Hemimammas tankar – In memoriam GARY MOORE =0(

angel_loves.png14ecd189ab5bcef4.jpgAFTON… Inte god idag… I natt har Hemimamma sorg.

Den legendariske gitarristen Gary Moore (eng wiki) har avlidit. Min absoluta favoritgitarrist. Så nu känner jag mig tom och ledsen… Tänker tillbaka på min ungdoms dagar när Still got the blues för you” var favorittryckaren att dansa till… på den tiden man fortfarande dansade tryckare på discon…

Jag har varit borta från bloggen hela helgen och har missat mycket som har hänt här och när jag gick in nu, så slog denna nyhet emot mig från tidningssidorna.

AFTONBLADET  (ett fint bildspel till reportaget) här kortat ner till citat

”Gary Moore ska ha somnat in under en semesterresa i natten till i dag, berättar managern Adam Parsons för brittiska BBC. Enligt Irish times hittades han död tidigt på söndagsmorgonen i sitt hotellrum på Kempinski resort Hotel i turistorten Estepona, Costa del Sol, Spanien. Men dödsorsaken är oklar.

THIN LIZZY skriver på sin hemsida: ”Det är med stor sorg vi hör om Gary Moores död. Våra tankar går nu till Garys familj och våra minnen av Gary och hans bidrag till Thin Lizzy och musik kommer att leva vidare för evigt”

Trummisen Brian Downe: ”Jag är i total chock. Jag har känt Gary sedan 1967 när han spelade i Platform Three och han har varit en underbar vän sedan dess. Det var ett nöje att spela med Gary igen 2006 efter hans dagar med Lizzy. Han kommer alltid finnas i mina tankar och böner och jag kan bara inte förstå att han är borta.”

Gitarristen Eric Bell, som tidigare spelat i Thin Lizzy säger att han är ”i chock”. ”Jag kan fortfarande inte tro det. Han var så robust, han var inget offer för rock’n’roll-livet, han var en hälsosam kille.”

Gary Moore (sv wiki) föddes 1952 i Belfast och har gjort sig känd inom flera musikgenrer – från blues till hårdrock. Han fick en stor hit med ”Still Got the Blues” från 1990. Senast förra året spelade han på Sweden Rock-festivalen i Norje i Sölvesborg. Gary Moore blev 58 år.”

Expressen ungefär samma artikel som ovan med  Anders Nunstedts finstämda krönika

DN’s mycket respektfulla Eulogi   SvD’s korta artikel

Nedan min egen favoritlåt:

Nedan hans största hit: som en hyllning till sin vän Phil Lynnot’s minne  20 augusti 2005

En spellista på YOU-TUBE med 40 låtar.

Nu är han själv där… ”Over the hills and far away”

811ec9824fa1c956.gif

R.I.P GARY =0(

GOD NATT!!

32 thoughts on “Hemimammas tankar – In memoriam GARY MOORE =0(

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Så hemskt att han togs ifrån oss så ung… =0( Berätta gärna om era egna minnen av honom om ni har.

  2. jochanan skriver:

    Så hemskt, min reaktion då jag såg R.I.P Grary Moore i morse på min Facebook sida..det är inte sant..Mins mitt första möte då jag av någon andledning var i sundsvall på ett av bergen med utomhus servering, och Gary skulle spela på kvällen på IP, rysningen och lugnet som föll genom kroppen då han öppnade på eftermiddagen för sound check, var obeskrivlig, jag mins kännslan än idag fast det var många år sedan..Han var en stor gitaris och artist, man hörde efter första riffet att det var gary moore som spelade…Han var stor Nu lever han bara genom våra minnen och plattor, och vi kan bara bevara det lilla vi har kvar, vi kan ej längre se världsartisten live, men han finns i våra minnen..for ever….R.I.P Gary Moore..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vilken nåd att få ha live-minnen av honom… Hans långa toner med vibraton är helt hans eget kännetecken och gjorde honom outstanding… och jag minns honom både som blues och rock gitarrist, även om jag föredrog bluesen…Jag spelar alla you-tubeklipp jag kan komma över just nu… framför allt alla som jag hittar i bloggen och blir fascinerad att vi har så många olika favoriter som det finns bloggare??och tårarna stiger gång på gång till ögonen…Hemikram och tack för en vacker kommentar! ♥

  3. Arrami skriver:

    …jo, här lyssnade vi på hans musik hela dagen! :-(Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vilken är din favorit Arrami? Min är ”Still got the blues” och ”walking by myself”Jag kommer nog att lyssna både inatt tills jag går och lägger mig och i morgon…Hemikram ♥

  4. - Winch - skriver:

    Nu lyssnar jag på din blogg som morgonmusik :PKramar till dig och familjen / Winch 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är mäktig musik, som förtjänar att lyssnas på…Hemikram till dig =0) Ps. Skönt att du och Sarahmara har rett ut era missförhållanden, det gjorde mig glad. D.s

  5. tant helene skriver:

    Jag har älskat hans musik hur länge som helst!Var och såg på honom på cirkus vid mitten slutet av 90-talet..men DET vart en katastrof!biljetterna var såå dyra.. 650 kronor st! då!hamnade bakom en pelare, hade tänkt innan konserten, ÅHHH vad jag skasjunga med!Kände inte igen en låt! bara gniiik gnissel hela tiden.. så jag gick efterhalva konserten..någon några månader senare kom en ny skiva, BACK to the blues!va besviken jag var..men det Är ju ett ganska kul minne ändå!Kramelikram ”Tant Helene”

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har ju sett eller ”hört” honom live i alla fall… =0(Matt och svag hemikram, en snabbis in bara… ligger magsjuk.

  6. Mavera skriver:

    Ja, hans musik är oerhört vacker och berör ens hjärta direkt under första tonerna när man lyssnar…Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Har lyssnat på hans musik tillsammans med familjen, medan jag legat sjuk =0(Dubbelt sorgligt… Men barnen fick en musiklektion…Hemikramar ♥

  7. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8525732.ab”Gary Moore hittad död på kärlekssemestern”HOLLYWOOD/LONDON. Kärlekssemestern hann knappt börja förrän den slutade i tragedi.Tillsammans med nya flickvännen hade den före detta Thin Lizzy-gitarristen Gary Moore checkat in i det spanska turistparadiset Costa del Sol.Men efter hårt drickande kvävdes den 58-årige musikern av sina egna spyor, skriver The Sun.– Jag är fullständigt chockad, sa Thin Lizzys grundare Brian Downey efter att ha nåtts av dödsbudet.– Han kommer alltid att finnas i mina tankar.Enligt The Sun hittades Gary Moore medvetslös klockan fyra på morgonen av flickvännen i deras hotellrum. När läkare kom till platsen fann de honom livlös i bara underkläderna.– Vi tror att den avlidne personen hade druckit stora mängder, säger en ambulanskälla till tidningen.Även enligt uppgifter från hotellet fanns det tecken på alkohol i rummet.– Hans flickvän var väldigt uppriven och tårarna flödade, säger källan.”Drack champagne”Moore avled just efter att han och hans unga flickvän hade precis inlett det som skulle bli en solsemester i sex dagar. Dödsfallet kom som en fullständig chock för hans omgivning.– De skulle äta i restaurangen efter att checkat in. Men det var stängt. De tog en hamburgare i baren i stället, som de sköljde ner med en flaska champagne, säger en hotellkälla i Daily Mail.– Efteråt gick de en promenad på stranden och när de kom tillbaka återvände de till baren.Där blev Moore igenkänd.– Det var ett fan som pratade med honom om hans musik. Gary var mycket pratglad och vänlig.– Han verkade må bra när han gick vid 23-tiden.1973 värvades Moore till Thin Lizzy, då gitarristen Eric Bell plötsligt lämnade gruppen i fyra månader.Fyra år senare återvände han och spelade på bandets ”Black Rose”-album.Också som soloartist nådde han stora framgångar.På 1970- och 1980-talen hade han en rad hits såsom ”Parisienne walkways” och ”Out in the fields”.”Inga vänner”I går hyllades han av sina kollegor i rockbranschen.– Han var en superb gitarrist och en dedikerad musiker, sa hans gitarristkollega Eric Bell.Den svenske frilansjournalisten, författaren och före detta Okej-reportern Jörgen Holmstedt, 48, stämmer in.– Gary var i mångt och mycket världens bästa gitarrist. Han var både teknisk och känslig. Det är få som behärskar båda delarna. Han behärskade varenda musikstil i världen.Men det fanns enligt Holmstedt också en annan sida av musikern.– Han hade inga vänner, kunde inte hålla ihop ett förhållande eller jobba med några en längre tid. Det enda han var bra på var att spela gitarr.– Han var besatt av sin gitarr, men usel på allt annat.I julas färdigställde Holmstedt en dokumentär om Thin Lizzy och Moore. Han hade jobbat med filmen i nio år. Produktionen satte de inblandades tålamod på prov.– Han kunde vara världens största skitstövel privat och trevlig när det gynnade honom, säger Holmstedt.– Men jag är ledsen över att han inte får se filmen.Magnus SundholmJonas SverinJessica Isaksson

  8. fiffy skriver:

    Djupt tragiskt!! :.(Min favorit är just ”Still got the blues”, men riffet i ”Parisienne Walkways” är också helskönt!Kramar från fiffy♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Den bästa låt han gjort enligt min smak är ”The sky is crying” och den bjuder jag på i min NYA blogg ”Hemimammas hem”… kom gärna in och lyssna =0(Hemikramar till Fiffiga Fiffy! ♥

  9. Grinige gubbj*** skriver:

    Snyggt jobb med inlägget. Det skulle nog Gary bli stolt över.Kram!

  10. fiffy skriver:

    ..Det ska jag Absolut göra, Hemimamma!!..Jag är in en sväng på ”Hemimammas Hem” alltid nu och då eftersom att det är en av mina Absoluta favoritsidor!! =) (..har inte alltid haft möjlighet att kommentara dock, TYVÄRR, men jag ska försöka hinna komma ikapp med det med!)Kramar/fiffy ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jaha! Vad roligt… Jag har inte sett dig på så länge, så jag trodde inte att du visste det… =0(Jag hoppas att sidan underliggande budskap ska locka fler läsare, fäör där kommer jag att ta ut svängarna mer och vara mer personlig… framöver, för att låta denna blogg vara mer renodlat politisk…Du och jag Fiffy! ♥Hemikram ♥

  11. fiffy skriver:

    *kommentera

  12. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.aftonbladet.se/kultur/article8526524.ab”Från arbetslös till meningslös”Jon Weman om åtgärdspolitik som skapar träskjobb för att pressa ner lönernaArbetslösa i Motala målar om felfria stolar. I Linköping får de ”telefonträning”. I Stockholm gör de mätningar på en ”mångfaldsbarometer”. I Norrköping kan de av bemannings/coachföretaget LTB Kompetens syssla med att ”öka förståelsen för och medvetenheten om Fjärde Storstadsregionen som ett samlande begrepp för kommunerna inom regionen”.Och i ett flertal städer runtom i landet sorterar de begagnade möbler och kläder, antingen på nystartade företaget Prio 1, som drivs av en moderat kommunpolitiker och sysselsätter 80 personer i en medelstor butik, eller på Myrorna, veteran i branschen som enligt tidningen Arbetsmarknadens granskning inte fått en enda praktikant i jobb sedan 2006.Det handlar förstås om Fas 3, som öppnat helt nya affärsområden genom bidraget på 5 000 kr/månaden i utbyte mot en ”sysselsättning” för behövande arbetslösa.I lokaltidningar runtom i landet droppar nu skandalerna in. Östgöta Correspondenten fick tag på listan över lokala anordnare – uppgifterna är annars hemligstämplade – och hittade tidigare dömda ekobrottslingar och företagare med konkurser och stora skulder bakom sig bland åtgärdsföretagens ägare. Västmanlands Läns Tidning intervjuar två arbetslösa med obotlig cancer som just nu väntar på att få sina placeringar.Arbetslinjen gäller ända in i döden. En missnöjd arbetslös på företaget Personalstrategerna blev både avstängd och polisanmäld dagen efter att Östnytt besökt verksamheten.Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS) verkar dock gilla modellen. I sin senaste rapport föreslår de ”välfärdsjobb”: ”en gradvis ökande skyldighet för någon som är arbetslös, och andra arbetsföra i utanförskapet, att utföra arbetsuppgifter som är meningsfulla för samhället men som inte annars skulle ha blivit utförda” – ”som annars inte skulle ha blivit utförda” är exakt samma magiska fras som återfinns i instruktionerna för Fas 3.ALU, Aktivitetsgaranti, Fas 3, och härnäst kanske välfärdsjobb – med jämna mellanrum har åtgärderna bytt namn när de blivit allt för skamfilade, men innehållet har förblivit det samma, utom att ersättningen gradvis blivit lägre, villkoren sämre och förmånerna för anordnarna generösare.När en till synes misslyckad politik lever kvar oberoende av hur mycket till synes välgrundad kritik som riktas mot den, beror det ofta på att politikens verkliga mål är andra än de föregivna.Den verkliga tanken bakom åtgärdspolitiken uttrycktes nyligen ovanligt klart av forskarna Anders Forslund och Johan Viklund, i Långtidsutredningen 2011: ”Genom att programmen ’konfiskerar’ den arbetslöses tid, så kan såväl en anvisning till ett program som förväntan om att en anvisning komma att inträffa påverka den arbetslöses sökaktivitet.” Det ger ”en avskräckande effekt … Den befintliga litteraturen visar att sådana anvisningseffekter, hoteffekter eller som vi valt att kalla det annonseringseffekter kan skapas på flera olika sätt. Lite tillspetsat skulle man kunna tala om ’träskjobb’ eller liknande insatser.” Så beskriver forskarna det yttersta syftet med alltihop: så många som möjligt av de arbetslösa måste fungera som ”effektiva konkurrenter om de befintliga jobben. Detta bör leda till en press nedåt på lönerna …”Med hot om träskjobb pressar man ned lönerna. Så kan man sammanfatta svensk arbetsmarknadspolitik. Varje gång åtgärderna, som nu, kritiseras för sin meningslöshet, missar kritiken målet: det är meningslösheten (ur den arbetslöses synvinkel) som är själva meningen med dem. I en studie från IFAU, vår ledande institution för arbetsmarknadspolitisk forskning, förklaras de dåliga resultaten för två arbetsmarknadspolitiska program med att de ”kan ha framstått som alltför attraktiva”.Forslund/Viklunds slutsatser är inte nya; redan 2002 skrev en av AMS analytiker om den dåvarande Aktivitetsgarantins ”avskräckande verkan” och att ”dess största förtjänst kan ligga just i hotet att placeras i den”. 2004 förklarade Arbetsförmedlingens ledning i interna instruktioner till förmedlarna att målet var ”ökad sökaktivitet för att motverka inflationsdrivande löneökningar”.Så ser man på Sverige – detta åtgärdsland – från dess konstruktörers synvinkel. Ur invånarnas synvinkel, kan vi exempelvis lyssna till vad en anonym arbetslös skriver i ETC:s diskussionsforum:”Jag vet inte hur jag hamnade här, jag vet inte vad det var jag gjorde fel egentligen, varför jag inte klarade av att vara attraktiv för arbetsmarknaden. Jag ser inre bilder från slakteriet jag sommarjobbade på när jag var femton, men jag står på fel sida av processen att förvandla levande varelse till ätbart kött. Jag är kanske ingen människa längre? Är det därför jag tänker på slaktdjuren? En människa är någon som arbetar och får betalt. Vem är jag om jag är den som man får betalt för att förvara och sysselsätta?” Jon Weman

  13. Maj-san skriver:

    Kan ha varit en av världens bästa gitarrister, i alla fall i mina ögon, nu har han tystnat och vi får lyssna till hans musik.Varm kram.

  14. Agnetha skriver:

    BS Hahaha, hej Eulalia !Ha en bra dag !Kram

  15. Mavera skriver:

    Har läst artikeln ”Från arbetslös till meningslös”. Blir så arg och förbannad!Det är precis vad du skriver ”människohandel”, legaliserad av staten. Det är vidrigt, kränkande och förnedrande. Vidare undrar jag, om de som har skapat och använder den här modellen, är de människor? Nej, inte i min värld. Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi är överens du och jag. Och nej de är inte människor för mig heller… Inte undra på att man vill hålla dem hemliga…Hemikramar ♥

  16. skvitt skriver:

    Han var gudomlig och sorgen är stor. Den överträffas endast av den sorg jag känner efter min flickvän.Hon och jag lyssnade mycket på honom!Nu står stereon tyst. Musik orkar jag inte längre höra på – minner om …Kram, Mamma!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      En dag hjärtat, när vi är starka och friska igen och inte tyngda av sorg, då ska jag lägga in ett par låtar som kanske kan få dig att känna en smula glädje igen över att vi som vänner finns för varandra. Sorgen efter en älskad… ja, det finns egentligen inga ord…Så jag tar dig bara i min famn och håller om dig och viskar att jag är här och jag går ingenstans….HEMISTYRKEKRAM ♥

  17. skvitt skriver:

    Tack!/Skvitt

Kommentera

