande människor rasar än mera ihop, då väderkvarnarnas vingar dänger till dem gång på gång. Och skapar oro och ångest.1994, d v s i 50 års ålder fick jag förtidspension. Jag behövde inte kämpa för den, utan den tilldelades mig p g a min dåliga hälsa. Jag är så tacksam för det. Det har nog räddat mitt liv. Jag hade inte orkat annars.Tack för ditt engagemang i viktiga frågor.Kramar från Trollgumman.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för ditt fina beröm =0) Jag blir mycket stolt av dina ord, för du skriver så starkt och klokt själv. Min empati är verklig och den är jag mycket rädd om. Utan den skulle jag inte vara jag…En rättelse dock? Jag har inte myntat ordet ”F K R D” utan jag hörde det på nyheterna igår kväll och läste det i en artikel i natt…Mitt engagemang kan kanske göra skillnad och det gör att jag kämpar vidare och inte tänker tystna… en dag lyssnar de som behöver veta och då?? Det är min förhoppning i alla fall…Hemikramar till kära Trollgumman ♥

  13. Pinglan skriver:

    Krya på dig! Jag vill inte att du ska vara sjuk.Jobbigt att ha förlorat sin mor. Mamma är ju alltid mamma liksom.Önskar dig en god natt och en bra dag imorgon.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag blir sakta bättre, så det verkar vända nu…Att förlora mamma var jättesvårt… och det är en ständig påminnelse för mig om vad ett värdigt slut innebär…Jag hoppas att du också får en trevlig och bra dag i morgon!Hemikramar ♥

  14. Kristina skriver:

    Bra skrivet, det blir helt klart en tumme, fler eg.Va rädd om dig o hälsa fam så gott.Massor me goa varma kramizar!

  15. superzeke skriver:

    HejJag gjorde ett försök till svar om det här med ”lilla annas” inlägghttp://blogg.aftonbladet.se/superzeke/2011/02/stefan-ingves-om-bonusar-i-bankvarldenGjorde även kommentar i hennes egen blogg.Ja jag minns själv de tre år som min morsa kämpade med bröstcancer innan hon slutligen fick ge upp kampen 1967. Det var en hemsk tid för henne och även för mig och min bror och far. Men nu vilar både far och mor på samma ställe. Farsan levde 40 år till efter morsans död.http://concord.zoomin.se/blogg/20080530-94426-den-sista-vilan.htmlHa detJanne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har läst och tyvärr eftersom jag inte är en fena på matematik, så behövs förklaringarna. Praktisk ekonomi förstår jag mig på och konstigt nog det fullkomligt abstrakta med FBR…Jag beklagar verkligen din sorg och jag förstår hur hemskt det var. Jag tittade in där…Hemikramar ♥

  16. skvitt skriver:

    Tumme och kram!Det var ett bra val av pristagare.Och ett bra inlägg i sin helhet. Jag ska nu kolla upp länkarna också. Och även knacka dörr!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Skvitt!! =0) Tack för både tumme och kram och intressant tanketråd hos Anna.Jag hoppas att det ordnar upp sig i dimman…Hemikramar ♥

  17. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.aftonbladet.se/kultur/article8465710.ab”Försvarstal för världens rikaste”Daniel Suhonen om the Economists propagandaNär finanskrisen slog till 2008 stoppade många förmögna undan sina lyxartiklar. Nu våras det åter för lyxkonsumtionen. I Kina har det startat en specialbutik för bilar täckta med Swarovskikristall.En halv procent av jordens vuxna befolkning, 24 miljoner personer, har en förmögenhet över en miljon USD. De kontrollerar totalt 69,2 trillioner dollar mer än en tredjedel av världens samlade förmögenhet. Den rikaste procenten kontrollerar 43 procent och de rikaste 10 procenten 83 procent av kapitalet. Den fattigaste halvan delar på två procent. När nu finanskrisen ska betalas med sparpaket kommer dessa siffror sticka i ögonen.Så här ser det ut.Intressant därför att The Economist släpper ett specialnummer, The rich and the rest, som är ett 14 sidor långt försvarstal för de superrika, lagom till det ekonomiska toppmötet World Economic Forum i Davos, som öppnar i dag.Någon har något att försvara.The Economist lägger stor möda på att visa att de flesta inte ärvt sina kulor utan arbetat ihop dem som entreprenörer. Dessutom skänker de till välgörenhet. I en parafras på marxismens klasspyramid påstås här de superrika arbeta för oss, genom sina donationer. Dessutom handlar de växande skillnaderna i inkomster om begåvning. Genom teknikutveckling blir smarta personer mer värdefulla och rikligare belönade, menar tidningen.Richard Wilkinson och Kate Picketts bok Jämlikhetsanden tillrättavisas: Bara för att klyftorna bevisligen ökat – mest inom länderna – får vi inte luras att tro att lösningen är aktiv fördelningspolitik, menar The Economist. Tillväxt och frihandel är vad som ska göra att det tids nog ramlar ner någon kristall även till vanligt folk. I sista hand kan vi andra alltid lita till välgörenheten.Daniel Suhonen

  18. Carina skriver:

    Vet du, jag tror att jag hade mått bättre, om FK hade behandlat mig mänskligt. Idag är allt som har med FK att göra oerhört tung, jobbigt, ångestutlösande och svårt att hantera. Jag tror att oerhört många känner som jag gör. Allt gott till dej och krya på dig, kära vän!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår hur du känner och jag tror att det spiller över på oss som ännu inte är ”sjuka” men som inser att steget inte är långt dit för oss heller…Jag börjar hämta mig… Nu har jag min första kopp kaffe på dagar framför mig!! =0) GOTT!!Hemikramar ♥

  19. superzeke skriver:

    aha du menar den där uträkningen av notan.Jag tittade inte så noga på den för jag fick en känsla avatt det blandades ihop flera saker och utelämnades nödvändigasaker för att förstå vad de menade. S.k JoeLabero matematik.Ska titta på det lite ikväll om jag hinner (och har lust).Sådan där forvirringsmatematik har jag svårt för.Kontentan var väl att om de rikaste personernalämnar skutan (Sverige) så blir det mindre över till skatt som skall gå till välfärd.Fråga gärna Lincoln om själva uträkningen, han är en väldigt duktig matematiker.Själv så får jag mest huvudvärk av sådan matematik,Men jag kanske skulle utrusta mig med en burk stor alvedon och se på det :-)Janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      *skrattar* Du får en sjuk människa att dra rejält på smilbanden…Jag begriper mig på statistik, procent och sånt, men avancerad flerstegsmatematik knäcker mig varje gång… Plocka fram alvedonen käre stridskamrat =0) För jag måste förlita mig på dig och jag ska lämna en förfrågan om problemet till Lincoln…Hemikramar ♥

  20. Maria de Suède skriver:

    Ett bra val! Storken förtjänar det priset, men örnen kommer tillbaka nu… Örnkramar

  21. sarahmara skriver:

    Kommer in med *knuffar* =) kramiz

  22. Inger skriver:

    Bra ! Tumme. Tråkigt med din föräldrar…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack chefen =0)Min pappa är min eviga sorg just nu… den människa jag respekterat mest genom livet är idag bara en spillra av det tempel och domstol han varit… för min mammas Ovärdiga död, men som idag i ljuset av vad som nu sker, verkar var en värdig avgång…. =0(Hemikram ♥

  23. Maria de Suède skriver:

    Titta in pà ”Finns mitt Sverige kvar”… örnkramar och jag tittar in pà lördag eller söndag…

  24. Kao skriver:

    Mår heller inte bra,. Dels fysiskt, men mest för att samhället håller på att braka ihop för 1/3 av medborgarna, som väl ska serva de övriga 2/3 för en skitlön som ej går att överleva på.På Dagens Nyheters ledarsida står att finna bl.a följande ord: ”Men svenska barn har det minsann bättre än barnen i Sudan”…man baxnar. Men det var ju så Reinfeldt skrev vid 28 års ålder när han fortfarande hade hår på huvudet och satt i riksdagen (en vuxen man, alltså)….ja, du har väl läst hans små skrifter….han hade varit på studiebesök i nåt afrikanskt land och konstaterat att svenska folket har långt kvar till svältgränsen….OTROLIGT!Bra att du också tog upp egyptiernas och tunisernas kamp. Klart det måste gå att göra ett muslimskt land demokratiskt. De är värda all uppmuntran för sitt mod, att de riskerar sina liv för ett bättre liv.Jag lovar dej att vi också kommer hamna i samma läge en dag, om det ska fortsätta som det gör här i Sverige.”Välfärd utan tillväxt” är en bok av Tim Jackson. Läs. Den eviga jakten på ständigt ökad tillväxt är förödande, kan bara sluta på ett sätt. Jag vägrar tro att ALLA människor måste ha bil, biff på bordet flera gånger i veckan och bo i villa, som tycks vara allas öönskedröm, för att bli lyckliga.Lycka är nåt annat.Nu hamnade jag visst lite utanför ämnet, men du ska ha en stor kaoskram och kul att du också upptäckt Magister Stork.PS. Du som är historieintresserad: gå in på min blogg och läs mitt förord till Per-Anders ”Krigsmyter”. Jag får mail från honom och det kan alla få. Han är överväldigad över responsen han får. Han jobbar på Svensk Militärhistoriskt Museum…..Ciao .

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ska vrooma över till dig och kolla…Jag delar dina analyser in i sista bokstav och därmed ditt dystra sinne…Jag vill INTE ha Biff och villa för att vara lycklig… bil behöver jag dock…. =0( inte för att vara lycklig, utan för att försörja mig…Magister Stork är magisk…Hemikramar ♥

  25. superzeke skriver:

    Hej igenEfter en våldsam överdos Alvedon så kom jag fram till något som jag skrev i Trerks blogghttp://blogg.aftonbladet.se/slittsta4775/2011/02/rebloggar-om-solidaritetKopierar in det här…..så ser jag det. Håller du med??”Tycker att det här räkneexemplet är lite missvisande. Inga människor skulle väl bli ovänner såsom i räkneexemplet i.o.m att ingen blev fattigare, Det är fullkomligt absurt att tro detta. För att få någon rätsida på det så bör man ju tänka så här egentligen…..Om vi jämför denna festmåltid med t.ex den samlade sjukvårdens kostnader istället.Om man sänker sjukvårdens kostnader med 20 % och också skatteinbetalningen till sjukvården med 20 % så kommer sjukvårdens endast att kunna prestera 80 % av den vård den behöver prestera. Detta betyder att vården kommer att bli sämre. Och endast de som har fått ta del av skattelättnaden kan genom sin skattesänkning då få del av en fullgod vård genom att lägga skattelättnaden på kompletterande vård.I fallet med middagen så skulle denna 20 % sänkning av kostnaden betyda att endast en portion på 80 % av en fullgod middag serverades.Detta betyder i sin tur att bara de som fått en ”skattesänkning” tillgodo kan lägga till de pengar som behövs för att få en 100 % måltid.Exemplet kanske haltar lite eftersom middagsexemplet är så ”småskaligt” i jämförelse med den verkliga ”offentliga sektorn” som troligen ju ”middags-räknexemplet” vill förenkla. Men ni förstår säker hur jag menar.En restaurangägare kan säkert ge grupprabatt på 20 % och ändå servera 100 % portioner men sjukvården kan knappast sänka sina kostnader med 20 % och ändå ge 100 % fullgod sjukvård.”Janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      NU hänger jag med =0) Jo jag håller med om att du klargör det jag är för dum för att förstå på egen hand…ALL politik måste göras förståelig, så detta är utmärkt som exempel…Hemikramar ♥

  26. superzeke skriver:

    Hej igenEgentligen är väl min uträkning bara ett annat sätt att se på det hela. Båda uträkningarna är någon slags Joe Labero uträkningar, typ dum fråga får dumt svar.Ungefär som när man räknar räknar ut att en storrökande alkoholist är den bästa skattebetalaren eftersom han betalar 95 % av sin inkomst i skatt och då utan att ta hänsyn vad han liv ställer till för elände och kostnader för omgivningen.Samma med det här med middagsbordet, vad är det som gör en skall betala 52 % i skatt och 4stycken 0 % i skatt. Här måste man naturligtvis ställa sig VARFÖR den rike skall betala så mycket och den fattige så lite,I princip så måste Mr Big ha tjänat sina pengar på de pengar de andra inte tjänade.Så man måste naturligtvis följa pengarna ifrån början till slut i alla lägen annars så får bara delsanningar,Man måste ha alla siffror tillhands för att se. Dessutom så skall man nog kolla dem som slapp betala käkade gratis. Det kanske var Kamprad t.e.xJanne

  27. Groggad skriver:

    Viste du att om Bil Gates va ute o gick o tappade en tusenlapp för varje steg han tog. Och om han plockade upp dom isället för att tjäna pengar för varje sekund som han gör(gjorde) så skulle han ha förlorat på att böja sig ned för att plocka upp pengarna..Sjuk eller???pecunia….

  28. Groggad skriver:

    Här är någon ting som jag tycker du kan titta på o gotta dig i en riktig blunder av Fredrik Reinfeldt…http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8Tycker det är bra att folk får se det ….Inga som tidningarna skrev som som jag sett….Jag är skälv sosse eller iaf dragen åt vänstern väldigt mycket….Så njut av den här blundern….

Kommentera

